Zamierzenia dyd.-wych.Język angielski

Witamy na stronie Biedronek

Logo grupy "Biedronek"

Witamy na stronie naszej grupy. Jesteśmy wesołymi 5 i 6-latkami. Lubimy bawić się, śmiać i radośnie spędzać czas ze sobą oraz z naszymi Paniami. A bawią się i uczą z nami nauczycielki, Pani Sylwia i Pani Patrycja. Pani Małgosia przychodzi do nas dwa razy w tygodniu i uczy nas języka angielskiego.

Z naszymi Paniami można kontaktować się wysyłając wiadomość mailową na poniższe adresy:

Jest z nami również Pani Beata, która dba o naszą salę i przynosi nam pyszne posiłki z kuchni.

Na tej stronie pokazujemy, jak miło i ciekawie spędzamy czas w Przedszkolu. Prezentujemy tu też ogłoszenia i ważne informacje dla rodziców.

Zapraszamy do uważnego śledzenia wpisów.

Biedronki na wesoło 😉

Dzieci i panie pozują do grupowego zdjęcia w strojach karnawałowych.

Prezenty dla Babci i Dziadka

Na stoliku leża dwie zakładki, dwa krawaty oraz różowa koperta.

Przygotowania do tego ważnego dnia zaczęły się już bardzo dawno temu. Zakładki dla babci i krawaty dla dziadka tworzyliśmy sami własnoręcznie. Mamy nadzieję, że upominki spodobają się naszym dziadkom. Nagraliśmy też dla nich występ z wierszami i piosenkami. Zanim go wysłaliśmy do dziadków, sami sprawdziliśmy, jak wypadliśmy.

Dziewczynka siedzi na krzesełku. W ręku trzyma igłę z muliną i przekłada ją przez dziurki
Chłopiec siedzi na krzesełku. W ręku trzyma igłę z muliną i przekłada ją przez dziurki
Dziewczynka siedzi na krzesełku. W ręku trzyma igłę z muliną i przekłada ją przez dziurki
Dziewczynka siedzi na krzesełku. W ręku trzyma igłę z muliną i przekłada ją przez dziurki
Chłopiec siedzi na krzesełku. W ręku trzyma igłę z muliną i przekłada ją przez dziurki
Dziewczynka siedzi na krzesełku. W ręku trzyma igłę z muliną i przekłada ją przez dziurki
Dziewczynka siedzi na krzesełku. W ręku trzyma igłę z muliną i przekłada ją przez dziurki
Chłopiec siedzi na krzesełku. W ręku trzyma igłę z muliną i przekłada ją przez dziurki
Dziewczynka przykleja papierowe elementy do szarego krawatu.
Dzieci siedzą przed tablicą multimedialną i oglądają siebie na ekranie.
Chłopiec przykleja papierowe elementy do szarego krawatu.
Wszystkiego najlepszego z okazji Dnia Babci i Dziadka od wszystkich Biedronek!

Zimowe zabawy

W czwartek 13 stycznia rozwiązywaliśmy zagadki zimowe, rzucając kostką i odsłaniając odpowiednią cyferkę, pod którą skrywała się zagadka. Następnie doskonaliliśmy spostrzegawczość wzrokową na monitorze, zaznaczając różnice między obrazkami. Możemy pochwalić się, że udało nam się odgadnąć je wszystkie, mimo iż zadanie nie należało do najłatwiejszych – wszystkich różnic było aż 16! Na zakończenie ćwiczyliśmy syntezę wzrokową, składając obrazek w całość.

Dzieci wraz z panią siedzą w kółku na podłodze i trzymają dłońmi uszy.
Dziewczynka zaznacza coś na monitorze. Reszta dzieci i pani patrzą na to co robi. Część dzieci podnosi rękę do góry.
Piątka dzieci siedzi przy stoliku i dopasowuje wycięte elementy w całość oraz je przykleja.

Zabawy na placu zabaw

Trójka dzieci stoi na placu zabaw. Jedna dziewczynka trzyma w ręku lód.
Dzieci zbierają łopatkami śnieg ze zjeżdżalni i wrzucają go do wiaderka.
Dwie dziewczynki czyszczą łopatkami zabawkę ze śniegu.

U jak ulica

W poniedziałek 10 stycznia na zajęciach poznaliśmy literkę U. W związku z tym, żeby ją utrwalić bawiliśmy się ozobotami i budowaliśmy ulicę dla naszych robotów. Musieliśmy obchodzić się z nimi bardzo ostrożnie. Towarzyszyło nam przy tym bardzo dużo pozytywnych emocji.

Dzieci siedzą na podłodze i układają puzzle.
Dzieci przypatrują się robotom jeżdżącym na puzzlach ułożonych w drogę.
Dzieci układają puzzle i puszczają mini roboty po trasach.

Serdecznie dziękujemy

Sarze i jej rodzicom

za artykuły plastyczne.

Serdecznie dziękujemy

Amelii i jej mamie

za zabawki.

Zegar

We wtorek 4 stycznia na zajęciach rozmawialiśmy o zegarze. Poznaliśmy jego budowę oraz oglądaliśmy zdjęcia różnych rodzajów zegarów. Ćwiczyliśmy pamięć wzrokową i używanie liczebników porządkowych odkrywając, które zegary zniknęły lub zamieniły się miejscami. Przy okazji tego tematu poznaliśmy cyfrę 7 i jej zapis. Na koniec zajęć obejrzeliśmy film edukacyjny o historii zegara.

Dzieci siedzą przed tablicą multimedialną i podnoszą jedną rękę do góry. Na tablicy przedstawione są obrazki zegarów. Obok tablicy na krzesełku znajduję się laptop.
Przy stoliku siedzi trójka dzieci. Dziewczynki mają na swoich kartkach tarczę zegarów, w których rysują elementy flamastrami.
Dzieci siedzą przed tablicą multimedialną. Na tablicy wyświetlany jest film z zegarami.

