Tygodniowy rozkład zajęć

Poniedziałek: edukacja poznawcza - rozwijanie mowy i myślenia; rytmika.
Wtorek: zajęcia plastyczne/ artystyczno-techniczne; ćwiczenia gimnastyczne; j. angielski.
Środa: zajęcia poznawcze, kształtujące mowę; rytmika.
Czwartek: zajęcia kształtujące umiejętności matematyczne/ przyrodnicze; ćwiczenia gimnastyczne; j. angielski.
Piątek: zajęcia plastyczne/ artystyczno-techniczne; ćwiczenia gimnastyczne.

Czerwiec

Tematy kompleksowe:

  1. Powitanie lata.
  2. Wycieczki.
  3. Podróże małe i duże.
  4. Przygoda dobiega końca.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • ćwiczenie umiejętności radzenia sobie z tremą przed występami,
  • uświadamianie dzieciom zasad bezpieczeństwa podczas wakacji,
  • rozwijanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
  • kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych,
  • zapoznanie z charakterystycznymi cechami lata,
  • kształtowanie umiejętności planowania i realizacji pomysłów artystycznych,
  • kształtowanie umiejętności pokonywania przeszkód i radzenia sobie z wyzwaniami,
  • przypominanie zasad bezpiecznego poruszania się poza terenem przedszkola – w metrze, autobusach,
  • współpraca ze środowiskiem lokalnym: CEPL, biblioteka,
  • przypominanie zasad kulturalnego zachowywania się podczas przedstawień teatralnych,
  • zapoznanie z tematyką savoire vivre wobec osób z niepełnosprawnością,
  • utrwalanie symbolu niepełnosprawności,
  • zapoznanie dzieci z różnymi rodzajami środków transportu,
  • rozwijanie kreatywności poprzez malowanie i rysowanie,
  • zapoznanie z wyglądem pocztówki i sposobem jej wysyłania,
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania elementów krajobrazu i ich rozmieszczania,
  • kształtowanie kompetencji językowych,
  • wzbogacanie wiedzy na temat wybranych miejsc turystycznych,
  • zachęcanie do nazywania i odnajdywania na mapie różnych miejsc,
  • stwarzanie okazji do wyodrębniania wyrazów i sylab w zdaniu.

Maj

Tematy kompleksowe:

  1. Polska to mój dom.
  2. Wrażenia i uczucia.
  3. W krainie muzyki.
  4. Z rodziną najlepiej.
  5. Na łące.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • zapoznanie z literą i głoską: J, H,
  • wzbogacenie wiedzy ma temat własnego kraju,
  • utrwalenie nazw i wyglądy symboli narodowych,
  • kształtowanie postawy patriotycznej,
  • wzbogacenie wiedzy na temat stolicy Polski, poznanie herbu Warszawy oraz wybranych zabytków,
  • zapoznanie z krajobrazem Polski i wybranymi zabytkami,
  • kształtowanie odporności emocjonalnej,
  • podawanie nazw stanów emocjonalnych,
  • kształtowanie umiejętności występowania przed publicznością,
  • rozwijanie wrażliwości estetycznej, doskonalenie syntezy i analizy wzrokowej,
  • przygotowywanie dzieci do zmiany środowiska, jakim jest szkoła,
  • kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez eksperymentowanie z rytmem i dźwiękiem,
  • poszerzanie wiedzy na temat instrumentów – zapoznanie z nazwami i dźwiękami określonych instrumentów,
  • utrwalenie nazewnictwa związanego z relacjami w rodzinie,
  • uwrażliwianie na potrzeby drugiego człowieka,
  • kształtowanie kompetencji czytelniczych,
  • rozwijanie umiejętności dostrzegania rymów,
  • wzbogacanie wiedzy przyrodniczej,
  • zapoznanie z wybranymi roślinami o właściwościach leczniczych,
  • zapoznanie z wyglądem i nazwami wybranych roślin łąkowych.

Kwiecień

Tematy kompleksowe:

  1. Ja i moje emocje.
  2. Tajemnice książek.
  3. Dziecko w świecie wartości.
  4. Ziemia naszym domem.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • zapoznanie z literą i głoską: Z, F,
  • zapoznanie z tematyką, dotyczącą autyzmu,
  • rozpoznawanie i nazywanie emocji podstawowych, stanów emocjonalnych u siebie i innych osób, klasyfikowanie emocji,
  • motywowanie dziecka do samodzielnej pracy i doprowadzania zadań do końca,
  • modelowanie pozytywnych postaw społecznych,
  • rozwijanie umiejętności regulacji emocji,
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości,
  • kształtowanie umiejętności wyrażania własnych uczuć i emocji w sposób werbalny i pozawerbalny - mimika, gesty,
  • kształtowanie umiejętności wyrażania własnych uczuć w sposób nieszkodzący innym, społecznie akceptowany,
  • wyrabianie świadomości tego, że każdy człowiek ma prawo do różnych nastrojów (gorszych i lepszych dni),
  • ćwiczenie umiejętności zrozumienia słowa porażka,
  • kształtowanie akceptowalnych społecznie wzorców zachowań w sytuacji porażki,
  • rozwijanie umiejętności współpracy,
  • poszerzanie wiedzy na temat konfliktów i sposobów ich rozwiązywania,
  • zapoznanie z tematyką, dotyczącą zespołu Downa,
  • rozwijanie kompetencji językowych przez analizę i syntezę głosek w słowach,
  • rozwijanie zainteresowań badawczych,
  • zapoznanie z biblioteką,
  • zapoznanie z zawodem bibliotekarza,
  • zaznajomienie ze znaczeniem takich wartości, jak: życzliwość, tolerancja, uczciwość, wysiłek w pomoc drugiej osobie,
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za dobrostan naszej planety,
  • utrwalanie informacji o sposobach segregacji odpadów.

Marzec

Tematy kompleksowe:

  1. Wynalazki.
  2. Porządki w ogrodzie.
  3. Dlaczego woda jest ważna?
  4. Zwierzęta na wiejskim podwórku.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • zapoznanie z literą i głoską: W, C, G, Ł,
  • rozwijanie umiejętności myślenia i wypowiadania się na określony temat,
  • poszerzanie słownika czynnego dzieci o pojęcia związane ze sposobami podróżowania,
  • rozwijanie umiejętności myślenia logicznego, analitycznego, przyczynowo – skutkowego,
  • doskonalenie umiejętności analizy głoskowej, przeliczania głosek w słowach,
  • utrwalanie figur geometrycznych,
  • zapoznanie z zawodem grafika,
  • zapoznanie z aplikacją Paint – rozwijanie kompetencji technologicznych,
  • rozwijanie wiedzy przyrodniczej,
  • rozwijanie umiejętności wczuwania się w sytuację innych osób,
  • zapoznanie z globusem oraz oznaczeniami na globusie i nazwami kontynentów,
  • rozwijanie wiedzy na temat problemów w dostępie do wody w różnych częściach świata,
  • zapoznanie ze znaczeniem słowa szczęście,
  • podkreślanie roli i znaczenia oszczędzania wody,
  • rozwijanie umiejętności dostrzegania, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania,
  • rozwijanie umiejętności dostrzegania emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego,
  • rozwijanie zainteresowań badawczych,
  • doskonalenie umiejętności interpretowania muzyki ruchem,
  • rozwijanie zdolności matematycznych.

Luty

Tematy kompleksowe:

  1. Baśnie, bajki i legendy.
  2. W sieci – czyli jak z niej bezpieczne korzystać.
  3. W dawnych czasach.
  4. Więcej wiem, mniej choruję.
  5. Czyste powietrze wokół nas.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • zapoznanie z literą i głoską: B, N, P,
  • zapoznanie z cyfrą i liczbą: 10,
  • ćwiczenie pamięci wzrokowej,
  • kształtowanie umiejętności prawidłowego wypowiadania się i mówienia pełnym zdaniem na wskazany temat,
  • doskonalenie umiejętności orientacji w schemacie ciała,
  • usprawnianie umiejętności koncentrowania uwagi na osobie i sygnale,
  • stworzenie terrarium dla patyczaków i hodowli kryształów w celu poszerzania zainteresowań przyrodniczych,
  • uwrażliwienie dzieci na zagrożenia, związane z korzystaniem z Internetu,
  • uświadomienie dzieciom istnienia bakterii i wirusów,
  • zapoznanie z profilaktyką chorób zakaźnych – myciem rąk i szczepieniem,
  • podnoszenie umiejętności i kompetencji kluczowych,
  • rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez określanie zmian odwracalnych i nieodwracalnych w przyrodzie,
  • rozwijanie umiejętności odtwarzania rytmów ruchowo-słuchowo-wzrokowych,
  • przypominanie zasad udzielania pierwszej pomocy,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • zwiększenie wiedzy, dotyczącej szkodliwości dymu papierosowego,
  • zapoznanie z piramidą zdrowia i zdrowym stylem życia,
  • ćwiczenie stosunków przestrzennych,
  • zapoznanie dzieci z tematem ekologii i odnawialnych źródeł energii,
  • rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej,
  • kształtowanie umiejętności określania przyczyn wydobywania się dymów,
  • poszerzenie wiedzy przyrodniczej i historycznej,
  • kształtowanie odpowiedzialności i empatii.

