MARZEC

Tematy kompleksowe:

  1. Dbamy o higienę jamy ustnej.
  2. Zagrożone gatunki oraz jak dbać o przyrodę.
  3. Idzie wiosna.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • rozwijanie analizy i syntezy słuchowej oraz literowej wyrazów,
  • ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • poznanie i utrwalanie litery W, Z, Ś,
  • rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania, porównywania liczebności zbiorów,
  • rozwijanie umiejętności skupiania uwagi i koncentracji,
  • ćwiczenia wypowiadania się na temat ilustracji i wysłuchanego utworu,
  • rozwijanie zainteresowań i umiejętności plastycznych dzieci,
  • wdrażanie dzieci do dbania o przyrodę,
  • zapoznanie z wybranymi zagrożonymi gatunkami roślin i zwierząt,
  • zachęcanie dzieci do segregowania śmieci,
  • wzbogacanie wiedzy na temat ochrony środowiska,
  • wdrażanie do dbania o higienę jamy ustnej,
  • zapoznanie z prawidłowym sposobem mycia zębów,
  • rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej,
  • wdrażanie dzieci do dbania o swoje bezpieczeństwo.

LUTY

Tematy kompleksowe:

  1. Dzieciaki Mleczaki.
  2. W świecie wartości.
  3. W cyberprzestrzeni.
  4. Zawody.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • zapoznanie dzieci z internetem,
  • poszerzanie wiedzy na temat komputerów, internetu oraz innych narzędzi technologicznych,
  • rozwijanie zainteresowań technologicznych,
  • zapoznanie z możliwościami edukacyjnymi internetu oraz narzędzi technologicznych,
  • uwrażliwianie na zagrożenia związane z korzystaniem z sieci,
  • zapoznanie z prawidłowym sposobem reagowania na niebezpieczne sytuacje związane z korzystaniem z internetu i narzędzi technologicznych,
  • tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia oraz umiejętność skupienia uwagi,
  • zapoznanie z tradycją obchodzenia Walentynek,
  • promowanie zdrowego odżywiania wśród dzieci,
  • zachęcanie do picia mleka,
  • zapoznanie ze sposobem produkcji mleka,
  • kształtowanie prawidłowych zachowań,
  • przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia,
  • rozwijanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
  • umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń przeżyć i uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu,
  • tworzenie okazji do odgrywania różnych ról w sytuacjach interpersonalnych,
  • rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej,
  • rozwijanie umiejętności plastycznych, rozwijanie wyobraźni,
  • przygotowanie do nauki czytania i pisania,
  • zapoznanie z wybranymi zawodami,
  • zachęcanie dzieci do podejmowania prób planowania swoich działań.

STYCZEŃ

Tematy kompleksowe:

  1. Co można robić zimą?
  2. Tik, tak – mija czas.
  3. Moi dziadkowie.
  4. Zimowe sporty.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • poszerzanie wiedzy na temat sposobów odmierzania czasu; rozumienie pojęcia czasu,
  • utrwalanie świadomości cykliczności pór roku i symboli z nimi związanych,
  • utrwalanie znajomość nazw miesięcy i informacji o ich przemienności,
  • poznanie kalendarza i sposobów odmierzania czasu,
  • doskonalenie umiejętność posługiwania się takimi przyimkami, jak: przedwczoraj, wczoraj, dziś, jutro, pojutrze,
  • utrwalanie poznanych liter w różnych sytuacjach zabawowych i zadaniowych,
  • poszerzanie wiedzy na temat obszarów polarnych,
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się mapą,
  • rozwijanie zachowania sprzyjającego zdrowiu – hartowanie,
  • doskonalenie umiejętności wykonywania prostych eksperymentów i doświadczeń,
  • rozumienie pojęcia: starszy, młodszy – wymienianie starszych i młodszych członków rodziny,
  • zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w wyglądzie człowieka wraz z upływem czasu,
  • kształtowanie swojej wrażliwości na potrzeby osób starszych,
  • śpiewanie znanych piosenek indywidualnie i w grupie,
  • porządkowanie i opowiadanie historyjki obrazkowej złożonej z 6-8 elementów, uwzględniając zauważone związki przyczynowo-skutkowe,
  • rozpoznawanie zimowych dyscyplin sportowych,
  • kształtowanie umiejętności przegrywania, cieszenia się z wygranej innych,
  • budowanie dłuższych wypowiedzi na określony temat, np. ilustracji, obejrzanego teatrzyku, jakiegoś wydarzenia.

