Tygodniowy rozkład zajęć
Poniedziałek: edukacja poznawcza - rozwijanie mowy i myślenia; rytmika.
Wtorek: zajęcia plastyczne/ artystyczno-techniczne; ćwiczenia gimnastyczne; j. angielski.
Środa: zajęcia poznawcze, kształtujące mowę; rytmika.
Czwartek: zajęcia kształtujące umiejętności matematyczne/ przyrodnicze; ćwiczenia gimnastyczne; j. angielski.
Piątek: zajęcia plastyczne/ artystyczno-techniczne; ćwiczenia gimnastyczne.
Czerwiec
Tematy kompleksowe:
- Zwierzęta morskie.
- Łąka i jej mieszkańcy.
- Przygoda dobiega końca.
- Jedziemy na wakacje.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- kształtowanie umiejętności odejmowania i prawidłowego zapisywania działania,
- doskonalenie umiejętności dodawania,
- zaznajomienie ze znaczeniem takich wartości jak: dbanie o środowisko, w tym o rośliny, zwierzęta, wodę,
- kształtowanie odporności emocjonalnej poprzez wypowiadanie się na forum grupy,
- rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego,
- rozwijanie umiejętności obdarzania innych uwagą,
- doskonalenie umiejętności niewerbalnego wyrażania emocji,
- doskonalenie współpracy z rówieśnikami,
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
- poznanie nazw wybranych roślin i zwierząt występujących na łące,
- rozwijanie empatii i troski o owady oraz środowisko przyrodnicze,
- zapoznanie ze zwierzętami morskimi żyjącymi w oceanach,
- zapoznanie z nazwami kontynentów i oceanów,
- przygotowanie do rozstania z przedszkolem i przedszkolnymi przyjaciółmi,
- wskazanie sposobów na podtrzymanie kontaktu z przyjaciółmi z grupy.
Maj
Tematy kompleksowe:
- Jestem Polakiem.
- Tajemnice książek.
- Skąd się bierze miód?
- W krainie muzyki.
- Wszystkie dzieci nasze są.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- zapoznanie z literą i głoską: J, H,
- wzbogacenie wiedzy ma temat własnego kraju,
- utrwalenie nazw i wyglądu symboli narodowych,
- kształtowanie postawy patriotycznej,
- wzbogacenie wiedzy na temat stolicy Polski, poznanie herbu Warszawy oraz wybranych zabytków,
- zapoznanie z krajobrazem Polski i wybranymi zabytkami,
- usprawnianie narządów mowy,
- kształtowanie odporności emocjonalnej poprzez wypowiadanie się na forum grupy,
- wprowadzenie słownictwa określającego nazwy zawodów, związanych z powstawaniem książek – autor, drukarz, grafik, wydawca, itp.,
- doskonalenie umiejętności używania określeń dotyczących miejsca w przestrzeni,
- ćwiczenie umiejętności dodawania w codziennych sytuacjach,
- ćwiczenie umiejętności rozpoznawania symboli monet i banknotów, cyfr i liczb,
- utrwalenie umiejętności posługiwania się zwrotami grzecznościowymi,
- wzbogacanie wiedzy na temat życia pszczół i ich roli w przyrodzie,
- rozwijanie empatii i troski o owady oraz środowisko przyrodnicze,
- doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 10 oraz określania mniej, więcej, tyle samo,
- rozbudzanie zainteresowania światem przyrody,
- kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez eksperymentowanie z rytmem i dźwiękiem,
- rozwijanie umiejętności formułowania hipotez,
- doskonalenie umiejętności przeprowadzania zabaw badawczych,
- poszerzanie wiedzy na temat instrumentów – zapoznanie z nazwami i dźwiękami określonych instrumentów,
- poszerzanie wiedzy na temat dzieci żyjących w różnych stronach świata,
- rozwijanie szacunku i tolerancji wobec osób innych narodowości.
Kwiecień
Tematy kompleksowe:
- Święta Wielkanocne.
- Kosmos.
- Dbamy o środowisko.
