Mały bohater w Europie – A little hero in Europe

Logo projektu "Mały bohater w Europie"

– nasze działania –

Przegląd piosenki angielskiej

Logo programu "Mały bohater w Europie"

W piątek 7 maja odbył się w naszym przedszkolu przegląd piosenki angielskiej. Dzieci z każdej grupy przygotowały utwory, które pięknie zaprezentowały podczas występów. Przegląd został zorganizowany w ramach projektu "Mały bohater w Europie".

Wszystkim uczestnikom serdecznie gratulujemy trudu włożonego w przygotowania oraz udanego występu.

zdjęcie grupowe dzieci
zdjęcie grupowe dzieci
zdjęcie grupowe dzieci
Zdjęcie grupowe dzieci
zdjęcie grupowe dzieci
Mróweczki "One little finger"

 

Tygrysy "How's the weather"

 

Tygrysy "If you're happy"

 

Biedronki "Halloween song"

 

Biedronki "The wheels on the bus"

 

Biedronki "Open shut them"

Słoneczna Hiszpania

Logo programu "Mały bohater w Europie"

W ostatnim tygodniu kwietnia poznaliśmy słoneczną Hiszpanię. Zobaczyliśmy, jak wygląda flaga tego kraju. Obejrzeliśmy również prezentację o tradycjach i zwyczajach hiszpańskich, takich, jak: taniec Flamenco (spróbowaliśmy nawet swoich sił jako tancerze) oraz Corrida. Jednak najbardziej podobała nam się La Tomantina, czyli bitwa na pomidory. Dowiedzieliśmy się, jak wyglądają tradycyjne stroje hiszpańskie. Poznaliśmy również owoce, które rosną w Hiszpanii. Wykonaliśmy papierowe drzewka pomarańczowe. Obejrzeliśmy obrazy słynnego malarza hiszpańskiego Pabla Picasso.

prace plastyczne

dzieci siedzą i oglądają prezentację
dzieci siedzą i oglądają prezentację o Hiszpanii
dzieci oglądają prezentację o Hiszpanii

Przy tablicy multimedialnej stoi chłopiec, trzyma w ręku długopis. Na tablicy znajdują się szare kafelki.
Przy tablicy multimedialnej stoi dziewczynka, trzyma w ręku długopis. Na tablicy znajduję się grafika z postaciami w strojach ludowych.
Dzieci siedzą na podłodze, zwrócone twarzami do tablicy multimedialnej. Na tablicy wyświetlany jest film o corridzie.

Poznajemy Hiszpanię

Logo programu "Mały bohater w Europie"

We wtorek 4 maja na zajęciach wybraliśmy się w podróż, by poznać nowy kraj – Hiszpanię. Dowiedzieliśmy się, jak wygląda flaga Hiszpanii, gdzie znajduje się na mapie oraz jak mówimy na osoby mieszkające w niej. Poznaliśmy słowa na przywitanie się po hiszpańsku – Beunos dias i Hola. Obejrzeliśmy filmiki z tańcami hiszpańskimi – macarena i flamenco. Sami próbowaliśmy swoich sił w macarenie. Na koniec zajęć wykonaliśmy własne flagi hiszpańskie.

Dzieci siedzą na podłodze, zwrócone twarzami do tablicy multimedialnej. Na tablicy znajduję się godło Hiszpanii.
Dzieci stoją przed tablicą multimedialną, na której widać dzieci, które tańczą.
Na podłodze znajdują kartki z narysowanymi flagami Hiszpanii.

Pozycja boczna ustalona

Logo programu "Mały bohater w Europie"

13 kwietnia nasze przedszkolaki wysłuchały historii o małych bohaterach. Poznały historie dzieci, które dzwoniąc po pomoc lub ostrzegając przed niebezpieczeństwem uratowały dorosłym życie. Dzieci obejrzały również film instruktażowy, na którym trzyletnia dziewczynka samodzielnie układa tatę w pozycji bocznej ustalonej. Nasze przedszkolaki dowiedziały się, dlaczego warto wiedzieć jak wykonać tę pozycje oraz dlaczego jest taka ważna. Następnie chętne dzieci spróbowały samodzielnie ją poćwiczyć. Udało się im nawet w przypadku pani Sylwii i pani Małgosi. Każdy przedszkolak został dziś małym bohaterem.

dziecko na macie układa koleżankę z pozycji bocznej uutalonej
dziecko na macie układa kolegę z pozycji bocznej ustalonej
pani i dziewczynka układają chłopca w pozycji bocznej ustalonej

dwie dziewczynki układają panią w pozycji bocznej sutalonej
dwoje dzieci próbuje ułożyć panią w pozycji bocznej sutalonej

Dzień Św. Patryka

Logo programu "Mały bohater w Europie"

Prace plastyczne dzieci: papierowe chmurki z tęczą

W środę 17 marca bawiliśmy się z okazji Dnia Świętego Patryka. Dzień wcześniej wysłuchaliśmy ciekawostek na temat Irlandii. Nadal mamy problem z nazwą tego kraju... Idraldia, Iraldia... Iralda... W każdym razie wiemy, że to zielona wyspa, na której mieszkają skrzaty, w tym jeden, który lubi robić psikusy. Skrzat Leprechaun. Z okazji tego zielonego dnia ubraliśmy się na zielono. Wzięliśmy udział w różnych konkurencjach, takich, jak: rzut z tęczy złotą monetą do garnca, zbieranie monet na czas oraz koniczynek, wspólne układanie wielkiej koniczyny oraz złotej monety z klocków. Rozwiązywaliśmy również zagadki związane ze skrzatem irlandzkim, a odpowiedzi przyczepialiśmy na tablicy. Po zajęciach czekała na nas zielona galaretka! Na koniec każdy z nas wykonał chmurkę z tęczą.

