Tygodniowy rozkład zajęć
Poniedziałek: rozwijanie mowy i myślenia dzieci; rytmika.
Wtorek: działalność plastyczno-konstrukcyjna; zabawy umuzykalniające; gimnastyka korekcyjna.
Środa: kształtowanie pojęć matematycznych; rytmika.
Czwartek: działalność plastyczno-konstrukcyjna; zabawy umuzykalniające.
Piątek: rozwijanie mowy i myślenia dzieci; rozwijanie sprawności ruchowej.
J. angielski w codziennej pracy z dziećmi.
Czerwiec
Tematy kompleksowe:
- Dzieci Świata.
- Wyprawa do Norwegii.
- Kolory lata.
- Czekamy na wakacje.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- wdrażanie do właściwego ubierania się, zgodnie z panująca temperaturą i warunkami atmosferycznymi na dworze,
- zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunek zdrowia i odporności,
- zachęcanie do zachowań proekologicznych,
- zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku,
- zapoznanie z flagą Norwegii, poznanie ciekawostek z tego kraju,
- wdrażanie do bezpiecznych zabaw podczas wakacji,
- wzbogacanie słownictwa,
- rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów,
- rozwijanie umiejętności orientowania się w przestrzeni i w schemacie własnego ciała,
- rozwijanie analizy i syntezy słuchowej,
- rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym,
- kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej,
- kształtowanie umiejętności odczytywania sekwencji obrazkowych,
- kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich,
- nauka piosenek i pląsów o tematyce letniej i wakacyjnej.
Maj
Tematy kompleksowe:
- Ciekawe zawody.
- Pierwsza pomoc - mały ratownik.
- Z wizytą w Londynie.
- Dzień Mamy.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- zapoznanie z pracą ludzi różnych zawodów w bliskim i dalszym otoczeniu przedszkola – podstawowe czynności,
- zapoznanie z zawodem strażaka, garncarza, kominiarza, piekarza,
- doskonalenie mowy dzieci przez układanie wielozdaniowych wypowiedzi na temat różnych zdarzeń, wysłuchanego tekstu,
- wyzwalanie ekspresji i rozwijanie sprawności ruchowej przez zabawy i ćwiczenia organizowane oraz te podejmowane spontanicznie przez dzieci,
- stworzenie okazji do nawiązywania bliskości i serdecznych kontaktów podczas zabawy,
- kształtowanie szacunku dla pracy ludzi, dostrzeganie, w jaki sposób działania człowieka przyczyniają się do ułatwienia życia codziennego,
- tworzenie warunków do odbierania świata wszystkimi zmysłami,
- stworzenie okazji do nabywania doświadczeń w mówieniu i byciu słuchanym,
- rozwijanie mowy dzieci przez ćwiczenia aparatu artykulacyjnego,
- uświadomienie dzieciom znaczenia rodziców w ich życiu,
- wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną przez udział w rodzinnych imprezach organizowanych w przedszkolu,
- sprzyjanie rozwijaniu pozytywnego obrazu własnego Ja poprzez współdziałanie w grupie,
- wdrażanie do stosowania form grzecznościowych, uprzejmego zachowania wobec siebie w trakcie zabaw dydaktycznych i tematycznych,
- zapoznanie dzieci z podstawowymi sposobami radzenia sobie w sytuacjach trudnych,
- uwrażliwianie dzieci na niebezpieczeństwa płynące z kontaktu z dzikimi lub bezpańskimi zwierzętami,
- rozbudzanie zainteresowań językiem angielskim,
- zachęcanie dzieci do zabawy w języku angielskim.
Kwiecień
Tematy kompleksowe:
- Na wiosennej łące.
- Planeta Ziemia.
