Tygodniowy rozkład zajęć

Poniedziałek: zajęcia poznawcze - rozwijanie mowy i myślenia; rytmika.
Wtorek: zajęcia kształtujące umiejętności matematyczne/ przyrodnicze; j. angielski.
Środa: zajęcia poznawcze - rozwijanie mowy i myślenia; rytmika.
Czwartek: ćwiczenia gimnastyczne; j. angielski.
Piątek: zajęcia plastyczne/ artystyczno-techniczne.

Czerwiec

Tematy kompleksowe:

  1. W naszym przedszkolu jest wesoło.
  2. Wakacyjne przygody.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • rozwijanie umiejętności odbijania piłki,
  • rozwijanie umiejętności inscenizowania piosenki za pomocą ruchu,
  • wzbogacanie słownictwa,
  • utrwalenie nazw kolorów,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • kształtowanie umiejętności dostrzegania różnorodności krajobrazów i ich walorów estetycznych,
  • rozwijanie sprawności ręki,
  • kształtowanie umiejętności konstruowania dłuższych wypowiedzi,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • przypomnienie zasad bezpiecznych zabaw na wakacjach,
  • rozumienie konieczności zabezpieczania się przed silnym słońcem i przegrzaniem,
  • rozwijanie spostrzegawczości,
  • kształtowanie orientacji w przestrzeni,
  • ćwiczenie umiejętności rytmicznego i ładnego maszerowania przy muzyce,
  • rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności gry na instrumentach,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • ćwiczenie umiejętności współpracy w grupie.

Maj

Tematy kompleksowe:

  1. Co słychać na łące?
  2. Ja i moja rodzina.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • rozwijanie umiejętności wokalnych i tanecznych,
  • utrwalenie nazw kolorów: niebieski, żółty, zielony,
  • ćwiczenie umiejętności stosowania pojęć: wysoko i nisko,
  • ćwiczenie sprawności rąk,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podstawie obrazka,
  • kształtowanie umiejętności liczenia,
  • wzbogacanie słownictwa,
  • budzenie zainteresowań przyrodniczych,
  • zapoznanie z nazwami owadów,
  • rozwijanie słuchu muzycznego,
  • zachęcanie dzieci do pomagania innym i czynienia dobrych uczynków,
  • pokazanie przykładowych sposobów pomagania innym ludziom,
  • rozwijanie umiejętności przedstawiania się imieniem i nazwiskiem,
  • ćwiczenie umiejętności zapamiętania miejsca zamieszkania,
  • utrwalenie znajomości imion kolegów i koleżanek.

Kwiecień

Tematy kompleksowe:

  1. Świąteczne jajka.
  2. Mali przyjaciele przyrody.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • zachęcanie dzieci do dbania o rośliny, m.in. poprzez ich podlewanie,
  • zachęcanie dzieci do założenia własnych hodowli w domu z rodzicami,
  • ćwiczenie umiejętności toczenia piłki i celowania,
  • rozwijanie zmysłu plastycznego i umiejętności tworzenia kompozycji,
  • kształtowanie umiejętności reagowania na polecenia nauczyciela,
  • ćwiczenie umiejętności stosowania określeń: na, obok, za, przed,
  • zapoznanie z tradycyjnymi wielkanocnymi potrawami,
  • ćwiczenie orientacji i refleksu,
  • zapoznanie z techniką kolażu,
  • promowanie aktywnego sposobu spędzania wolnego czasu w gronie rodzinnym,
  • rozwijanie umiejętności współpracowania w zespole,
  • rozwijanie sprawności całego ciała,
  • rozwijanie mowy,
  • rozbudzanie u dzieci empatii,
  • kształtowanie pamięci słuchowej,
  • kształtowanie zachowań proekologicznych,
  • rozbudzanie zainteresowania przyrodą,
  • rozbudzanie odpowiedzialności za otaczającą nas przyrodę.