Dzieci na podłodze zbierają do garnka żółte i zielone klocki
Dziewczynka stoi na kolorowych klockach i rzuca klockiem do celu do garnka
Dzieci na podłodze układają zielone klocki

Tego dnia nie mogło zabraknąć również ciekawych zabaw, m.in. sztafety z woreczkami, zabawy z wachlarzami i piórkami, czy quizu. Na zakończenie każdy zespół musiał policzyć zdobyte punkty.

Dziecko znajdujące się w sali, trzymające w ręku zielony woreczek. Przygotowujące się do biegu.
Dzieci siedzące w siadzie skrzyżnym na podłodze w kółku. Jedno z dzieci trzyma kartkę z czarnymi znakami zapytania.
Trójka dzieci tańcząca w kółku w sali i trzymająca się za ręce.

Nasze skrzaty

Chłopiec i dziewczynka w czerwonej pelerynie, wyciągające ręce do przodu. W tle globus. Napis: Mały bohater w Europie. Przedszkole nr 148 w Warszawie

Prace plastyczne dzieci przedstawiające skrzaty, wiszące na tablicy magnetycznej.

We wtorek 16 marca na zajęciach rozmawialiśmy o skrzatach. Przeczytaliśmy bajkę „Rodzina skrzatów”, bawiliśmy się w zabawę „Znajdź skrzata", tańczyliśmy do piosenki „Tańczące skrzaty” oraz poznaliśmy skrzata Leprechaun’a, który jest symbolem Irlandii. Na koniec zajęć sami tworzyliśmy swoje skrzaty i je nazywaliśmy.

Dziecko klęczy na podłodze w sali, chwyta w ręce mały kwadratowy kartonik ze skrzatem.
Dzieci trzymające się za ręce i tańczące w parach na podłodze w sali.
Dzieci siedzące przy stole. Na stole leżą żółte kartki papieru, kleje oraz flamastry.

Poznajemy Irlandię

Chłopiec i dziewczynka w czerwonej pelerynie, wyciągające ręce do przodu. W tle globus. Napis: Mały bohater w Europie. Przedszkole nr 148 w Warszawie

W poniedziałek 15 marca zaczęliśmy omawiać tematykę związaną z Irlandią, w ramach programu „Mały bohater w Europie”. Na początek dowiedzieliśmy się, gdzie leży Irlandia, a następnie sami wskazywaliśmy ją palcem na mapie. Oglądaliśmy też ciekawe filmiki z krajobrazem, muzyką, a nawet tańcem irlandzkim. Po obejrzeniu filmików sami próbowaliśmy tańczyć do muzyki irlandzkiej. Na zakończenie zajęć kolorowaliśmy flagę Irlandii.

Dzieci siedzące na podłodze w kółku, w siadzie skrzyżnym. Przed nimi leżą książki, które oni wskazują palcem.
Dzieci siedzące na podłodze w siadzie skrzyżnym i oglądające film na tablicy interaktywnej. Na tablicy widać zielone drzewa.
Dzieci stojące w sali na podłodze i wykonujące różne figury swoim ciałem.

Kodujemy

Logo programu "Mały bohater w Europie"

W marcu zamieniliśmy się w małych koderów. Klasyfikowaliśmy ilustracje ze względu na różne cechy, opisywaliśmy je i tworzyliśmy zespoły. Segregowaliśmy tabliczki ze względu na kolor i grupowaliśmy je w odpowiednich domkach. Uczestniczyliśmy w zabawach orientacyjno-porządkowych. Wspólnie ustalaliśmy, jakie czynności mamy wykonać widząc konkretny obrazek lub kolor. Zbieraliśmy kubeczki według poleceń oraz budowaliśmy domki według instrukcji. Bawiliśmy się chustą animacyjną.

Dzieci bawią się w sali
dzieci pokazują swoje ilustracje, na których są koty
dwie dziewczynki układają na macie ilustracje
dzieci stojące pomiędzy kubeczkami rozłożonymi na podłodze
dwie dziewczynki budują z kubeczków
dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym, a przed nimi wieże z kubeczków
dzieci leżące pod chustą animacyjną
dwoje dzieci pod chustą
dzieci układają kubeczki na kolorowej chuście

Trzy ważne zawody

Chłopiec i dziewczynka w czerwonej pelerynie, wyciągające ręce do przodu. W tle globus. Napis: Mały bohater w Europie. Przedszkole nr 148 w Warszawie

W poniedziałek 8 marca w ramach programu „Nie każdy bohater nosi pelerynę” rozmawialiśmy o tym, skąd superbohaterowie mają magiczne moce, a także, że nie każda moc jest magiczna. Poznaliśmy trzech superbohaterów, którzy na co dzień dbają o nasze bezpieczeństwo i zdrowie: strażaka, policjanta oraz lekarza. Na koniec zajęć sami narysowaliśmy wybrany zawód.

Prace plastyczne dzieci narysowane flamastrami, leżące na stole. Przedstawiające strażaka, lekarza oraz policjanta.
Prace plastyczne dzieci narysowane flamastrami, leżące na stole. Przedstawiające strażaka, lekarza oraz policjanta.
Prace plastyczne dzieci narysowane flamastrami, leżące na stole. Przedstawiające strażaka, lekarza oraz policjanta.

We wtorek 9 marca na zajęciach rozmawialiśmy o zawodzie strażaka. Wysłuchaliśmy i obejrzeliśmy video do piosenki „Pali się” w wykonaniu Śpiewających Brzdąców. Zaczęliśmy też uczyć się jej na pamięć. Dzięki temu znamy już numer do straży pożarnej. Wspólnie bawiliśmy się w zabawę „Gasimy pożar”, gdzie musieliśmy jeździć i gasić pożary na ulicy Kazimierzowskiej, Madalińskiego oraz Różanej.

Dzieci siedzące na podłodze w siadzie skrzyżnym, wpatrujące się w tablicę interaktywną. Na tablicy – pani trzymająca przy uchu słuchawkę i patrząca na monitor komputera.
Dzieci trzymające skakankę w rękach, stojące w większej grupie. Trzymające skakankę w kierunku tablicy, na której jest napis: Kazimierzowska.
Dzieci siedzące w kółku, w siadzie skrzyżnym. Przed nimi leży biała kartka A4. Dzieci trzymają w rękach kredki.

