CZERWIEC
Tematy kompleksowe:
- Dzień dziecka.
- Co w trawie piszczy.
- Bezpieczne wakacje.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- uświadomienie dzieciom ich praw,
- wyjaśnienie pojęcia „prawo”,
- kształtowanie poczucia tolerancji wobec innych,
- zwracanie uwagi na różnice i podobieństwa między ludźmi,
- kształtowanie wrażliwości na potrzeby innych,
- uwrażliwianie dzieci na otaczającą przyrodę,
- poznawanie mieszkańców łąki,
- kształtowanie umiejętności przestrzegania zasad bezpieczeństwa w obliczu zagrożenia,
- utrwalanie zasad postępowania w razie niebezpieczeństwa (powiadamianie dorosłych, telefony alarmowe),
- kształtowanie pojęcia miary długości,
- dostrzeganie i określanie związków przyczynowo-skutkowych,
- zachęcanie do swobodnej twórczości słownej,
- kształcenie koordynacji słuchowo-ruchowej,
- doskonalenie umiejętności wycinania nożyczkami,
- tworzenie kompozycji poprzez łączenie różnorodnych materiałów plastycznych,
- umuzykalnianie dzieci.
MAJ
Tematy kompleksowe:
- Dbamy o zdrowie.
- Na wiejskim podwórku.
- Moja rodzina.
- Polska leży w Europie.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- wdrażanie do dbania o zdrowie i prowadzenia higienicznego trybu życia,
- propagowanie aktywności fizycznej,
- poznajemy zawody: pielęgniarki, lekarza, kucharza,
- uwrażliwianie dzieci na otaczającą przyrodę,
- zachęcanie do czynnego obcowania ze światem przyrody,
- poznawanie zwyczajów zwierząt z gospodarstwa wiejskiego,
- poznanie znaczenia i roli dżdżownicy w środowisku przyrodniczym,
- wzbudzanie wrażliwości na potrzeby innych,
- wdrażanie do wyrażania uczuć wobec najbliższych,
- budzenie szacunku i przywiązania dla bliskich,
- rozumienie roli mamy i taty w rodzinie,
- wprowadzenie informacji on Unii Europejskiej (flaga, waluta, hymn, kraje członkowskie)
- poznanie legendy o Europie,
- zapoznanie dzieci z maskotką UE Syriuszem,
- kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci podczas zajęć i zabaw,
- dostrzeganie i określanie związków przyczynowo-skutkowych,
- zachęcanie do swobodnej twórczości słownej,
- kształtowanie pojęć matematycznych – figury geometryczne,
- doskonalenie umiejętności wycinania nożyczkami,
- tworzenie kompozycji poprzez łączenie różnorodnych materiałów plastycznych,
- umuzykalnianie dzieci.
KWIECIEŃ
Tematy kompleksowe:
- Dzień i noc.
- Malujemy pisanki.
- Dbamy o zdrowie.
- Kodeks małego ekologa.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci podczas zajęć i zabaw,
- dostrzeganie i określanie związków przyczynowo-skutkowych,
- doskonalenie umiejętności dostrzegania rytmu i stałego następstwa dnia i nocy,
- wprowadzenie pojęć: astronom, globus, luneta, gwiazdozbiór,
- rozwijanie zainteresowań przyrodą nieożywioną,
- zachęcanie do swobodnej twórczości słownej,
- przybliżanie tradycji świat wielkanocnych,
- kształtowanie pojęć matematycznych – dodawanie i odejmowanie na konkretach,
- doskonalenie umiejętności określania i porównywania zbiorów,
- przybliżenie dzieciom zawodów: pielęgniarki, kucharza, stomatologa,
- wdrażanie do dbania o higienę jamy ustnej,
- utrwalanie nawyku prawidłowego odżywiania się i prowadzenia zdrowego trybu życia,
- kształtowanie współodpowiedzialności za stan najbliższego otoczenia,
- stworzenie kodeksu małego ekologa,
- doskonalenie umiejętności wycinania nożyczkami,
- tworzenie kompozycji poprzez łączenie różnorodnych materiałów plastycznych,
- umuzykalnianie dzieci.
MARZEC
Tematy kompleksowe:
- Kolory.
- Instrumenty.
- Szukamy wiosny.
- Wiosenne porządki.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- utrwalanie kolorów,
- poznawanie instrumentów,
- rozpoznawanie dźwięków,
- aktywne uczestnictwo w zajęciach ruchowych,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- umuzykalnianie dzieci,
- poznanie zwiastunów wiosny,
- wdrażanie do uważnego obserwowania,
- kształtowanie umiejętności opowiadania w uporządkowany sposób na dany temat,
- wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu w ogrodzie przedszkolnym,
- zachęcanie do tworzenia własnych kompozycji i prac plastycznych,
- zachęcanie do codziennych spacerów i zabaw na świeżym powietrzu,
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, ustalanie kolejności zdarzeń i porządkowanie obrazków w historyjkach obrazkowych.
LUTY
Tematy kompleksowe:
- Woda – źródłem życia.
- Woda w przyrodzie.
- Życie w wodzie.
- Pijmy wodę!
