Witamy na stronie Sumiennych Sów
Witamy na stronie naszej grupy. Jesteśmy wesołymi 5 i 6-latkami. Lubimy bawić się, śmiać i radośnie spędzać czas ze sobą oraz z naszymi Paniami. A bawią się i uczą z nami nauczycielki: Pani Patrycja, Pani Marta oraz Pani Kinga, która jest nauczycielem współorganizującym kształcenie.
Z Paniami można kontaktować się wysyłając wiadomość mailową na poniższe adresy mailowe:
Jest z nami również Pani Beata, która dba o naszą salę i przynosi nam pyszne posiłki z kuchni.
Na tej stronie pokazujemy, jak miło i ciekawie spędzamy czas w Przedszkolu. Prezentujemy tu też ogłoszenia i ważne informacje dla rodziców.
Zapraszamy do uważnego śledzenia wpisów.
Uroczystość Zakończenia Przedszkola
W czwartek 27 czerwca oficjalnie zakończyliśmy rok szkolny wspólnie z Rodzicami. Przedstawiliśmy dla nich piosenki i wiersze, a także zatańczyliśmy poloneza. Ci z nas, którzy od września idą do szkoły, otrzymali pamiątkowe dyplomy oraz podarunek w postaci książki. Nie zabrakło też podziękowań dla rodziców za owocną współpracę. Nasze Panie przygotowały też quiz dla rodziców w formie Milionerów, do których my stworzyliśmy grafikę w aplikacji Paint. Rodzice świetnie poradzili sobie ze wszystkimi pytaniami. Na koniec tego wspaniałego wydarzenia odbył się poczęstunek.
Savoir vivre wobec osób z niepełnosprawnością
We wtorek 25 czerwca podsumowaliśmy program „Każdy z nas ma supermoc”. Tematem zajęć był savoir vivre wobec osób z niepełnosprawnością. Najpierw przywitaliśmy się ze sobą na różne sposoby, następnie porozmawialiśmy o tym, jakie niepełnosprawności poznaliśmy przez cały okres trwania projektu – niepełnosprawność ruchowa, wzroku, słuchu, ADHD, Autyzm, Zespół Downa. Przypomnieliśmy sobie znaczek, który mówi nam o niepełnosprawności. Wybraliśmy się w podróż tramwajem, w którym odgrywaliśmy scenki, w których ustępowaliśmy miejsca osobie niewidomej, robiliśmy miejsce dla osoby na wózku inwalidzkim i najważniejsze, pytaliśmy, czy dana osoba potrzebuje pomocy.
Fascynujący Świat Owadów
W poniedziałek 17 czerwca rozmawialiśmy na temat owadów. Mieliśmy okazję poznać bliżej te fascynujące stworzenia, ich budowę oraz ciekawostki z ich życia. Największe zainteresowanie wzbudziła w nas obserwacja przepoczwarzania się motyla – od gąsienicy, przez poczwarkę, aż do pięknego motyla. Następnie analizowaliśmy słowo „owady”, ćwicząc rozpoznawanie liter i sylab. Na zakończenie rozwiązywaliśmy "owadowe" sudoku o różnych stopniach trudności, co rozwijało nasze logiczne myślenie i koncentrację. To był pełen wrażeń dzień, który połączył naukę z zabawą!
Co słychać u naszych patyczaków?
Nasza hodowla patyczaków rozwija się wspaniale! Mamy już cztery nowe patyczaki, które wykluły się z jajek. Jesteśmy zachwyceni i z entuzjazmem obserwujemy naszych nowych podopiecznych. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć, na których można zobaczyć naszego patyczaka Badyla oraz inne patyczaki w czasie naszych zabaw. To niesamowite, jak dużo radości przynosi obcowanie z tymi fascynującymi stworzeniami!
Mokotowski Festyn
W piątek 14 czerwca wybraliśmy się na XVIII Mokotowski Festyn Wakacyjny, organizowany przez Urząd Dzielnicy Mokotów. Widzieliśmy występy dzieci – tańce i śpiewy. Wzięliśmy udział w warsztatach – robiliśmy zakładki, wycinaliśmy zwierzątka, rysowaliśmy, robiliśmy gniotki z balonów, a także wykonywaliśmy własne medale. Spotkaliśmy się też z Panią Strażnik Miejską i z Panią Policjantką i odpowiadaliśmy na trudne pytania. Otrzymaliśmy też od nich prezenty.
Noc czerwcowa
W środę 12 czerwca wybraliśmy się do Biblioteki Multimedialnej dla Dzieci i Młodzieży nr XXXI przy ulicy Tynieckiej 40a. Na miejscu nasza koleżanka Matylda opowiedziała nam o budce, w której można wymieniać się książkami – przynieść swoją i zostawić, a w zamian wziąć jakąś inną, która znajduję się w środku. Następnie po chwili odpoczynku, weszliśmy już do środka. Tematem zajęć była „Noc czerwcowa”. Najpierw rozmawialiśmy, czym jest noc, co ją charakteryzuje i czym się różni od dnia. Następnie mieliśmy okazję z bliska przyjrzeć się świerszczom i usłyszeć ich grę. Wysłuchaliśmy bajki „Księżycolud”, a także o świetlikach. Zobaczyliśmy zdjęcia nocnych stworów. Bawiliśmy się w świetliki i szukaliśmy ukrytych książek, które następnie mogliśmy oglądać.
Dostaliśmy również zadanie domowe – Pani bibliotekarka poprosiła nas o wypuszczenie świerszczy na wolność. Wykonaliśmy zadanie przy pobliskim skwerze i wypuściliśmy cztery świerszcze na trawę blisko drzewa.
Nie tylko miodna – o dzikich pszczołach
We wtorek 11 czerwca wybraliśmy się na ostatnie już zajęcia w tym roku szkolnym do CEPL w Powsinie. Tematem naszych zajęć była pszczoła. Dowiedzieliśmy się, że w Polsce jest aż 490 gatunków pszczół, ale tylko jedna z nich jest miodna. Zobaczyliśmy, jak jest zbudowana pszczoła, układając drewniane puzzle. Zagraliśmy w memory, szukaliśmy owadów na łące, obejrzeliśmy film edukacyjny o pszczołach, a także mieliśmy możliwość zobaczyć, jak pszczoła widzi. Nie zabrakło oczywiście też przerwy na jedzenie.
Dzień Rodziny
W środę 5 czerwca występowaliśmy dla naszych Rodziców. Zaprosiliśmy ich na Dzień Rodziny. Śpiewaliśmy piosenki, recytowaliśmy wiersze i tańczyliśmy. Na koniec jedliśmy poczęstunek, rozmawialiśmy i cieszyliśmy się ze wspólnych chwil. Mamy nadzieję, że nasze podarunki podobały się Rodzicom.
Dziękujemy, że byliście z nami!
Bezpieczne wakacje
W środę 5 czerwca Pani Marta przeprowadziła z nami specjalne zajęcia poświęcone zasadom bezpiecznej zabawy latem. Mieliśmy okazję obejrzeć film edukacyjny, który w przystępny sposób przedstawił nam najważniejsze zasady bezpieczeństwa podczas letnich zabaw. Po projekcji filmu, wzięliśmy udział w quizie, który pozwolił nam utrwalić zdobytą wiedzę. Następnie rysowaliśmy na kartkach zasady bezpiecznej zabawy, a stworzone prace wykorzystaliśmy do przygotowania gazetki ściennej. Wspólnie wypisaliśmy również najważniejsze zasady, które będą przypominać wszystkim przedszkolakom o bezpieczeństwie przez całe lato.
Coraz bliżej lato
We wtorek 4 czerwca poświęciliśmy czas na rozmowy o lecie. Analizowaliśmy słowo "lato" i rozmawialiśmy o tym, jak je rozpoznać. Następnie rozwiązywaliśmy zagadki, takie jak spakowanie wszystkich potrzebnych rzeczy na wakacje, graliśmy w memory z niezbędnymi rzeczami na wyjazd oraz szukaliśmy elementów wakacyjnego krajobrazu. Mieliśmy dużo radości, ucząc się i bawiąc jednocześnie!
Sówki serdecznie dziękują
Neli i jej Rodzicom
za książki, gry planszowe i zabawki.
Sówki serdecznie dziękują
Mai i jej Rodzicom
za książki.
Zabawy z monitorem
Popołudniami mamy okazję odpoczywać w różny sposób. Ostatnio pani przygotowała dla nas zabawę matematyczną przy użyciu wirtualnych kostek. Ćwiczyliśmy umiejętność zapisu liczbowego oraz dodawania. Korzystaliśmy też z wirtualnej maty do kodowania, z zadań kształtujących naszą spostrzegawczość, a także mogliśmy kolorować obrazy.