W środę 10 marca na zajęciach wysłuchaliśmy wiersza Władysława Broniewskiego „Pożar”. Rozmawialiśmy na jego temat. Następnie bawiliśmy się kolorowymi patyczkami i układaliśmy drabiny dla strażaków, według wzoru, który podawała nam Pani. Musieliśmy się skupić i zapamiętywać, co mówiła. Potem sami układaliśmy domek oraz to, co chcieliśmy. Na koniec zajęć bawiliśmy się chustą animacyjną w zabawę „W wozie strażaka”.

Dzieci siedzą na podłodze w sali i oglądają ilustracje, które leżą na środku sali.
Dzieci siedzą na podłodze w sali. Przed nimi leżą białe kartki A4, na których ułożone są kolorowe patyczki. Dzieci patrzą na kartki.
Dzieci siedzą i trzymają kolorową chustę animacyjną w dłoniach. Mają schowane nogi pod chustą

W ramach zajęć muzycznych graliśmy na instrumentach. Pani podzieliła nas na cztery grupy, sama zamieniła się w dyrygenta i pokazywała nam, która grupa ma grać. Graliśmy do utworu „Le Basque” Jamesa Galway'a. Na koniec sami mogliśmy poczuć, jak trudnym zadaniem jest dyrygować całą orkiestrą.

Dzieci siedzące w kółku w siadzie skrzyżnym. Trzymające w rękach instrumenty muzyczne. Jedno dziecko stoi tyłem i trzyma w ręku drewnianą pałkę.
Dzieci siedzące w kółku w siadzie skrzyżnym. Trzymające w rękach instrumenty muzyczne. Jedno dziecko stoi i trzyma w ręku drewnianą pałkę.

Tygrysy mierzą

W ramach projektu "Nie każdy bohater nosi pelerynę" wykonywaliśmy również zadania sprawnościowe w parach, rozwijające umiejętność klasyfikowania i przeliczania klocków różnej długości. Samodzielnie próbowaliśmy zmierzyć długość naszej sali za pomocą stóp - robiąc małe kroczki i oraz duże tak, jakbyśmy mieli na sobie "Siedmiomilowe buty".

Czarodziejski dąb

Chłopiec i dziewczynka w czerwonej pelerynie, wyciągające ręce do przodu. W tle globus. Napis: Mały bohater w Europie. Przedszkole nr 148 w Warszawie

We wtorek 23 lutego na zajęciach rozmawialiśmy o emocjach, jakie towarzyszyły bohaterom bajki „Czarodziejski dąb”. Wspólnie śpiewaliśmy piosenkę „Przyjaciel przyrody”, zastanawiając się przy tym, kogo można nazwać przyjacielem przyrody. Na koniec zajęć wykonaliśmy w parach pracę plastyczną przedstawiającą zimowe drzewo.

Dzieci trzymające pędzle w ręku i malujące po kartce papieru, znajdującej się na stole. W tle dziecko wycina nożyczkami brązową bibułę.
Dzieci przyklejające srebrną bibułę na kartkę papieru, leżącą na stole. Obok siedzi dziecko z pędzlem w ręku. W tle widoczna jest praca, z przyklejoną brązową bibułą.
Sześć kartek papieru leżących obok siebie na podłodze, przedstawiających drzewa. Oklejone są srebrną i brązową bibułą oraz brązowym kartonem.

W poniedziałek 22 lutego zaczęliśmy zajęcia od wysłuchania bajki „Czarodziejski dąb”. Następnie pobawiliśmy się w zabawę „Rośniemy jak dąb”. Potem wspólnie porozmawialiśmy o bajce i w zespołach ułożyliśmy ilustracje do bajki w odpowiedniej kolejności. Na samym końcu obejrzeliśmy figurki z drewna, a potem sami wykonaliśmy takie na kartkach, pojedynczo lub w parach.

Dzieci siedzące w kółku, na podłodze w sali. w siadzie skrzyżnym. Dwójka dzieci leży
Dzieci wykonujące różne ruchy - klęczenie, stanie, wyciąganie rąk w górę.
Dzieci siedzące na podłodze, trzymające w rękach kartki bądź kładące je na podłodze

Pizzicato

W środę 10 lutego przenieśliśmy się w świat Batti Strauss i słuchaliśmy utworu „Pizzicato” L.Delibes z włoskiego pizzicare, czyli szarpać. Zaczęliśmy od wyboru kolorowych chustek i zabawy w „Ducha Chucha”. Następnie stworzyliśmy własne instrumenty muzyczne z kubków, gumek recepturek, bibuły i taśmy klejącej.

Zdjęcie dzieci bawiących się na podłodze
Zdjęcie dzieci bawiących się na podłodze
zdjęcie dzieci pracujących przy stole

Gdy instrumenty mieliśmy już gotowe, zamieniliśmy się w twórców i graliśmy do utworu w odpowiednich momentach, które pokazywała nam dyrygent, czyli Pani. Na koniec zajęć wykonaliśmy też taniec kubków.