My friend robot

W okresie świątecznym przesłaliśmy nasz występ gwiazdkowy z języka angielskiego naszym kolegom z Przedszkola nr 65 "Tarchominek". Mogliśmy zaprezentować nasze umiejętności innym dzieciom w ramach partnerstwa w programie "My friend robot". Poniżej przedszkolaki z Przedszkola nr 65 oglądają nasze nagranie. Mamy nadzieję, że się podobało.

grupa dzieci siedzi przed monitorem

Kim chcę być w przyszłości?

Na podłodze leżą prace plastyczne dzieci na temat zawodów.

W piątek 17 grudnia na zajęciach rozmawialiśmy o zawodach. Najpierw nazywaliśmy zawody rozpoznane na obrazkach oraz mówiliśmy o tych, które wykonują nasi rodzice. Następnie bawiliśmy się w kalambury i w parach pokazywaliśmy określone zawody, a reszta je odgadywała. Na koniec zajęć każdy z nas narysował to, kim chce być w przyszłości. Ci z nas, którzy jeszcze nie wiedzieli, narysowali zawód, który bardzo lubią.

Dzieci siedza na podłodze na kolorowych poduszkach. Jedna dziewczynka wskazuje palcem na plansze. Reszta dzieci na to spogląda.
Dwie dziewczynki stoją przed grupą dzieci siedzącą na podłodze.
Na stoliku leżą cztery kartki A4 oraz pastele. Dzieci rysują na kartkach różne postaci.

My friend robot - Mój przyjaciel robot

W czwartek 16 grudnia podczas zajęć z języka angielskiego Pani Gosia przeczytała nam książeczkę w języku angielskim "Robot with no bottom". Książka bardzo nam się spodobała, ponieważ opisywała historię robota, który zgubił własną pupę. Książeczkę tę oraz kilka innych, również o robotach w język angielskim, pożyczyły nam przedszkolaki z Przedszkola nr 65 "Tarchominek" w ramach partnerstwa w projekcie "My friend Robot" Warszawskie Inicjatywy Edukacyjne. Wszystkie książeczki dokładnie obejrzeliśmy, a następnie narysowaliśmy roboty naszego pomysłu. Zdjęcia naszych prac przesłaliśmy do Przedszkola nr 65.

To jeszcze nie koniec naszej współpracy...

nauczycielka czyta dzieciom książeczkę
dzieci oglądają książeczkę o robocie
dziewczynka stoi przy oknie i ogląda książeczki o robotach
dzieci rysują roboty przy stoliku
rysunek robota
prace rysunkowe dzieci przedstawiające roboty

Serdecznie dziękujemy

Rodzicom Wiktorii C.

za żywe gałązki do ozdobienia choinki.

Historia zapisana w dźwiękach

Na podłodze leżą prace plastyczne dzieci wykonane kredkami, na których widać kolorowe tęcze, czołgi i zwierzątka.

W poniedziałek 13 grudnia rozmawialiśmy o dźwiękach, na przykładzie wiersza Wojciecha Próchniewicza „Dźwięki”. Słuchaliśmy utworu „Walc Kwiatów” Piotra Czajkowskiego. Początkowo wyobrażaliśmy sobie historię, jaką opisują dźwięki i kolory, w jakich byśmy ją narysowali. Następnie przenieśliśmy je na kartki papieru. Gdy wszyscy już skończyli swoje prace, wspólnie w kółku sobie je pokazaliśmy i opowiedzieliśmy, co się na nich znajduje. Dzięki rozmowom o rysunkach, poznaliśmy również literkę R i ćwiczyliśmy jej pisanie.

Czwórka dzieci siedzi przy stole i rysuje kredkami na białych kartkach papieru.
Cztery dziewczynki siedzą na podłodze. Przed nimi leżą kartki papieru. Jedna z nich coś pokazuje palcem, reszta na nią patrzy.
Czwórka dzieci piszę ołówkiem po śladzie literkę R.

Sylabowa gra planszowa

W piątek 10 grudnia podzieliliśmy się na dwie drużyny i rozegraliśmy partię w grę planszową na macie do kodowania. Na określonych polach czekało na nas zadanie. Losowaliśmy kartonik z sylabą. Naszym zadaniem było odczytać ją oraz podać słowo, rozpoczynające się tą sylabą.

dzieci siedzą na około maty do kodowania, na której ułożona jest gra planszowa z kolorowych kartoników
dzieci siedzą na około maty do kodowania, na której ułożona jest gra planszowa z kolorowych kartoników
dzieci siedzą na około maty do kodowania, na której ułożona jest gra planszowa z kolorowych kartoników

Coraz bliżej święta

W tym tygodniu omawialiśmy tematykę związaną z Mikołajem. Rozmawialiśmy o tym, gdzie mieszka Mikołaj, czyli o Laponii. Wykonaliśmy pracę plastyczną przestawiającą „Krainę świętego Mikołaja”, doskonaląc w ten sposób umiejętność planowania własnej pracy. Zapoznaliśmy się z cyferką „6” i literką „K”. Rozwiązywaliśmy zadania z treścią, dodając i odejmując koperty w zakresie 10. Przeliczaliśmy patyczki matematyczne, a następnie układaliśmy z nich prostokąt przypominający kopertę. Pisaliśmy literkę K, pracując w stacjach, tzn. po specjalnie wypukłym śladzie, samodzielnie na tablicy, w kaszy mannej i w zeszycie ćwiczeń. Rysowaliśmy także „Elfa” wg instrukcji obrazkowej.

Dzieci siedzą przy stolikach. Malują pędzlami na niebieskich kartkach, przyklejając do nich białą bibułę.
Piątka dzieci siedzi na podłodze. Przed nimi leżą kolorowe poduszki z białymi kopertami. dzieci je trzymają i układają.
Na podłodze siedzi trójka dzieci. Przed nimi leżą kolorowe poduszki. Na nich dzieci układają kolorowe patyczki.

Dziecko stoi przy tablicy magnetycznej z flamastrem w ręku. Na tablicy zapisane są literki k.
Dziecko stoi przy tablicy magnetycznej. Palcem dotyka literki k. Napisy na tablicy: opert i literki k.
Dziecko stoi przy szafce, na której stoją kubeczki z kredkami i pędzlami oraz pudełko z temperówką. Dziecko piszę w kaszy mannej palcem.
Na białej kartce znajduję się narysowany kredkami elf, w zielonej czapce z czerwonym pomponem.

Śladami zwierząt

Miło nam poinformować, że nasza grupa dziewczyn zdobyła wyróżnienie w konkursie gier planszowych pt. "Śladami zwierząt", organizowanym przez Przedszkole nr 142 w Warszawie.

Dyplom dla grupy dzieci z Przedszkola nr 148 za zdobycie wyróżnienia w konkursie gier planszowych "Śladami zwierząt".

Serdeczne gratulacje dla Zuzi, Liliany, Kaliny, Sary i Krysi!

Kto przyleci do karmnika

Na białych kartkach znajdują się fioletowo-niebieskie karmniki dla ptaków z kawałkami bibuły. W środku karmników siedzą narysowane ptaszki.

W piątek 3 grudnia rozmawialiśmy o ptakach, które odlatują z Polski, zostają w niej lub do niej przylatują. Ćwiczyliśmy uważne słuchanie wierszy pt. „Żurawie” i „Gile” Wandy Chotomskiej. Bawiliśmy się w zabawę „Sylabowe kody”, ćwicząc odczytywanie i przetwarzanie kodów obrazkowo-językowych. Na koniec zajęć wykonaliśmy karmniki dla ptaków.

Dziewczynka przyczepia do tablicy nazwę ptaka. Na podłodze siedzi dwójka dzieci. Dziewczynka się zgłasza.
Chłopiec wskazuje palcem na obrazki ptaków znajdujące się na tablicy magnetycznej.
Dzieci siedzą przy stoliku i przyklejają elementy do kartki. Na stole leżą nożyczki, kartki fioletowe i niebieskie oraz kawałki bibuły.

Przedświąteczna wycieczka do Żabiej Woli

Pięć dziewczynek siedzi na sankach i macha.

W czwartek 2 grudnia ponownie wybraliśmy się do Żabiej Woli na przedświąteczną wycieczkę. Zaczęliśmy od zabawy na naszej ulubionej tyrolce i statku. Następnie udaliśmy się na szarlotkę i wspólne kolędowanie przy gitarze. Pogoda nam dopisywała, więc ponownie udaliśmy się na spacer po lesie, podczas którego wysłuchaliśmy wiele ciekawostek na temat świąt Bożego Narodzenia. W czasie spaceru towarzyszył nam pies Brooklyn. Braliśmy również udział w warsztatach i wykonaliśmy samodzielnie ozdoby choinkowe z cynamonu oraz brokatu. Udało nam się pogłaskać króliki oraz zobaczyć konia i krowę. Na koniec zjedliśmy przepyszną kiełbaskę z ogniska i przejechaliśmy się sankami.

Pan pomaga wsiąść dziewczynce na tyrolkę. Za nią stoją dzieci w kolejce.
Dzieci siedzą przy drewnianym stole. Przed nimi stoją kubki ze słomkami oraz talerzyk z ciastem. W oddali stoi pan z gitarą.
Troje dzieci stoi przy lalce ułożonej na sianku.
Pan w ręku trzyma karton z rysunkami i zwraca się do dzieci. Dzieci stoją odwrócone w kierunku pana.
Dzieci siedzą przy drewnianym stole i malują pędzlami na biało drewienka ułożone na ręczniku papierowym.
Dziewczynki posypują brokatem swoje śnieżynki z drewna.
Dwie dziewczynki głaszczą królika, który siedzi w klatce.
Dzieci stoją w lesie na ścieżce. Przed nimi idzie Pan.
Dzieci siedzą na czterech sankach.

Poznaliśmy 5

W poniedziałek 29 listopada na zajęciach poznaliśmy cyfrę 5. Ćwiczyliśmy jej zapisywanie oraz pokazywanie jej na dwóch dłoniach. Bawiliśmy się w zabawę „Zapasy wiewiórki”. Musieliśmy uważnie słuchać gry na bębenku i wykonywać odpowiednie polecenia. W trakcie zabawy każdy z nas musiał dobrać tyle żołędzi, by było ich razem 5, w zależności ile miał ich wcześniej. Na koniec zajęć wykonaliśmy „Kwiatka z piątki”.

Dziewczynka stoi przy tablicy i piszę na niej mazakiem 5. Na podłodze siedzą dzieci i trzymają rękę w górze.
Na podłodze siedzi czwórka dzieci. Jeden chłopiec pokazuje na jednej ręce trzy palce, na drugiej dwa palce.
Dzieci chodzą na czworakach po podłodze.
Pani kuca przy stoliku, przy dzieciach. Dzieci mają w rękach żołędzie.
Dzieci odrysowują swoje dłonie na kartkach papieru. Na stoliku leżą kartki, nożyczki i ołówki.
Na stoliku leżą kolorowe kwiatki na patykach z zielonymi listkami.

Piosenka na grudzień

„Dzyń, dzyń, dzyń Mikołaju”

    1. Siedzę cichuteńko, patrzę przez okienko.
      Poruszyły się zasłonki!
      Chyba już go widzę! Chyba już go słyszę!
      Zabrzęczały jego sanek dzwonki.

Ref. Dzyń, dzyń, dzyń Mikołaju Święty.
Dzyń, dzyń, dzyń, przynieś nam prezenty.

    1. Właśnie tutaj idzie, jest już coraz bliżej,
      Niesie do nas wielkie worki.
      Chyba już go widzę! Chyba już go słyszę!
      Zabrzęczały jego sanek dzwonki.

Ref. Dzyń, dzyń, dzyń Mikołaju Święty.
Dzyń, dzyń, dzyń, przynieś nam prezenty.

Zwierzęta domowe

Na parapecie stoją kotki wykonane z rolek od papieru, z papierowymi brązowymi i czarnymi głowami, żółtymi wąsami, białymi nosami oraz oczami.