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- aktywne uczestnictwo w zajęciach ruchowych,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci podczas zajęć i zabaw,
- uwrażliwianie na różnorodność dźwięków w przyrodzie,
- poznanie nowych gatunków roślin i zwierząt,
- wdrażanie do obserwowania zjawisk przyrody,
- aktywne uczestniczenie w doświadczeniach,
- nabywanie umiejętności formułowania pytań i wniosków,
- kształcenie koordynacji ruchowo-słuchowej,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- umuzykalnianie dzieci,
- wdrażanie do uważnego obserwowania,
- kształtowanie pojęć matematycznych – pojemność naczyń,
- poznanie właściwości wody,
- poznanie sposobów wykorzystania wody w codziennym życiu,
- poznanie zawodów związanych z wodą,
- przypominanie o konieczności oszczędzania wody i rozumnego nią gospodarowania,
- utrwalanie wiadomości o obiegu wody w przyrodzie i o stanach skupienia wody,
- uświadamianie wpływu czystej wody na stan naszego zdrowia i życia zwierząt i roślin.
STYCZEŃ
Tematy kompleksowe:
- Bajki i baśnie.
- Karnawałowe stroje.
- Prezenty dla babci i dziadka.
- Czyj to dom?
- Zawody.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych wśród dzieci,
- rozwijanie umiejętności matematycznych,
- umuzykalnianie dzieci,
- doskonalenie umiejętności skupiania uwagi,
- ćwiczenia pamięci oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej,
- rozwijanie sprawności grafomotorycznej ręki wiodącej,
- wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich i wypowiadania się na ich temat,
- zapoznanie z wybranymi zawodami,
- kształtowanie umiejętności opowiadania w uporządkowany sposób na dany temat,
- wzmacnianie i kultywowanie więzi rodzinnych – Dzień Babci i Dziadka,
- wdrażanie do poszanowania osób starszych.
GRUDZIEŃ
Tematy kompleksowe:
- Mikołaju, czekamy!
- Stroimy choinkę.
- Czy to już zima?
- Zabawa w teatr.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- wdrażanie do współpracy w grupie i pracy zespołowej,
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą,
- poszerzanie wiadomości z zakresu przyrody,
- kształtowanie odporności emocjonalnej,
- wyrażanie emocji za pomocą różnych środków wyrazu,
- wdrażanie do uważnego słuchania i przestrzegania reguł gry,
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
- rozbudzanie ciekawości poznawczej,
- rozwijanie wyobraźni i twórczego myślenia,
- utrwalanie pojęć dotyczących stosunków przestrzennych,
- kształtowanie umiejętności klasyfikowania i definiowania,
- doskonalenie umiejętności skupiania uwagi,
- wzbogacanie wiedzy na temat zwyczajów bożonarodzeniowych,
- rozwijanie ekspresji twórczej,
- poznawanie nowych technik plastycznych,
- umuzykalnianie dzieci,
- zajęcia otwarte dla rodziców.
LISTOPAD
Tematy kompleksowe:
- W zdrowym ciele zdrowy duch.
- Kap, kap, kap.
- Jakie to ciekawe!
- Jaki jestem?
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- rozwijanie umiejętności matematycznych,
- umuzykalnianie dzieci,
- zapoznanie z matą edukacyjną,
- doskonalenie umiejętności skupiania uwagi,
- ćwiczenia pamięci oraz koordynacji wzrokowo - ruchowej,
- wdrażanie do samodzielności,
- wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich i wypowiadania się na ich temat,
- dostrzeganie swojej niepowtarzalności,
- poznawanie swoich mocnych i słabych stron,
- zachęcenie do zdrowego odżywiania.
PAŹDZIERNIK
Tematy kompleksowe:
- Pani Jesień.
- Droga do przedszkola.
- Moja rodzina i ja.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- wdrażanie do współpracy w grupie,
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią,
- poszerzanie wiadomości z zakresu przyrody,
- zapoznanie z zasadami bezpiecznego poruszania się po ulicy,
- poznanie niektórych znaków drogowych oraz przypomnienie zasad sygnalizacji świetlnej,
- kształtowanie świadomości siebie i swojej rodziny,
- wdrażanie do swobodnego wypowiadania się na różne tematy,
- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
- doskonalenie umiejętności liczenia i klasyfikowania przedmiotów,
- kształtowanie orientacji przestrzennej i w schemacie własnego ciała,
- rozwijanie sprawności manualnych oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej,
- wdrażanie do samodzielności i dbałości o porządek,
- przypominanie zasad regulujących współżycie w grupie oraz zasad bezpiecznej zabawy w ogródku przedszkolnym,
- doskonalenie umiejętności skupiania uwagi.
WRZESIEŃ
Tematy kompleksowe:
- Witaj przedszkole!
- Dzień w przedszkolu.
- Znam zwierzęta.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie,
- doskonalenie czynności samoobsługowych,
- zapoznanie z wyglądem sali oraz funkcjonowaniem przedszkola,
- współtworzenie oraz przestrzeganie umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
- doskonalenie umiejętności skupiania uwagi,
- wdrażanie do wspólnej zabawy,
- wdrażanie do szanowania emocji innych,
- rozwijanie sprawności manualnych,
- zapoznanie z wybranymi zwierzętami (wiejskie, morskie, egzotyczne),
- doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów.