MARZEC
Tematy kompleksowe:
1. Moja buzia mówi wszystko.
2. Takie proste słowa 3...
3. Witamy w Zwierzątkowie.
4. Siła przyjaźni.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- samodzielne wykonywanie podstawowych czynności higienicznych,
- rozwijanie dużej i małej motoryki poprzez uczestnictwo w zabawach ruchowych,
- ćwiczenie umiejętności stawania w parach, kole, pociągu,
- ćwiczenie pamięci poprzez przyswajanie krótkich tekstów literackich i piosenek,
- ćwiczenie aparatu mowy,
- doskonalenie percepcji wzrokowej i słuchowej,
- doskonalenie wypowiedzi i komunikacji ustnej poprzez opisywanie obrazów, omawianie przeczytanego tekstu,
- zapoznanie ze specyfiką zawodu stomatologa, logopedy, piekarza, cukiernika, aktora,
- poszerzenie zasobu słownictwa z dziedziny zawodów,
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji,
- rozwijanie wyobraźni poprzez ekspresję plastyczną,
- ćwiczenie umiejętności segregowania zbiorów,
- rozwijanie kompetencji społecznych: dzielenie się, wspólna i zgodna zabawa, integracja grupy,
- kształtowanie nawyków poprawnego stosowania zwrotów grzecznościowych,
- kształtowanie pojęć określających położenie przedmiotów w przestrzeni,
- ćwiczenie nazw figur geometrycznych,
- ćwiczenie poczucia rytmu,
- doskonalenie myślenia przyczynowo-skutkowego,
- doskonalenie orientacji w przestrzeni,
- uwrażliwienie na wartość przyjaźni,
- uwrażliwienie dzieci, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania.
LUTY
Tematy kompleksowe:
- Słuchanie – czy to takie trudne?
- „Chory z miłości”.
- Uczymy się pomagać innym.
- W krainie śniegu i lodu.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- ćwiczenie wystukiwania rytmu,
- zapoznanie się z zawodem trenera hokeistów,
- rozwiązywanie zagadek słownych,
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji,
- rozwijanie kompetencji społecznych,
- tworzenie pozytywnej atmosfery w grupie,
- uwrażliwianie na drugą osobę – jej uczucia i myśli,
- rozwijanie umiejętności pomagania drugiej osobie,
- ćwiczenie relaksacji ciała,
- nazywanie figur geometrycznych,
- ćwiczenie wyobraźni przestrzennej,
- rozwijanie percepcji słuchowej i utrzymania dłuższej uwagi podczas czytania opowiadania przez nauczyciela,
- ćwiczenie rozwoju mowy i poprawnego wypowiadania się na określony temat,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów pod kierunkiem określonej cechy,
- stymulowanie i rozwijanie wrażliwości wzrokowej, dotykowej i słuchowej,
- budzenie i rozwijanie ciekawości poznawczej,
- minimalizowanie postaw agresywnych i odreagowanie napięć.
STYCZEŃ
Tematy kompleksowe:
- Gdzie jest gorąco i pachnąco?
- Jak się nie bać? Jak pomagać?
- Co lubię robić z babcią i dziadkiem?
- Kogo spotkam na balu?
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- rozwijanie czynności samoobsługowych,
- rozwijanie umiejętności prawidłowego wypowiadania się na określony temat,
- rozwijanie różnych zmysłów – zapachu i smaku,
- poznanie zawodu kucharki,
- poznanie zasad bezpiecznego przebywania w kuchni i korzystania z narzędzi kuchennych,
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji,
- rozwijanie umiejętności pomagania drugiej osobie,
- rozwijanie umiejętności szanowania roślin i zwierząt,
- uwrażliwianie dzieci na ważną rolę, jaką pełnią w rodzinie dziadkowie,
- rozwijanie empatii wobec starszych osób,
- rozwijanie umiejętności wspólnej zabawy z innymi przedszkolakami i dorosłymi,
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej i sprawności manualnej, szybkiej reakcji na sygnał słuchowy.