Wioska pod Kogutem
We wtorek 21 maja wybraliśmy się na wycieczkę do „Wioski pod Kogutem”. Tam przywitała nas pani i przedstawiła, co będziemy robić przez cały dzień. Zaczęliśmy od zwiedzania mini ZOO. Zobaczyliśmy mnóstwo zwierząt, a pani opowiadała nam o nich mnóstwo ciekawostek. Mogliśmy pogłaskać królika i dotknąć skorupy żółwia. Mieliśmy również okazję uczestniczyć w warsztatach tworzenia twarożku, doiliśmy krowę i kozę, a także sami ubijaliśmy masło. Dodatkowo tworzyliśmy własne magnesy z kogutem, które własnoręcznie ozdabialiśmy. Braliśmy udział w quizie dotyczącym piór i jajek, który nie był taki prosty. Dodatkowo bawiliśmy się na placu zabaw. Nie zabrakło też pysznego jedzenia i picia. To był długi dzień pełen atrakcji.
W krainie muzyki
Od poniedziałku 13 maja, przez cały tydzień zajmujemy się muzyką. Poznaliśmy literkę H na przykładzie słowa harfa. Usłyszeliśmy jej dźwięki i zobaczyliśmy, jak wygląda. Rozmawialiśmy o tym, jaki wpływ ma na nas muzyka, jakie mamy związane z nią emocje, co wydobywa dźwięki i gdzie je możemy słyszeć. Malowaliśmy farbami do muzyki klasycznej. Poznawaliśmy różne instrumenty i ich dźwięki. Występowaliśmy podczas rozstrzygnięcia IV edycji Warszawskiego Konkursu „Dziecko w świecie Wartości: Dobro”, gdzie tematem naszego występu była muzyka, która jest przecież jednym z naszych wspaniałych dóbr. Na koniec tygodnia przyjrzeliśmy się bliżej tematowi dbania o nasz słuch, bez którego byłoby nam trudno cieszyć się dźwiękami.
W szkole podstawowej
W piątek 10 maja wybraliśmy się na wycieczkę do Szkoły Podstawowej nr 119. Pani oprowadziła nas po szatni, szkolnych korytarzach, sali informatycznej i bibliotece. Trafiliśmy do klasy 1A na zajęcia wf-u i zobaczyliśmy dzięki temu salę gimnastyczną. Patrzyliśmy, jak uczniowie ćwiczą, a potem mieliśmy za zadanie wykonać podobne ćwiczenia. Okazało się, że w tej klasie jest nasz kolega, który chodził z nami do przedszkola w zeszłym roku. Tym bardziej było to miłe spotkanie i sprawdzenie, jak sobie radzi w szkole. Teraz już jesteśmy bardziej gotowi, by pójść do szkoły we wrześniu.
Twister
W piątek 26 kwietnia nasz kolega Oskar na dzień zabawki przyniósł grę Twister. Wspólnie bawiliśmy się, sprawdzając naszą gibkość, ale również ćwiczyliśmy strony lewa-prawa. Niektórzy byli tego dnia bardzo zakręceni.
Akcja segregacja
Pozostając w temacie Dnia Ziemi we wtorek 23 kwietnia rozmawialiśmy o segregacji śmieci i jak ważne jest, abyśmy nie zapominali, jak ważny jest recykling. Przeanalizowaliśmy słowo EKOLOGIA, a następnie w praktyce uczyliśmy się segregować śmieci.
Dziecko w świecie wartości
Od poniedziałku 15 kwietnia do końca tygodnia, na zajęciach realizowaliśmy program pt. "Dziecko 6-letnie w świecie wartości". Zaznajomiliśmy się ze znaczeniem takich wartości, jak: życzliwość, tolerancja, uczciwość, wysiłek w pomoc drugiej osobie. Słuchaliśmy opowiadań, rysowaliśmy oraz odgrywaliśmy scenki dramowe. Pomogło nam to zrozumieć siłę tych wartości, wcielić się i zrozumieć uczucia innych, wspólnie szukać właściwych rozwiązań oraz współpracować.
Sówki serdecznie dziękują
Idze i jej Rodzicom
za żonkile.
Wizyta w Bibliotece Garnizonowej
We wtorek 16 kwietnia nasza grupa udała się do Biblioteki Klubu Dowództwa Garnizonu w Warszawie. Na zajęciach wysłuchaliśmy ekobajki, a następnie o niej porozmawialiśmy. Szukaliśmy pluszaków, które wskazywały nam regały z książkami dla dzieci. Każdy z nas wybrał sobie jedną książkę, którą potem oglądaliśmy i analizowaliśmy. Wykonaliśmy pracę plastyczną, która przedstawiała smoka, który bardzo lubi książki. Smok składał się z różnych fragmentów, które ułożyliśmy w całość. Wzięliśmy udział w quizie, w którym mówiliśmy, co jest prawdą, a co nie, jeśli chodzi o dbanie o naszą planetę.
Jak powstaje książka?
W czwartek 11 kwietnia rozmawialiśmy o procesie powstawania książki. Prace nad nią wykonuje wiele osób: Autor, Redaktor, Korektor, Ilustrator (jeśli książka zawiera ilustracje), Wydawca, Drukarz, Dystrybutor, Księgarz lub Bibliotekarz. Następnie sami wykonaliśmy swoje własne książki przy użyciu różnych materiałów, które pozwoliły nam dobitniej wyrazić nasze historie, które później prezentowaliśmy na forum grupy.
Jak powstaje papier?
W środę 10 kwietnia dowiedzieliśmy się jak powstaje papier. Najpierw obejrzeliśmy jak wygląda fabryka papieru i jak wygląda proces jego postania. W dalszej części sami stworzyliśmy własne kartki. Wykorzystaliśmy do tego zużytą makulaturę i odrobinę wody.
Wiosenne odrodzenie
We wtorek 9 kwietnia wybraliśmy się komunikacją miejską na wycieczkę do CEPL w Powsinie. Były to nasze kolejne zajęcia w tamtym miejscu, ale pierwsze tej wiosny. Pani leśnik mówiła nam o oznakach wiosny, o młodych, które teraz się rodzą i o tym, jak zachować się w momencie, gdybyśmy je spotkali. Graliśmy w memory ćwicząc naszą pamięć oraz oglądaliśmy film edukacyjny, w którym główną rolę grała wiewiórka i to ona oprowadzała nas po lesie.
Po części teoretycznej w budynku, mieliśmy przerwę na jedzenie, a potem wyruszyliśmy w las. Poznawaliśmy śpiewy niektórych ptaków oraz ich miejsca lęgowe. W samym lesie szukaliśmy oznak wiosny przy użyciu lup, dzięki czemu mogliśmy z bliska obserwować prace różnych owadów. Zobaczyliśmy, jak mrówki rozpoczęły swoją pracę w mrowisku. Mieliśmy bardzo dobrą pogodę i mogliśmy cieszyć się ciszą i spokojem, jaka panowała tego dnia w lesie.
Z jak Zegar
W poniedziałek 8 kwietnia poznaliśmy literę Z jak zegar. Dowiedzieliśmy się do czego służy i jakie mechanizmy potrzebne są, aby działał poprawnie. Oglądaliśmy jakie mamy rodzaje zegarów i próbowaliśmy odczytywać godziny.
Konflikty i porażki – czyli jak sobie z nimi radzić
W czwartek i piątek, 4 i 5 kwietnia na zajęciach dalej poruszaliśmy temat emocji. Tym razem skupiliśmy się na rozwiązywaniu konfliktów i radzeniu sobie z porażką. Pracowaliśmy w parach i wykonywaliśmy ćwiczenia inscenizacyjne. Słuchaliśmy wiersza i opowiadania i wspólnie rozmawialiśmy na ich temat. Wykonywaliśmy prace plastyczne, które pomogły lepiej zrozumieć nam tematy.
Słoiki pełne emocji
W środę 3 kwietnia na zajęciach porozmawialiśmy na temat naszych emocji. Na specjalnie przygotowanych biletach zaznaczyliśmy, jak się dzisiaj czujemy i w jakim jesteśmy nastroju, a także opowiedzieliśmy sobie, dlaczego tak się dzieje. Nauczyliśmy się nazywać i rozpoznawać nasze stany emocjonalne oraz rozumieć, co inni czują w danej sytuacji. Słoiki radości, smutku, wstydu i złości wypełniliśmy po brzegi zdjęciami, które pomogły nam zrozumieć to, że nie ma dobrych, czy złych emocji i wszyscy mamy prawo je odczuwać. Stworzyliśmy nasz przedszkolny kącik emocji. Pobawiliśmy się w pokazywanie różnych nastrojów, próbowaliśmy odpowiedzieć na wylosowane pytania, dotyczące stanów emocjonalnych innych osób. Stwierdziliśmy wspólnie, że dominującą emocją, która towarzyszyła nam w trakcie zajęć była radość.
Farma
W piątek 29 marca na zajęciach stworzyliśmy własną farmę z plasteliny.
Serdecznie dziękujemy
Mai i jej Rodzicom
za puzzle i gry planszowe.
Gorączka Złota PCK
Bardzo dziękujemy Bartkowi, Krystianowi oraz Dominikowi za wsparcie zbiórki Gorączka Złota PCK.
Chłopaki Alpaki
We wtorek 26 marca w naszym przedszkolu gościliśmy wyjątkowych gości. Byli nimi chłopaki alpaki - Chico i Gucio. Są to bardzo przyjazne zwierzęta. Znane są z wyjątkowo cennej sierści i terapeutycznego usposobienia. Najpierw Pan, z którym przyjechali nasi goście opowiedział nam o hodowli alpak, o ich wyjątkowych włosach, historii i ciekawostkach. Na pamiątkę wręczył nam ich mięciutkie futerko. Największą atrakcją było oczywiście karmienie alpak, które są w tym niezwykle delikatne. Gucio okazał się być wyjątkowym łakomczuchem, co wprawiło nas w bardzo radosny nastrój. Na koniec każdy z nas mógł przytulić się do jednej z alpak i zrobić sobie z nimi zdjęcie na pamiątkę.
Szukanie jajek Wielkanocnych
Tego dnia bawiliśmy się również w szukanie jajek wielkanocnych. Były to jajka pełne zagadek, działań matematycznych i zadań ruchowych do wykonania. Odnalezienie jajek i rozwiązanie zadań nie sprawiło nam żadnych problemów.
Zabawy ciastoliną
Po południu bawiliśmy się ciastoliną. Ćwiczyliśmy nasze ręce rolując i ugniatając różne kolory ciastoliny. Rozwijaliśmy również naszą inwencję twórczą.
Ł jak łapa
W poniedziałek 25 marca poznaliśmy kolejną literkę Ł jak łapa. Podczas burzy mózgów wymyślaliśmy wyrazy na literę Ł, dzieliliśmy słowa na sylaby oraz litery, a także wyodrębnialiśmy samogłoski i spółgłoski. Z naszych kapci ułożyliśmy jedną, wielką literę Ł, aby utrwalić jej wygląd. Na koniec na kartach pracy ćwiczyliśmy jej odszukiwanie w rozsypanych literek oraz ćwiczyliśmy pisanie.
Krople wody
Poznajemy kontynenty
W czwartek 21 marca na zajęciach rozmawialiśmy o globusie. Wybraliśmy się w podróż samolotem, gdzie poznawaliśmy wszystkie kontynenty. Towarzyszyły nam w tym zwierzęta, które przygotowały dla nas różne zadania matematyczne. Wykonywaliśmy je bez mniejszych problemów. Między innymi dodawaliśmy, rozwiązywaliśmy zadania z treścią, ćwiczyliśmy ruchowo robiąc przysiady i podskoki, a także dopasowywaliśmy figury geometryczne do obrazków. Na koniec zajęć policzyliśmy, ile kontynentów odwiedziliśmy i powiedzieliśmy, gdzie nam się najbardziej podobało.
Zabawy z aplikacją Paint
W środę 20 marca na zajęciach bliżej przyjrzeliśmy się temu, co robi grafik. Sami nawet się w niego zamieniliśmy i pracowaliśmy w aplikacji Paint. Najpierw poznaliśmy część funkcji, zobaczyliśmy, co możemy zrobić i w jaki sposób. Pani pokazała nam również, jak wygląda tablet graficzny i jak działa. Potem sami przeszliśmy do działania i tworzyliśmy własne grafiki. Bardzo nam się to spodobało i będziemy czasem do tego wracać. Może też spróbujemy w domu, razem z rodzicami wspólnie coś potworzyć.
Wiem, ile ząbków mam
We wtorek 19 marca po raz kolejny mieliśmy warsztaty z Panią Karoliną. Początkowo rozmawialiśmy o zębach różnych zwierząt. Wspólnie zastanawialiśmy się, które z wymienionych zwierząt ma najwięcej zębów. Okazało się, że był to ślimak, który ma aż 20 tysięcy zębów. Następnie skupiliśmy się na naszych ludzkich zębach. Porównywaliśmy ze sobą zęby mleczne i stałe, wspólnie liczyliśmy, ile jest każdych z nich. Pani wyjaśniła nam, w jaki sposób zęby mleczne wypadają, pokazując to na rysunku. Na koniec zajęć wykonaliśmy pudełka dla wróżki zębuszki na nasze mleczne zęby i pięknie je ozdobiliśmy.
Sadzimy i siejemy
Jestem sobie ogrodniczka,
mam nasionek pół koszyczka.
Jedne gładkie, drugie w łatki,
a z tych nasion będą kwiatki.
We wtorek 19 marca stworzyliśmy kącik ogrodniczy. Posadziliśmy cebulki kwiatów hiacyntów oraz zasialiśmy bazylię i goździki brodate. Wspólnie będziemy je obserwować i dbać, aby pięknie nam rosły.
Co się dzieje w ptasich gniazdach?
W czwartek 14 marca dowiadywaliśmy się, co słychać w gniazdach ptaków. Przypomnieliśmy sobie ich nazwy oraz jak wyglądają i z czego budują swoje schronienia. Wspólnie rozwiązywaliśmy zagadki, dotyczące zwierząt, które możemy spotkać wiosną. Na koniec wykonaliśmy bociany, na których powrót tak bardzo czekamy.
W marcu jak w garncu
We wtorek 12 marca skupiliśmy się na marcowej pogodzie. Jesteśmy bacznymi obserwatorami i wiemy, że w marcu pojawiają się pierwsze oznaki wiosny oraz że możemy spotkać wszystkie pory roku. Wspólnie wybraliśmy się na wiosenny spacer w głąb naszej wyobraźni, aby później móc powiedzieć, co zwiastuje wiosnę. Całą wiedzę zgłębialiśmy przez wiele zabaw ruchowych, które poprawiały naszą wyobraźnię i sprawność fizyczną.
Mata do kodowania
W czwartek 7 marca na zajęciach korzystaliśmy z maty do kodowania. Wykonywaliśmy różne zadania, które rozwijały nasze kompetencje matematyczne. Między innymi dopasowywaliśmy kubeczki do odpowiednich pól, ruszaliśmy pionkiem w różne kierunki i o określoną ilość pól, odwzorowywaliśmy plansze według wzoru, a co najważniejsze ćwiczyliśmy skupienie uwagi. Dzięki wykonanym zadaniom odkryliśmy tajemnicze rysunki, pod którymi kryły się poznane nam już wynalazki – telefon, radio, komputer i telewizor.
Wybraliśmy się również tego dnia na nowy plac zabaw. Mieliśmy czas na wypróbowanie wszystkich sprzętów i na wybieganie się.
Balon
We wtorek 5 marca na zajęciach rozmawialiśmy o podróżowaniu różnymi środkami lokomocji. Naszym zadaniem było stworzyć balon. Musieliśmy sami zaplanować to, jak nasza praca będzie wyglądać, ile danych elementów potrzebujemy, jak je przymocujemy oraz kto będzie podróżował w środku balonu. Dbaliśmy o porządek przy swoim stanowisku pracy i o bezpieczne korzystanie z nożyczek. Na koniec zajęć obejrzeliśmy filmy, które pokazywały nam, jak taka podróż balonem wygląda od środka.
Wynalazki
Od poniedziałku 4 marca zaczęliśmy mówić o wynalazkach. Nazywaliśmy różne pojazdy, które służyły kiedyś do podróżowania, a także te nowsze, z których teraz korzystamy. Wysłuchaliśmy opowiadania „Wynalazki”, w którym dowiedzieliśmy się, czym one są. Obejrzeliśmy wynalazki, które mają wpływ na nasze życie teraz – żarówka, pralka, lodówka, telegram, telefon, czy komputer. Wysłuchaliśmy również piosenki, by lepiej utrwalić poznane informacje.
Czyste powietrze wokół nas
Pod koniec lutego zrealizowaliśmy kolejny program edukacyjny. Tym razem był to program "Czyste powietrze wokół nas".
Program miał za zadanie:
- Wykształcić umiejętności rozpoznawania różnych źródeł dymów.
- Wykształcić umiejętności rozpoznawania różnych dymów, „wydobycie” dymu papierosowego.
- Zwiększyć wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu papierosowego.
- Zwiększyć poziom wiedzy na temat skutków palenia papierosów.
- Zwiększyć wrażliwość dzieci na miejsca, w których mogą być narażone na dym tytoniowy.
Świetnie przyswoiliśmy wiedzę na temat szkodliwości wszelkich dymów. Podczas realizowania projektu wybraliśmy się na spacer w celu szukania ich źródeł, a w Warszawie ich nie brakuje. Wraz z postacią programu, którym jest zielony smok Dinuś, uczyliśmy się na temat zanieczyszczeń powietrza, ograniczania zanieczyszczenia powietrza, jak i ochrony dzieci czyli nas, przed ekspozycją na dym tytoniowy oraz zwiększania naszych umiejętności w zakresie radzenia sobie w sytuacjach, gdy przebywamy w zadymionych pomieszczeniach lub gdy dorośli palą przy nas tytoń.
Program "Więcej wiem, mniej choruje"
Od poniedziałku 19 lutego do piątku 23 lutego realizowaliśmy program „Więcej wiem, mniej choruje”. W ramach zajęć dowiedzieliśmy się, jak wyglądają wirusy i bakterie oraz jak się rozprzestrzeniają. Zauważyliśmy, że nasze ręce są głównym nośnikiem czynników chorobotwórczych – sprawdziliśmy to, podając sobie ręce ubrudzone bibułą. Odrysowywaliśmy swoje dłonie i rysowaliśmy na nich, te dobre i złe bakterie. Zastanawialiśmy się, jak możemy unikać chorób i jak możemy zadbać o nasz układ odpornościowy, żeby chronił nasz organizm przed chorobami zakaźnymi. Zapoznaliśmy się z piramidą zdrowia oraz ze zdrowym stylem życiem. Rozwiązywaliśmy krzyżówkę, dzięki której poznaliśmy słowo "profilaktyka".
Dzień kota
Są puszyste, mięciutkie, mruczą, miauczą, łaszą się. Są rasowe, salonowe, dachowe, bywają też bezdomne. Oczywiście chodzi o naszych przyjaciół - koty. W piątek 16 lutego mieliśmy okazję osobiście zapoznać się z kotkiem Pani Agnieszki - Mią. Uczyliśmy się tego dnia odpowiedzialności za zwierzęta, poznawaliśmy ciekawostki o kotach, bawiliśmy się w zabawy ruchowe o tematyce kotów, śpiewaliśmy i tańczyliśmy, a na koniec wykonaliśmy pracę plastyczną malując bajeczne kotki.
Eksperymenty
W ramach podsumowania zajęć o prehistorii wykonaliśmy aż trzy eksperymenty, które uczyły nas cierpliwości, uwagi i odpowiedzialności. Naszą przygodę rozpoczęliśmy od hodowli kryształów z nasyconego roztworu soli. Aby zobaczyć pierwsze efekty musieliśmy zaczekać około dwa tygodnie, ale wciąż czekamy. Po zajęciach o wulkanach sami za pomocą barwników, sody i octu bawiliśmy się w małych chemików, aby stworzyć własne tęczowe wulkany. Na koniec wykonaliśmy prehistoryczne, piękne kamienie księżycowe z masy sodowej.
Dlaczego serce jest niegrzeczne? - warsztaty Karoliny
We wtorek 20 lutego ponownie wzięliśmy udział w warsztatach pani Karoliny. Tym razem tematem było serce. Pani opowiadała nam, jak odbywa się obieg krwi w naszym ciele. Dowiedzieliśmy się, z czego składa się nasza krew i za co każdy ze składników jest odpowiedzialny. Czerwone krwinki mają tzw. plecaki i wędrują tętnicami, dostarczając nam tlen do wszystkich części naszego ciała, następnie wracają tętnicami do płuc. Białe krwinki chronią nas od wirusów i bakterii. Płytki krwi natomiast tamują krwawienie. Zobaczyliśmy, z czego zbudowane jest serce, a także posłuchaliśmy jego bicia. Na koniec zajęć wykonaliśmy buteleczki, które odzwierciedlają naszą krew – jest to więc osocze razem z czerwonymi i białymi krwinkami oraz z płytkami krwi.
Co to jest altówka?
W środę 14 lutego Pani Marta postanowiła podzielić się z nami swoją pasją. Przyniosła do przedszkola instrument - altówkę. Opowiedziała nam historię jej powstania, jak odróżnić ją od skrzypiec, na jakie sposoby możemy na niej grać i wiele innych ciekawostek. Każdy mógł potrzymać altówkę w rękach i przeanalizować jej wygląd. Podjęliśmy również próbę grania smyczkiem po strunach. Po zaprezentowaniu altówki Pani Marta, przy akompaniamencie Pani Lidki na pianinie, umiliła nam czas krótkim koncertem.
Obserwacja patyczaka
Serdecznie dziękujemy
Krystianowi i Mamie Krystiana
za gry planszowe.
Serdecznie dziękujemy
Rodzicom Blanki, Neli, Nastki, Igi, Krystiana
za ryzy papieru.
Dzień Bezpiecznego Internetu
We wtorek 6 lutego obchodziliśmy Ogólnoświatowy Dzień Bezpiecznego Internetu. Głównym celem zajęć edukacyjnych było zapoznanie z Internetem oraz uwrażliwienie na zagrożenia, związane z korzystaniem z sieci. Dowiedzieliśmy się, co to jest Internet, bezpieczeństwo i komputeromania. Filmy edukacyjne z serii Sieciaki.pl pomogły nam dokładniej zrozumieć konsekwencje niewłaściwego korzystania z sieci i pokazały, jak z niej korzystać w bezpieczny sposób. Bogatsi o nową wiedzę wspólnie stworzyliśmy plakat, przypominający nam wszystkie zasady bezpiecznego i mądrego korzystania z Internetu.
Nowe zwierzątko
We wtorek 6 lutego powitaliśmy nowego członka naszej grupy, którym jest patyczak. Nadaliśmy mu imię Badyl. Patyczaki to bardzo ciekawe owady, które sztukę kamuflażu opanowały do perfekcji. Tak jak nazwa wskazuje, wyglądem bardzo przypomina zwykłego patyczka. Badylowi przygotowaliśmy przytulne terrarium ze szklanego słoika, w którym ułożyliśmy korę, a żywić go będziemy liśćmi bazylii. Mieliśmy okazję zobaczyć, jak nasz nowy kolega świetnie tańczy, wyczuwając nieznane wibracje. Nasze zwierzątko znalazło swoje bezpieczne miejsce przy biurku Pań nauczycielek, gdzie wszyscy możemy obserwować te niezwykłe owady, ucząc się odpowiedzialności i rozwijając nasze zainteresowanie przyrodą.
Niepełnosprawność ruchowa
W styczniu w ramach IV modułu projektu "Każdy z nas ma supermoc" na zajęciach zajmowaliśmy się tematyką związaną z niepełnosprawnością ruchu. Oglądaliśmy znaki drogowe, które informują o miejscach dla osób niepełnosprawnych a następnie bawiliśmy w "parking". Obejrzeliśmy film o niepełnosprawności i trudnościach z tym związanych. Rozmawialiśmy o pomocy dla osób niepełnosprawnych oraz podziwialiśmy zmagania paraolimpijczyków. Na koniec wspólnie wykonaliśmy plakat pt. Niepełnosprawność w kolorach.
Po co nam te wszystkie kości?
We wtorek 30 stycznia mieliśmy okazję po raz kolejny uczestniczyć w ciekawych warsztatach, prowadzonych przez dobrze nam już znaną Panią Karolinę. Tym razem opowiedziała nam, po co w naszym ciele są kości i jak o nie dbać. Z pomocą przyszedł nam Kostek, dzięki któremu mogliśmy dokładnie przeanalizować szkielet człowieka. Dowiedzieliśmy się na przykład, że czaszka chroni nasz mózg, a żebra chronią nasze serce i płuca. Wiemy też, że najmniejsze kostki znajdują się w uchu, a najdłuższa kość znajduje się w naszym udzie. Po dokładnym poznaniu Kostka, wspólnie z nim zatańczyliśmy taniec.
W kolejnej części warsztatów stworzyliśmy plakat, na którym rozróżniliśmy, co nasze kości lubią, a czego nie. Następnie samodzielnie stworzyliśmy swoich Kostków ze słomek i eksperymentowaliśmy z latarką i zdjęciem naszego nowego "kolegi”. Na koniec Pani Karolina wytłumaczyła nam, na czym polegają zdjęcia rentgenowskie, pokazując kilka z nich.
Jak zwykle niezawodne warsztaty były dla nas kolejną wspaniałą dawką wiedzy.
B jak balon
W poniedziałek 29 stycznia poznaliśmy literę B jak balon. Tego dnia szukaliśmy i analizowaliśmy słowa, zawierające nową literkę, dzieląc je na sylaby, głoski i spółgłoski. Ćwiczyliśmy też pisownię B na kartach pracy. Nowa literka okazała się być wielką inspiracją do prac plastycznych, ponieważ można stworzyć z niej motyla, wielbłąda, lody i wiele innych pięknych i kreatywnych rysunków. Oczywiście tematem przewodnim były balony, których nie mogło zabraknąć w zabawie!
Dzień Babci i Dziadka
W środę 24 stycznia świętowaliśmy w naszym przedszkolu Dzień Babci i Dziadka. Za ciepło i miłość naszych Babć i Dziadków podziękowaliśmy pięknymi wierszykami, piosenkami i tańcem. Część artystyczna została nagrodzona przez wzruszonych gości gromkimi brawami. Po występie wręczyliśmy prezenty, które samodzielnie przygotowaliśmy - krawaty dla Dziadków i wyszywane zakładki do książek dla Babć. Resztę dnia świętowaliśmy przy poczęstunku, nie mogąc nacieszyć się obecnością tak ważnych w naszym życiu osób. Jedzenie było przepyszne, a humory każdemu dopisywały.
Jeszcze raz wszystkim Babciom i Dziadkom życzymy wszystkiego najlepszego!
Kodeks bezpiecznej zabawy zimą
W czwartek 18 stycznia stworzyliśmy Kodeks Bezpiecznej Zabawy Zimą. Za pomocą rysunków, które wykonaliśmy w grupach, przedstawiliśmy, jak nie należy bawić się podczas zimy. Zasad uzbierało się wiele, a o to kilka z nich:
- Zachowujemy szczególną ostrożność, zjeżdżając na sankach z górki.
- Bawimy się wyłącznie pod opieką kogoś dorosłego.
- Nie wchodzimy na zamarznięte zbiorniki wodne.
- Nie bawimy się w pobliżu jezdni.
- Nie przyczepiany naszych sanek do żadnych pojazdów.
- Nie rzucamy się śnieżkami w okolice głowy i rzucamy śnieżki delikatnie.
Na koniec wykonaliśmy śnieżki ze zużytego papieru i w bezpieczny sposób rozpoczęliśmy bitwę na śnieżki.
Serdecznie dziękujemy
Rodzicom Tymofiia, Vinha, Matyldy, Bartka, Adeli oraz Illi
za ryzy papieru.
Zabawy figurami geometrycznymi
W czwartek 11 stycznia na zajęciach poznaliśmy cyfrę 8. Rozwiązywaliśmy działania, rozwijając naszą umiejętność liczenia na palcach. Następnie bawiliśmy się figurami geometrycznymi. Tworzyliśmy dzieła z kółek różnej wielkości, kwadratów, prostokątów, czy trójkątów.
Zimowa garderoba
We wtorek 9 stycznia na zajęciach rozmawialiśmy o tym, w jaki sposób zimą należy się ubierać. Zaczęliśmy od zgadywania, co znajduję się w środku worka i co będzie tematem zajęć. Okazało się, że w środku znajdują się zimowe i letnie części garderoby. Podzieliliśmy je na dwie kategorie i nazywaliśmy. Następnie swoje zimowe czapki, szaliki i kominy porównywaliśmy ze sobą. Tańczyliśmy taniec dłoni w rękawiczkach, a na koniec zajęć projektowaliśmy czapki, szaliki i rękawiczki, które chcielibyśmy nosić.
Charytatywna Akcja "Dzieci Dzieciom"
Nasza grupa wzięła udział w II edycji charytatywnej akcji "Dzieci Dzieciom”.
Przygotowaliśmy dla dzieci z Domu Dziecka nr 13 świąteczne kartki.
Ozoboty
W poniedziałek 8 stycznia poznaliśmy literkę U, na przykładzie słowa "ulica”. Wsłuchaliśmy się w dźwięki instrumentu na "u", czyli ukulele. Dodatkowo bawiliśmy się ozobotami, tworząc dla nich ulice. Świetnie się przy tym bawiliśmy. Pracowaliśmy w parach i naszym zadaniem, oprócz układania pojedynczych puzzli, była opieka nad przydzielonym ozobotem.
Drzewa w różnych porach roku
Cztery pory roku i dwanaście miesięcy
W czwartek 4 stycznia analizowaliśmy kalendarz – ile dni i tygodni ma jeden miesiąc i jak wygląda kartka z kalendarza. Podzieliliśmy rok na miesiące, a później dopasowaliśmy je do pór roku. Na naszej tablicy z datami urodzin sprawdzaliśmy, kto i w jakiej porze roku obchodzi swoje święto. Z uwagą wysłuchaliśmy wiersza "Jak bawią się miesiące z kalendarza” i rozwiązywaliśmy zagadki, związane z tematem zajęć. Na koniec namalowaliśmy naszą ulubioną porę roku.
Spotkanie świąteczne z rodzicami
Święta Bożego Narodzenia są najpiękniejszymi świętami, których wyczekujemy każdego roku. Zbliżamy się do nich wielkimi krokami, dlatego w środę 20 grudnia zorganizowaliśmy spotkanie świąteczne z rodzicami. Dla przybyłych gości przygotowaliśmy przedstawienie. Musieliśmy wcielić się w role Elfów, Renifera, Aniołków - pomocników Mikołaja i oczywiście w samego Świętego Mikołaja. Nasz występ urozmaiciliśmy piosenkami o aniołkach, choince i siedmiu reniferach. Mieliśmy okazję zaprezentować nasze umiejętności grania na trójkątach oraz zatańczyliśmy taniec Pajacyka. Po części artystycznej nadszedł czas na poczęstunek. Nasze spotkanie było świetną okazją do wspólnego spędzenia czasu w miłej atmosferze. Wspólnie kolorowaliśmy obrus i rozmawialiśmy. Po takim spotkaniu, każdy z nas z pewnością poczuł już klimat świąt.
Dzik nie jest taki zły
W czwartek 14 grudnia ponownie udaliśmy się na wycieczkę do CEPL w Powsinie. Tym razem tematem naszych zajęć były zwierzęta. Czekając na zajęcia, mieliśmy okazję bliżej przyjrzeć się obiektom, które znajdowały się przed budynkiem – nie traciliśmy więc ani chwili i dowiedzieliśmy się wielu ciekawostek. Gdy dotarł już do nas Pan, najpierw szukaliśmy ukrytych słoiczków, a następnie dopasowywaliśmy elementy w nich schowane, do wybranych zwierząt. Wybraliśmy się na spacer po lesie, w którym mieliśmy okazję rozmawiać o mrowisku, porożach, czy spróchniałych pniach.
Po powrocie do środka centrum, mieliśmy przerwę na jedzenie i picie, a potem rozmawialiśmy o dzikach i dotykaliśmy ich sierści, czyli szczeciny. Współpracowaliśmy układając puzzle oraz bawiliśmy się w małe warchlaki. Była to kolejna udana wyprawa.
Poznajemy R
W poniedziałek 11 grudnia poznaliśmy literkę R. Pomógł nam w tym robot o imieniu Robi, który zostawił nam kilka zadań do rozwiązania. Jednak najpierw zabrał nas na wycieczkę po kosmosie i swojej planecie Robotkowo, w której wszystko miało kształt litery R. Zadania od Robiego polegały na odszukiwaniu litery R, wymyślaniu wyrazów z literką R i budowaniu z nimi zdań, sprawdzeniu naszego słuchania ze zrozumieniem i naszej pamięci, ćwiczeniu wymowy tej trudnej literki, a na koniec narysowaniu krainy Robotkowo. Żadne z zadań nie sprawiły nam większych kłopotów.
Zmysłowisko
W piątek 8 grudnia odwiedziła nas Pani Karolina, która opowiedziała nam o naszych zmysłach. Abyśmy mogli lepiej zrozumieć jak działa nasz mózg i zmysły, uczyliśmy się nie tylko teorii, ale i praktyki. Mogliśmy zobaczyć, jak wygląda nasze ucho w środku i na jakiej zasadzie ono działa, jak wygląda w powiększeniu nasz język i mózg. Testowaliśmy nasz zmysł powonienia zgadując różne zapachy. Sprawdzaliśmy nasz wzrok odszukując różne małe obrazki. Dotykając zamarzniętych gwiazdek, śliskich kamieni, puchatego koca i czapeczek Świętego Mikołaja poznawaliśmy zmysł dotyku. Na koniec wykonaliśmy własną grę sensoryczną, którą mogliśmy wziąć do domu i ćwiczyć nasze zmysły. Test zmysłów zaliczyliśmy na 100%!
Zima w lesie
W czwartek 7 grudnia wybraliśmy się na wycieczkę do CEPL w Powsinie. Naszą przygodę z tym miejscem rozpoczęliśmy od spaceru w lesie. Początkowo rozmawialiśmy o wilkach i o tym, w jaki sposób się poruszają. Sami zamienialiśmy się w basiora i waderę, i prowadziliśmy nasze stada. Nie było to proste zadanie – musieliśmy iść po śladach i nie stawiać nowych. Następnie analizowaliśmy to, jak nam poszło. Mieliśmy też okazję porównać świerka i jodłę oraz zobaczyć, czym się różnią, patrząc na ich igły. Mówiliśmy też o różnych zwierzętach, które zmieniają swoje upierzenie na zimę. Mogliśmy sami sprawdzić, czy gdy zwierzę ma białą sierść, jesteśmy w stanie je zobaczyć. Ochotnicy więc nałożyli białą koszulkę i schowali się w lesie. Musieliśmy podejść bardzo blisko, by móc ich dostrzec.
Po spacerze udaliśmy się na poczęstunek i ciepłą herbatę. Potem Pan pokazał nam, jak w zimę poluje lis. Sami szukaliśmy myszek pod „śniegiem”. Na koniec omówiliśmy to, jak śpi borsuk i bawiliśmy się, wcielając się w niego.
Poznajemy cyfrę 6
W środę 6 grudnia poznaliśmy cyfrę 6. Szukaliśmy różnych przedmiotów o długości 6 patyczków lub 6 guziczków. Wspólnie wymyślaliśmy zadania matematyczne z wynikiem równym 6. A na koniec relaksowaliśmy się wykonując nawzajem sobie masaż ilustrujący wiersz ,,Sześć parasoli".
Zabawa w „Sensorysiach”
We wtorek 5 grudnia byliśmy w „Sensorysiach”. Mieliśmy okazję wziąć udział w warsztatach i wykonać własne mydełka oraz pobawić się na różnych ciekawych atrakcjach. Każda z nich uruchamiała inny zmysł, dzięki czemu aktywowaliśmy nasz słuch, węch, czucie głębokie, równowagę, wzrok i dotyk.
K jak koperta
W poniedziałek 4 grudnia w naszej sali znaleźliśmy kopertę zaadresowaną do Sumiennych Sówek. W środku znajdował się list, od nie byle kogo, bo od samego Świętego Mikołaja. Miał dla nas 6 zadań. Ukrył w naszej sali 6 kopert, które wspólnie odnaleźliśmy. Zadania, które mieliśmy do wykonania to: wymyślanie prezentów na różne literki, przeanalizowanie słowa ,,koperta", tworzenie zdań, wyodrębnianie samogłosek i spółgłosek, tworzenie miłej i przyjaznej atmosfery w grupie i zabawa ruchowa berek. Na koniec ćwiczyliśmy pisownie nowej literki na kartach pracy.
Koncert duszków
W piątek 1 grudnia zagraliśmy koncert do poznanego wcześniej utworu, czyli „Pizzicato”. Zamienialiśmy się w dyrygentów i pokazywaliśmy innym, w którym momencie muszą szarpnąć za gumkę lub tańczyć bibułą. Następnie bawiliśmy się w zabawę „Duch hu-ha” i w określonym momencie utworu mówiliśmy hu-ha.
Tego dnia poznaliśmy również pierwsze zadanie z naszego kalendarza adwentowego. Nasz kolega Oskar nam je przeczytał. Bawiliśmy się w zabawę „Raz, dwa, trzy Mikołaj patrzy”, a także kolorowaliśmy, wycinaliśmy i układaliśmy choinkowe puzzle.
Rozwijamy nasze umiejętności matematyczne
W czwartek 30 listopada rozwijaliśmy swoje umiejętności matematyczne. Najpierw szukaliśmy różnic i podobieństw między kółkami, a następnie kategoryzowaliśmy je ze względu na kolor i miękkość. Liczyliśmy, po ile ich mamy, łączyliśmy je w pary ze względu na określoną cechę, ustawialiśmy je od najmniejszej do największej, a także wskazywaliśmy, które miejsce dane kółka zajmują, używając do tego liczebników porządkowych i licząc od prawej lub lewej strony. A przy okazji poznaliśmy cyfrę 5 i ćwiczyliśmy jej kreślenie.
Gramy do „Pizzicato”
W środę 29 listopada na zajęciach tworzyliśmy własne instrumenty z plastikowych kubków, gumki recepturki i bibuły. Najpierw sprawdzaliśmy, jakie dźwięki wydają poszczególne rzeczy, a potem je ze sobą połączyliśmy. Wspólnie też graliśmy na nich do utworu „Pizzicato”, czyli po włosku "szarpać". Musieliśmy w odpowiednim momencie szarpać za gumkę recepturkę, a także tańczyć naszą bibułą.
Duch
We wtorek 28 listopada zajęcia rozpoczęliśmy od zabawy w „Jestem duchem”. Zamienialiśmy się w duchy i wykonywaliśmy różne „straszne” rzeczy. Następnie malowaliśmy własne duchy farbami. Niektórzy z nas odcisnęli też swoje dłonie i doczepili do swoich duchów.
Zabawy z literą D
W poniedziałek 27 listopada na zajęciach mówiliśmy o literce „D”. Przypominaliśmy sobie też, jakie literki do tej pory poznaliśmy. Szukaliśmy słów na literkę „D”, usłyszeliśmy, jaki dźwięk wydają dzwonki chromatyczne, a także układaliśmy słowo "dom" z małych i wielkich liter. Ćwiczyliśmy kreślenie literki „D” oraz kolorowaliśmy przykłady słów na tę literkę, by lepiej ją zapamiętać. Po południu wykonywaliśmy zabawę paluszkową, a następnie odrysowywaliśmy swoje dłonie i w niej rysowaliśmy jakąś rzecz na literkę „D”.
Międzynarodowy Dzień Niewidomych
Dnia 13 listopada obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Niewidomych. W związku z tym, w piątek 24 listopada rozmawialiśmy na ten temat. Dowiedzieliśmy się, jak takie osoby radzą sobie w codziennym życiu i co pomaga im w funkcjonowaniu. Postanowiliśmy sprawdzić nasz słuch i orientację, dlatego zgadywaliśmy dźwięki puszczane z głośnika, bawiliśmy się w zabawę "Kto to powiedział?" oraz w "Ciuciu babkę". Wybraliśmy się nawet na krótki spacer zasłaniając nasze oczy. Na koniec malowaliśmy żółte pasy dla niewidomych.
Poznajemy cyfrę 4
W czwartek 23 listopada poznaliśmy cyfrę 4. Razem układaliśmy cyfry od największej do najmniejszej i na odwrót. Uczyliśmy się nie tylko jak ją zapisać, ale ile to jest w praktyce. Karty pracy pomogły nam świetnie się bawić i utrwalić nową wiedzę. Za pomocą patyczków układaliśmy graficzny znak cyfry 4 i liczyliśmy, ile ich do tego zużyliśmy. Na koniec układaliśmy puzzle matematyczne.
Zabawy z literką Y
W środę 22 listopada poznaliśmy się literkę "Y". Wiemy już, że jest dom i domy albo kot i koty. Wspólnie podejmowaliśmy próbę tworzenia nowych wyrazów z literką "Y", sylabizowaliśmy je i literowaliśmy. Uczyliśmy się pisać nowo poznaną literę, a na koniec przeczytaliśmy książkę o Yetim, w którego nikt nie wierzył.
Plamy i kolory, czyli warsztaty o abstrakcji
W piątek 17 listopada nasza grupa wybrała się metrem do Narodowej Galerii Sztuki, czyli Zachęty. Udaliśmy się na warsztaty o abstrakcji. Wspólnie zastanawialiśmy się, co ona oznacza. Oglądaliśmy dzieła artystów na prezentacji, zastanawiając się, po co malowali dzieła, na których nic nie ma. Wybraliśmy się też na wystawę i odszukiwaliśmy obrazy abstrakcyjne, sprawdzając, czy jesteśmy w stanie coś na nich rozpoznać, czy nie. Na zakończenie w sali, malowaliśmy obraz, łącząc kolory tak, jak chcieliśmy, a następnie porównywaliśmy je z dziełem malarza, który go stworzył. Wspólnie ocenialiśmy, który obrazek jest najbardziej zbliżony do oryginału. Weryfikowaliśmy też naszą wiedzę poprzez określanie, co jest dziełem abstrakcyjnym, a co nim nie jest.
Przedszkolaki na start
W czwartek 16 listopada wzięliśmy udział w zawodach sportowych. Musieliśmy zmierzyć się z trzema konkurencjami: rzut woreczkiem, skok w dal i bieg wahadłowy. Wszyscy świetnie sobie poradziliśmy z zadaniami. Każdy z nas otrzymał pamiątkowy dyplom oraz medal.
Międzynarodowy Dzień Tolerancji
W czwartek 16 listopada na zajęciach mówiliśmy o tolerancji. Wspólnie oglądaliśmy zdjęcia i zastanawialiśmy się, co łączy i różni osoby na nich widoczne. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, czym jest tolerancja, dzieliliśmy to słowo na sylaby, sami je pisaliśmy, a także wrzucaliśmy składniki do magicznego kociołka, by ją wywołać. Zauważyliśmy, że każdy choć jest inny, jest wyjątkowy i celem każdego z nas na świecie jest to, by nie być samotnym. Takie zajęcia sprawiają, że uczymy się rozumieć i darzyć sympatią ludzi wykluczanych z powodu swojej odmienności. Akceptujemy i szanujemy innych, a także wzmacniamy poczucie własnej wartości.
Kim jest trener
W środę 15 listopada, przy okazji poznanej w tym tygodniu literki „T”, dowiedzieliśmy się, kim jest trener. Zastanawialiśmy się wspólnie, jakie ma zadania, a także co potrzebuje do swojej pracy. Poznaliśmy trenerów polskich drużyn - siatkarskiej i piłkarskiej. Zobaczyliśmy filmy pokazujące pracę trenerów, między innymi pracę trenera skoczków narciarskich. Okazało się, że nie jest to łatwe zadanie. Na koniec bawiliśmy się w zabawę „Move and freeze”, a także sami zamienialiśmy się w trenerów i musieliśmy zgadywać, czego uczymy.
Zabawy z literką T
W poniedziałek 13 listopada poznawaliśmy literkę "T". Wspólnie wymyślaliśmy słowa, w których możemy ją znaleźć. Następnie wyszukiwaliśmy je w rozsypanych literach alfabetu oraz trenowaliśmy ich pisownię. Wspólnie poznaliśmy słowo ,,Tolerancja”, a w zrozumieniu tego słowa przyszło nam z pomocą opowiadanie o Smoku Edku.
Tworzymy matę sensoryczną
Aby pobudzić naszą aktywność umysłową rozpoczęliśmy tworzenie maty sensorycznej. Dzięki niej będziemy mogli stymulować nasz układ dotykowy, jak i słuchowy. Zanim jednak nasza mata powstała, musieliśmy ciężko pracować przy wyklejaniu i wycinaniu różnych elementów, poprawiając nasze zdolności motoryki małej. Mata wyszła nam kolorowa i pełna naszych kreatywnych pomysłów. Chodzenie po niej sprawia nam wiele radości i przyjemności, a to zaledwie początek jej tworzenia.
Poznajemy literkę M
W środę 8 listopada poznaliśmy kolejną literkę. Na początku czekało na nas wyzwanie jakim były zagadki, których rozwiązaniem była literka "M". Rozglądając się po sali szukaliśmy rzeczy, które się na nią zaczynają. Następnie każdy z nas literował oraz sylabizował słowa, które wylosował spośród fiszek. Na koniec rozwiązywaliśmy karty pracy, na których musieliśmy odnaleźć nowo poznaną literę, ćwiczyliśmy jej zapis oraz rysowaliśmy myszkę Mariannę.
Masażyki metodą CMC
W poniedziałek 6 listopada po południu, w ramach odpoczynku wykonywaliśmy masażyki metodą Dar Dotyku lub z angielskiego CMC (Children Massaging Children). Autorką tej metody jest pani Eva Scherer – Polka mieszkająca w Nowej Zelandii. Program "Dar Dotyku" polega na koleżeńskim masażu pleców, dłoni oraz głowy i jest wykonywany przy wesołych piosenkach. Dzieci masują kolegów w określony sposób, słuchając piosenki i zwracając uwagę na potrzeby osoby masowanej. Po skończonym masażu sobie dziękują - w ten sposób uczą się mówić i określać swoje potrzeby.
Ptasia matematyka
W czwartek 2 listopada na zajęciach wykonywaliśmy zadania matematyczne z treścią. W obliczeniach pomagały nam liczmany. Dodawaliśmy i odejmowaliśmy w zakresie 10. Musieliśmy się mocno skupiać, by móc usłyszeć wszystkie niezbędne dane. Układaliśmy cyfry od najmniejszej do największej, a także przyporządkowywaliśmy je do odpowiedniej ilości obrazków ptaków. Ćwiczyliśmy kreślenie cyfry 3, rozwijając naszą grafomotorykę. A także bawiliśmy się w podrzucanie jajek do gniazd.
Ptaszki
Ptaki
W poniedziałek 30 października na zajęciach rozmawialiśmy o ptakach. Zaczęliśmy od wysłuchania odgłosów różnych gatunków, które próbowaliśmy odgadnąć. Następnie odkrywaliśmy kartoniki ze zdjęciami ptaków i ich nazwami, które dzieliliśmy na sylaby. Oglądaliśmy plakat, który wskazał nam przykłady ptaków, które odlatują na zimę, zostają z nami oraz przylatują do nas. Bawiliśmy się w zabawę ruchową „Lewe skrzydło – prawe skrzydło”, kształtując umiejętność rozpoznawania kierunków w przestrzeni. Na koniec oglądaliśmy filmik z ptakami, których odgłosy zgadywaliśmy. Dowiedzieliśmy się też jak wygląda klucz, w którym lecą żurawie.
Na placu zabaw
Po zajęciach wykorzystaliśmy ładną, jesienną pogodę i znów poszliśmy na plac zabaw. Mieliśmy okazję się powspinać, pobiegać i poćwiczyć na różnych sprzętach.
Poznajemy nasze emocje
W środę 24 października na zajęciach rozmawialiśmy o emocjach. Emocje towarzyszą nam każdego dnia i o każdej porze. Pani Kinga przyszła nam z pomocą w określaniu naszego samopoczucia i przeżywania różnych doświadczeń. Za pomocą pięknych ilustracji przedstawiła nam podstawowe emocje. Następnie wspólnie określaliśmy, czy przedstawiane sytuacje są dobre, czy złe, a może neutralne. Kolejnym etapem zajęć była pantomima, podczas której zgadywaliśmy emocje naszych kolegów i koleżanek. Na koniec każdy wyraził swój dzisiejszy humor za pomocą rysunku. Oczywiście wszystkie rysunki przedstawiały radość.
Poznajemy literkę E jak ekran
W poniedziałek 23 października poznaliśmy kolejną literkę, tym razem E jak ekran. Najpierw przypominaliśmy sobie, czym są samogłoski i jakie je w języku polskim mamy. Następnie w burzy mózgów, dowiedzieliśmy się, jakie słowa na literę "e" znamy. Szukaliśmy również nowo poznanej literki w różnych słowach. Wspólnie uczyliśmy się piosenki o literce E, dowiedzieliśmy się, jak wygląda życie eskimoska Edka na mroźnej Arktyce, po czym ćwiczyliśmy pisanie. Po południu pracowaliśmy zaś na monitorze wykonując różne zadania związane z literką "e".
W październiku nasza grupa wzięła udział w akcji "BohaterON w Twojej szkole". Celem akcji jest przybliżenie dzieciom wiedzy na temat Powstania Warszawskiego oraz upamiętnienie, uhonorowanie i bezpośrednią pomoc uczestnikom Powstania Warszawskiego. Na plakacie promującym akcję wspólnie odszukaliśmy aktów bohaterstwa dnia codziennego oraz symboli narodowych. Aby poczuć się jak bohater wzajemnie pomagaliśmy sobie odszukać swoje wizytówki, wymieszane wcześniej w koszyku. Posłuchaliśmy również bajki, z której dowiedzieliśmy się, jak odważni i oddani ojczyźnie byli uczestnicy Powstania Warszawskiego oraz w jaki sposób być bohaterem każdego dnia. Na koniec wykonaliśmy pocztówki, które obrazowały nasz patriotyzm i piękno naszej ojczyzny.
Historia o Antku
W piątek 20 października w ramach kolejnego modułu z programu „Każdy z nas ma supermoc”, razem z pozostałymi grupami wspólnie oglądaliśmy scenkę, którą zaprezentowała nam Pani Hania. Była to historia o Antku, który przez swoją nieuwagę zniszczył ptaszkowi gniazdo. Zasmucił się, ale na szczęście znalazł rozwiązanie, by je naprawić. Wspólnie rozmawialiśmy o emocjach, jakie towarzyszyły bohaterom i ustaliliśmy kolejność zdarzeń. Bawiliśmy się w zabawę „Wolno-szybko”, uważnie słuchając melodii. Na koniec już w swoich grupach, kolorowaliśmy i numerowaliśmy ilustracje do historii o Antku.
U strażaków
W czwartek 19 października po raz drugi wybraliśmy się na wycieczkę metrem, tym razem do Szkoły Głównej Służby Pożarniczej. Na miejscu przywitali nas Strażacy, którzy przygotowali dla nas mnóstwo atrakcji. Mieliśmy okazję zobaczyć aż osiem różnych pojazdów strażackich, mogliśmy zajrzeć do ich środka i w jednym z nich usiąść. Zobaczyliśmy, ile różnych sprzętów skrywają w swoich wnętrzach, a także sami na własnej skórze, sprawdziliśmy, ile siły muszą mieć strażacy, by móc w pełni z nich korzystać. Dobrze, że na miejscu mają siłownię i mogą ćwiczyć w wolnych chwilach.
Przymierzyliśmy kask strażacki, trzymaliśmy węża strażackiego i zbadaliśmy, ile czasu potrzebuje strażak, by ubrać się do akcji. Zajrzeliśmy też do dystrybutorni, w której strażacy odbierają telefony alarmowe. Musieliśmy być cicho i im nie przeszkadzać. Przypomnieliśmy sobie sami numery alarmowe, pod które należy dzwonić, gdy coś się stanie. Na koniec sami podarowaliśmy strażakom prezent.
Jesień
W środę 18 października na zajęciach rozmawialiśmy o jesieni. Bawiliśmy się słowami. Dzieliliśmy je na sylaby, przyporządkowywaliśmy je do obrazków, czytaliśmy je globalnie, a także mówiliśmy, jakie głoski słyszymy na początku i na końcu danych wyrazów. Układaliśmy też historyjkę obrazkową i ją opowiadaliśmy. Rozwiązywaliśmy też zagadki słowne, które jak się okazało, nie sprawiały nam dużych trudności.
W stajni na Kępie
We wtorek 17 października wybraliśmy się z pozostałymi grupami na wycieczkę autokarową. Pojechaliśmy do Stajni na Kępie. Dowiedzieliśmy się, jak wygląda stajnia, poznaliśmy różne rodzaje koni i ich maści. W grupach tworzyliśmy własne kolorowe konie. Każdy z nas był odpowiedzialny za daną część konia. Następnie zjedliśmy drugie śniadanie i mogliśmy przystąpić do zwiedzania kolejnych miejsc. Udaliśmy się do stajni, gdzie Pani ustaliła zasady i omówiła z nami wygląd rzeczy, potrzebnych do zadbania o konie. Mogliśmy spróbować nakarmić konia marchewką, oczywiście Pani nam w tym pomagała. Wzięliśmy udział w zabawie terenowej, gdzie odszukiwaliśmy rzeczy, wpierw rozwiązując zagadki. Na sam koniec zjedliśmy kiełbaski i jeździliśmy na koniach. To był naprawdę udany dzień.
Na placu zabaw
We wtorek 10 października zaraz po spektaklu teatralnym udaliśmy się na plac zabaw. Mogliśmy korzystać z różnych ciekawych sprzętów. Jesienna pogoda nam na szczęście sprzyjała.
Zajęcia w Muzeum Etnograficznym – MediaLab
We wtorek 3 października wzięliśmy udział w zajęciach organizowanych w ramach Festiwalu Filmowego „Młode Horyzonty”. Żeby móc wziąć w nich udział, musieliśmy udać się na przejażdżkę metrem, a następnie kawałek przejść na piechotę. Gdy już dotarliśmy na miejsce, czekało na nas mnóstwo atrakcji. Najpierw dowiedzieliśmy się, czym jest „Green screen”. Dzięki niemu udaliśmy się pod Kino Muranów, do Parku Saskiego, nad wodospad, a także do parku z dinozaurami, które chciały nas zgnieść, ale ukryliśmy się pod peleryną niewidka. Dodatkowo jakaś wielka ręka chciała nas złapać. Ale uciekliśmy samochodem – choć tak naprawdę, żadne z nas nie ma prawa jazdy.
Następnie tworzyliśmy filmy poklatkowe na tabletach, używając do tego rysunków, bądź też samemu stając się aktorami. Dodatkowo oglądaliśmy gadżety, które ukazywały nam różne możliwości oglądania filmów. Na koniec bawiliśmy się „Story scope”, czyli kostkami, które pozwalały tworzyć animacje na ekranie. Sami też stworzyliśmy własne rysunki, które zostały zeskanowane, zakodowane na kostce i ukazane w animacji. Wszystko nam się bardzo podobało i wcale nie chciało nam się wracać do przedszkola.
Serdecznie dziękujemy
Rodzicom Juliana
za przytulanki i kolorowanki.
Międzynarodowy Dzień Niesłyszących
W ramach programu, który realizujemy w tym roku „Każdy z nas ma supermoc”, w czwartek 28 września na zajęciach mówiliśmy o niepełnosprawności słuchu. Dowiedzieliśmy się, co ona oznacza i z czym się wiąże. Wzięliśmy udział w zabawie paluszkowej i w kalamburach, które pomogły nam lepiej zrozumieć, z czym się mierzą osoby niesłyszące. Nauczyliśmy się trzech słów w języku migowym – cześć, dzień dobry i do widzenia. Na koniec wykonaliśmy pracę plastyczną, która pokazywała dłoń ułożoną w słowo „love” w języku migowym. Stworzyliśmy też galerię naszych prac.
Zabawy popołudniowe z literką O
W ramach poznawania litery „o”, popołudniami bawiliśmy się na monitorze, wykonując odpowiednie zadania, kolorowaliśmy słowa na literę „o”, dorysowując swój własny przykład, a także przekształcaliśmy małą i wielką literę „o” w różne ciekawe rzeczy.
Oko
We wtorek 26 września na zajęciach rozmawialiśmy o oku. Poznaliśmy zawód okulisty i optyka, a także dowiedzieliśmy się, czym się zajmują. Zobaczyliśmy, jak zbudowane jest oko oraz powiedzieliśmy sobie, jaka jest jego rola. Sprawdzaliśmy, jakiego koloru oczy mają nasi koledzy i koleżanki z grupy. Na koniec tworzyliśmy własne oczy z płyt CD.
Poznaliśmy O
W poniedziałek 25 września na zajęciach poznaliśmy literkę „o”. Najpierw szukaliśmy na tablicy czegoś, co łączy wyrazy, które się na niej znajdowały. Było to bardzo proste. Od razu wiedzieliśmy, że jest to literka „o”. Następnie zaznaczaliśmy literki „o” w różnych wyrazach, odczytując je. Układaliśmy słowo „okulary” z kartoników, a także kreśliliśmy literę „o” w powietrzu i na kartkach. Słuchaliśmy piosenki „Ole, ole Janko”, a także poznaliśmy instrument na „o”, czyli organy elektryczne.
Dziupla w kształcie zera
W piątek 22 września na zajęciach podsumowaliśmy temat o drzewach i ich roli w przyrodzie, a także o zerze. Pani połączyła temat drzew z zerem – mieliśmy za zadanie stworzyć dziuple dla wiewiórki, która mogła zaprosić do niej swojego kolegę jeża. Mogliśmy pracować w parach lub w pojedynkę. Następnie na forum grupy opowiadaliśmy sobie, co nam wyszło i co się dzieje w naszych dziuplach.
Zero
W czwartek 21 września na zajęciach poznaliśmy zero. Najpierw sprawdzaliśmy nasz zmysł wzroku i dotyku, poprzez zadanie z kocem i ukrytymi pod nim kółkami. Nie było to proste. Udało nam się jedynie zgadnąć, że jedno kółko było puste. Reszta okazała się zbyt trudna, by móc prawidłowo określić ilość kółek. Układaliśmy zera z szarf, pisząc po nich palcami. Dodatkowo pisaliśmy zero ołówkami po kartach pracy oraz na monitorze.
Po południu odpoczywaliśmy przy dźwiękach lasu, które były dla nas przyjemne.
Przedszkolaki na start
Pierwsze zajęcia już za nami. Jak zwykle mieliśmy dużo frajdy podczas zabaw, które proponowała nam Pani. Dużo ćwiczyliśmy w parach, z piłkami, a także skupialiśmy się na rozciąganiu ciała.
Drzewa jak z bajki
We wtorek 19 września na zajęciach malowaliśmy farbami. Najpierw odrysowywaliśmy kontur pnia, a następnie malowaliśmy go pędzlem. Bawiliśmy się mieszając kolory palcami na kartce i tworzyliśmy bajkowe drzewa.
Higiena dla planety
W poniedziałek 18 września na zajęciach rozmawialiśmy o drzewach. Najpierw udaliśmy się na spacer, gdzie mieliśmy się zastanowić, jaką rolę pełnią drzewa w przyrodzie. Następnie w sali dzieliliśmy się ze wszystkimi swoimi przemyśleniami, oglądaliśmy kawałek pnia drzewa i wspólnie mówiliśmy, z czego się składa. Na koniec sprawdziliśmy, czy nasze pomysły były prawidłowe. W tym pomogła nam nasza koleżanka Adela, która przeczytała nam treści zawarte w liściach na plakacie.
Sprzątanie świata
Zasady dobrej zabawy
W czwartek 14 września odwiedziła naszą grupę Pani Strażnik Miejska. Przyprowadziła ze sobą Rysia strażnika. Wspólnie opowiadali nam o zasadach dobrej zabawy. Pani Strażnik przygotowała dla nas zabawę z Rysiem, wcześniej ustaliła z nami zasady – mieliśmy nikomu nie zdradzić, gdzie jest Ryś i usiąść po cichu na swoje miejsce, gdy już go znajdziemy. Za pierwszym razem nam nie wyszło, więc Pani powtórzyła zabawę i przypomniała zasady. Drugim razem poszło nam lepiej. Wiemy już, że zabawa będzie udana, gdy będziemy przestrzegać 3 zasad: uczciwości, dobrowolności i bezpieczeństwa.
Jabłka, śliwki i gruszki
W drugim tygodniu września rozmawialiśmy o owocach i witaminach w nich zawartych. Szukaliśmy ukrytych w sali owoców i dzieliliśmy je na grupy, wskazując których jest najwięcej, a których najmniej. Zastanawialiśmy się wspólnie, co można zrobić z jabłek, śliwek i gruszek, a także jak te owoce wyglądają w środku. Sprawdziliśmy to na przykładzie jabłka. Malowaliśmy śliwki, jabłka i gruszki bibułą, mocząc ją wodą.
Sówki
Poznaliśmy się
Pierwszy tydzień września spędziliśmy na integrowaniu się i poznawaniu nawzajem. Szukaliśmy swoich wizytówek z imionami, układaliśmy z nich wieżę od najmniejszej do największej, a także dzieliliśmy imiona na sylaby. Wykonaliśmy dwie prace plastyczne – sówki. Ustaliliśmy nasze zasady grupowe, które zatwierdziliśmy poprzez wycięcie naszych rąk. Popołudniami odpoczywaliśmy przy bajkach na monitorze, bajkach czytanych lub słuchanych. Dodatkowo ćwiczyliśmy z Lamą i Krokietem, których już dobrze znamy z zeszłego roku.