- Słoneczna Hiszpania.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych dzieci,
- zachęcanie dzieci do obserwowania przyrody,
- zapoznanie z wybranymi owadami: motyl, mrówka, pszczoła, biedronka, konik polny,
- przybliżenie dzieciom roślin i zwierząt, które można spotkać na łące,
- zachęcanie dzieci do spędzania czasu na świeżym powietrzu,
- kształtowanie nawyku dbania o przyrodę,
- rozwijanie spostrzegania słuchowego poprzez zagadki i zabawy słuchowe: odgłosy przyrody, nagrania, zabawy z instrumentami, analizę i syntezę słuchową,
- rozwijanie umiejętności plastycznych: wykonywanie prac plastycznych za pomocą różnych technik: wycinanie, wydzieranie, lepienie, klejenie, kolorowanie,
- uświadomienie dzieciom konieczności utrzymywania porządku w swoim otoczeniu: porządkowanie swojego miejsca pracy, porządkowanie zabawek i sali, pełnienie roli dyżurnych,
- rozwijanie umiejętności matematycznych: liczenie, porównywanie zbiorów, klasyfikowanie,
- rozwijanie umiejętności opisywania przedmiotów oraz ilustracji,
- ćwiczenia słuchania ze zrozumieniem: bajek, wierszyków, postępowania według instrukcji,
- prezentowanie dzieciom ciekawych przyrodniczych miejsc na Ziemi,
- zachęcanie dzieci do dbania o swoją planetę,
- integrowanie dzieci poprzez wspólne zabawy i zajęcia,
- przybliżenie dzieciom flagi Hiszpanii oraz ciekawostek związanych z tym krajem.
Marzec
Tematy kompleksowe:
- W marcu jak w garncu.
- Kodujemy.
- Zielona Irlandia
- Idzie Wiosna.
- Wielkanocne zwyczaje.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- przypomnienie i utrwalenie wiadomości o aktualnej porze roku i jej charakterystycznych cechach,
- obserwacja pierwszych zwiastunów wiosny i poznanie okresu przejściowego między porami roku – przedwiośnia,
- omówienie zmian zachodzących w przyrodzie wiosną: nazywanie kwiatów i ptaków powracających do kraju, obserwacja pogody,
- określanie warunków potrzebnych do wzrostu rośliny, próby wyhodowania szczypiorku,
- poszerzanie zainteresowania otaczającą przyrodą poprzez obserwacje zmian w najbliższej okolicy,
- zapoznanie z tradycjami obchodów Pierwszego Dnia Wiosny,
- dostosowanie ubioru do zmieniających się warunków pogodowych, zapoznanie z wybranymi sposobami dbania o zdrowie,
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych oraz umiejętności sadzenia kwiatów,
- przybliżenie dzieciom tradycji obchodzenia Świąt Wielkanocnych,
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia oraz myślenia przyczynowo - skutkowego,
- ćwiczenia w przeliczaniu przedmiotów, układaniu rytmów oraz klasyfikowaniu,
- rozwijanie umiejętności matematycznych dzieci,
- rozwijanie motoryki małej, sprawności manualnej oraz percepcji wzrokowo-ruchowej,
- ćwiczenia samodzielności,
- zachęcanie dzieci do wspólnej zabawy oraz współdziałania w zabawie,
- rozbudzanie zainteresowań muzyką poprzez śpiewanie piosenek, tańce, gry na instrumentach,
- budowanie pewności siebie oraz integrowanie dzieci poprzez zabawy z okazji Dnia Świętego Patryka,
- zapoznanie dzieci z ciekawostkami na temat Irlandii.
Luty
Tematy kompleksowe:
- Sporty zimowe.
- Włochy, ojczyzna pizzy.
