Integracja sensoryczna
Integracja sensoryczna to proces zachodzący w mózgu bez udziału naszej świadomości, dzięki któremu informacje pobierane przez zmysły są odpowiednio przetwarzane, porządkowane, łączone z innymi, dzięki czemu mózg może wykorzystać je do kształtowania prawidłowych zachowań, percepcji świata, uczenia się. Dzięki integracji sensorycznej wszystkie informacje odbierane przez zmysły są składane w całość.
Zmysły to zdolność odbierania bodźców zewnętrznych. Każdy ze zmysłów tworzą odpowiednie narządy zmysłów, w których najważniejszą rolę odgrywają receptory wykształcone w kierunku reagowania na konkretny rodzaj bodźców oraz odpowiednie funkcje mózgu.
Rodzaje zmysłów:
- przedsionek,
- dotyk,
- propriocepcja,
- wzrok,
- słuch,
- smak,
- węch.
Najwcześniej rozwijają się tzw. bazowe systemy sensoryczne: układ dotykowy, przedsionkowy i proprioceptywny, które stanowią podstawę do prawidłowego rozwoju pozostałych zmysłów.
Układ przedsionkowy (zmysł równowagi):
- zlokalizowany jest w uchu wewnętrznym,
- wpływa na utrzymanie równowagi, koordynację, płynność ruchu, zdolność koncentracji uwagi oraz napięcie mięśniowe.
Przykłady zabaw stymulujących układ przedsionkowy:
- turlanie, toczenie się w różnych kierunkach (po podłodze, po różnych fakturach),
- skoki, podskoki (obunóż, na jednej nodze, przeskakiwanie z nogi na nogę, skakanie wokół woreczka, krążka, przeskoki nad woreczkiem, z przedmiotem umieszczonym między kolanami),
- przeskakiwanie przez przeszkody,
- skakanie na skakance, gra w klasy,
- bujanie, huśtanie (w hamaku, w kocu).
Dotyk:
- jest największym i najbardziej pierwotnym układem zmysłowym w naszym organizmie. Skóra, w której zlokalizowane są receptory dotykowe zajmuje największy obszar, stanowiący barierę ochronną naszego ciała,
- umożliwia różnicowanie tego czego dotykamy i gdzie jesteśmy dotykani,
- pozwala odczuwać ból i temperaturę, wibracje,
- wpływa na równowagę emocjonalną, poczucie bezpieczeństwa, poznawanie własnego ciała.
Przykłady zabaw stymulujących zmysł dotyku:
- dotykanie zróżnicowanych faktur,
- chodzenie boso po podłożu zróżnicowanym pod względem faktur,
- rozpoznawanie faktur, przedmiotów bez kontroli wzroku,
- zabawy w fasoli, kaszy, ryżu, piasku (przesypywanie, wyszukiwanie drobnych przedmiotów).
Propriocepcja:
- to zmysł kinestetyczny – zmysł orientacji ułożenia części własnego ciała,
- odbiera informacje z mięśni, ścięgien i stawów,
- umożliwia sprawne poruszanie się i wykonywanie czynności ruchowych bez kontroli wzroku,
- buduje orientację w schemacie własnego ciała i przestrzeni.
Przykłady zabaw stymulujących układ proprioceptywny:
- zawijanie dziecka w koc, karimatę (naleśnik),
- wałkowanie pleców, np. wałkiem kuchennym,
- masowanie ciała przedmiotami o różnych fakturach,
- bitwa na poduszki (poduszki różnej wielkości, ciężkości, wzajemne poklepywanie się poduszkami po różnych częściach ciała).
Oprac. mgr Katarzyna Roszkowska-Świerczek