Marzec

Tematy kompleksowe:

  1. Dziecko w świecie wartości.
  2. Zwierzyniec.
  3. Czary wiosennej wróżki.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • przybliżenie dzieciom, na czym polega radość i smutek,
  • uświadomienie dzieciom, jak ważna w życiu jest przyjaźń,
  • budowanie pozytywnej atmosfery w grupie,
  • rozwijanie umiejętności wyrażania własnych emocji w sposób akceptowalny dla innych,
  • zapoznanie ze sposobami radzenia sobie ze złością,
  • kształtowanie umiejętności konstruowania dłuższej odpowiedzi,
  • ćwiczenie sprawności palców dłoni,
  • ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej,
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego,
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania ptaków, powracających z ciepłych krajów: bocian, jaskółka,
  • ćwiczenie umiejętności dostrzegania zmian zachodzących w przyrodzie i kojarzenia ich ze zmianą pory roku,
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania wiosennych kwiatów,
  • propagowanie zdrowego trybu życia poprzez podejmowanie działań, zapobiegających zmarznięciu i przegrzaniu.

Luty

Tematy kompleksowe:

  1. Bezpieczna zima.
  2. Domy i domki.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowywania się w czasie przedstawienia,
  • budowanie pozytywnej atmosfery w grupie,
  • utrwalenie nazw kolorów,
  • uświadomienie dzieciom zagrożenia płynącego z niewłaściwych zabaw zimą na śniegu i lodzie,
  • rozwijanie umiejętności rysowania pastelami,
  • propagowanie aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu,
  • ćwiczenie umiejętności dobierania obrazków w pary,
  • kształtowanie umiejętności współdziałania w parach,
  • ćwiczenie umiejętności liczenia palców i obiektów w zakresie 3,
  • kształtowanie umiejętności pracowania w zespołach,
  • ćwiczenie umiejętności tworzenia kompozycji wg wzoru,
  • ćwiczenie pamięci,
  • rozwijanie umiejętności oceniania zachowań bohaterów baśni,
  • ćwiczenie mięśni dłoni poprzez ugniatanie plasteliny,
  • ćwiczenie umiejętności segregowania figur wg wielkości,
  • rozwijanie umiejętności rozwiązywania zagadek,
  • ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej.

Styczeń

Tematy kompleksowe:

  1. Baśniowe bale.
  2. Śnieżna kraina.
  3. Piosenki dla babci i dziadka.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • przybliżenie literatury dziecięcej,
  • kształtowanie umiejętności ustalania kolejności obrazków,
  • rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej,
  • rozwijanie wyobraźni muzycznej,
  • ćwiczenie umiejętności poruszania się zgodnie z rytmem,
  • kształtowanie słuchu muzycznego,
  • propagowanie zdrowego trybu życia poprzez podejmowanie działań, zapobiegających zmarznięciu i przegrzaniu,
  • ćwiczenie małej motoryki,
  • kształtowanie umiejętności współdziałania w parach,
  • zachęcanie dzieci do wypowiadania się na forum grupy,
  • rozwijanie koncentracji uwagi,
  • ćwiczenie pamięci słuchowej,
  • wzmacnianie więzi rodzinnych,
  • usprawnianie narządów mowy,
  • ćwiczenie umiejętności porównywania wysokości budowli z klocków,
  • zapoznanie z pojęciem: wysoki i niski.

Grudzień

Tematy kompleksowe:

  1. Wszyscy są ważni.
  2. Wesołych Świąt.
  3. Baśniowe bale.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • zapoznanie z zawodem: sprzedawca,
  • kształtowanie umiejętności wchodzenia w różne role i odgrywania ich,
  • zapoznanie z zawodem: kucharka,
  • kształtowanie umiejętności przestrzegania zasad bezpieczeństwa, np. nie zbliżamy się do niebezpiecznych urządzeń w kuchni,
  • ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej,
  • ćwiczenie samodzielności w wykonywaniu prac plastycznych,
  • kultywowanie tradycji składania i wysyłania życzeń,
  • rozwijanie pamięci słuchowej,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się,
  • zapoznanie ze zwyczajami świątecznymi,
  • rozwijanie umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni,
  • kształtowanie umiejętności liczenia do dwóch i tworzenia par,
  • ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.

