Tygodniowy rozkład zajęć
Poniedziałek: edukacja poznawcza - rozwijanie mowy i myślenia; rytmika.
Wtorek: zajęcia plastyczne/ artystyczno-techniczne; ćwiczenia gimnastyczne; j. angielski.
Środa: edukacja matematyczna, przyrodnicza; rytmika.
Czwartek: edukacja poznawcza - rozwijanie mowy i myślenia; ćwiczenia gimnastyczne; j. angielski.
Piątek: zajęcia plastyczne/ artystyczno-techniczne, ćwiczenia gimnastyczne.
Czerwiec
Tematy kompleksowe:
- Dziecko w świecie wartości.
- Wakacje - lato.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- rozpoznawanie i podawanie nazw emocji własnych i innych osób,
- poszerzanie wiedzy na temat zjawisk atmosferycznych – burza, tęcza,
- nabywanie umiejętności poruszania się po mapie,
- rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
- rozwijanie sprawności oraz ekspresji ruchowej,
- rozwijanie spostrzegawczości,
- rozwijanie poczucia rytmu,
- kształtowanie motoryki małej i dużej,
- zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach i zajęciach ruchowych,
- rozwijanie koncentracji uwagi,
- poszerzanie słownictwa,
- posługiwanie się określeniami ciepłe, zimne,
- utrwalenie zasad bezpieczeństwa podczas wyjść poza teren przedszkola, podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym.
Maj
Tematy kompleksowe:
- Polska – kraj, w którym żyjemy.
- Kolorowa łąka.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- utrwalenie polskich symboli narodowych,
- zapoznanie z legendami i symbolami największych miast,
- budzenie zaciekawienia światem podczas prostych doświadczeń,
- uwrażliwienie na świat przyrody,
- zapoznanie z cyklem życia motyla,
- rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
- rozwijanie sprawności oraz ekspresji ruchowej,
- rozwijanie spostrzegawczości,
- rozwijanie poczucia rytmu,
- kształtowanie motoryki małej i dużej,
- zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach i zajęciach ruchowych,
- rozwijanie koncentracji uwagi,
- poszerzanie słownictwa,
- posługiwanie się określeniami ciepłe, zimne,
- rozwijanie umiejętności układania historyjek obrazkowych oraz określania co się wydarzyło wcześniej, a co potem.
Kwiecień
Tematy kompleksowe:
- Na wiejskim podwórku.
- Dbamy o naszą planetę.
- Symbole narodowe.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
- rozwijanie sprawności oraz ekspresji ruchowej,
- rozwijanie spostrzegawczości,
- kształtowanie motoryki małej i dużej,
- zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach i zajęciach ruchowych,
- rozwijanie koncentracji uwagi,
- poszerzanie słownictwa,
- kształtowanie orientacji w przestrzeni,
- rozwijanie umiejętności układania historyjek obrazkowych oraz określania, co się wydarzyło wcześniej, a co potem,
- kształtowanie postaw prospołecznych i proekologicznych,
- rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego,
- rozwijanie umiejętności porównywania oraz określania: duży, mały,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania ze względu na wielkość,
- poszerzanie wiedzy na temat zwierząt gospodarskich,
- poznanie korzyści płynących z hodowli zwierząt,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania oraz tworzenia, odtwarzania i kontynuowania rytmów,
- poznanie zawodu śmieciarza,
- poznanie sposobów dbania o przyrodę oraz zasad zachowywania w środowisku przyrodniczym,
- zaznajomienie z zasadami segregowania odpadów,
- zachęcanie do przetwarzania surowców wtórnych,
- kształtowanie postaw patriotycznych,
- poszerzanie wiedzy na temat symboli narodowych,
- utrwalenie tekstu Mazurka Dąbrowskiego.
Marzec
Tematy kompleksowe:
- Witamy wiosnę.