GRUDZIEŃ

Tematy kompleksowe:

  1. Zimo, gdzie jesteś?
  2. Idą święta.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • szukanie oznak zimy w przyrodzie,
  • uwrażliwianie dzieci na zmiany klimatyczne,
  • kształtowanie postawy dbania o środowisko,
  • kształtowanie postawy pielęgnowania tradycji i zwyczajów poprzez wywoływanie radosnego nastroju oczekiwania na Mikołaja,
  • oglądanie dekoracji świątecznych, słuchanie utworów związanych z obchodzeniem Mikołajek,
  • kształtowanie empatii dla innych, gdy przeżywają smutne chwile,
  • kształtowanie postawy radości przyjmowania prezentów i obdarowywania nimi innych,
  • rozwijanie umiejętności porozumiewania się poprzez słuchanie poleceń i pytań nauczyciela, wypowiadanie się na określony temat,
  • rozwijanie sprawności ruchowej, koordynacji wzrokowo – ruchowej i poczucia rytmu, orientacji przestrzennej, orientacji na kartce z wykorzystaniem całej przestrzeni,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się i wyciągania wniosków poprzez odpowiadania na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu,
  • rozwijanie uwagi i pamięci, wdrażanie do wykonywania złożonych poleceń,
  • rozwijanie spostrzegawczości, analizy i syntezy wzrokowej,
  • utrwalenie poznanych liter,
  • rozwijanie ekspresji muzycznej i wyobraźni ruchowej poprzez ilustrowanie ruchem treści utworu, uwrażliwianie na różne barwy dźwięku.

LISTOPAD

Tematy kompleksowe:

  1. W krainie baśni.
  2. Muzyka jest wszędzie.
  3. Poznajemy przyrodę.
  4. Mali naukowcy.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • rozwijanie wyobraźni,
  • rozwijanie zainteresowania czytelnictwem,
  • wzbogacanie słownictwa u dzieci,
  • kształtowanie umiejętności poprawnego wypowiadania się,
  • wdrażanie dzieci do dbania o swoje zdrowie oraz higienę osobistą,
  • uwrażliwianie dzieci na konieczność utrzymywania porządku,
  • zachęcanie do spożywania warzyw i owoców,
  • rozwijanie prawidłowej postawy ciała oraz ogólnej sprawności fizycznej,
  • rozwijanie zainteresowania przyrodą,
  • zauważanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku,
  • rozwijanie zainteresowań techniką,
  • wykonywanie doświadczeń,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych i muzycznych dzieci,
  • ćwiczenia umiejętności matematycznych,
  • ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej,
  • przygotowanie do nauki czytania i pisania,
  • utrwalenie poznanych liter oraz głosek,
  • ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz zdolności manualnych,
  • zachęcanie dzieci do rysowania z wyobraźni.

PAŹDZIERNIK

Tematy kompleksowe:

  1. Dary Jesieni.
  2. Jesień w sadzie i lesie.
  3. Dbamy o przyrodę.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • utrwalenie i usystematyzowanie wiadomości o obecnej porze roku,
  • zapoznanie z popularnymi gatunkami roślin i zwierząt występujących w parku i w lesie,
  • uwrażliwienie na piękno przyrody w okresie jesieni,
  • uświadomienie konieczności ochrony przyrody,
  • kształcenie krytycznego stosunku do wszelkich przejawów wandalizmu, czy działania na szkodę przyrody,
  • pogłębienie wiadomości na temat zjawisk pogodowych, charakterystycznych dla bieżącej pory roku,
  • doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania drzew owocowych oraz owoców i warzyw,
  • uświadomienie znaczenia spożywania warzyw i owoców dla zdrowia,
  • wzbudzanie zainteresowania czytaniem przez globalne czytanie wyrazów,
  • doskonalenie umiejętności dokonywania klasyfikacji oraz wyodrębniania podzbioru,
  • zrozumienie procesów i zmian zachodzących w roślinach w związku z przygotowaniem do zimy,
  • wzbudzenie przeżyć estetycznych w kontakcie z przyrodą i sztuką,
  • doskonalenie umiejętności konstruowania i rozgrywania gier planszowych,
  • dostrzeganie wartości świadczących o pięknie wewnętrznym człowieka,
  • przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w kulturze,
  • uświadomienie konieczności dbania i szanowania dóbr naturalnych i materialnych w otoczeniu człowieka,
  • tworzenie sytuacji edukacyjnych, umożliwiających samodzielne eksperymentowanie i poznawanie zjawisk atmosferycznych.

WRZESIEŃ

Tematy kompleksowe:

  1. Moje przedszkole.
  2. Pamiątki z wakacji.
  3. Ruch uliczny.
  4. To ja.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • integrowanie grupy,
  • ustalenie i omówienie zasad obowiązujących w przedszkolu,
  • wdrażanie do przestrzegania bezpieczeństwa podczas zabaw i zajęć,
  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na podany temat,
  • rozwijanie umiejętności formułowania odpowiedzi na pytania,
  • wyrabianie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych,
  • kształtowanie umiejętności analizy sylabowej,
  • rozwijanie umiejętności czytania globalnego,
  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się za pomocą różnych technik plastycznych,
  • ćwiczenia orientacji swojego ciała w przestrzeni,
  • określanie kierunków i położenia przedmiotów w przestrzeni,
  • uwrażliwianie na przestrzeganie reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej,
  • rozwijanie umiejętności porównywania wielkości,
  • kształtowanie umiejętności uważnego słuchania,
  • poznanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach,
  • rozwijanie umiejętności matematycznych,
  • wprowadzenie litery O.