Listopad

Tematy kompleksowe:

  1. Przygotowania do zimy.
  2. Tajemnice mojego ciała.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • rozwijanie pamięci słuchowej,
  • kształtowanie umiejętności reagowania na polecenia nauczyciela,
  • zapoznanie z techniką malowania „Mokre w mokre”,
  • kształtowanie umiejętności składania obrazka z części w całość wg wzoru,
  • zapoznanie z wyglądem i zimowymi zwyczajami jeża,
  • ćwiczenie spostrzegawczości,
  • kształtowanie postawy życzliwości i akceptacji wobec innych ludzi,
  • usprawnianie narządów artykulacyjnych,
  • zapoznanie z budową własnego ciała,
  • zachęcanie dzieci do samodzielnego wykonywania czynności samoobsługowych,
  • ćwiczenie umiejętności rozwiązywania zagadek słownych,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • zapoznanie z cechami i rolą zawodu lekarza.

Październik

Tematy kompleksowe:

  1. Jesteśmy ostrożni na drodze.
  2. Dary Jesiennej Wróżki.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • rozwijanie umiejętności kontynuowania rytmu z kółek,
  • zachęcanie dzieci do swobodnych wypowiedzi na podstawie własnych spostrzeżeń,
  • kształtowanie umiejętności szeregowania figur według wielkości,
  • rozwijanie sprawności całego ciała,
  • poznanie cech i roli zawodu policjanta,
  • zapoznanie z zasadami bezpiecznego poruszania się po drodze,
  • rozwijanie poczucia rytmu,
  • rozwijanie percepcji wzrokowej,
  • ćwiczenie sprawności palców – lepienie z plasteliny,
  • rozbudzanie więzi emocjonalnej w grupie,
  • kształtowanie umiejętności nazywania obserwowanych zjawisk przyrodniczych: wiatr, deszcz,
  • rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania: segregowanie przedmiotów ze względu na kolor i wielkość,
  • kształtowanie umiejętności nazywania i rozpoznawania owoców: jabłka, gruszki, śliwki,
  • kształtowanie umiejętności reagowania na sygnały nauczyciela,
  • przezwyciężanie uprzedzeń do jedzenia warzyw,
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania grzybów: jadalny – borowik, trujący – muchomor,
  • ćwiczenie małej motoryki.

Wrzesień

Tematy kompleksowe:

  1. Jestem w przedszkolu.
  2. Wspólne zabawy.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • budzenie poczucia bezpieczeństwa u dzieci,
  • kształtowanie umiejętności prawidłowego i systematycznego mycia rąk,
  • rozwijanie umiejętności maszerowania w takt muzyki bez potrąceń,
  • kształtowanie nawyku właściwego zachowania się przy stole,
  • rozwijanie umiejętności poruszania się po obwodzie koła,
  • budzenie zainteresowania tekstem poprzez wykorzystywanie ilustracji,
  • zapoznanie z budową, brzmieniem, technikami gry na grzechotkach (marakasach),
  • integrowanie dzieci w grupie,
  • zapoznanie z zasadą: podnosimy rękę do góry, gdy chcemy coś powiedzieć,
  • rozwijanie dużej motoryki,
  • zapoznanie się z zasadą oraz sposobami jej przestrzegania - dzielimy się zabawkami,
  • zapoznanie z zasadą - Po skończonej zabawie odkładamy zabawki na swoje miejsce,
  • zapoznanie z zasadą - Mówimy innym miłe słowa,
  • zapoznanie z zasadą - Mówimy, a nie krzyczymy,
  • zapoznanie z zasadą - Przysuwamy krzesełka do stolików,
  • zapoznanie z zasadą - Śmieci wyrzucamy do kosza,
  • zapoznanie z zasadą - Chcemy, by porządek był w łazience,
  • rozwijanie poczucia rytmu,
  • ćwiczenie samodzielności w wykonywaniu prostych czynności,
  • kształtowanie umiejętności korzystania z urządzeń i pomieszczeń przedszkolnych zgodnie z ich przeznaczeniem.