Miasta we Włoszech

Logo programu "Mały bohater w Europie"

W czwartek 11 lutego obejrzeliśmy prezentację o Włoszech, wysłuchaliśmy informacji z książki przyniesionej przez Gustawa, zaś Leon przeczytał wiadomości o Krzywej Wieży w Pizie. Następnie z drewnianych klocków budowaliśmy własne wieże. Przy pomocy poziomicy sprawdziliśmy własne umiejętności w budownictwie.

zdjęcie dziecka prze monitorem
zdjęcie dziecka z kątownicą
zdjęcie prezentacji

Układaliśmy nazwę Rzymu po włosku: ROMA, a następnie odczytywaliśmy litery od końca, co dało nam słowo: AMOR. Z drewnianych klocków stworzyliśmy włoskie miasto, o czym świadczy włoska flaga.

zdjęcie dzieci bawiących się klockami
zdjęcie dzieci układających wyrazy
zdjęcie dziecka bawiącego się literami

Dużo radości mieliśmy budując Koloseum z kubeczków.

zdjęcie zieci bawiących się kubeczkami
zdjęcie dzieci bawiących się kubeczkami
zdjęcie dzieci bawiących się kubeczkami

Tydzień pizzyLogo programu "Mały bohater w Europie"

zdjęcie papierowej pizzy

Obchodziliśmy tydzień pizzy. Z okazji Międzynarodowego Dnia Pizzy 9 lutego wszystkie nasze zajęcia były związane z tą pyszną potrawą. Na początku poznaliśmy flagę Włoch. Omówiliśmy jej kolory. Obejrzeliśmy prezentację multimedialną na temat ciekawostek o pizzy. Dowiedzieliśmy się, skąd pochodzi pizza Margherita oraz co oznaczają na niej kolory składników: bazylia - zielony, mozzarella - biały, pomidor - czerwony. To kolory flagi Włoch. Zobaczyliśmy, jak wyglądała najdłuższa i największa pizza na świecie.

dzieci oglądające prezentację o pizzy
zdjęcie dzieci oglądających prezentację o pizzy
zdjęcie bawiących się dzieci
Podczas zajęć poznaliśmy pojęcia: połowa oraz ćwiartka. W zespołach układaliśmy własne pizze.

zdjęcie dzieci układających pizze
zdjęcie dzieci układających pizze
zdjęcie dzieci jedzących pizze

Następnie wykonaliśmy własne pizze dodając swoje ulubione dodatki. O tym, że pizzę każdy lubi przekonaliśmy się podczas obiadu, na który była PIZZA.

zdjęcie pracy plastycznej dzieci
zdjęcie pizzy wykonanej z papieru
zdjęcie prac dzieci
zdjęcie wycinających dzieci
Zdjęcie wycinających dzieci
zdjęcie prac dzieci
Zdjęcie dzieci oglądających prezentację na tablicy multimedialnej
Zdjęcie dzieci oglądających prezentację na tablicy multimedialnej
Zdjęcie dzieci bawiących się na podłodze
zdjęcie dzieci pracujących przy stole
zdjęcie dzieci pracujących przy stole
Zdjęcie prac plastycznych dzieci

Wspólnie z Panią zrobiliśmy piec i deskę do pieczenia pizzy – dzięki czemu każdy kawałek mógł się upiec. Pani też przygotowała dla nas niespodziankę smakową – spróbowaliśmy mozzarelli. Okazało się, że nie jest taka zła. Sprawdziliśmy, jak smakuje przed upieczeniem i po, gdyż Panie kucharki zrobiły nam na obiad pizzę, która była pyszna.

Zdjęcie dzieci bawiących się w sali
Zdjęcie dzieci bawiących się w sali
Zdjęcie dzieci bawiących się w sali

Podczas tygodnia włoskiego poznaliśmy flagę Włoch, ich występowanie na mapie, czyli tzw. „Bucik”. Dowiedzieliśmy się, że we Włoszech mieszka Włoszka i Włoch, a także jak możemy się z nimi przywitać i pożegnać po włosku. Dodatkowo słuchaliśmy znanej nam piosenki, ale w języku włoskim – „Mam tę moc”. Wspólnie do niej tańczyliśmy. Na koniec zajęć wykonaliśmy włoskie flagi.

Zdjęcie dziecka pracującego przy tablicy
Zdjęcie dziecka pracującego przy tablicy
Zdjęcie dziecka pracującego przy tablicy
Zdjęcie dzieci tańczących na podłodze
Zdjęcie dzieci pracujących przy stole
Zdjęcie prac plastycznych dzieci

zdjęcie plakatu o Włoszech

Pracując metodą projektu stworzyliśmy siatkę pojęciową, zapisaliśmy to, co nas interesuje, np.:

  • Gdzie leżą Włochy?
  • Co jedzą Włosi?
  • Czy są tam wulkany?

Kształt Włoch poznaliśmy odkodowując kolorowankę. Wiele informacji przekazała nam Ania, która przyniosła książkę oraz włoską monetę.

zdjęcie dzieci oglądających album
Zdjęcie prac dzieci
zdjęcie kolorujących dzieci

Szkolenie z metody projektów

Logo programu "Mały bohater w Europie"

nauczycielka klęczy przed kartonem. Nauczycielki siedzą na około i słuchają
nauczycielka pokazuje coś na kartonie, który leży na podłodze innym nauczycielkom.
nauczycielka stoi przy monitorze i tłumaczy coś koleżankom

Karnawał - lekcja online

Logo programu "Mały bohater w Europie"

Uczestniczyliśmy w lekcji online, zorganizowanej przez Muzeum Etnograficzne. Dowiedzieliśmy się, co to są zapusty i jak wyglądają dziady żywieckie. Obejrzeliśmy bułgarską maskę, związaną z obrzędem survikari. Najładniejsze maski zobaczyliśmy we Włoszech. Ostatnim krajem, który odwiedziliśmy była Brazylia, gdzie zakończenie karnawału jest wielkim świętem. Zdobyte wiadomości sprawdziliśmy podczas rozwiązywania quizu. Na zakończenie wykonaliśmy z papieru kolorowe pióropusze.

zdjęcie dzieci oglądających lekcję online
zdjęcie dzieci oglądających lekcję online
zdjęcie dzieci oglądających lekcję online
zdjęcie dzieci oglądających lekcję online
zdjęcie dzieci oglądających lekcję online
zdjęcie dzieci oglądających lekcję online

Bajka nie bajka o gwiazdce z nieba

W poniedziałek 25 stycznia rozpoczęliśmy tydzień od nowej bajki pt. „Bajka nie bajka o gwiazdce z nieba”. Temat dla nas niełatwy, bo dotyczył adopcji dzieci. Gwiazdka z bajki pomagała dzieciom znaleźć rodziców oraz kochający dom. Na koniec zajęć stworzyliśmy swoje własne gwiazdki – jak widać każda jest wyjątkowa. We wtorek 26 stycznia temat kontynuowaliśmy i wykonaliśmy pracę plastyczną malując farbami.