Styczeń

Tematy kompleksowe:

  1. Witamy Nowy Rok.
  2. Co można robić zimą.
  3. Zimowe zabawy.
  4. Święto babci i dziadka.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • zapoznanie z literą i głoską: U, S,
  • zapoznanie z cyfrą i liczbą: 8, 9,
  • ćwiczenie pamięci wzrokowej,
  • kształtowanie umiejętności prawidłowego wypowiadania się i mówienia pełnym zdaniem na wskazany temat,
  • usprawnianie umiejętności koncentrowania uwagi na osobie i sygnale,
  • utrwalenie nazw tygodnia i ich przemienności,
  • ćwiczenie umiejętności korzystania z ozobotów i dbania o nich,
  • ćwiczenie umiejętności korzystania z kodów obrazkowych – odczytywania i przetwarzania ich,
  • podnoszenie umiejętności i kompetencji kluczowych,
  • budowanie postawy wdzięczności dla babć i dziadków,
  • zachęcanie do robienia miłych niespodzianek dla bliskich,
  • doskonalenie postawy szacunku wobec starszych osób,
  • rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez określanie zmian odwracalnych i nieodwracalnych w przyrodzie,
  • rozwijanie umiejętności odtwarzania rytmów ruchowo-słuchowo-wzrokowych,
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania śladów pozostawionych przez zwierzęta w śniegu,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • przypominanie zasad bezpiecznej zabawy zimą,
  • poszerzanie słownika czynnego i biernego dzieci o pojęcia związane ze sportami zimowymi,
  • zapoznanie z mistrzami Polski w zimowych dyscyplinach sportowych.

Grudzień

Tematy kompleksowe:

  1. K jak koperta.
  2. Marzenia.
  3. L jak lalka.
  4. Świąteczne tradycje.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • zapoznanie z literą i głoską: K, R, L,
  • zapoznanie z cyfrą i liczbą: 6, 7,
  • doskonalenie umiejętności wykorzystywania w zabawie liczb w aspekcie kardynalnym i porządkowym,
  • budowanie empatii i zauważania potrzeb drugiego człowieka,
  • rozwijanie umiejętności ilustrowania ruchem treści utworu,
  • zapoznanie ze zwierzętami leśnymi i ich zwyczajami,
  • rozwijanie umiejętności swobodnego wypowiadania się na temat swoich pragnień i marzeń na forum grupy,
  • kształtowanie umiejętności interpersonalnych,
  • rozwijanie umiejętności obdarowywania innych i przyjmowania prezentów,
  • zwracanie uwagi na stosowanie zwrotów grzecznościowych,
  • zapoznanie z zachodzącymi zmianami w przyrodzie w czasie zimy podczas wycieczki do lasu,
  • ćwiczenie pamięci,
  • doskonalenie nawyków kulturalnego zachowania się przy stole i zasad podejmowania gości,
  • rozwijanie umiejętności dzielenia się swoimi pomysłami z innymi dziećmi,
  • ćwiczenie umiejętności nazywania uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych,
  • zapoznanie ze znaczeniem słowa "trema",
  • umacnianie poczucia przynależności do rodziny,
  • zapoznanie z tradycjami świątecznymi,
  • rozwijanie słownika czynnego – wymienianie charakterystycznych zwyczajów, związanych z obchodami Bożego Narodzenia w Polsce i na świecie.