- Wielkanoc.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- zapoznanie z charakterystycznymi zjawiskami atmosferycznymi, występującymi w okresie przedwiośnia,
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej,
- posługiwanie się nazwami zjawisk atmosferycznych: deszcz, wiatr, słońce, śnieg,
- rozumienie przysłowia „W marcu jak w garncu”,
- prowadzenie obserwacji przyrodniczych w trakcie spacerów po najbliższej okolicy,
- rozumienie dostosowania ubrania do temperatury otoczenia,
- uświadomienie troski o własne zdrowie,
- zapoznanie z charakterystycznymi elementami, związanymi z Wielkanocą,
- wzmacnianie więzi rodzinnych,
- kształtowanie nawyku kulturalnego zachowania przy stole,
- rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
- rozwijanie sprawności oraz ekspresji ruchowej,
- rozwijanie spostrzegawczości,
- rozwijanie poczucia rytmu,
- kształtowanie motoryki małej i dużej,
- zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach i zajęciach ruchowych,
- rozwijanie koncentracji uwagi,
- poszerzanie słownictwa,
- posługiwanie się określeniami: ciepłe, zimne,
- rozwijanie umiejętności układania historyjek obrazkowych oraz określania, co się wydarzyło wcześniej, a co potem.
Luty
Tematy kompleksowe:
- Karnawał.
- Zwierzęta domowe.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
- rozwijanie sprawności oraz ekspresji ruchowej,
- rozwijanie spostrzegawczości,
- rozwijanie poczucia rytmu,
- kształtowanie motoryki małej i dużej,
- zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach i zajęciach ruchowych,
- rozwijanie koncentracji uwagi,
- poszerzanie słownictwa,
- kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała i przestrzeni,
- rozwijanie umiejętności liczenia, określania mniej, więcej, tyle samo oraz określanie długi, najdłuższy, krótki, najkrótszy,
- kształtowanie postaw prospołecznych,
- rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego,
- zapoznanie z tradycją balu karnawałowego,
- ćwiczenie percepcji wzrokowej,
- utrwalanie kolorów,
- poszerzanie wiedzy na temat zwierząt domowych,
- poznanie zawodu weterynarza,
- rozwijanie umiejętności współpracy,
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności w stosunku do podopiecznych zwierząt,
- rozwijanie empatii,
- zdobywanie wiedzy na temat zadań, wykonywanych przez psy.
Styczeń
Tematy kompleksowe:
- Zimno, coraz zimniej.
- Nasi bliscy.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- utrwalanie nazw zwierząt,
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej,
- rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
- rozwijanie sprawności oraz ekspresji ruchowej,
- rozwijanie spostrzegawczości,
- rozwijanie poczucia rytmu,
- kształtowanie motoryki małej i dużej,
- zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach i zajęciach ruchowych,
- rozwijanie koncentracji uwagi,
- poszerzanie słownictwa,
- kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała,
- utrwalenie zasad bezpieczeństwa podczas wyjść poza teren przedszkola,
- rozwijanie umiejętności stosowania się do reguł,
- pokonywanie własnej nieśmiałości podczas występów,
- wdrażanie dzieci do okazywania szacunku innym,
- dostrzeganie ważnej roli dziadków w życiu dzieci,
- kształtowanie postaw prospołecznych,
- kształtowanie nawyku kulturalnego zachowania się,
- rozwijanie umiejętności układania historyjek obrazkowych oraz określania, co się wydarzyło wcześniej, a co potem,
- rozwijanie umiejętności liczenia oraz określania mniej, więcej, tyle samo,
- rozwijanie umiejętności mierzenia i określania długości,
- rozwijanie umiejętności liczenia.
Grudzień
Tematy kompleksowe:
- Znam swoje ciało.
- W oczekiwaniu na święta.
