Sprawność ręki, a rozwój mowy
Pomiędzy rozwojem mowy dziecka, a sprawnością rąk istnieje ścisła zależność, ponieważ w strukturze mózgu pola ruchowe ręki sąsiadują z polami, które odpowiedzialne są za ruchy narządów mowy. Dlatego usprawnianie dłoni wpływa jednocześnie na usprawnianie motoryki małej i motoryki narządów mowy oraz pobudza rozwój mowy dziecka. Ręce są także nośnikiem komunikatów niewerbalnych (na przykład gest wskazywania palcem).
Co stymuluje sprawność dłoni?
- malowanie i kolorowanie,
- wydzieranie, wycinanie, wyklejanie,
- nawlekanie koralików,
- zapinanie i odpinanie guzików,
- lepienie, wałkowanie, ugniatanie (na przykład plasteliny, ciasta, masy solnej),
- darcie i gniecenie papieru,
- układanie klocków,
- odkręcanie i zakręcanie nakrętek,
- przyczepianie spinaczy,
- mieszanie i przesypywanie (na przykład piasku).
Kiedy?
- już od urodzenia można usprawniać dłonie dziecka poprzez masażyki, zabawy paluszkowe, manipulowanie przedmiotami oraz dotykanie różnych faktur i konsystencji,
- podczas codziennych czynności samoobsługowych (jedzenia, mycia się, czy ubierania).
Źródło: panilogopedyczna.pl
Oprac. mgr Katarzyna Roszkowska-Świerczek