Zabawa – mowa
Kiedy małe dziecko bawi się, uczy się mowy i nabywa wielu umiejętności, potrzebnych w szkole, a następnie w dorosłym życiu. Zabawa dziecka porównywana jest do pracy, wykonywanej przez osobę dorosłą. Potoczne opinie o tym, że dziecko tylko bawiło się (np. w przedszkolu), nie są słuszne. Zabawa dziecka to ciężka praca i nauka!
Maluch poznaje znaczenie przez działanie, by później stawało się ono bodźcem do mówienia. W zabawie istotna jest różnorodność bodźców. Mowa i zabawa rozwijają się równolegle dzięki aktywności dziecka, jednak bez stymulacji środowiska nie mogą osiągnąć swej pełni.
Dziecko: | |||
Potrząsa grzechotką. | 4. miesiąc życia | Wokalizuje dźwięki zbliżone do samogłosek. | Rodzicu!
Podawaj dziecku grzechotki i inne przedmioty, aby nauczyło się je trzymać i manipulować nimi. Mów do dziecka. Naśladuj jego wokalizacje i ruchy. |
Manipuluje zabawkami. | 6. miesiąc życia | Gaworzy – wypowiada głoski, sylaby. | |
W każdej dłoni trzyma zabawkę. | 8. miesiąc życia | Rozumie wypowiedzi o zabarwieniu emocjonalnym. | |
Naśladuje, powtarza ruchy osób dorosłych. | 10. miesiąc życia | Rozumie i zaczyna powtarzać usłyszane słowa. | |
Świadomie korzysta z podstawowych przedmiotów codziennego użytku (np. łyżki). | 12. miesiąc życia | Rozumie polecenia, powtarza sylaby i wyrazy. | Rodzicu!
Baw się z dzieckiem (np. a kuku, kosi-kosi), czytaj, opowiadaj. Wykorzystuj do zabaw przedmioty codziennego użytku. |
Powtarza to samo działanie z różnymi przedmiotami. | 18. miesiąc życia | Stosuje wypowiedzi jednowyrazowe, używa wyrazów wieloznacznych i onomatopei. | |
Dostosowuje się do zasad (zabawy konstrukcyjne), naśladuje czynności dorosłych. | 24. miesiąc życia | Jest gotowe do uczenia się reguł językowych, pojawiają się pierwsze odmiany wyrazów (liczba, osoba, przypadek, czas, tryb). | Rodzicu!
Wznoście wspólnie budowle z klocków, dopasowujcie kształty, kolory. Zachęcaj dziecko do rysowania, lepienia, wydzierania, wycinania. |
Zaczyna bawić się tematycznie. | 30. miesiąc życia | Buduje zdania złożone, używa coraz bogatszego słownictwa. | Rodzicu!
Baw się z dzieckiem w sklep, lekarza, mechanika itd. |
Bawi się tematycznie. | 3-4 lata | Rozwija umiejętność konstruowania wypowiedzi, poszerza słownictwo. | |
Uczy się schematów, wykonywania czynności, rozumienia i zapamiętywania oraz kolejności przestrzennej i czasowej (zabawy z regułami, zabawy w naśladowanie). | 5-6 lat | W trakcie zabaw z regułami przyswaja reguły językowe, które wcześniej intuicyjnie rozumiało. | Rodzicu!
Grajcie w gry planszowe, domino, karty Piotruś itd. Rozwiązujcie zagadki, bawcie się np. w głuchy telefon. |
Współcześni badacze rozwoju dziecka podkreślają ogromne znaczenie zabaw rodzica z dzieckiem.
Dzięki wspólnej zabawie:
- pobudzamy ciekawość eksploracyjną dziecka i motywację do twórczych działań,
- ćwiczymy zdolność skupienia uwagi,
- stymulujemy rozwój językowy,
- zwiększamy u dziecka pewność siebie i wiarę we własne możliwości,
- rozwijamy umiejętność radzenia sobie w nauce (w przyszłości).
Źródło: Publikacja plakatowa podczas V Konferencji metodyczno – szkoleniowej z zakresu „Wspieranie optymalnego rozwoju dziecka – Neurobiologiczne podłoże empatii”. Katowice, 14 marca 2019 r.
Oprac. mgr Katarzyna Roszkowska-Świerczek