GRUDZIEŃ
Tematy kompleksowe:
- Historia Świętego Mikołaja.
- Przygotowujemy się do zimy.
- O czym marzy pierwsza gwiazdka?
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- rozwijanie czynności samoobsługowych,
- rozwijanie umiejętności prawidłowego wypowiadania się na określony temat,
- uwrażliwienie dzieci na problemy i trudności w życiu osób niepełnosprawnych,
- rozwijanie poczucia zdrowej rywalizacji,
- ćwiczenie umiejętności przeliczania zbiorów,
- rozwijanie poczucia rytmu,
- doskonalenie pamięci poprzez naukę piosenek świątecznych,
- kształtowanie umiejętności przestrzegania zasad i reguł podczas zajęć, czy zabaw,
- kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na wskazana cechę,
- budzenie zainteresowań technicznych,
- kształtowanie wyrażania świata poprzez ekspresję plastyczną,
- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania i reagowania na polecenia nauczyciela,
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej i sprawności manualnej, szybkiej reakcji na sygnał słuchowy.
LISTOPAD
Tematy kompleksowe:
- Mieszkam w Polsce i jestem Polakiem.
- My przedszkolaki znamy już swoje prawa.
- Niech żyją górnicy.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- kształtowanie umiejętności wyrażania swoich uczuć,
- rozwijanie zainteresowań pracą ludzi różnych zawodów,
- rozwijanie poczucia rytmu,
- utrwalanie przestrzegania zasad i reguł w grze i zabawie,
- rozwijanie umiejętności prawidłowego wypowiadania się oraz odpowiadania na pytania,
- zachęcanie do wspólnej i zgodnej zabawy,
- rozwijanie współpracy i współdziałania w grupie,
- doskonalenie umiejętności samoobsługowych w ubieraniu się i rozbieraniu oraz czynnościach higienicznych,
- rozwijanie poczucia przynależności narodowej,
- poznanie nazw symboli narodowych,
- kształtowanie zdrowych nawyków kulinarnych.
PAŹDZIERNIK
Tematy kompleksowe:
- Przyszła Jesień.
- Lubię owoce i warzywa.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- kształtowanie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi zjawisk atmosferycznych,
- rozwijanie umiejętności komunikowania potrzeby pomocy,
- doskonalenie umiejętności samoobsługowych,
- rozwijanie umiejętności segregowania i klasyfikowania według wzoru,
- uczestniczenie w wydarzeniach kulturowych,
- rozwijanie umiejętności prawidłowego wypowiadania się,
- wdrażanie dzieci do uważnego słuchania,
- zachęcanie dzieci do aktywnego spędzania czasu wolnego,
- wdrażanie dzieci do dbania o salę oraz porządek w niej,
- zachęcanie do wspólnej i zgodnej zabawy,
- kształtowanie umiejętności odpowiadania na pytania, dotyczące wysłuchanego utworu literackiego.
WRZESIEŃ
Tematy kompleksowe:
- Poznajemy się bliżej.
- W przedszkolu.
- Wspomnienia wakacyjne.
- Bezpieczeństwo w drodze do przedszkola.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- integracja grupy, poznanie imion kolegów,
- zapoznanie się z zasadami funkcjonowania w grupie,
- zapewnianie poczucia bezpieczeństwa w nowym miejscu,
- poznanie rozkładu pomieszczeń,
- omówienie zasad poruszania się w przedszkolu, jak i w drodze do niego,
- poznanie zasad warunkujących bezpieczne przebywanie na terenie ogródka przedszkolnego,
- kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych,
- uczenie się wykonywania czynności samoobsługowych,
- wdrażanie do słuchania i wykonywania poleceń,
- wdrażanie do wyrażania opinii na dany temat,
- kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami, nazywanie ich.