W tym tygodniu omawialiśmy temat związany ze zwierzętami domowymi. Opowiadaliśmy więc, jakie zwierzątka mamy w domu, doskonaląc umiejętność wypowiadania się na określony temat  i ćwicząc cierpliwość podczas oczekiwania na swoją kolej. Dowiedzieliśmy się, co kryje się za stwierdzeniem: zwierzęta domowe, gospodarskie, czy towarzyszące i sami układaliśmy wyrazy z rozsypanki literowej. Zapoznaliśmy się z literką „D” i doskonaliliśmy umiejętność analizy i syntezy głoskowej w słowie „Deska”. „Łamaliśmy języki”, słuchając wiersza M. Strzałkowskiej „Szczeniak” i powtarzając trudne słowa, świetnie się przy tym bawiąc. Ćwiczyliśmy też umiejętność określania głoski w nagłosie i wygłosie, a także stworzyliśmy własne kotki z rolek po papierze toaletowym.

NA tablicy magnetycznej znajduję się przyczepiony magnesami napis: Dynia oraz literka D,d. Pod nimi znajdują się niebieskie i czerwone prostokąty.
Na tablicy magnetycznej znajdują się obrazki i napisy: zwierzęta towarzyszące, żółw, pies, kot, ryba.
Dzieci siedzą przy stołach i trzymają w rękach pędzelki, którymi kleją elementy kota.

Elementarz finansowy

W środę 24 listopada odwiedziła nas pani, która porozmawiała z nami na temat pieniędzy. Zajęcia zaczęliśmy od rozmowy na temat znaczenia pieniędzy oraz tego, co można z nimi zrobić i w jaki sposób je otrzymać. Oglądaliśmy wielkie modele banknotów oraz monet. Dowiedzieliśmy się, jak nazywają się polskie pieniądze oraz czym się różnią od siebie. Nasz gość wyjaśnił nam, co oznaczają symbole na banknotach oraz kim są osoby na nich zamieszczone. Układaliśmy banknoty według nominału, wskazywaliśmy różnice oraz ich wartości. Dowiedzieliśmy się, czym jest karta płatnicza oraz na czym polega płacenie nią. Wiemy już do czego służą bankomaty i jak rodzice wybierają z nich pieniądze. Pani zachęciła nas do oszczędzania nawet złotówki dziennie do skarbonek – dzięki temu możemy uzbierać w ciągu roku 365 złotych i mieć na różne przyjemności. Na koniec każdy z nas otrzymał dyplom.

Dzieci siedzą w półkolu na podłodze w sali. Przed nimi siedzi pani w siadzie skrzyżnym. Przed nią leżą na podłodze dwa obrazki.
Dzieci obserwują leżące na podłodze obrazki monet i banknotów oraz modele monet.
Dzieci obserwują chłopca, który układa modele banknotów w określonej kolejności. Na podłodze leżą modele banknotów 50,200,500,100,20,10.
Pani pokazuje dzieciom obrazek i wskazuje na niego palcem. Dzieci obserwują obrazek.
Na podłodze znajdują się modele banknotów 500,200,100,50 złotych. Na jednym z nich stoi ustawiona zielono-czerwono-niebieska skrzynka. Na niej ułożona jest skarbonka, a za nią stoi pies pluszak.
Panie wręcza dyplom uczestnikom warsztatów. Dziecko bierze dyplom w ręce, reszta dzieci to obserwuje.

Pływa, chodzi, lata, pełza

We wtorek 23 listopada na zajęciach mówiliśmy o zwierzętach, które latają, pływają, chodzą i pełzają. Rozpoznawaliśmy je na zdjęciach i nazywaliśmy, a następnie klasyfikowaliśmy je w odpowiednie grupy. Nasze koleżanki, Liliana i Kalina czytały nam informacje wyświetlane na monitorze. W trakcie ćwiczeń poznaliśmy również cyfrę 4. Ćwiczyliśmy jej pisanie oraz bawiliśmy się w zabawy i liczyliśmy do 4.

Dziecko stoi przy monitorze i wskazuje palcem zdjęcia dzięcioła. Na monitorze wyświetlanych jest pięć zdjęć.
Dzieci stoją w kilku pociągach w sali.
Dziewczynka stoi przy monitorze i pisze na nim cyfrę 4. Na monitorze znajdują się również inne czwórki.

Pieczemy ciasteczka

W czwartek 18 listopada piekliśmy ciasteczka na słodki poczęstunek z okazji Dnia Życzliwości. Najpierw nasza koleżanka Liliana przeczytała przepis, następnie sprawdziliśmy, czy mamy wszystkie potrzebne produkty i po kolei sami odmierzaliśmy odpowiednią ilość składników, wsypując je do miski. Gdy ciasto zostało zagniecione – mogliśmy sami wycinać nasze ciasteczka.

Dzieci siedzą przy stolikach. Dwie dziewczynki wsypują mąkę do kubka. Na stole stoi metalowa miska i cukier puder.
Dziewczynka wsypuję przyprawę do piernika do miski, w której znajduję się mąka.
Dzieci wlewają jajko do miski, w której jest mąka, przyprawa do piernika i masło.
Na stole leży stolnica oraz rozwałkowane ciasto. Dziecko przykłada foremkę w kształcie serca do ciasta.
Na stole leży stolnica oraz rozwałkowane ciasto. Dziecko przykłada foremkę w kształcie serca do ciasta. Pozostałe dzieci patrzą.
Dziewczynka wykrawa w cieście ciastko foremką.

Co już wiemy i umiemy

W środę 17 listopada na zajęciach pracowaliśmy na monitorze. Tworzyliśmy własne mapy myśli w aplikacji Mind Meister. Dotyczyły one liter i cyfr, które do tej pory poznaliśmy. Na koniec zajęć sami wykonaliśmy własne mapy myśli na kartkach papieru.

Chłopiec stoi przy monitorze. Na monitorze wyświetla się klawiatura.
Troje dzieci siedzi przy stole i rysuje flamastrami po kolorowych kartkach.
Dzieci leżą i siedzą na podłodze z kartkami papieru i flamastrami. Na środku sali leżą literki na białym tle: I,i,T,t,Y,y,E,e,O,o,A,a,M,m.

Czyste ręce to zdrowy przedszkolak

Na podłodze, na matach siedzi grupa dzieci. Przed nimi stoi pielęgniarka w różowym stroju.

