Tygodniowy rozkład zajęć

Poniedziałek: edukacja poznawcza - rozwijanie mowy i myślenia; rytmika.
Wtorek: zajęcia plastyczne/ artystyczno-techniczne; ćwiczenia gimnastyczne; j. angielski.
Środa: edukacja matematyczna, przyrodnicza; rytmika.
Czwartek: edukacja poznawcza - rozwijanie mowy i myślenia; ćwiczenia gimnastyczne; j. angielski.
Piątek: zajęcia plastyczne/ artystyczno-techniczne, ćwiczenia gimnastyczne.

Kwiecień

Tematy kompleksowe:

  1. Na wiejskim podwórku.
  2. Dbamy o naszą planetę.
  3. Symbole narodowe.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
  • rozwijanie sprawności oraz ekspresji ruchowej,
  • rozwijanie spostrzegawczości,
  • kształtowanie motoryki małej i dużej,
  • zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach i zajęciach ruchowych,
  • rozwijanie koncentracji uwagi,
  • poszerzanie słownictwa,
  • kształtowanie orientacji w przestrzeni,
  • rozwijanie umiejętności układania historyjek obrazkowych oraz określania, co się wydarzyło wcześniej, a co potem,
  • kształtowanie postaw prospołecznych i proekologicznych,
  • rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • rozwijanie umiejętności porównywania oraz określania: duży, mały,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania ze względu na wielkość,
  • poszerzanie wiedzy na temat zwierząt gospodarskich,
  • poznanie korzyści płynących z hodowli zwierząt,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania oraz tworzenia, odtwarzania i kontynuowania rytmów,
  • poznanie zawodu śmieciarza,
  • poznanie sposobów dbania o przyrodę oraz zasad zachowywania w środowisku przyrodniczym,
  • zaznajomienie z zasadami segregowania odpadów,
  • zachęcanie do przetwarzania surowców wtórnych,
  • kształtowanie postaw patriotycznych,
  • poszerzanie wiedzy na temat symboli narodowych,
  • utrwalenie tekstu Mazurka Dąbrowskiego.

Marzec

Tematy kompleksowe:

  1. Witamy wiosnę.
  2. Wielkanoc.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • zapoznanie z charakterystycznymi zjawiskami atmosferycznymi, występującymi w okresie przedwiośnia,
  • wzbogacanie wiedzy przyrodniczej,
  • posługiwanie się nazwami zjawisk atmosferycznych: deszcz, wiatr, słońce, śnieg,
  • rozumienie przysłowia „W marcu jak w garncu”,
  • prowadzenie obserwacji przyrodniczych w trakcie spacerów po najbliższej okolicy,
  • rozumienie dostosowania ubrania do temperatury otoczenia,
  • uświadomienie troski o własne zdrowie,
  • zapoznanie z charakterystycznymi elementami, związanymi z Wielkanocą,
  • wzmacnianie więzi rodzinnych,
  • kształtowanie nawyku kulturalnego zachowania przy stole,
  • rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
  • rozwijanie sprawności oraz ekspresji ruchowej,
  • rozwijanie spostrzegawczości,
  • rozwijanie poczucia rytmu,
  • kształtowanie motoryki małej i dużej,
  • zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach i zajęciach ruchowych,
  • rozwijanie koncentracji uwagi,
  • poszerzanie słownictwa,
  • posługiwanie się określeniami: ciepłe, zimne,
  • rozwijanie umiejętności układania historyjek obrazkowych oraz określania, co się wydarzyło wcześniej, a co potem.

Luty

Tematy kompleksowe:

  • Karnawał.
  • Zwierzęta domowe.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
  • rozwijanie sprawności oraz ekspresji ruchowej,
  • rozwijanie spostrzegawczości,
  • rozwijanie poczucia rytmu,
  • kształtowanie motoryki małej i dużej,
  • zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach i zajęciach ruchowych,
  • rozwijanie koncentracji uwagi,
  • poszerzanie słownictwa,
  • kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała i przestrzeni,
  • rozwijanie umiejętności liczenia, określania mniej, więcej, tyle samo oraz określanie długi, najdłuższy, krótki, najkrótszy,
  • kształtowanie postaw prospołecznych,
  • rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • zapoznanie z tradycją balu karnawałowego,
  • ćwiczenie percepcji wzrokowej,
  • utrwalanie kolorów,
  • poszerzanie wiedzy na temat zwierząt domowych,
  • poznanie zawodu weterynarza,
  • rozwijanie umiejętności współpracy,
  • rozwijanie poczucia odpowiedzialności w stosunku do podopiecznych zwierząt,
  • rozwijanie empatii,
  • zdobywanie wiedzy na temat zadań, wykonywanych przez psy.

Styczeń

Tematy kompleksowe:

  1. Zimno, coraz zimniej.
  2. Nasi bliscy.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • utrwalanie nazw zwierząt,
  • wzbogacanie wiedzy przyrodniczej,
  • rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
  • rozwijanie sprawności oraz ekspresji ruchowej,
  • rozwijanie spostrzegawczości,
  • rozwijanie poczucia rytmu,
  • kształtowanie motoryki małej i dużej,
  • zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach i zajęciach ruchowych,
  • rozwijanie koncentracji uwagi,
  • poszerzanie słownictwa,
  • kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała,
  • utrwalenie zasad bezpieczeństwa podczas wyjść poza teren przedszkola,
  • rozwijanie umiejętności stosowania się do reguł,
  • pokonywanie własnej nieśmiałości podczas występów,
  • wdrażanie dzieci do okazywania szacunku innym,
  • dostrzeganie ważnej roli dziadków w życiu dzieci,
  • kształtowanie postaw prospołecznych,
  • kształtowanie nawyku kulturalnego zachowania się,
  • rozwijanie umiejętności układania historyjek obrazkowych oraz określania, co się wydarzyło wcześniej, a co potem,
  • rozwijanie umiejętności liczenia oraz określania mniej, więcej, tyle samo,
  • rozwijanie umiejętności mierzenia i określania długości,
  • rozwijanie umiejętności liczenia.