- Koty.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- wzbudzanie świadomości dzieci na temat bezpiecznej zabawy na śniegu,
- zapoznanie z wybranymi sportami zimowymi,
- zachęcanie do podejmowania aktywności fizycznej na świeżym powietrzu,
- uwrażliwienie dzieci na odpowiednie ubieranie się w zależności do pogody,
- zachęcanie dzieci do wspólnej zabawy,
- zapoznanie z flagą Włoch,
- przybliżenie dzieciom historii pizzy oraz ciekawostek z Włoch,
- poszerzanie wiedzy na temat zwierząt domowych,
- uświadomienie dzieciom, że zwierzęta potrzebują opieki i uwagi,
- ćwiczenia w opisywaniu ilustracji i przedmiotów: wzbogacanie słownictwa,
- przypomnienie o bezpiecznym poruszaniu się poza terenem przedszkola,
- ćwiczenia umiejętności poruszania się w parach,
- zachęcanie dzieci do obserwowania okolicy i przyrody podczas spaceru,
- ćwiczenia w samodzielnym ubieraniu się na zimowy spacer i rozbieraniu się,
- kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych po powrocie z dworu oraz przed posiłkami,
- zachęcanie dzieci do zdrowej rywalizacji,
- ćwiczenia w określaniu położenia przedmiotu,
- rozwijanie orientacji w schemacie własnego ciała,
- czerpanie radości ze wspólnej zabawy,
- pobudzanie dziecięcej wyobraźni i świadomości własnego ciała,
- budowanie pewności siebie,
- rozwijanie umiejętności plastycznych.
Styczeń
Tematy kompleksowe:
- Mały Miś w świecie wielkiej literatury.
- Dziecko w świecie wartości.
- Spotkanie z listonoszem.
- Dzień Babci i Dziadka.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- rozwijanie zainteresowania czytelnictwem,
- poszerzanie wiedzy na temat postaci z bajek, rozwijanie wyobraźni,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
- zapoznanie z twórczością Braci Grimm, historią druku oraz ciekawostkami dotyczącymi Niemiec,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat ilustracji oraz wysłuchanego utworu,
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, układanie historyjek obrazkowych,
- rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez przeliczanie przedmiotów, porównywanie zbiorów, klasyfikowanie przedmiotów, odtwarzanie rytmów i sekwencji według wzoru i pamięci, stosowanie pojęć więcej, mniej,
- rozwijanie spostrzegania wzrokowego poprzez odnajdywanie różnic na obrazkach, wyszukiwanie wskazanych elementów, układanie puzzli, zabawy w "Co zmieniło miejsce?, "Memory",
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- utrwalanie prawidłowych wzorców zachowań i wartości,
- uświadomienie i propagowanie znaczenia serdeczności, uprzejmości, uśmiechu w przedszkolu, w domu, na ulicy,
- rozwijanie twórczego myślenia i kompetencji językowych,
- odkrywanie użyteczności słów: proszę, przepraszam, dziękuję w codziennym życiu i sytuacjach,
- kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych,
- kształtowanie dbania o swoje zdrowie i bezpieczeństwo,
- zapoznanie z zawodem listonosza, omówienie poczty, zapoznanie dzieci ze sposobem wysyłania listów.
Grudzień
Tematy kompleksowe:
- Święta tuż tuż.
- Sylwester.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- zapoznanie z tradycją obchodzenia Świąt Bożego Narodzenia,
- zapoznanie z tradycją obchodzenia Sylwestra,
- rozwijanie zainteresowań plastycznych, wykonywanie prac plastycznych za pomocą różnych technik,
- integrowanie dzieci i zachęcanie do wspólnej zabawy,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat ilustracji oraz wysłuchanego utworu,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- utrwalanie prawidłowych wzorców zachowań i wartości,
- kształtowanie dbania o swoje zdrowie i bezpieczeństwo.
Listopad
Tematy kompleksowe:
- Jesienne nastroje.
- Polska moja ojczyzna.