Listopad

Tematy kompleksowe:

  1. Zwyczaje ptaków.
  2. Poznajemy Polskę.
  3. T jak tolerancja.
  4. Y jak domy.
  5. Zabawy z literką D.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • zapoznanie z literą i głoską: M, T, Y, D,
  • zapoznanie z cyfrą i liczbą: 3, 4, 5,
  • wzbudzenie zainteresowania bogactwem przyrody,
  • wzbogacenie wiedzy na temat zwyczajów ptaków,
  • ćwiczenie umiejętności rozwiązywania zadań z treścią,
  • przypominanie zasad bezpiecznego poruszania się poza terenem przedszkola,
  • przypominanie zasad kulturalnego zachowywania się podczas spektaklu teatralnego,
  • wzbogacanie wiedzy na temat własnego kraju,
  • kształtowanie patriotycznej i pełnej szacunku postawy podczas słuchania hymnu państwowego,
  • utrwalanie barw ojczystych znajdujących na fladze i w godle Polski,
  • kształtowanie przynależności do wspólnoty,
  • poszerzenie wiedzy na temat tolerancji – zapoznanie z pojęciem i jego znaczeniem,
  • rozwijanie umiejętności zrozumienia i sympatii dla ludzi wykluczanych z powodu swojej odmienności,
  • kształtowanie postaw akceptacji i tolerancji oraz poszanowania praw innych,
  • kształtowanie poczucia własnej wartości jako osoby,
  • nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi – szacunek do drugiej osoby,
  • rozwijanie kompetencji muzycznych,
  • kształcenie wyobraźni dźwiękowej.

Październik

Tematy kompleksowe:

  1. Domowa apteka.
  2. W teatrze.
  3. Jesienna pogoda.
  4. E jak emocje.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • zapoznanie z literą i głoską: A, I, E,
  • zapoznanie z cyfrą i liczbą: 2,
  • poszerzanie wiadomości na temat jesiennych zbiorów i sposobów ich przechowywania,
  • Rozwijanie umiejętności odpowiadania na pytania całym zdaniem,
  • uświadamianie konieczności dbania o swoje zdrowie,
  • nazywanie jesiennych owoców i warzyw,
  • rozwijanie zdolności wypowiadania się publicznie,
  • wdrażanie do tworzenia pracy plastycznej według instrukcji plastycznej,
  • ćwiczenie prawidłowego oddychania,
  • rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie i samopoczucie,
  • kształtowanie zachowań prozdrowotnych,
  • rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej,
  • rozwijanie umiejętności układania historyjki obrazkowej w odpowiedniej kolejności,
  • wdrażanie dzieci do odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości,
  • przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych,
  • rozwijanie umiejętności wchodzenia w rolę,
  • zapoznanie z zawodem aktora, reżysera, scenografa, farmaceuty, informatyka, strażaka,
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania kierunków w przestrzeni,
  • ćwiczenie umiejętności rozpoznawania cyfr.

Wrzesień

Tematy kompleksowe:

  1. W przedszkolu.
  2. Kosz pełen witamin.
  3. Higiena dla planety.
  4. Dbam o siebie.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • zapoznanie z literą i głoską: O,
  • zapoznanie z cyfrą i liczbą: 0, 1,
  • integracja grupy,
  • wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery,
  • rozwijanie umiejętności właściwego odnoszenia się do rówieśników,
  • zachęcanie dzieci do poznawania nowego otoczenia,
  • budowanie poczucia bezpieczeństwa,
  • ćwiczenie umiejętności przedstawiania się imieniem i nazwiskiem,
  • rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej,
  • doskonalenie umiejętności interpersonalnych,
  • doskonalenie umiejętności prawidłowego mycia rąk,
  • zachęcanie do spożywania owoców,
  • prezentowanie muzyki jako źródła odprężenia i zabawy,
  • nazywanie jesiennych owoców, rozpoznawanie ich poprzez smak, zapach, wygląd,
  • utrwalenie schematu ciała,
  • zapoznanie z zawodem okulisty, optyka,
  • rozwijanie umiejętności dbania o środowisko,
  • rozwijanie poczucia odpowiedzialności za przestrzeń, w której żyjemy,
  • rozwijanie umiejętności segregowania śmieci,
  • zapoznanie dzieci z rolą drzew i lasu w przyrodzie.