- Dziecko w świecie wartości.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- zapoznanie z literą i głoską: Z, F,
- zapoznanie z symbolami Świąt Wielkanocnych,
- rozwijanie umiejętności dzielenia się własnymi doświadczeniami i wiedzą,
- zapoznanie ze zwyczajami i tradycjami świątecznymi w Polsce i na świecie,
- zapoznanie ze sposobami dekoracji jajek,
- zapoznanie z nazwami planet w Układzie Słonecznym,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na określoną cechę,
- ćwiczenie umiejętności zwracania uwagi na emocje innych i szanowania ich,
- poszerzanie wiadomości na temat kosmosu i układu słonecznego,
- zapoznanie z postacią Mikołaja Kopernika,
- zapoznanie z zawodem astronoma,
- usprawnianie narządów artykulacyjnych oraz płuc,
- rozwijanie umiejętności reagowania na ustalony sygnał,
- zapoznanie z profilaktyką chorób zębów – ochrona przed próchnicą,
- nabywanie przez dziecko wiedzy o sobie i innych,
- nazywanie stanów emocjonalnych,
- dostrzeganie odrębności innych,
- aktywne uczestniczenie w życiu grupy,
- nabywanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
- określanie własnych upodobań,
- dostrzeganie różnic między dobrem, a złem,
- dążenie do rozumienia potrzeb innych,
- uświadamianie motywów działania,
- zaznajomienie ze znaczeniem takich wartości, jak: życzliwość, tolerancja, uczciwość, wysiłek w pomoc drugiej osobie.
Marzec
Tematy kompleksowe:
- Szukamy śladów przeszłości.
- Czyste powietrze wokół nas.
- Wiosenna pobudka.
- Magia szczęścia.
- Witaj wiosno.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- zapoznanie z literą i głoską: N, W, G, Ł,
- poszerzanie wiedzy na temat powstawania bursztynów,
- kształtowanie umiejętności lokalizowania różnych źródeł dymu,
- kształtowanie umiejętności określania przyczyn wydobywania się dymów,
- zwiększenie wiedzy dotyczącej szkodliwości dymu papierosowego,
- zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów,
- zapoznanie ze zwyczajami żegnania zimy w różnych rejonach Polski,
- rozwijanie umiejętności wczuwania się w sytuację innych osób,
- rozwijanie wiedzy na temat problemów w dostępie do wody w różnych częściach świata,
- zapoznanie ze znaczeniem słowa szczęście,
- podkreślanie roli i znaczenia oszczędzania wody,
- podkreślanie wartości słów magicznych – proszę, przepraszam, dziękuję,
- zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w przyrodzie wiosną,
- rozwijanie umiejętności dostrzegania, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania,
- rozwijanie umiejętności dostrzegania emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego,
- rozwijanie zainteresowań badawczych,
- doskonalenie umiejętności interpretowania muzyki ruchem.
Luty
Tematy kompleksowe:
- Czego nas uczą bajki.
- Więcej wiem, mniej choruje.
- Czyste powietrze wokół nas.
- Szukamy śladów przeszłości.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- zapoznanie z literą i głoską: B, P, N,
- zapoznanie z cyfrą i liczbą: 10,
- zapoznanie ze znaczeniem słowa morał,
- zapoznanie z zawodem stomatologa,
- uświadomienie dzieciom istnienia bakterii i wirusów,
- zapoznanie z profilaktyką chorób zębów – ochrona przed próchnicą,
- zapoznanie dzieci ze sposobem rozprzestrzeniania się czynników chorobotwórczych,
- zapoznanie z profilaktyką chorób zakaźnych – myciem rąk i szczepieniem,
- uświadomienie dzieciom, że ręce są głównym nośnikiem czynników chorobotwórczych,
- doskonalenie umiejętności prawidłowego mycia rąk,
- wdrażanie do przestrzegania zasad mycia rąk w odpowiednich sytuacjach,
- zapoznanie z rolą układu odpornościowego w walce z chorobami,
- utrwalenie wiedzy na temat możliwości różnych dróg zarażania,
- zapoznanie z piramidą zdrowia i zdrowym stylem życia,
- utrwalanie numeru alarmowego 112,
- przypominanie zasad udzielania pierwszej pomocy,
- kształtowanie umiejętności lokalizowania różnych źródeł dymu,
- kształtowanie umiejętności określania przyczyn wydobywania się dymów,
- zwiększenie wiedzy dotyczącej szkodliwości dymu papierosowego,
- zwiększenie wiedzy u dziecka na temat skutków palenia papierosów,
- rozwijanie umiejętności właściwego zachowania się w zadymionych pomieszczeniach,
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, gdy inni palą papierosy,
- zapoznanie ze zwierzętami leśnymi i ich zwyczajami,
- zapoznanie z zawodem ornitologa,
- rozwijanie umiejętności korzystania z linijki.