We wtorek 16 listopada nasze przedszkole ponownie odwiedziła pani pielęgniarka. Podczas spotkania dowiedzieliśmy się o zarazkach, które są wokół nas. Rysowaliśmy flamastrami zarazki na odrysowanej dłoni, a następnie próbowaliśmy je zmyć. To było bardzo trudne. By zarazki zniknęły potrzebne było mydło. Ćwiczyliśmy prawidłowe etapy mycia dłoni. Na koniec oglądaliśmy pod mikroskopem preparaty z różnymi zarazkami.

Dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym na podłodze. Mają otwarte dłonie i rozsunięte palce.
Dzieci siedzą przy stolikach z kartkami przed sobą. Pani w różowym stroju coś im tłumaczy.
Dzieci pracują przy stołach flamastrami. Na stole leżą kartki z odrysowanymi dłońmi.

Pani stawia dzieciom stemple niebieskie na dłoniach.
Dzieci stoją w łazience przy umywalkach i myją ręce. W lustrze widać ich odbicia.
Pani i dziewczynka siedzą przy stole. Dziewczynka patrzy przez mikroskop. W tle na podłodze siedzi dziewczynka.

Jesienne drzewa naszej wyobraźni

Miło nam poinformować, że nasza koleżanka z grupy, Krysia zajęła III miejsce w kategorii 5-latków w konkursie plastycznym pt. "Jesienne drzewa naszej wyobraźni", organizowanym przez Przedszkole nr 344 w Warszawie.

Dziewczynka stoi z torebką prezentową i dyplomem w rękach
Dziewczynka stoi z torebką prezentową w rękach
Krysi serdecznie gratulujemy!

Co dymi?

We wtorek 9 listopada rozmawialiśmy o tym, co dymi i dlaczego. W grupach rysowaliśmy nasze przykłady dymów, a potem wspólnie je omawialiśmy. Dowiedzieliśmy się, że są różne rodzaje dymów, mają różne pochodzenie i są bardzo szkodliwe.

Napis: dym?
Prace plastyczne dzieci. Znajdują się na nich rysunki dymów pochodzących z różnych źródeł
Dzieci pracują w grupach przy stołach. Każda grupa ma białą kartkę A3 i flamastry.

Wycieczka do Szkoły Podstawowej nr 202

Na ścianie wisi logo szkoły podstawowej nr 202 oraz tablice informacyjne.

W poniedziałek 8 listopada wybraliśmy się do Szkoły Podstawowej nr 202. Pani Martyna oprowadziła nas po budynku, pokazując m.in. świetlicę szkolną, salę gimnastyczną, bibliotekę, jadalnię. Udało nam też się trafić na lekcję przyrody, na której Pani omawiała układ kostny człowieka na podstawie szkieletu. Okazało się, że sporo już wiemy na ten temat. Wycieczka bardzo nam się podobała i dzięki niej wiemy, że szkoła może być całkiem fajna.

W tle widać regały z książkami. Przed nimi stoją dwie dziewczynki.
Dzieci stoją w sali szkolnej. W tle widać szkielet człowieka, tablice kredowe oraz liczman.
Dzieci biegają po sali gimnastycznej.

Serdecznie dziękujemy

Mamie Poli i Leona

za gipsowe dynie do malowania.

Kolczasty zwierz - Jeż

Na czerwonej kartce A4, znajduję się bały jeż, z przyklejonymi do siebie zasuszonymi igiełkami

W piątek 15 października na zajęciach poznawaliśmy bliżej zwyczaje naszego kolczastego przyjaciela czyli jeża. Pomogła nam w tym nasza koleżanka Lila, która czytała nam dymki z ilustracji. Dodatkowo bawiliśmy się w zabawę ruchową „Idzie jeż”. Na koniec zajęć sami wykonaliśmy jeże, przy pomocy igieł zebranych podczas wycieczki.

Dzieci chodzą po podłodze z nałożonymi na głowę woreczkami sensorycznymi
Dzieci siedzą na podłodze. Dziewczynka trzyma kartkę i z niej czyta
Dzieci siedzą przy stołach i wykonują pracę plastyczną. Na stole znajduję się paleta z klejem, flamastry, kartki z jeżem oraz zasuszone igiełki

Bukiet jesiennych liści

Na żółtej kartce A4 widnieje naklejony wazon. Z niego wystają liście.

W czwartek 14 października zamieniliśmy się w mieszkańców lasu. Najpierw zostaliśmy podzieleni na zespoły, losując literki poznane dotychczas na zajęciach. Każda literka przyporządkowana była innemu zwierzęciu. Następnie wspólnie zastanawialiśmy się, jak mogą czuć się wybrane zwierzęta mieszkające w lesie, kiedy ludzie głośno się zachowują. Na końcu przedstawialiśmy efekt naszych wspólnych przemyśleń – wcielając się w mieszkańców lasu. Na zakończenie zajęć wykonaliśmy pracę plastyczną: „Bukiet jesiennych liści”. Oprócz kolorowania i wycinania, ćwiczyliśmy umiejętność planowania własnej pracy, tak aby wszystkie elementy zmieściły się na kartce i tworzyły estetyczną kompozycję.

Na podłodze siedzi grupka dzieci i ze sobą rozmawia
Na podłodze siedzi grupka dzieci i ze sobą rozmawia
Dzieci pracują przy stołach. Na stole znajdują się kartki, kredki oraz wazony, które dzieci kolorują.

Na rytmice

Dzieci leżą na podłodze, na brzuchach ze zgiętymi nogami w kolanach.
Dzieci klęczą na podłodze w kółku i poruszają rękami.
Dzieci siedzą na podłodze w kółku. Trzymają w rękach instrumenty - grzechotki i marakasy

Zwyczaje zwierząt

W środę 13 października kontynuowaliśmy temat dotyczący zwyczajów zwierząt. Naśladowaliśmy zwierzęta, poruszając się jak one do muzyki. Wyszukaliśmy ukrytych kopert, w których były informacje dotyczące zwierząt i ich zwyczajów jesiennych. Naszym zadaniem było zgadnąć, o kim jest mowa. Sprawdzaliśmy nasze odpowiedzi poprzez podejście do odpowiedniego stołu i podniesienie obrazka, według klucza napisanego na kopercie. Na koniec zajęć podzieliliśmy zwierzęta na te, które śpią zimą i na te, które nie śpią.