To nasze gwiazdki i szczęśliwe rodziny!

Zdjęcie dzieci pracujących przy stole
Zdjęcie prac plastycznych dzieci
Zdjęcie prac plastycznych dzieci
zdjęcie dziecka przy tablicy
zdjęcie dzieci w sali
zdjęcie ilustracji

Rozmawialiśmy na temat rodziny, próbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie, po czym poznajemy, że rodzina się kocha. W grupach odgrywaliśmy scenki, przedstawiające rodzinny spacer, czytanie książki przez mamę. Na zakończenie bawiliśmy się w zabawę "Słońce - deszcz".

zdjęcie dzieci
zdjęcie dzieci
zdjęcie dzieci

Gutenberg i StempelkiLogo programu "Mały bohater w Europie"

zdjęcie dzieci malujących farbami

W środę 21 stycznia obejrzeliśmy film edukacyjny o tym, jak kiedyś drukowano książki. Przypomnieliśmy sobie również wybrane Baśnie Braci Grimm. Jednak największą frajdę sprawiło nam stemplowanie. Zabawiliśmy się w drukarnię balonową. Podczas stemplowania balonami byliśmy cali w farbie, nasza sala była cała w farbie i nasze panie były całe w farbie. Wszystko było całe w farbie! Ale warto było.
W piątek 15 stycznia na zajęciach poznaliśmy Jana Gutenberga, który wynalazł druk. Oglądaliśmy zdjęcia oraz dwa filmy, które pokazały, jak kiedyś drukowano książki, a jak dzisiaj się to robi. Na koniec przy stołach pisaliśmy piórkami z atramentem oraz stawialiśmy stemple.

Zdjęcie dzieci oglądających film na tablicy multimedialnej
Zdjęcie dzieci oglądających film na tablicy multimedialnej
Zdjęcie dzieci pracujących przy stole
Zdjęcie dzieci pracujących przy stole
Zdjęcie dzieci pracujących przy stole
Zdjęcie dzieci pracujących przy stole

Las braci Grimm

W czwartek 14 stycznia w ramach zajęć matematycznych rozegraliśmy grę planszową, w  której wygrana drużyna jako pierwsza wydostała się z lasu Braci Grimm. Musieliśmy pokonać różne przeszkody i dobrze policzyć pola, więc emocji było przy tym, co nie miara. Radość zwycięskiej drużyny można zobaczyć na ostatnim zdjęciu.

Zdjęcie dzieci bawiących się matą do kodowania
Zdjęcie dzieci bawiących się matą do kodowania
Zdjęcie dzieci cieszących się

Jaś i Małgosia

Logo programu "Mały bohater w Europie"W piątek 15 stycznia wysłuchaliśmy kolejnej baśni Braci Grimm pt. "Jaś i Małgosia". Po omówieniu bajki ułożyliśmy z kół (okruszków) trasę dzieci do domu. Liczyliśmy okruszki oraz odtwarzaliśmy rytmy. Kontynuowaliśmy sekwencję kolorów na macie do kodowania. Następnie wykonaliśmy domek Baby Jagi.

zdjęcie dziecka
zdjęcie dziecka
zdjęcie dziecka
zdjęci edziecka
zdjęcie dziecka na macie
zdjęcie dziecka na macie
zdjęcie dzieci przy stołach
zdjęcie pracy dzieci
zdjęcie dzieci przy stołach

Podczas zajęć poruszaliśmy się według kodu.  Sami tworzyliśmy obrazki do szyfrowania.

Dzieci kodujące na macie do kodowania
dzieci kodujące na macie
dzieci kodujące na macie
dzieci kodujące na macie
Dzieci kodujące na macie do kodowania
dzieci kodujące na macie

Czerwony KapturekLogo programu "Mały bohater w Europie"

W czwartek 14 stycznia dowiedzieliśmy się, kim byli Bracia Grimm. Wiemy, że pochodzili z Niemiec oraz jakie baśnie są ich autorstwa. Wysłuchaliśmy piosenki w języku niemieckim "Schnappi, das kleine Krokodil. Następnie wysłuchaliśmy bajki o "Czerwonym Kapturku". Opisywaliśmy po kolei ilustracje do opowiadania oraz ułożyliśmy historyjkę obrazkową aż z czterech elementów.

zdjęcie dziecka przy tablicy
zdjęcie dziecka przy tablicy
zdjęcie dziecka przy stole

Gdzie leżą Niemcy

W poniedziałek 11 stycznia poznawaliśmy nowy kraj – Niemcy. Dowiedzieliśmy się, jak wygląda flaga Niemiec, gdzie leżą na mapie oraz co to znaczy, że Niemcy są naszym sąsiadem. Następnie przywitaliśmy się ze sobą po niemiecku mówiąc: Guten Morgen oraz Hallo. Usłyszeliśmy, jak brzmi język niemiecki słuchając piosenki o małym krokodylku Schnappim. Sprawdziliśmy, co jedzą Niemcy na przykładzie Franfurterek i Bratwurst, czyli białej kiełbasy. Na koniec sami narysowaliśmy flagę Niemiec.