- Kolorowy Nowy Rok.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
- rozwijanie sprawności oraz ekspresji ruchowej,
- rozwijanie spostrzegawczości,
- rozwijanie poczucia rytmu,
- kształtowanie motoryki małej i dużej,
- zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach i zajęciach ruchowych,
- rozwijanie koncentracji uwagi,
- poszerzanie słownictwa,
- kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała,
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania poszczególnych części ciała,
- utrwalenie zasad bezpieczeństwa podczas wyjść poza teren przedszkola,
- rozwijanie umiejętności liczenia oraz określania: mniej, więcej, tyle samo,
- rozwijanie umiejętności stosowania się do reguł,
- rozwijanie umiejętności mierzenia i określania długości,
- zachęcanie do samodzielnego wykonania ozdób świątecznych,
- kształtowanie postaw prospołecznych,
- kształtowanie nawyku kulturalnego zachowania się,
- rozwijanie umiejętności układania historyjek obrazkowych oraz określania, co się wydarzyło wcześniej, a co potem,
- zapoznanie z tradycjami Bożonarodzeniowymi w Polsce i na świecie,
- zapoznanie z tradycją dekorowania choinki,
- rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo - skutkowego,
- uświadamianie upływu czasu oraz cykliczności pór roku, miesięcy oraz dni tygodnia,
- rozwijanie spostrzegawczości,
- poznanie pojęcia Stary i Nowy Rok,
- poznanie tradycji noworocznych w Polsce i na świecie.
Listopad
Tematy kompleksowe:
- Tajemnice teatru.
- Szaruga jesienna.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
- wdrażanie do słuchania tekstów literackich i wypowiadania się na ich temat,
- zdobywanie wiedzy na temat teatru,
- zapoznanie z różnymi rodzajami lalek,
- wdrażanie do odpowiedniego zachowania w teatrze,
- rozwijanie umiejętności parateatralnych,
- poszerzanie wiedzy na temat zmian zachodzących jesienią,
- pokonywanie własnej nieśmiałości,
- poszerzanie zasobu słownictwa,
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie umiejętności przeliczania elementów w zbiorze,
- rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego,
- rozwijanie zainteresowań plastycznych,
- kształtowanie czynności samoobsługowych i higienicznych.
Październik
Tematy kompleksowe:
- Jesień wokół nas.
- W morskiej głębinie.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
- poszerzanie słownictwa,
- rozróżnianie, nazywanie i klasyfikowanie owoców rosnących w Polsce,
- poszerzanie wiedzy na temat owoców i warzyw grzybów, zwierząt leśnych,
- rozróżnianie, nazywanie i klasyfikowanie owoców rosnących w Polsce,
- poznanie wiadomości na temat fauny i flory w środowisku morskim,
- poznanie cech charakterystycznych, dotyczących wyglądu i sposobu życia zwierząt morskich,
- ukazywanie piękna przyrody,
- uświadamianie konieczności dbania o środowisko wodne,
- stosowanie liczebników porządkowych,
- kształtowanie czynności samoobsługowych i higienicznych,
- doskonalenie sprawności manualnej,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- rozwijanie ekspresji twórczej.
Wrzesień
Tematy kompleksowe:
- Witaj przedszkole.
- Jesteśmy bezpieczni.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie,
- wzmacnianie poczucia przynależności do grupy rówieśniczej,
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
- przestrzeganie zasad obowiązujących w przedszkolu,
- utrwalenie zasad przechodzenia przez ulicę,
- doskonalenie umiejętności dbania o swoje bezpieczeństwo,
- poszerzenie wiedzy dzieci na temat zasad kontaktu z nieznajomymi,
- doskonalenie umiejętności odgrywania scenek sytuacyjnych,
- utrwalanie kolorów na sygnalizatorze świetlnym,
- rozpoznawanie odgłosów ulicy,
- doskonalenie umiejętności posługiwania się własnym imieniem i nazwiskiem,
- rozwijanie umiejętności opowiadania o ulubionych zabawkach,
- kształtowanie świadomości własnego ciała,
- stosowanie liczebników porządkowych,
- doskonalenie umiejętności zgodnej zabawy w grupie rówieśniczej,
- doskonalenie umiejętności logicznego myślenia,
- rozwijanie umiejętności słuchania i wypowiadania,
- ćwiczenie umiejętności skupiania uwagi, koncentracji, skojarzeń i pamięci,
- kształtowanie czynności samoobsługowych i higienicznych,
- doskonalenie sprawności manualnej,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- rozwijanie ekspresji twórczej.