Styczeń
Tematy kompleksowe:
- Witamy Nowy Rok.
- Co można robić zimą.
- Święto babci i dziadka.
- Zimowe zabawy.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- zapoznanie z literą i głoską: U, S,
- zapoznanie z cyfrą i liczbą: 7, 8, 9,
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat odmierzania czasu,
- ćwiczenie pamięci wzrokowej,
- kształtowanie umiejętności prawidłowego wypowiadania się i mówienia pełnym zdaniem na wskazany temat,
- wprowadzenie do nauki odczytywania godzin,
- usprawnianie umiejętności koncentrowania uwagi na osobie i sygnale,
- utrwalenie nazw tygodnia i ich przemienności,
- ćwiczenie umiejętności korzystania z ozobotów i dbania o nich,
- ćwiczenie umiejętności korzystania z kodów obrazkowych – odczytywania i przetwarzania ich,
- podnoszenie umiejętności i kompetencji kluczowych,
- budowanie postawy wdzięczności dla babć i dziadków,
- zachęcanie do robienia miłych niespodzianek dla bliskich,
- doskonalenie postawy szacunku wobec starszych osób,
- rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez określanie zmian odwracalnych i nieodwracalnych w przyrodzie,
- rozwijanie umiejętności odtwarzania rytmów ruchowo-słuchowo-wzrokowych,
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania śladów pozostawionych przez zwierzęta w śniegu,
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
- uczestniczenie w zabawach karnawałowych,
- tworzenie pozytywnej atmosfery w grupie,
- przypominanie zasad bezpiecznej zabawy zimą,
- poszerzanie słownika czynnego i biernego dzieci o pojęcia związane ze sportami zimowymi,
- zapoznanie z mistrzami Polski w zimowych dyscyplinach sportowych,
- zachęcanie do działań artystycznych (odgrywanie scenek).
Grudzień
Tematy kompleksowe:
- Kraina wiecznego lodu.
- Coś dla Świętego Mikołaja.
- Przygotowania do świąt.
- Święta tuż, tuż.
- Świąteczne tradycje.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- zapoznanie z literą i głoską: K, R, L,
- zapoznanie z cyfrą i liczbą: 6, 7,
- doskonalenie umiejętności wykorzystywania w zabawie liczb w aspekcie kardynalnym i porządkowym,
- rozwijanie umiejętności ilustrowania ruchem treści utworu,
- zapoznanie ze zwierzętami leśnymi i ich zwyczajami,
- rozwijanie umiejętności swobodnego wypowiadania się na temat swoich pragnień i marzeń na forum grupy,
- kształtowanie umiejętności interpersonalnych,
- rozwijanie umiejętności obdarowywania innych i przyjmowania prezentów,
- zwracanie uwagi na stosowanie zwrotów grzecznościowych,
- zapoznanie z zachodzącymi zmianami w przyrodzie w czasie zimy podczas wycieczki do lasu,
- ćwiczenie pamięci,
- doskonalenie nawyków kulturalnego zachowania się przy stole i zasad podejmowania gości,
- rozwijanie umiejętności dzielenia się swoimi pomysłami z innymi dziećmi,
- ćwiczenie umiejętności nazywania uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych,
- zapoznanie ze znaczeniem słowa trema,
- umacnianie poczucia przynależności do rodziny,
- zapoznanie z tradycjami świątecznymi,
- rozwijanie słownika czynnego – wymienianie charakterystycznych zwyczajów, związanych z obchodami Bożego Narodzenia w Polsce i na świecie.
Listopad
Tematy kompleksowe:
- Gdzie jest mój dom.
- Poznajemy Polskę.
- Zabawy z literką D.
- Dzielę się radością.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- zapoznanie z literą i głoską: M, T, D, Y,
- zapoznanie z cyfrą i liczbą: 3, 4, 5,
- doskonalenie umiejętności wykorzystywania w zabawie liczb w aspekcie kardynalnym i porządkowym,
- rozwijanie umiejętności konstruowania z naturalnego materiału,
- rozwijanie ekspresji twórczej,
- doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej i głoskowej,
- zapoznanie z zawodem strażaka, jego ubiorem i atrybutami,
- przypominanie zasad bezpiecznego poruszania się poza terenem przedszkola,
- ćwiczenie umiejętności układania ilustracji w odpowiedniej kolejności,
- rozwijanie umiejętności dzielenia się swoimi pomysłami z innymi dziećmi,
- rozwijanie kompetencji muzycznych,
- pełnienie roli – dyrygenta i twórcy,
- aktywne uczestniczenie w utworze muzycznym,
- zachęcanie do współpracy i zgodnej pracy,
- tworzenie życzliwej atmosfery w grupie i w przedszkolu,
- zapoznanie z zawodem fotografa,
- zaznajamianie z różnymi technikami plastycznymi,
- kształtowanie wyrażania świata poprzez ekspresję plastyczną.
Październik
Tematy kompleksowe:
- Nadeszła jesień.
- Zwyczaje zwierząt.
- Jesienna pogoda.
- Zabawy na jesienne wieczory.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- zapoznanie z literą i głoską: A, I, E,
- zapoznanie z cyfrą i liczbą: 2,
- poszerzanie wiadomości na temat jesiennych zbiorów i sposobów ich przechowywania,
- rozwijanie umiejętności odpowiadania na pytania całym zdaniem,
- uświadamianie konieczności dbania o swoje zdrowie,
- rozwijanie umiejętności rozróżniania figur geometrycznych,
- nazywanie jesiennych owoców i warzyw,
- rozwijanie zdolności wypowiadania się publicznie,
- wdrażanie do tworzenia pracy plastycznej według instrukcji plastycznej,
- ćwiczenie prawidłowego oddychania,
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie i samopoczucie,
- kształtowanie zachowań prozdrowotnych,
- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej,
- rozwijanie umiejętności układania historyjki obrazkowej w odpowiedniej kolejności,
- wdrażanie dzieci do odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości,
- przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych,
- rozwijanie umiejętności wchodzenia w rolę,
- zapoznanie z zawodem aktora, reżysera, scenografa.
Wrzesień
Tematy kompleksowe:
- W przedszkolu.
- Wakacyjne wspomnienia.
- Jesteśmy bezpieczni.
- Dbam o siebie.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- zapoznanie z literą i głoską: O,
- zapoznanie z cyfrą i liczbą: 0, 1,
- integracja grupy,
- wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery,
- rozwijanie umiejętności właściwego odnoszenia się do rówieśników,
- zachęcanie dzieci do poznawania nowego otoczenia,
- budowanie poczucia bezpieczeństwa,
- ćwiczenie umiejętności przedstawiania się imieniem i nazwiskiem,
- rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej,
- doskonalenie umiejętności interpersonalnych,
- utrwalanie zasad bezpiecznego zachowania się w bezpośrednich i pośrednich kontaktach z ludźmi,
- przypominanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach,
- doskonalenie umiejętności prawidłowego mycia rąk,
- utrwalenie schematu ciała,
- zapoznanie z zawodem okulisty, optyka, bibliotekarza,
- przypominanie i utrwalanie numerów alarmowych,
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze,
- rozwijanie umiejętności segregowania śmieci.