Zdjęcie dzieci siedzących na podłodze
Zdjęcie dzieci patrzących na mapę
Zdjęcie prac plastycznych dzieci

Na mapie  odnaleźliśmy Niemcy, a w zespołach układaliśmy flagę. Słuchaliśmy i oglądaliśmy baśnie Braci Grimm. Dzięki znajomości bajek poradziliśmy sobie z ułożeniem ilustracji do bajek. Obejrzeliśmy film "Byli sobie wynalazcy - Gutenberg", który wynalazł druk.

zdjęcie dzieci przy tablicy
zdjęcie pracujących dzieci przy stolikach
zdjęcie dzieci pracujących przy stołach
Zdjęcie dzieci bawiących się flagą
zdjęcie dzieci bawiących się flagą
zdjęcie mapy Europy
zdjęcie dzieci przy stole
zdjęcie pracujących dzieci
zdjęcie dzieci przy stołach

Magiczne słowa

Logo programu "Mały bohater w Europie"

W czwartek 7 stycznia rozmawialiśmy na temat magicznych słów oraz o sytuacjach, w jakich należy ich używać. Dowiedzieliśmy się, jak w języku migowym należy pokazać słowo "proszę, dziękuję i przepraszam" oraz wykonaliśmy czarodziejskie różdżki. Uczyliśmy się również zaklęcia:

"Jeśli umieć chcesz czarować,
musisz znać magiczne słowa.
Proszę, przepraszam i dziękuję,
teraz każdy z nas czaruje!"

zdjęcie dzieci wykonujących pracę plastyczną
zdjęcie dzieci wykonujących pracę plastyczną
zdjęcie dzieci wykonujących pracę plastyczną

List do Świętego Mikołaja

Logo programu "Mały bohater w Europie"

W czwartek 17 grudnia obejrzeliśmy prezentację wykonaną specjalnie dla nas przez Panią Hanię. Dowiedzieliśmy się kilku ciekawostek o Finlandii oraz Laponii, krainie Świętego Mikołaja. Zobaczyliśmy, jak wygląda jego wioska oraz poczta mikołajowa.

Zdjęcie dzieci oglądających prezentację o biegunie północnym
zdjęcie dzieci oglądających prezentację
zdjęcie dzieci oglądających prezentację
Zdjęcie dzieci oglądających prezentację o Laponii
Zdjęcie dzieci oglądających prezentację o Laponii

Christmas is comingLogo programu "Mały bohater w Europie"

W środę 16 grudnia podczas zajęć języka angielskiego utrwalaliśmy słownictwo związane ze świętami. Rozwiązaliśmy świąteczny test w aplikacji WordWall oraz wykonaliśmy zadania na monitorze.

Zdjęcie dzieci rozwiązujących zadania z języka angielskiego przy monitorze
Zdjęcie dzieci rozwiązujących zadania z języka angielskiego przy monitorze
Zdjęcie dzieci rozwiązujących zadania z języka angielskiego przy monitorze

Bajka o misiu

W poniedziałek 30 listopada słuchaliśmy bajki o misiu, który nie mógł zasnąć. Układaliśmy również ilustracje w odpowiedniej kolejności. Dodatkowo bawiliśmy się w niedźwiadki, które jedzą miodek oraz w starego niedźwiedzia. Przed zajęciami ćwiczyliśmy też czworakowanie oraz czołganie.

zdjęcie dzieci pokonujących tor przeszkód
zdjęcie dzieci pokonujących tor przeszkód
zdjęcie dzieci siedzących w kole i patrzących na tablicę

Zabawa z MozaBookiemlogo programu Mały bohater w Europie

W czwartek 19 listopada poznaliśmy MozaBooka, oprogramowanie do nauki i zabawy. Obejrzeliśmy prezentację o pracujących psach. Dowiedzieliśmy się, jak pomaga człowiekowi pies pasterski, myśliwski, przewodnik oraz policyjny. Zobaczyliśmy model 3d pieska oraz innych zwierząt domowych. Na koniec pograliśmy w multimedialne memory oraz odtwarzaliśmy rytmy z pamięci na wielkich cymbałkach.

zdjęcie dzieci oglądających prezentację
zdjęcie dziewczynki przy monitorze
zdjęcie chłopca przy monitorze

Mrówka Gapcio

W poniedziałek 16 listopada zaczęliśmy tydzień od wysłuchania bajki o "Mrówce Gapciu". Historia ta dotyczy przyjaźni pomiędzy trzema owadami. Początkowo pracowaliśmy w dwóch zespołach i ułożyliśmy ilustracje do bajki w odpowiedniej kolejności. Sprawdziliśmy też, czy dobrze wykonaliśmy zadanie. Następnie przenieśliśmy się w świat mrówek i zamieszkaliśmy w mrowisku. Tam w trzech grupach pokonywaliśmy labirynty ukryte w ziemi. Odwiedzaliśmy swoje mieszkania i sprawdzaliśmy, co się w nich kryje.

zdjęcie dzieci pokonujących tor przeszkód
zdjęcie dzieci na sali gimnatsycznej
zdjęcie dzieci na sali gimnatsycznej
W środę 18 listopada pracowaliśmy na tablicy multimedialnej. Najpierw odkryliśmy, o czym będziemy mówić. Poznaliśmy budowę mrówki oraz mrowiska. Obejrzeliśmy film o życiu mrówek. A na koniec wykonaliśmy krótkie zadanie matematyczne.

zdjęcie dziecka wykonującego zadania na tablicy
zdjęcie dziecka wykonującego zadania na tablicy
zdjęcie dziecka wykonującego zadania na tablicy
zdjęcie dzieci oglądających prezentację multimedialną
zdjęcie dzieci oglądających prezentację multimedialną
zdjęcie dzieci oglądających prezentację multimedialną
Zdjęcie dzieci oglądających rysunki na podłodze
Zdjęcie dzieci oglądających rysunki na podłodze
Zdjęcie dzieci oglądających rysunki mrowiska na tablicy
Zdjęcie dzieci pracujących przy stołach
Zdjęcie dzieci pracujących przy stołach
Zdjęcie dzieci wykonujących model mrowiska na tablicy

Bohaterowie II wojny światowej

logo programu Mały bohater w EuropieW poniedziałek 9 listopada obejrzeliśmy prezentację pt. "Bohater", przygotowaną przez Panią Hanię. Rozpoznaliśmy pomniki znajdujące się w naszej okolicy. Wysłuchaliśmy opowieści o bohaterstwie Jerzego Horczaka oraz odwadze małych warszawiaków. 

Dziecko w świecie wartości - "Złość"

logo programu Mały bohater w Europie

W poniedziałek 2 listopada wysłuchaliśmy wierszyka pt. "Złośnik". Rozmawialiśmy na temat magicznego słowa "przepraszam" oraz o złości. Kiedy jesteśmy źli i dlaczego. Oglądaliśmy swoje buzie w lusterkach. Ocenialiśmy, które miny podobają nam się bardziej. Uśmiechnięte, czy te złe, obrażone? Słuchaliśmy też o różnych sytuacjach. Za pomocą wskazówki zaznaczaliśmy na zegarze emocji, o jakich uczuciach jest mowa.

Mały bohater w Polsce

Tematem przewodnim naszych zajęć była Polska. Mieliśmy okazję obejrzeć ciekawą prezentację multimedialną, a nawet udać się do "Escape roomu", z którego udało nam się wyjść, poprawnie rozwiązując wszystkie zagadki. Ćwiczyliśmy też umiejętność współpracowania w parach, dzięki czemu powstały prace plastyczne przedstawiające "Najpiękniejsze miejsca w Polsce".

zdjęcie pracujących i bawiących się dzieci
zdjęcie pracujących i bawiących się dzieci
zdjęcie pracujących i bawiących się dzieci

Mały bohater w Europie

Dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy o Unii Europejskiej. Poznaliśmy jej symbole - takie, jak hymn i flaga oraz charakterystyczne dla poszczególnych państw obiekty architektury, kultury, literatury itp. Układaliśmy wyrazy z rozsypanki literowej. Mieliśmy też okazję udać się na "matematyczną wyspę", gdzie uczyliśmy się liczyć sylaby i porównywać długość wyrazów, odtwarzać rytm według zaprezentowanego wzoru graficznego oraz układać schemat graficzny do usłyszanego rytmu.

Dziecko w świecie wartości - "Hania i Smok"

W poniedziałek 19 października zaczęliśmy tydzień od wysłuchania bajki "O Hani, smoku i czarodziejskich okruszkach". Historia ta opowiada o Hani, która postanawia pomóc smutnemu smokowi w odzyskaniu jego czarodziejskiego złotego pierścienia, zabranego przez złego i zimnego północnego wiatru. Dziewczynka odzyskuje skradziony przedmiot i tym samym zyskuje nowego przyjaciela. Wspólnie układaliśmy ilustracje do bajki w odpowiedniej kolejności, a także bawiliśmy się w smoka. Smok był smutny i trzeba było go pocieszać. 

Mały bohater w Europie - "Poznajemy emocje"logo programu "Mały bohater w Europie"

W piątek 9 października rozwiązywaliśmy zadania na monitorze. Rozpoznawaliśmy i nazywaliśmy prezentowane emocje w grach multimedialnych, takich, jak memory i ruletka. Naśladowaliśmy minki oraz łączyliśmy obrazki w pary. Próbowaliśmy powiedzieć, co może czuć osoba na ilustracji i dlaczego.

Zdjęcie dzieci bawiących w programie Wordwall
Zdjęcie dzieci bawiących w programie Wordwall
Zdjęcie dzieci bawiących w programie Wordwall
Zdjęcie dzieci bawiących się minami
Zdjęcie dziecka przy monitorze - program Wordwall
Zdjęcie dziecka przy monitorze - program Wordwall

Dziecko w świecie wartości - "Przyjaźń"

Logo programu "Mały bohater w Europie"

W czwartek 8 października wymienialiśmy cechy prawdziwego przyjaciela. Następnie podczas zabawy złączyliśmy się sznurkiem "nicią przyjaźni" i współpracując musieliśmy wykonywać zadania, tak, aby nić przyjaźni się nie rozerwała.

Zdjęcie dzieci bawiących się podczas zajęć z programu "Dziecko w świecie wartości"
Zdjęcie dzieci bawiących się podczas zajęć z programu "Dziecko w świecie wartości"
Zdjęcie dzieci bawiących się podczas zajęć z programu "Dziecko w świecie wartości"
Zdjęcie dzieci bawiących się podczas zajęć z programu "Dziecko w świecie wartości"
Zdjęcie dzieci bawiących się podczas zajęć z programu "Dziecko w świecie wartości"
Zdjęcie dzieci bawiących się podczas zajęć z programu "Dziecko w świecie wartości"

Następnie prowadziliśmy swojego przyjaciela z pary, który miał zamknięte oczy. Byliśmy bardzo uważni, pilnowaliśmy, aby nasz partner się nie potknął. Na koniec uczestniczyliśmy w zabawie "Pomocna dłoń". Podtrzymując przyjaciela pomagaliśmy mu przejść po skakance "kładce nad rzeką" tak, aby nie wpadł do wody. Na koniec doszliśmy do wniosku, że zadanie było trudne, ale udało nam się je wykonać z pomocą przyjaciela.

Zdjęcie dzieci bawiących się podczas zajęć z programu "Dziecko w świecie wartości"
Zdjęcie dzieci bawiących się podczas zajęć z programu "Dziecko w świecie wartości"
Zdjęcie dzieci bawiących się podczas zajęć z programu "Dziecko w świecie wartości"

Superbohater

W tym tygodniu rozmawiamy o tym, kim jest bohater i kim superbohater. Już wiemy, że występują oni zarówno w bajkach w książkach, jak i w filmach, czy tv. Wczoraj nasza koleżanka obchodziła urodziny i w związku z tym wykonaliśmy dla niej prezent superbohaterki. Każdy z grupy wymyślił coś od siebie.

Dziecko w świecie wartości - "Szczęście"

W czwartek 8 października w ramach projektu "Dziecko w świecie wartości" próbowaliśmy znaleźć drogę Achacego do szczęścia. Droga została ułożona na macie do kodowania w formie gry planszowej. Po naszych minach widać było, że bardzo nam się podobało.

