MARZEC

TEMAT DZIAŁANIA EDUKACYJNE CELE SZCZEGÓŁOWE
Zoo
  • usprawnianie narządów artykulacyjnych,
  • utrwalanie właściwego toru oddechowego,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • rozwijanie mowy opowieściowej,
  • stymulacja sensoryczna
Dziecko:

  • doskonali sprawność aparatu mowy,
  • układa historyjkę obrazkową we właściwej kolejności,
  • na podstawie historyjki obrazkowej tworzy krótkie opowiadanie,
  • doskonali sprawność palców dłoni,
  • prawidłowo odtwarza usłyszany rytm,
  • doświadcza za pomocą zmysłu dotyku i czucia głębokiego
Nasze emocje
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć własnych i cudzych,
  • doskonalenie umiejętności słownego i pozasłownego wyrażania uczuć (mimika, mowa ciała, symbole),
  • rozwijanie ekspresji mimicznej,
  • rozwijanie koncentracji uwagi, kreatywności i logicznego myślenia
Dziecko:

  • rozpoznaje i nazywa uczucia,
  • wyjaśnia, czym są emocje,
  • wyraża uczucia za pomocą mimiki, mowy ciała, symboli,
  • wie, co oznaczają pojęcia pion i poziom, kolumna i wiersz,
  • skupia uwagę na wykonywanym zadaniu,
  • rozumie zasadę gry „sudoku”
Wiosna
  • doskonalenie sprawności aparatu mowy,
  • utrwalanie prawidłowego toru oddechowego,
  • doskonalenie sprawności motoryki małej,
  • rozwijanie percepcji słuchowej (świadomości fonologicznej)
Dziecko:

  • prawidłowo wykonuje ćwiczenia artykulatorów,
  • zna zasady prawidłowego oddychania i potrafi je wykorzystać,
  • wykonuje pracę plastyczną,
  • odzwierciedla ruchem treść opowiadania,
  • sprawnie posługuje się pędzlem,
  • tworzy rymy
Żabki
  • usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • wydłużanie fazy wydechowej,
  • rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
  • doskonalenie sprawności manualnej
Dziecko:

  • poprawnie wykonuje ćwiczenia motoryczne artykulatorów,
  • rozwija sprawność ruchową ciała,
  • ćwiczy koordynację wzrokowo-ruchową,
  • prawidłowo oddycha

 

LUTY

TEMAT DZIAŁANIA EDUKACYJNE CELE SZCZEGÓŁOWE
Kolory
  • doskonalenie motoryki małej,
  • usprawnianie artykulatorów,
  • doskonalenie prawidłowego toru oddechowego,
  • rozwijanie słuchu fonemowego,
  • doskonalenie analizy głoskowej,
  • wzbogacanie słownictwa,
  • rozwijanie równowagi i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • zachęcanie dzieci do zespołowego wykonywani zadań
Dziecko:

  • potrafi wyodrębnić głoski sz, ż, cz w nagłosie wyrazów,
  • doskonali sprawność palców dłoni,
  • usprawnia mięsień okrężny warg
  • prawidłowo wykonuje polecenia nauczyciela,
  • współpracuje w grupie
Serduszkowy zawrót głowy
  • doskonalenie sprawności aparatu mowy,
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • rozwijanie umiejętności reagowania na dźwięki,
  • stymulacja lewej półkuli mózgu,
  • doskonalenie umiejętności słownego i poza słownego wyrażania uczuć (mimika, mowa ciała, symbole),
  • utrwalanie umiejętności liczenie od 1 do 10
Dziecko:

  • usprawnia mięśnie w obrębie aparatu mowy,
  • uczestniczy aktywnie w zabawach ruchowych,
  • poprawnie przelicza obrazki od 1 do 10,
  • tworzy sekwencje we właściwym porządku,
  • prawidłowo wykonuje polecenia nauczyciela
Sensoryczne zagadki
  • pobudzanie pracy przepony,
  • wspomaganie rozwoju dziecka poprzez ruch,
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • doskonalenie motoryki małej,
  • stymulacja sensoryczna,
  • rozwijanie słownika,
  • współdziałanie z dziećmi w zabawie
Dziecko:

  • rozwija koordynację słuchowo-ruchową,
  • wzbogaca doświadczenia zmysłowe poprzez rozpoznawanie dotykiem różnych struktur,
  • rozpoznaje i nazywa wylosowane przedmioty,
  • podaje nazwy określające przedmioty,
  • przestrzega reguł w zabawie
Muzyka dla smyka
  • rozwijanie sprawności artykulatorów,
  • doskonalenie funkcji słuchowo-ruchowych,
  • rozwijanie uwagi i spostrzegawczości słuchowej
Dziecko:

  • poprawnie wykonuje ćwiczenia artykulatorów,
  • doskonali prawidłowy tor oddechowy,
  • rozwiązuje słowne zagadki,
  • potrafi nazwać podstawowe instrumenty muzyczne,
  • rozpoznaje instrumenty na podstawie wydawanych przez nie dźwięków

 

STYCZEŃ

TEMAT DZIAŁANIA EDUKACYJNE CELE SZCZEGÓŁOWE
Balonowe zające
  • utrwalanie prawidłowego toru oddechowego,
  • wydłużanie fazy wydechowej,
  • usprawnianie motoryki artykulatorów (warg, policzków),
  • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • usprawnianie motoryki małej, precyzji ruchów,
  • rozwijanie wyobraźni,
  • stymulacja sensoryczna,
  • wzbogacanie słownictwa
Dziecko:

  • oddycha, zachowując prawidłowy tor oddechowy,
  • poprawnie wykonuje ćwiczenia motoryczne artykulatorów,
  • prawidłowo wykonuje polecenia nauczyciela (tworzy balonowego zająca),
  • poznaje za pomocą zmysłów (polisensorycznie),
  • rozwija zasób słownictwa
Butelkowe zabawy
  • rozwijanie percepcji słuchowej (pamięci i uwagi słuchowej),
  • doskonalenie prawidłowego sposobu oddychania,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • stymulacja sensoryczna,
  • rozwijanie koncentracji uwagi,
  • angażowanie do współdziałania z dziećmi w zabawie
Dziecko:

  • rozwija zmysł dotyku, słuchu, równowagi,
  • doskonali pamięć słuchową (potrafi zatrzymać w pamięci i odtworzyć sekwencję dźwięków),
  • zna zasady prawidłowego oddychania i potrafi je wykorzystać,
  • umiejętnie współpracuje w grupie
Zgaduj zgadula
  • usprawnianie artykulatorów,
  • poszerzanie zasobu słownictwa,
  • rozwijanie mowy opowieściowej,
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • pobudzanie wyobraźni,
  • stymulacja sensoryczna,
  • rozwijanie pamięci wzrokowej i dotykowej
Dziecko:

  • poprawnie wykonuje ćwiczenia artykulatorów,
  • buduje zdania poprawne gramatycznie, tworzy opowiadanie,
  • uczestniczy w zabawach ruchowych,
  • rozwija zmysł dotyku
Pojazdy
  • rozwijanie pamięci i uwagi słuchowej,
  • doskonalenie sprawności aparatu mowy,
  • utrwalanie prawidłowego toru oddechowego,
  • doskonalenie sprawności ruchowej ciała (koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej),
  • usprawnianie motoryki małej,
  • stymulacja sensoryczna
Dziecko:

  • bierze udział w ćwiczeniach ruchowych,
  • wysłuchując treści wiersza, potrafi wymienić występujące w nim pojazdy,
  • prawidłowo oddycha,
  • doskonali zmysł dotyku,
  • wykonuje pracę plastyczną

 

GRUDZIEŃ

TEMAT DZIAŁANIA EDUKACYJNE CELE SZCZEGÓŁOWE
Mikołaj
  • doskonalenie prawidłowego toru oddechowego,
  • usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • doskonalenie percepcji wzrokowej,
  • rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
  • stymulacja sensoryczna
Dziecko:

  • prawidłowo wykonuje polecenia nauczyciela,
  • doskonali sprawność artykulatorów,
  • odróżnia umiejętność przysysania przedmiotu od dmuchania na przedmiot,
  • doświadcza za pomocą zmysłów wzroku, słuchu, dotyku, równowagi
Świąteczne symbole
  • rozwijanie percepcji słuchowej,
  • wzbogacanie słownictwa,
  • doskonalenie umiejętności prawidłowej odmiany wyrazów,
  • rozwijanie wyobraźni,
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • doskonalenie koncentracji uwagi,
  • angażowanie dzieci do zespołowego wykonywania zadań,
  • rozwijanie kreatywności i logicznego myślenia,
  • stymulacja sensoryczna
Dziecko:

  • stosuje prawidłową formę odmiany wyrazów,
  • umiejętnie współpracuje w grupie,
  • rozwiązuje zadanie na karcie pracy,
  • wzbogaca doświadczenia zmysłowe poprzez różnicowanie dotykiem odmiennych faktur,
  • bierze aktywny udział w zabawach ruchowych
Idą święta…
  • usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego,
  • doskonalenie prawidłowego toru oddechowego,
  • rozwijanie percepcji słuchowej,
  • doskonalenie analizy i syntezy sylabowej,
  • rozwijanie słownictwa,
  • przybliżenie tradycji związanych ze Świętami Bożego Narodzenia
Dziecko:

  • bierze aktywny udział w zabawach ruchowych,
  • usprawnia narządy mowy,
  • rozwija percepcję słuchową,
  • poszerza zasób słownictwa,
  • dokonuje analizy i syntezy sylabowej wyrazu,
  • wydłuża fazę wydechową, pogłębia oddech,
  • zna zwyczaje i tradycje związane ze Świętami Bożego Narodzenia

 

LISTOPAD

TEMAT DZIAŁANIA EDUKACYJNE CELE SZCZEGÓŁOWE
Makaronowe wariacje
  • utrwalanie prawidłowego toru oddechowego,
  • usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz słuchowo-ruchowej,
  • doskonalenie motoryki małej, precyzji ruchów,
  • rozwijanie wyobraźni,
  • stymulacja lewej półkuli mózgu,
  • doskonalenie umiejętności poprawnego liczenia przedmiotów,
  • stymulacja sensoryczna,
  • rozwijanie umiejętności budowania zdań poprawnych gramatycznie,
  • wzbogacanie słownictwa
Dziecko:

  • doświadcza za pomocą zmysłów wzroku, słuchu, dotyku, równowagi,
  • bierze aktywny udział w zabawach ruchowych,
  • doskonali motorykę małą,
  • poszerza zasób słownictwa,
  • rozwija wyobraźnię,
  • poprawnie liczy przedmioty,
  • układa zdania proste poprawne gramatycznie,
  • tworzy sekwencje we właściwym porządku,
  • stosuje się do poleceń nauczyciela
Tajemnicze pudełko
  • stymulacja sensoryczna,
  • rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej,
  • rozwijanie pamięci wzrokowej,
  • doskonalenie umiejętności logicznego myślenia i kreatywności,
  • rozwijanie koncentracji uwagi,
  • stymulacja percepcji słuchowej,
  • usprawnianie motoryki małej
Dziecko:

  • doskonali zmysł wzroku i dotyku,
  • doskonali pamięć wzrokową (potrafi zatrzymać w pamięci układ przedmiotów),
  • potrafi analizować, porównywać i różnicować proste kształty,
  • doskonali sprawność palców dłoni,
  • prawidłowo wykonuje polecenia nauczyciela,
  • rozwija koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową,
  • uczestniczy w zabawach ruchowych
Zabawa z wodą
  • kształtowanie umiejętności wnioskowania i logicznego myślenia,
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • doskonalenie pamięci i uwagi słuchowej,
  • rozwijanie koncentracji uwagi,
  • wzbogacanie słownictwa
Dziecko:

  • ćwiczy koordynację wzrokowo-ruchową,
  • rozwija sprawność ruchową ciała,
  • rozwija percepcję słuchową,
  • stosuje liczebniki porządkowe,
  • poszerza zasób słownictwa,
  • rozwija myślenie przyczynowo-skutkowe oraz mowę opowieściową
Pluszowe misie
  • rozwijanie słownictwa,
  • usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego,
  • utrwalanie prawidłowego toru oddechowego, wydłużanie fazy wydechowej,
  • doskonalenie motoryki małej,
  • wspomaganie rozwoju dziecka poprzez ruch
Dziecko:

  • rozwija sprawność manualną i ruchową,
  • usprawnia motorykę artykulacyjną,
  • wykonuje pracę plastyczną,
  • zna zasady prawidłowego oddychania,
  • prawidłowo posługuje się nożyczkami

 

PAŹDZIERNIK

TEMAT DZIAŁANIA EDUKACYJNE CELE SZCZEGÓŁOWE
Jesienne liście
  • usprawnianie artykulatorów,
  • utrwalanie prawidłowego toru oddechowego,
  • rozwijanie ekspresji mimicznej,
  • wzbogacanie słownictwa,
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • pobudzanie wyobraźni,
  • doskonalenie umiejętności kategoryzowania,
  • stymulacja sensoryczna,
  • angażowanie dzieci do zespołowego wykonywania zadań.
Dziecko:

  • bierze aktywny udział w zabawach ruchowych, muzycznych i czerpie z nich radość,
  • interpretuje ruchem słowa piosenki,
  • rozwija ekspresję mimiczną,
  • poszerza zasób słownictwa,
  • rozwija wyobraźnię,
  • współpracuje w grupie,
  • porównuje przedmioty ze względu na wybraną cechę,
  • doświadcza za pomocą zmysłów wzroku, słuchu, dotyku, równowagi.
Papierowe zabawy
  • wspomaganie rozwoju dziecka poprzez ruch,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
  • doskonalenie motoryki małej,
  • doskonalenie sprawności aparatu artykulacyjnego,
  • poszerzanie zasobu słownictwa,
  • stymulacja sensoryczna,
  • rozwijanie wyobraźni,
  • doskonalenie analizy i syntezy głoskowej,
  • angażowanie do współdziałania z dziećmi w zabawie.
Dziecko:

  • rozwija koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową,
  • wykorzystuje twórczo niekonwencjonalne przedmioty,
  • umiejętnie współpracuje w grupie,
  • doskonali sprawność palców dłoni,
  • wzbogaca doświadczenia zmysłowe poprzez rozpoznawanie dotykiem różnych faktur,
  • rozpoznaje i nazywa rodzaje papieru,
  • rozwija zasób słownictwa,
  • dokonuje analizy i syntezy głoskowej wyrazu,
  • prawidłowo wykonuje polecenia nauczyciela.
Deszczowa kraina
  • ćwiczenia narządów artykulacyjnych,
  • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • kształtowanie percepcji słuchowej,
  • usprawnianie motoryki małej,
  • stymulacja sensoryczna.
Dziecko:

  • uczestniczy w zabawach ruchowych,
  • usprawnia motorykę artykulacyjną,
  • ćwiczy koordynację wzrokowo-ruchową
  • rozwija percepcję słuchową,
  • doskonali sprawność manualną,
  • rozwija zmysł dotyku.
Owoce jesieni
  • utrwalanie prawidłowego toru oddechowego,
  • wzbogacanie słownictwa,
  • doskonalenie umiejętności segregowania przedmiotów i ich przeliczania,
  • stymulacja sensoryczna,
  • stymulacja percepcji słuchowej,
  • rozwijanie spostrzegawczości i poczucia rytmu,
  • doskonalenie sprawności ruchowej ciała
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej.
Dziecko:

  • aktywnie uczestniczy w zabawach,
  • wie na czy polega prawidłowy tor oddychania,
  • rozpoznaje owoce jesieni i nazywa je,
  • rozwija sprawność ruchową ciała
  • rozwija wrażliwość w obrębie zmysłu dotyku, równowagi, propriocepcji,
  • potrafi segregować przedmioty, policzyć do 10 i określić liczebność zbiorów,
  • słyszy i prawidłowo realizuje zasłyszany rytm.