Logopedyczne badanie przesiewowe
Badania przesiewowe w przedszkolach i szkołach zwykle rozpoczynają się na początku nowego roku szkolnego – we wrześniu. Dla dzieci rozpoczynających edukację w nowej placówce (na przykład w grupie przedszkolnej 3-latków) termin badań często odracza się na przykład do października, dając tym samym dzieciom czas na adaptację w nowym miejscu.
Celem logopedycznych badań przesiewowych jest wyłonienie z grupy dzieci tych, których rozwój mowy odbiega od poziomu prawidłowej komunikacji.
Badanie przesiewowe:
- pomaga dokonać wstępnej oceny, czy rozwój mowy dziecka przebiega prawidłowo, adekwatnie do wieku fizjologicznego (badanie przesiewowe nie jest całościowym badaniem logopedycznym),
- stanowi podstawę do zakwalifikowania na zajęcia logopedyczne dziecka, które wcześniej nie było objęte wsparciem logopedycznym,
- pomaga ocenić postępy dzieci, które uczestniczyły w zajęciach logopedycznych w poprzednim roku szkolnym.
Podczas badania przesiewowego logopeda sprawdza:
- rozumienie mowy,
- mówienie i wypowiadanie się (artykulację, sprawność narracyjną, umiejętności gramatyczne),
- przebieg funkcji prymarnych (sposób oddychania, połykania, pozycję spoczynkową języka),
- budowę i funkcjonowanie narządów mowy.
Po przeprowadzeniu badania przesiewowego rodzic lub opiekun prawny dziecka powinien zostać poinformowany o tym:
- czy dziecko ma trudności w którymkolwiek z badanych obszarów,
- czy konieczne są konsultacje z innymi specjalistami (np. ortodontą, laryngologiem, audiologiem, psychologiem),
- czy dziecko zostało zakwalifikowane na zajęcia logopedyczne w placówce.
Na udział dziecka w przesiewowym badaniu logopedycznym rodzic lub opiekun prawny dziecka musi wyrazić pisemną zgodę. Pisemna zgoda jest również warunkiem koniecznym uczestniczenia dziecka w regularnych zajęciach logopedycznych na terenie placówki.
Oprac. mgr Katarzyna Roszkowska-Świerczek