MARZEC

Tematy kompleksowe:

1. Moja buzia mówi wszystko.
2. Takie proste słowa 3...
3. Witamy w Zwierzątkowie.
4. Siła przyjaźni.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • samodzielne wykonywanie podstawowych czynności higienicznych,
  • rozwijanie dużej i małej motoryki poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych,
  • ćwiczenie umiejętności stawania w parach, kole, pociągu,
  • ćwiczenie pamięci poprzez przyswajanie krótkich tekstów literackich i piosenek,
  • ćwiczenie aparatu mowy,
  • doskonalenie percepcji wzrokowej i słuchowej,
  • doskonalenie wypowiedzi i komunikacji ustnej poprzez opisywanie obrazów, omawianie przeczytanego tekstu,
  • zapoznanie ze specyfiką zawodu stomatologa, logopedy, piekarza, cukiernika, aktora,
  • poszerzenie zasobu słownictwa z dziedziny zawodów,
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji,
  • rozwijanie wyobraźni poprzez ekspresję plastyczną,
  • ćwiczenie umiejętności segregowania zbiorów,
  • rozwijanie kompetencji społecznych: dzielenie się, wspólna i zgodna zabawa, integracja grupy,
  • kształtowanie nawyków poprawnego stosowania zwrotów grzecznościowych,
  • kształtowanie pojęć określających położenie przedmiotów w przestrzeni,
  • ćwiczenie nazw figur geometrycznych,
  • ćwiczenie poczucia rytmu,
  • doskonalenie myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • doskonalenie orientacji w przestrzeni,
  • uwrażliwienie na wartość przyjaźni,
  • uwrażliwienie dzieci, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania.


LUTY

Tematy kompleksowe:

  1. Słuchanie – czy to takie trudne?
  2. „Chory z miłości”.
  3. Uczymy się pomagać innym.
  4. W krainie śniegu i lodu.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • ćwiczenie wystukiwania rytmu,
  • zapoznanie się z zawodem trenera hokeistów,
  • rozwiązywanie zagadek słownych,
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji,
  • rozwijanie kompetencji społecznych,
  • tworzenie pozytywnej atmosfery w grupie,
  • uwrażliwianie na drugą osobę – jej uczucia i myśli,
  • rozwijanie umiejętności pomagania drugiej osobie,
  • ćwiczenie relaksacji ciała,
  • nazywanie figur geometrycznych,
  • ćwiczenie wyobraźni przestrzennej,
  • rozwijanie percepcji słuchowej i utrzymania dłuższej uwagi podczas czytania opowiadania przez nauczyciela,
  • ćwiczenie rozwoju mowy i poprawnego wypowiadania się na określony temat,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów pod kierunkiem określonej cechy,
  • stymulowanie i rozwijanie wrażliwości wzrokowej, dotykowej i słuchowej,
  • budzenie i rozwijanie ciekawości poznawczej,
  • minimalizowanie postaw agresywnych i odreagowanie napięć.


STYCZEŃ

Tematy kompleksowe:

  1. Gdzie jest gorąco i pachnąco?
  2. Jak się nie bać? Jak pomagać?
  3. Co lubię robić z babcią i dziadkiem?
  4. Kogo spotkam na balu?

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • rozwijanie czynności samoobsługowych,
  • rozwijanie umiejętności prawidłowego wypowiadania się na określony temat,
  • rozwijanie różnych zmysłów – zapachu i smaku,
  • poznanie zawodu kucharki,
  • poznanie zasad bezpiecznego przebywania w kuchni i korzystania z narzędzi kuchennych,
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji,
  • rozwijanie umiejętności pomagania drugiej osobie,
  • rozwijanie umiejętności szanowania roślin i zwierząt,
  • uwrażliwianie dzieci na ważną rolę, jaką pełnią w rodzinie dziadkowie,
  • rozwijanie empatii wobec starszych osób,
  • rozwijanie umiejętności wspólnej zabawy z innymi przedszkolakami i dorosłymi,
  • rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej i sprawności manualnej, szybkiej reakcji na sygnał słuchowy.


GRUDZIEŃ

Tematy kompleksowe:

  1. Historia Świętego Mikołaja.
  2. Przygotowujemy się do zimy.
  3. O czym marzy pierwsza gwiazdka?

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • rozwijanie czynności samoobsługowych,
  • rozwijanie umiejętności prawidłowego wypowiadania się na określony temat,
  • uwrażliwienie dzieci na problemy i trudności w życiu osób niepełnosprawnych,
  • rozwijanie poczucia zdrowej rywalizacji,
  • ćwiczenie umiejętności przeliczania zbiorów,
  • rozwijanie poczucia rytmu,
  • doskonalenie pamięci poprzez naukę piosenek świątecznych,
  • kształtowanie umiejętności przestrzegania zasad i reguł podczas zajęć, czy zabaw,
  • kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na wskazana cechę,
  • budzenie zainteresowań technicznych,
  • kształtowanie wyrażania świata poprzez ekspresję plastyczną,
  • kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i reagowania na polecenia nauczyciela,
  • rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej i sprawności manualnej, szybkiej reakcji na sygnał słuchowy.


LISTOPAD

Tematy kompleksowe:

  1. Mieszkam w Polsce i jestem Polakiem.
  2. My przedszkolaki znamy już swoje prawa.
  3. Niech żyją górnicy.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • kształtowanie umiejętności wyrażania swoich uczuć,
  • rozwijanie zainteresowań pracą ludzi różnych zawodów,
  • rozwijanie poczucia rytmu,
  • utrwalanie przestrzegania zasad i reguł w grze i zabawie,
  • rozwijanie umiejętności prawidłowego wypowiadania się oraz odpowiadania na pytania,
  • zachęcanie do wspólnej i zgodnej zabawy,
  • rozwijanie współpracy i współdziałania w grupie,
  • doskonalenie umiejętności samoobsługowych w ubieraniu się i rozbieraniu oraz czynnościach higienicznych,
  • rozwijanie poczucia przynależności narodowej,
  • poznanie nazw symboli narodowych,
  • kształtowanie zdrowych nawyków kulinarnych.


PAŹDZIERNIK

Tematy kompleksowe:

  1. Przyszła Jesień.
  2. Lubię owoce i warzywa.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk atmosferycznych,
  • rozwijanie umiejętności komunikowania potrzeby pomocy,
  • doskonalenie umiejętności samoobsługowych,
  • rozwijanie umiejętności segregowania i klasyfikowania według wzoru,
  • uczestniczenie w wydarzeniach kulturowych,
  • rozwijanie umiejętności prawidłowego wypowiadania się,
  • wdrażanie dzieci do uważnego słuchania,
  • zachęcanie dzieci do aktywnego spędzania czasu wolnego,
  • wdrażanie dzieci do dbania o salę oraz porządek w niej,
  • zachęcanie do wspólnej i zgodnej zabawy,
  • kształtowanie umiejętności odpowiadania na pytania, dotyczące wysłuchanego utworu literackiego.


WRZESIEŃ

Tematy kompleksowe:

  1. Poznajemy się bliżej.
  2. W przedszkolu.
  3. Wspomnienia wakacyjne.
  4. Bezpieczeństwo w drodze do przedszkola.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • integracja grupy, poznanie imion kolegów,
  • zapoznanie się z zasadami funkcjonowania w grupie,
  • zapewnianie poczucia bezpieczeństwa w nowym miejscu,
  • poznanie rozkładu pomieszczeń,
  • omówienie zasad poruszania się w przedszkolu, jak i w drodze do niego,
  • poznanie zasad warunkujących bezpieczne przebywanie na terenie ogródka przedszkolnego,
  • kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych,
  • uczenie się wykonywania czynności samoobsługowych,
  • wdrażanie do słuchania i wykonywania poleceń,
  • wdrażanie do wyrażania opinii na dany temat,
  • kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami, nazywanie ich.