Dzieci znajdują się na podłodze. Niektóre czworakują, inne klęczą.
Chłopiec stoi przy stole. Sięga ręką po białą kartkę. Na stole leżą trzy kartki.
Dzieci siedzą na podłodze. Przed nimi leża obrazki ze zwierzętami oraz kartki z napisami: zasypiają na zimę, nie śpią

Wycieczka do Żabiej Woli

We wtorek 12 października uczestniczyliśmy w wycieczce do Żabiej Woli. Cały dzień spędziliśmy na świeżym powietrzu, świetnie się bawiąc. Zjeżdżaliśmy na tyrolce, huśtaliśmy się na huśtawkach oraz graliśmy w piłkę. W przerwie jedliśmy pyszną szarlotkę.

Dzieci stoją na drewnianej zabawce na dworze. Obok nich znajduję się dwójka dorosłych. Mężczyzna pomaga chłopcu wsiąść na tyrolkę.
Dzieci siedzą na dworze przy dużym stole. Na stole stoją kubki oraz talerzyki z ciastem. Dzieci spożywają i piją
Dzieci bawią się na drewnianym statku, na dworze.

Z Panem gospodarzem wybraliśmy się na spacer po lesie, podczas którego wysłuchaliśmy ciekawostek na temat zwierząt, szykujących się do zimy. Przytulaliśmy drzewa i drapaliśmy się o nie, jak zwierzęta.

Dzieci stoją w lesie i obserwują pana, który pokazuje im dwie drewniane tabliczki
Dzieci stoją w grupce w lesie i obserwują ptasie gniazdo na krzaku
Dzieci stoją w grupie w lesie, przygotowują się do biegu.
Dzieci stoją w lesie, każde przy swoim drzewie
Trzy dziewczynki stoją oparte plecami o drzewa
Dzieci stoją każde przy swoim drzewie i odpychają się od nich rękami

W środku lasu mogliśmy również pozjeżdżać na tyrolce, pohuśtać się na oponach, pochodzić po linii i pniach drzew.

Dzieci chodzą po konarach drzew, które leżą na ziemi
Chłopcy stoją na linie zaczepionej do drzewa i trzymają się linki, również umocowanej do drzewa
Dziewczynki stoją na ziemi lub na pniach i patrzą się w stronę aparatu

Mieliśmy również okazję pogłaskać króliki, nakarmić owce oraz bawić się z psem Brooklynem oraz kotem, który towarzyszył nam w czasie jedzenia.

Dwoje dzieci stoi przy klatce z królikiem
Trójka dzieci głaszcze dużego psa
Dzieci siedzą przy stole i jedzą bułki z kiełbasą. Towarzyszy im kot na ławce

Samodzielnie obraliśmy i ścieraliśmy jabłka, z których został zrobiony przepyszny dżem, który zabraliśmy do domu.

Dzieci siedzą przy stołach, na których leżą jabłka. Słuchają instrukcji od pani.
Dzieci obierają jabłka obieraczkami
Dzieci ścierają jabłka na mniejsze kawałki

Na koniec wycieczki udało nam się przejechać kolejką po polach i łąkach.

Dzieci i panie siedzą na wagonach kolejki i przechylają się z rękami na jedną stronę.
Dzieci karmią owce trawą
Dzieci siedzą na wagonach kolejki

Jesienne biegi

W czwartek 7 października część naszej grupy wybrała się na jesienne biegi, organizowane przy Dolince Służewieckiej. Oddzielnie odbyły się biegi dziewcząt i chłopców. Wszyscy dobrze się bawiliśmy i każdy z nas dobiegł do mety. Dwóm naszym kolegom udało się zająć 4 i 5 miejsce. Serdeczne gratulacje chłopaki!

Dzieci stoją na dworze. Są ubrane w zielone odblaskowe kamizelka. Pozują do zdjęcia
Dzieci stoją w rozsypce na trawie. Dziewczynki wykonują podskoki.
Dziewczynki stoją na trawie w jednym rzędzie i pozują do zdjęć
Chłopcy stoją na trawie i pozują do zdjęcia
Chłopcy stoją na trawie w jednym rzędzie. Zaczynają wyścig biegowy
Trójka chłopców stoi przy podeście medalowym. Są ubrani w zielone i żółte kamizelki odblaskowe.

Odpoczynek – wspólne masażyki

W środę 6 października odwiedziła nas Pani Hania z Mróweczek. W ramach odpoczynku braliśmy udział we wspólnych masażykach. Podążaliśmy za słowami płynącymi z płyty oraz za instrukcjami Pani Hani. Po skończonym masażu rozmawialiśmy o tym, która jego część nam się najbardziej podobała. Dziękujemy Pani Hani za wspólny czas i liczymy na kolejne spotkania.

Część dzieci leży na brzuchu na podłodze, pozostali wraz z nauczycielką klęczą przy nich. Dzieci są zwrócone głowami w stronę nauczycielki.
Część dzieci leży na brzuchu na podłodze, część klęczy przy nich i wykonuje im masaż pleców.
Pani z dziećmi siedzi na podłodze. Przed nią leży fioletowa mata. Dzieci są zwrócone do nauczycielki.

Jak ubieramy się wiosną, latem, jesienią, zimą?

W środę 6 października uczyliśmy się słów do piosenki „Hartuj ciało”, doskonaląc pamięć słuchową. Rozmawialiśmy o jesieni i o tym, jak zmienna bywa pogoda o tej porze roku. Porównywaliśmy ilustracje słonecznej jesieni i szarugi jesiennej – rozwijając percepcję wzrokową. Bawiliśmy się w „Deszczowy spacer”, próbując stanąć na jednej nodze. Na koniec zajęć pracowaliśmy w zespołach, wykonując prace pt. „Jak ubieramy się wiosną, latem, jesienią, zimą?”. Zadaniem każdego zespołu było narysowanie dziecka i ubranie go odpowiednio do pogody panującej w danej porze roku. W ten sposób uczyliśmy się zgodnej pracy zespołowej.

