Sprawność ręki, a rozwój mowy

Pomiędzy rozwojem mowy dziecka, a sprawnością rąk istnieje ścisła zależność, ponieważ w strukturze mózgu pola ruchowe ręki sąsiadują z polami, które odpowiedzialne są za ruchy narządów mowy. Dlatego usprawnianie dłoni wpływa jednocześnie na usprawnianie motoryki małej i motoryki narządów mowy oraz pobudza rozwój mowy dziecka. Ręce są także nośnikiem komunikatów niewerbalnych (na przykład gest wskazywania palcem).

Co stymuluje sprawność dłoni?

  • malowanie i kolorowanie,
  • wydzieranie, wycinanie, wyklejanie,
  • nawlekanie koralików,
  • zapinanie i odpinanie guzików,
  • lepienie, wałkowanie, ugniatanie (na przykład plasteliny, ciasta, masy solnej),
  • darcie i gniecenie papieru,
  • układanie klocków,
  • odkręcanie i zakręcanie nakrętek,
  • przyczepianie spinaczy,
  • mieszanie i przesypywanie (na przykład piasku).

Kiedy?

  • już od urodzenia można usprawniać dłonie dziecka poprzez masażyki, zabawy paluszkowe, manipulowanie przedmiotami oraz dotykanie różnych faktur i konsystencji,
  • podczas codziennych czynności samoobsługowych (jedzenia, mycia się, czy ubierania).

Źródło: panilogopedyczna.pl

Oprac. mgr Katarzyna Roszkowska-Świerczek