Drodzy Rodzice,

aby terapia logopedyczna była skuteczna i przynosiła zamierzone efekty niezwykle ważna jest współpraca rodziców i logopedy. Dziecko uczestniczy w zajęciach logopedycznych zwykle raz w tygodniu. Logopeda prowadzi terapię logopedyczną, zaleca ćwiczenia i kontroluje postępy. Często także zaleca wykonywanie określonych zadań w domu, aby umiejętności osiągnięte przez dziecko na zajęciach zostały utrwalone. W związku z tym należy pilnować, aby dziecko regularnie ćwiczyło w domu zgodnie z zaleceniami przekazanymi przez specjalistę. Działanie oparte na współpracy logopedy z rodzicami, czyli połączenie terapii logopedycznej, prowadzonej w gabinecie i systematycznej pracy w domu pozwala znacznie szybciej osiągnąć zamierzone efekty.

Rodzicu, codziennie staraj się wygospodarować 10-15 minut na wykonywanie zaleconych ćwiczeń. W razie pytań lub wątpliwości kontaktuj się z logopedą prowadzącym terapię Twojego dziecka.

Sposoby na zachęcenie dziecka do ćwiczeń logopedycznych

Dbanie o atrakcyjność zabawy – ćwiczenia polegające na ciągłym powtarzaniu słówek są po prostu… nudne! Dlatego warto sięgnąć po grę logopedyczną lub edukacyjną, która uatrakcyjni ćwiczenia. Warto także wykorzystywać ćwiczenia logopedyczne podczas wspólnego przygotowywania posiłku, zabawy klockami, w czasie drogi do przedszkola.

Oszczędzanie czasu – to zabieranie prostych ćwiczeń logopedycznych na plac zabaw, do samochodu, na wakacje, na spacer, na zakupy. Każde dobrze wypowiedziane przez dziecko słowo, czy zdanie przybliża je małymi kroczkami do celu. Nie jest konieczne mówienie dziecku, że teraz w danym momencie będziemy ćwiczyć głoski, sylaby lub słowa. Skuteczniejsze jest wymyślenie zabawy językowej, np. szukanie słów zaczynających się na sylabę SA, dzielenie słów na sylaby, zorganizowanie konkursu na najbardziej wygimnastykowany język.

Wykorzystywanie codziennych sytuacji – najbardziej czasochłonnym etapem pracy nad głoskami jest etap automatyzacji, czyli utrwalania się dźwięków w mowie spontanicznej. Wówczas warto zwracać uwagę na wymowę dziecka w codziennych sytuacjach w taki sposób, aby ćwiczenia wykonywane w gabinecie lub w domu, przenosić do życia codziennego.

Zdobywanie punktów – przy pomocy tabelek motywacyjnych, w których dziecko oznacza dobrze wykonane zadanie stempelkiem, naklejką, mazakiem itd. Punkty mogą być później wymieniane na atrakcyjne nagrody, np. wyprawę na basen, zbudowanie namiotu, wspólne upieczenie babeczek lub coś innego, co pozwoli wspólnie spędzić czas.

Docenianie za sukcesy – to zauważanie postępów dziecka i chwalenie go za nowe umiejętności.

Na podstawie logotorpeda.com

Oprac. mgr Katarzyna Roszkowska-Świerczek