Słuchanie, mówienie, czytanie, pisanie
Dziecko opanowuje język, ucząc się słuchania, rozumienia, mówienia, czytania i pisania. Przygotowanie do zdobycia tych umiejętności rozpoczyna się już w życiu płodowym. Po urodzeniu dziecko intensywnie się rozwija. Żadna z wymienionych wyżej sprawności nie kształtuje się w oderwaniu od pozostałych i zależy w dużej mierze od stymulacji środowiskowej, która ułatwia sprawne posługiwanie się językiem. Pomoc i wsparcie otoczenia jest potrzebne każdemu dziecku – zarówno temu, które rozwija się prawidłowo, jak i temu, które napotyka trudności.
Wiek | Słucha | Mówi | Czyta | Pisze |
---|---|---|---|---|
Uczeń kl. I – III | Zna i rozumie zasady funkcjonowania języka, stosuje je. | Mówi poprawnie, ciągle wzbogaca słownik. | Doskonali technikę i tempo czytania.
Ćwiczy czytanie ze zrozumieniem. |
Umie pisać litery i łączyć je w wyrazy.
Pisze poprawnie ze słuchu. Ważne! Pomóż dziecku nauczyć się kreślić litery zawsze we właściwym kierunku. |
5/6 lat | Doskonali percepcję dźwięków mowy np. poprzez zabawy z rymami i dzielenie wyrazów na sylaby. | Prawidłowo wypowiada wszystkie głoski.
Buduje zdania zgodne z regułami gramatyki. Tworzy coraz dłuższe wypowiedzi. |
Buduje zbiory.
Układa i opowiada 4-elementową historyjkę obrazkową. Rozumie symbole. Czyta globalnie sylaby i wyrazy, a nawet proste zdania. |
Zapina i rozpina guziki.
Prace podpisuje drukowanymi literami. Ważne! Kiedy dziecko pisze, rusza nadgarstkiem, nie łokciem. |
4 lata | Potrafi rozróżnić wyrazy, np. pije – bije, kos – kosz.
Doskonali umiejętność słuchania i rozumienia tekstów pisanych. |
Zadaje pytania.
Używa przymiotników, przysłówków, przyimków. Zazwyczaj mówi poprawnie wszystkie głoski poza „r”. Ważne! Cierpliwie odpowiadaj na pytania dziecka. |
Układa przedmioty, obrazki według zasad (np. od najmniejszego do największego).
Czyta samogłoski, onomatopeje, kilka wyrazów. |
Samodzielnie rozbiera się i ubiera.
Chętnie koloruje, rysuje po śladzie, lepi z plasteliny, wycina. Ważne! Dziecko powinno już wybrać dominującą rękę. |
3 lata | Słucha czytanych bajek.
Powtarza usłyszane melodie. Rozumie dłuższe wypowiedzi. |
Uczy się budować zdania złożone.
Nie wymawia trudnych głosek np. „sz, ż, cz, dż, r”. |
Znajduje pojedyncze przedmioty na ilustracji.
Lubi układanki (np. składa obrazek pocięty na 3 części). Może rozpocząć naukę czytania samogłosek: A, U, I, O, E, Y. |
Samodzielnie myje ręce, posługuje się sztućcami i pije z kubka.
Rysuje linię i koło. Ważne! Pomóż dziecku nauczyć się prawidłowo trzymać kredkę. |
2 lata | Odróżnia od siebie wyrazy.
Rozpoznaje różne melodie i piosenki. Rozumie proste polecenia, zakazy. |
Mówi coraz więcej słów, zaczyna budować dwuwyrazowe zdania. | Wskazuje w książeczce postacie, przedmioty.
Umie łączyć w pary takie same obrazki. |
Buduje wieże, wrzuca klocki do otworów, bazgroli.
Zaczyna używać przedmiotów zgodnie z ich przeznaczeniem. Uwaga! Doskonali chwyt pęsetowy. |
1 rok | Reaguje na dźwięki, słucha ich.
Powtarza samogłoski i sylaby. Rozumie wypowiedzi o zabarwieniu emocjonalnym. Ważne! W rozumieniu pomaga dziecku kontakt wzrokowy, mimika, gest, intonacja. |
Wskazuje palcem, kiedy czegoś chce.
Wypowiada pierwsze wyrazy: ma-ma, ta-ta, pa-pa, da. Ważne! Gest wskazywania palcem świadczy o gotowości dziecka do nauki języka. |
Ogląda książeczki, pokazuje obrazki. | Chwyta przedmioty i wykonuje nimi różne czynności.
Uwaga! Chwyt prosty (całą ręką) przechodzi w nożycowy, a następnie w pęsetowy (kciukiem i palcem wskazującym). |
Źródło: "Drodzy dorośli!" Publikacja plakatowa podczas II Międzynarodowej Konferencji Logopedycznej "Logopedia w teorii i praktyce", (Katowice, 2014-05-31)
Oprac. mgr Katarzyna Roszkowska-Świerczek