Grudzień

Tematy kompleksowe:

  1. Znam swoje ciało.
  2. W oczekiwaniu na święta.
  3. Kolorowy Nowy Rok.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
  • rozwijanie sprawności oraz ekspresji ruchowej,
  • rozwijanie spostrzegawczości,
  • rozwijanie poczucia rytmu,
  • kształtowanie motoryki małej i dużej,
  • zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach i zajęciach ruchowych,
  • rozwijanie koncentracji uwagi,
  • poszerzanie słownictwa,
  • kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała,
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania poszczególnych części ciała,
  • utrwalenie zasad bezpieczeństwa podczas wyjść poza teren przedszkola,
  • rozwijanie umiejętności liczenia oraz określania: mniej, więcej, tyle samo,
  • rozwijanie umiejętności stosowania się do reguł,
  • rozwijanie umiejętności mierzenia i określania długości,
  • zachęcanie do samodzielnego wykonania ozdób świątecznych,
  • kształtowanie postaw prospołecznych,
  • kształtowanie nawyku kulturalnego zachowania się,
  • rozwijanie umiejętności układania historyjek obrazkowych oraz określania, co się wydarzyło wcześniej, a co potem,
  • zapoznanie z tradycjami Bożonarodzeniowymi w Polsce i na świecie,
  • zapoznanie z tradycją dekorowania choinki,
  • rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo - skutkowego,
  • uświadamianie upływu czasu oraz cykliczności pór roku, miesięcy oraz dni tygodnia,
  • rozwijanie spostrzegawczości,
  • poznanie pojęcia Stary i Nowy Rok,
  • poznanie tradycji noworocznych w Polsce i na świecie.

Listopad

Tematy kompleksowe:

  1. Tajemnice teatru.
  2. Szaruga jesienna.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
  • wdrażanie do słuchania tekstów literackich i wypowiadania się na ich temat,
  • zdobywanie wiedzy na temat teatru,
  • zapoznanie z różnymi rodzajami lalek,
  • wdrażanie do odpowiedniego zachowania w teatrze,
  • rozwijanie umiejętności parateatralnych,
  • poszerzanie wiedzy na temat zmian zachodzących jesienią,
  • pokonywanie własnej nieśmiałości,
  • poszerzanie zasobu słownictwa,
  • rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie umiejętności przeliczania elementów w zbiorze,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego,
  • rozwijanie zainteresowań plastycznych,
  • kształtowanie czynności samoobsługowych i higienicznych.

Październik

Tematy kompleksowe:

  1. Jesień wokół nas.
  2. W morskiej głębinie.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
  • poszerzanie słownictwa,
  • rozróżnianie, nazywanie i klasyfikowanie owoców rosnących w Polsce,
  • poszerzanie wiedzy na temat owoców i warzyw grzybów, zwierząt leśnych,
  • rozróżnianie, nazywanie i klasyfikowanie owoców rosnących w Polsce,
  • poznanie wiadomości na temat fauny i flory w środowisku morskim,
  • poznanie cech charakterystycznych, dotyczących wyglądu i sposobu życia zwierząt morskich,
  • ukazywanie piękna przyrody,
  • uświadamianie konieczności dbania o środowisko wodne,
  • stosowanie liczebników porządkowych,
  • kształtowanie czynności samoobsługowych i higienicznych,
  • doskonalenie sprawności manualnej,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • rozwijanie ekspresji twórczej.

Wrzesień

Tematy kompleksowe:

  1. Witaj przedszkole.
  2. Jesteśmy bezpieczni.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie,
  • wzmacnianie poczucia przynależności do grupy rówieśniczej,
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
  • przestrzeganie zasad obowiązujących w przedszkolu,
  • utrwalenie zasad przechodzenia przez ulicę,
  • doskonalenie umiejętności dbania o swoje bezpieczeństwo,
  • poszerzenie wiedzy dzieci na temat zasad kontaktu z nieznajomymi,
  • doskonalenie umiejętności odgrywania scenek sytuacyjnych,
  • utrwalanie kolorów na sygnalizatorze świetlnym,
  • rozpoznawanie odgłosów ulicy,
  • doskonalenie umiejętności posługiwania się własnym imieniem i nazwiskiem,
  • rozwijanie umiejętności opowiadania o ulubionych zabawkach,
  • kształtowanie świadomości własnego ciała,
  • stosowanie liczebników porządkowych,
  • doskonalenie umiejętności zgodnej zabawy w grupie rówieśniczej,
  •  doskonalenie umiejętności logicznego myślenia,
  • rozwijanie umiejętności słuchania i wypowiadania,
  • ćwiczenie umiejętności skupiania uwagi, koncentracji, skojarzeń i pamięci,
  • kształtowanie czynności samoobsługowych i higienicznych,
  • doskonalenie sprawności manualnej,
  •  rozwijanie sprawności ruchowej,
  • rozwijanie ekspresji twórczej.