Dzieci pracują wspólnie przy stole i ozdabiają kartkę A3 pastelami
Dzieci pracują wspólnie przy stole i ozdabiają kartkę A3 pastelami
Dzieci pracują wspólnie przy stole i ozdabiają kartkę A3 pastelami

Poznajemy dwa

We wtorek 5 października zajęcia rozpoczęliśmy od wysłuchania piosenki „Hartuj ciało” i chwilę o niej rozmawialiśmy. Następnie bawiliśmy się w zabawę „Czego mamy po dwa” – musieliśmy klaskać, bądź siadać, w zależności od tego, czy dana część naszego ciała występuje podwójnie, czy pojedynczo. Daliśmy się złapać w pułapkę przy palcach. Następnie poznaliśmy zapis dwójki, kreśliliśmy ją w powietrzu, a potem próbowaliśmy zapisać ją na tablicy. Na koniec zajęć ćwiczyliśmy pisanie przy stołach.

Dzieci chodzą po całej sali i się ruszają
Dziewczynka stoi przy tablicy magnetycznej i zapisuje dwójkę markerem, reszta dzieci siedząca na podłodze na nią patrzy.
Czwórka dzieci siedzi przy stoliku. Na stole leżą rozłożone książki, na których widnieją dwójki i trójki. Dzieci poprawiają ślady ołówkiem.

Piramida Zdrowego Żywienia

W poniedziałek 4 października bawiliśmy się w „Trudne zakupy”, starając się zapamiętać wszystkie produkty z listy, którą sami stworzyliśmy. Naszemu koledze Ignacemu udało zapamiętać się najwięcej produktów. Wysłuchaliśmy też wiersza „Dla każdego coś zdrowego” S. Karaszewskiego. W ten sposób doskonaliliśmy umiejętność uważnego słuchania  i wypowiadania się. Następnie poznaliśmy Piramidę Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej. Dzięki temu wiemy, że codziennie powinniśmy dużo się ruszać, a produkty, które znajdują się na samej górze piramidy – spożywać jak najrzadziej. Na zakończenie wykonaliśmy własne Piramidy Żywienia w zespołach.

Dzieci siedzą przy stole i malują flamastrami po kartce, na której narysowana jest piramida żywienia.
Dzieci siedzą przy stole i malują flamastrami po kartce, na której narysowana jest piramida żywienia.
Dzieci siedzą przy stole i malują flamastrami po kartce, na której narysowana jest piramida żywienia.

Piosenka na październik

Piosenka „Hartuj ciało" - R. Dreger

    1. W zdrowym ciele zdrowy duch,
      a dla ducha dobry ruch.
      Siła, sprawność i odwaga
      nie przeszkadza lecz pomaga.
      Życie jak bieg z przeszkodami
      trudne może być czasami.

Ref. Zatem raz, dwa i trzy, i cztery,
wyłączamy komputery,

raz, dwa i trzy, i cztery,
wyłączamy komputery.

    1. Hartuj ciało, hartuj ducha
      od podeszwy aż do ucha.
      Rower deska bieg na setkę,
      ścieżka zdrowia, gra w kometkę.
      Gdy rodzina się wygina,
      to nie weźmie jej angina,
      a jak dziadek nie da rady
      niech wykona dwa przysiady.

Ref. Zatem raz, dwa i trzy, i cztery,
wyłączamy komputery,

raz, dwa i trzy, i cztery,
wyłączamy komputery.

Żołędzie

Prace plastyczne dzieci - żołędzie stworzone z czapeczek żołędzi oraz z brązowej bibuły
Prace plastyczne dzieci - żołędzie stworzone z czapeczek żołędzi oraz z brązowej bibuły

W piątek 1 października bawiliśmy się w zabawę „Hop do słoika” oraz wykonywaliśmy pracę plastyczną „Żołądź” przy pomocy czapeczek z żołędzi oraz bibuły. Dziękujemy naszym rodzicom za pomoc przy zbieraniu czapeczek.

Dzieci chodzą po sali. Na podłodze leżą rozłożone w kółka szarfy.
Czwórka dzieci biega wokół ułożonych na podłodze szarf
Dzieci siedzą przy stole. Trzymają w rękach pędzelki. Na stole leżą pudełka z brązową bibułą oraz z czapeczkami od żołędzi. Dzieci przykleją elementy do kartki, na której widnieje narysowany żołądź

Memory dotykowe

W czwartek 30 września na zajęciach wysłuchaliśmy wiersza pt. „Żołędzie”. Staraliśmy się słuchać uważanie, aby zapamiętać jak najwięcej informacji. Później razem z panią sprawdzaliśmy - komu udało się to najlepiej. Następnie zostaliśmy podzieleni na zespoły i graliśmy w „Memory dotykowe” z zamkniętymi oczami. Na zakończenie wykonaliśmy karty pracy – ćwiczyliśmy naszą spostrzegawczość wzrokową i umiejętności matematyczne.

Dzieci siedzą przy stoliku. Dziewczynka ma nałożoną czarną opaskę na czoło. Na stole leży obręcz, a w niej znajdują się kasztany, szyszki i żołędzie
Dzieci siedzą przy stoliku. Chłopiec ma nałożoną czarną opaskę na oczy. Na stole leży obręcz, a w niej znajdują się kasztany, szyszki i żołędzie
Dzieci siedzą przy stoliku. Chłopcy mają nałożoną czarną opaskę na czoło i oczy. Na stole leży obręcz, a w niej znajdują się kasztany, szyszki i żołędzie

Poznajemy „A”

W poniedziałek 27 września poznawaliśmy literkę A. Bawiliśmy się w zabawę „Z aparatem po lesie” i szukaliśmy grzybków z literami O i A. Każdy z nas musiał chodzić na palcach lub na piętach, w zależności od znalezionej litery. Wymyślaliśmy słowa na A lub z A. Szło nam bardzo dobrze.

Jedna dziewczynka kuca nad białym kółkiem. Wokół niej stoją inne dzieci, które trzymają kółka w rękach.
Dwie dziewczynki zgłaszają się do odpowiedzi, poprzez podniesienie ręki. Pozostałe dzieci siedzą i słuchają.
Dziewczynka siedzi na podłodze i układa rytm z obrazków jabłek. Pozostałe dzieci ją obserwują.

W środę 29 września kontynuowaliśmy temat na przykładzie jesiennych owoców. Układaliśmy rytmy owocowe 2 i 3-elementowe. Zauważyliśmy, że w słowach śliwka, gruszka i jabłko występuje literka A. Rozwiązywaliśmy zadania z treścią przy pomocy żetonów. Po skończonej zabawie wspólnie sprzątaliśmy. Na koniec zajęć nasza koleżanka Lila zapisywała nasze pomysły wyrazów z A lub na A na tablicy.

Dzieci siedzą na podłodze. Przed nimi leżą białe kartki, a na nich leżą żetony.
Dzieci wrzucają dziewczynce, która kuca żetony
Dziewczynka zapisuje na tablicy słowa z literką A

Serdecznie dziękujemy

Rodzicom Poli i Leona oraz Leopolda

za markery, długopisy oraz artykuły kreatywne.

Przedszkolaki na start

Dzieci stoją w dwóch kolumnach czekając na polecenia nauczyciela
Dzieci stoją w dwóch kolumnach. Dwie dziewczynki trzymają w rękach pachołki
Dziewczynki wykonują ćwiczenia z pachołkami i obręczami
Chłopiec przeskakuje przez obręcze, które leżą na podłodze.

Poznajemy „O”

Na tablicy znajdują się kartki z napisami: Okulary, O, noga, ucho, oko, dłoń. Na dole zdjęcia znajduję się kartka ze słowami na O.

Zachęcamy naszych rodziców do zabawy z nami w zabawę „Wymyśl słowo na O lub z O”.

Higiena naszych rąk i zębów

Na stole leżą cztery podniebienia wykonane z różowych kartek z czerwonymi językami i białymi zębami wykonanymi z wytłaczanek po jajkach.

We wtorek 21 września rozmawialiśmy o higienie naszych rąk i zębów. Wykonaliśmy doświadczenie, w którym pomalowaliśmy naszym dwóm kolegom ręce fioletową farbą. Ich zadaniem było umyć ręce w ciągu 15 sekund, gdyż w tym czasie niektórzy z nas je myją. Okazało się, że jest to zbyt krótko, by dokładnie je umyć. Dzięki temu wiemy, że musimy myć je dłużej, by znikły z nich bakterie. Następnie rozmawialiśmy o prawidłowym myciu zębów. A w zespołach wykonaliśmy nasze podniebienia z zębami.

Dwoje dzieci stoi przed umywalkami. Widać ich odbicia w lustrze. Oboje mają fioletowe dłonie.
Dzieci siedzą przy stole. Każdy z nich maluje pędzlem kawałek wytłaczanki po jajkach.
Dziewczynka klei pędzelkiem kawałek zęba. Na stole leży podniebienie z różowej kartki z przyklejonym jednym zębem.

Serdecznie dziękujemy

Rodzicom Kuby i Ignacego

za ryzy papieru.

Serdecznie dziękujemy

Rodzicom Wiktorii K., Liliany i Leopolda

za kasztany i żołędzie.

Poznajemy zero

W poniedziałek 13 września poznaliśmy cyfrę i liczbę zero. Najpierw szukaliśmy sposobu, jak sprawdzić, ile kasztanów znajduję się pod chustami, nie zaglądając pod nie. Następnie poprzez dotyk liczyliśmy, ile kasztanów jest w danej obręczy. Okazało się, że w dwóch nie było ich wcale. Obręcze były puste, a więc kasztanów było zero. Tym samym poznaliśmy różne określenia informujące o tym, że czegoś jest zero. W grupach układaliśmy ze skakanek zera oraz wystukiwaliśmy sylaby słowa zero. A przy stołach ćwiczyliśmy jego pisanie.

Dzieci siedzą na podłodze wokół obręczy przykrytych chustami. Jedno dziecko dotyka niebieskiej chusty.
Dzieci siedzą w grupie na podłodze. Układają zero ze skakanki
Dzieci stoją stopami na skakankach

Serdecznie dziękujemy

Rodzicom Laury

za zabawki do piasku.

Piosenka na wrzesień

Piosenka „Pamiątki z wakacji” U. Piotrowska

    1. Skąd te śmiechy, skąd te piski?
      To plecaki i walizki.
      Zgromadziły się na stacji,
      bo już wracać czas z wakacji.
      Były w górach i nad morzem,
      żeglowały po jeziorze,
      odwiedziły każdy kątek,
      teraz wiozą moc pamiątek.

Ref.: Muszelki, bursztyny, z kory łódeczki,
kamyki i szyszki, śmieszne kubeczki,
latawce bez sznurka, wędki składane,
koszulki ze zdjęciem, piłki dmuchane.

    1. Wszyscy dobrze wiedzą o tym,
      że najmilsze są powroty.
      A radości więcej mamy,
      gdy jedziemy z pamiątkami.
      Położymy je w szufladach,
      będą chętnie opowiadać.
      O słoneczku, plaży, lesie,
      Kiedy przyjdzie słotna jesień.

Serdecznie dziękujemy

Rodzicom Wiktorii C. i Krysi

za ryzy papieru.

Zasady dobrej zabawy

Dzieci stoją i siedzą w sali z uniesionymi rękami do góry. Razem z nimi na podłodze siedzi pluszak Ryś.

W czwartek 9 września odwiedziła naszą grupę Pani Strażnik Miejska. Przyprowadziła ze sobą Rysia strażnika. Wspólnie opowiadali nam o zasadach dobrej zabawy. Pani Strażnik przygotowała dla nas zabawę z Rysiem, wcześniej ustaliła z nami zasady – mieliśmy nikomu nie zdradzić, gdzie jest Ryś i usiąść po cichu na swoje miejsce, gdy już go znajdziemy. Za pierwszym razem nam nie wyszło, więc Pani powtórzyła zabawę i przypomniała zasady. Drugim razem poszło nam lepiej. Wiemy już, że zabawa będzie udana, gdy będziemy przestrzegać zasad.

Dzieci siedzą na podłodze zwrócone w stronę Pani strażnik miejskiej. Pani strażnik miejska trzyma w rękach pluszaka rysia.
Dzieci siedzą na podłodze z zamkniętymi oczami i odwrócone w stronę szafek.
Dzieci szukają pluszaka schowanego w sali.