W środę 7 października wspólnie pracowaliśmy na monitorze. Losowaliśmy i pokazywaliśmy emocje kręcąc ruletką oraz sprawdzaliśmy swoją wiedzę na temat bajki o Achacym poprzez mały "teścik". Pracowaliśmy na zadaniach przygotowanych przez Panią Patrycję w aplikacji Wordwall. Świetnie się przy tym bawiliśmy i okazało się, że znamy wszystkie odpowiedzi na pytania.

We wtorek 6 października odnajdywaliśmy pochowane w sali koniczynki. Wśród nich była ukryta jedna czterolistna. Na szczęście udało się ją odnaleźć. Nakleiliśmy ją w "słoiku pełnym szczęścia", który powiesiliśmy w sali. Wysłuchaliśmy również opowiadania pt. "Szczęście". Poznaliśmy Majkę, bohaterkę opowiadania, która znalazła czterolistną koniczynę, lecz nie chciała się swoim szczęściem podzielić z nikim innym. Była niekoleżeńska w stosunku do innych dzieci. Ku zdziwieniu dziewczynki, spotkały ją same pechowe zdarzenia. Dopiero po czasie zrozumiała, że szczęściu trochę trzeba pomagać oraz dzielić się z nim z innymi ludźmi. Po wysłuchaniu opowiadania wspólnie wykonaliśmy swoje czterolistne koniczynki.

Zdjęcie dziewczynki wyklejającej koniczynę
Zdjęcie dziewczynki wyklejającej koniczynę
Zdjęcie pracy plastycznej "Koniczyna"

W poniedziałek 5 października wzięliśmy udział w zajęciach z programu "Dziecko w świecie wartości", którego autorkami są nauczycielki z naszego przedszkola. Obejrzeliśmy smutną i wesołą buzię. Powiedzieliśmy, w jakich sytuacjach się uśmiechamy, kiedy jesteśmy zadowoleni oraz kiedy odczuwamy smutek, a kiedy jest nam przykro i nasze buzie są smutne. Z pomocą papierowych masek/ ust z uśmiechem lub smutną buzią pokazywaliśmy, jakbyśmy się czuli w sytuacjach przykładowych, podanych przez nauczycielkę. Poznaliśmy również czterolistną koniczynę, która jest symbolem szczęścia.

Zdjęcie dzieci podczas zajęć o emocjach - "Dziecko w świecie wartości"
Zdjęcie dzieci podczas zajęć o emocjach - "Dziecko w świecie wartości"
Zdjęcie dzieci podczas zajęć o emocjach - "Dziecko w świecie wartości"
Zdjęcie dzieci podczas zajęć o emocjach - "Dziecko w świecie wartości"

Dziecko w świecie wartości - "Uśmiech"

Logo programu "Mały bohater w Europie"

W poniedziałek 5 października, w ramach realizacji programu "Dziecko w świecie wartości" wysłuchaliśmy bajki "O chłopcu, który zgubił uśmiech". Dowiedzieliśmy się, że uśmiech jest lekarstwem na wszystko. Wspólnie w grupach układaliśmy ilustracje do bajki we właściwej kolejności.

U jak Ul

logo programu Mały bohater w Europie

zdjęcie prac dzieci

Przy okazji poznania głoski "u" jak "ul" obejrzeliśmy film o życiu pszczół, a swoją wiedzę sprawdziliśmy podczas ćwiczeń z wykorzystaniem tablicy. Wykonaliśmy własne pszczoły, które zamieszkały na oknie.

W świecie TIK

Logo programu "Mały bohater w Europie"

W związku z realizacją projektu PO WER "Mały bohater w Europie", którego jednym z założeń jest wykorzystywanie technologii w edukacji, Mróweczki rozpoznawały i wskazywały warzywa i owoce podczas zajęć z monitorem i aplikacją Worldwall.

Zdjęcie dziecka przy monitorze - program Wordwall
Zdjęcie dziecka przy monitorze - program Wordwall
Zdjęcie dziecka przy monitorze - program Wordwall

Ozoboty i owoce

logo programu Mały bohater w Europie

W piątek 16 października przypomnieliśmy sobie zasady korzystania z ozobotów. Układaliśmy trasę z gotowych elementów. W zespołach układaliśmy jabłko i gruszkę, następnie sprawdziliśmy, jak ozobot się porusza. Każdy z nas zamalował narysowany kontur - tu liczyła się dokładność. Im staranniej pokolorowane, tym robocik poruszał się sprawniej.

Język angielski

Logo programu "Mały bohater w Europie"

W środę 30 września Biedronki utrwalały słownictwo związane z kolorami oraz zwierzętami za pomocą aplikacji Wordwall. Ćwiczyły zwroty takie, jak: "What is this?" oraz "This is a...".

Szkolenie TIK

We wtorek 13 października 2020 r. odbyło się szkolenie Rady Pedagogicznej, dotyczące wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnej w pracy nauczyciela przedszkola. Szkolenie przygotowała i poprowadziła nauczycielka Małgorzata Bień.

Nauczycielki naszego przedszkola poznały różne programy i aplikacje oraz sposób ich działania i wykorzystania w pracy, m.in. podczas zajęć dydaktycznych z dziećmi, m.in. Canva, Youtube. Poznały sposoby tworzenia dokumentów, tj. kart pracy, prezentacji, pocztówek, plakatów, filmików edukacyjnych oraz gromadzenia ich na dysku Google celem udostępniania do wykorzystania przez innych nauczycieli.

Nauczycielki poznały też sposób szyfrowania dokumentów word.

Zdjęcie nauczycielki objaśniającej coś na monitorze
Zdjęcie nauczycielki wyjaśniającej obsługę programu Canva
Zdjęcie nauczycielki wyjaśniającej obsługę programu Canva

Kolejnym punktem szkolenie było wykorzystanie ozobotów podczas zajęć dydaktycznych z dziećmi w przedszkolu.

Zdjęcie nauczycielki wyjaśniającej jak używać ozobotów
Zdjęcie nauczycielki wyjaśniającej jak używać ozobotów
Zdjęcie nauczycielek na radzie szkoleniowej