- Zwierzęta domowe.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych: mycie rąk po wyjściu z toalety, przed jedzeniem, po powrocie z dworu, ćwiczenia w samodzielnym wycieraniu nosa, zwrócenie uwagi na prawidłowe zakrywanie ust podczas kaszlu/ kichania,
- ćwiczenia samodzielności: ubieranie i rozbieranie się, składanie ubrań oraz przekładanie ich na prawą stronę, sprzątanie po sobie po posiłku: odnoszenie kubeczków, talerzyków, pomoc w zajęciach: roznoszenie klejów, rozdawanie kartek, porządkowanie swojego miejsca pracy,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat wysłuchanego utworu, rozwijanie umiejętności odpowiada na pytania dotyczące tekstu,
- zachęcanie do współdziała w parach, zespole, grupie,
- rozwijanie wyobraźni, zachęcanie dzieci do ekspresji ruchowej przy muzyce,
- rozwijanie umiejętności obserwowania pogody, rozwijanie zainteresowań pogodą,
- rozwijanie spostrzegania słuchowego,
- kształtowanie spostrzegawczości słuchowej w trakcie odtwarzania rytmu poprzez stukanie w gazetę i klaskanie,
- ćwiczenia równowagi i ogólnej sprawności ruchowej,
- rozwijanie umiejętności skupiania uwagi,
- rozwijanie umiejętności reagowania na sygnał dźwiękowy i obrazkowy,
- rozwijanie umiejętności posługiwania się takimi pojęciami, jak “na górze”, “na dole”,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- uświadomienie dzieciom, że Polska to nasza ojczyzna: zapoznanie z wyglądem symboli narodowych,
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych - zapoznanie z budową książki: strony, okładka, tytuł, rozwijanie szacunku do książek,
- rozwijanie zainteresowań zwierzętami, poszerzanie wiedzy na ich temat, kształtowanie szacunku wobec nich.
Październik
Tematy kompleksowe:
- Dary Jesieni.
- Dziecko w świecie wartości.
- Idzie jesień.
- Jesień w parku i ogrodzie.
- Zabawy na jesienne wieczory.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- integrowanie dzieci poprzez zabawy w grupie,
- budowanie pewności siebie u dzieci oraz dobrego samopoczucia w przedszkolu,
- budowanie wśród dzieci przynależności do grupy,
- rozwijanie samodzielności w ubieraniu i rozbieraniu się,
- kształtowanie prawidłowych nawyków dbania o higienę,
- ćwiczenia motoryki małej oraz percepcji wzrokowo-ruchowej,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
- rozbudzanie zainteresowań przyrodą, obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku,
- wzbogacanie słownictwa dzieci: rozpoznawanie warzyw i podawanie ich nazw, wskazywanie i nazywanie owoców oraz darów jesieni, zwierząt leśnych,
- poszerzanie wiedzy przyrodniczej o nazwy drzew liściastych (kasztanowiec i dąb) oraz ich owoców,
- zachęcanie dzieci do podejmowania aktywności matematycznej: przeliczanie, porównywanie zbiorów, rozróżnianie pojęcia: mało, dużo, długi, krótki,
- klasyfikowanie przedmiotów ze względu na jedną cechę: kolor, kształt, wielkość,
- układanie rytmów,
- zachęcanie dzieci do podejmowania aktywności ruchowej: zabawy z elementem rzutu i chwytu, czworakowania, równowagi, reagowanie na sygnał, swobodna ekspresja przy muzyce,
- przekazanie dzieciom informacji na temat różnych emocji: radość, smutek.
Wrzesień
Tematy kompleksowe:
- Poznajemy przedszkole.
- Ja i moi koledzy.
- Jestem samodzielny.
- Jestem bezpieczny.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- integrowanie dzieci poprzez zabawy w grupie,
- budowanie pewności siebie u dzieci oraz dobrego samopoczucia w przedszkolu,
- zapoznanie z salą przedszkolną, oglądanie kącików i zabawek,
- zapoznanie z zasadami obowiązującymi w społeczności przedszkolnej, poznanie kodeksu przedszkolaka oraz zasad bezpieczeństwa,
- ćwiczenia samodzielności: ubieranie i rozbieranie się, samodzielne spożywanie posiłków, załatwianie swoich potrzeb oraz informowania o nich w sposób werbalny,
- rozwijanie umiejętności reagowania na sygnał poprzez zabawy orientacyjno-porządkowe, ruchowe, muzyczne: ustawianie się w koło, pociąg,
- zachęcanie do zabaw swobodnych w sali,
- zachęcanie do zabaw z całą grupą, zabaw w kole,
- zapoznanie z kolorami, wyszukiwanie wskazanych kolorów na obrazkach i otoczeniu,
- kształtowanie nawyków dbania o porządek w swoim otoczeniu, sprzątania zabawek, dbania o porządek w swoim pudełku na rysunki, odwieszania swoich ubranek, składania pidżamek.