CZERWIEC

Tematy kompleksowe:

  1. Dzień dziecka.
  2. Co w trawie piszczy.
  3. Bezpieczne wakacje.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • uświadomienie dzieciom ich praw,
  • wyjaśnienie pojęcia „prawo”,
  • kształtowanie poczucia tolerancji wobec innych,
  • zwracanie uwagi na różnice i podobieństwa między ludźmi,
  • kształtowanie wrażliwości na potrzeby innych,
  • uwrażliwianie dzieci na otaczającą przyrodę,
  • poznawanie mieszkańców łąki,
  • kształtowanie umiejętności przestrzegania zasad bezpieczeństwa w obliczu zagrożenia,
  • utrwalanie zasad postępowania w razie niebezpieczeństwa (powiadamianie dorosłych, telefony alarmowe),
  • kształtowanie pojęcia miary długości,
  • dostrzeganie i określanie związków przyczynowo-skutkowych,
  • zachęcanie do swobodnej twórczości słownej,
  • kształcenie koordynacji słuchowo-ruchowej,
  • doskonalenie umiejętności wycinania nożyczkami,
  • tworzenie kompozycji poprzez łączenie różnorodnych materiałów plastycznych,
  • umuzykalnianie dzieci.

MAJ

Tematy kompleksowe:

  1. Dbamy o zdrowie.
  2. Na wiejskim podwórku.
  3. Moja rodzina.
  4. Polska leży w Europie.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • wdrażanie do dbania o zdrowie i prowadzenia higienicznego trybu życia,
  • propagowanie aktywności fizycznej,
  • poznajemy zawody: pielęgniarki, lekarza, kucharza,
  • uwrażliwianie dzieci na otaczającą przyrodę,
  • zachęcanie do czynnego obcowania ze światem przyrody,
  • poznawanie zwyczajów zwierząt z gospodarstwa wiejskiego,
  • poznanie znaczenia i roli dżdżownicy w środowisku przyrodniczym,
  • wzbudzanie wrażliwości na potrzeby innych,
  • wdrażanie do wyrażania uczuć wobec najbliższych,
  • budzenie szacunku i przywiązania dla bliskich,
  • rozumienie roli mamy i taty w rodzinie,
  • wprowadzenie informacji on Unii Europejskiej (flaga, waluta, hymn, kraje członkowskie)
  • poznanie legendy o Europie,
  • zapoznanie dzieci z maskotką UE Syriuszem,
  • kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci podczas zajęć i zabaw,
  • dostrzeganie i określanie związków przyczynowo-skutkowych,
  • zachęcanie do swobodnej twórczości słownej,
  • kształtowanie pojęć matematycznych – figury geometryczne,
  • doskonalenie umiejętności wycinania nożyczkami,
  • tworzenie kompozycji poprzez łączenie różnorodnych materiałów plastycznych,
  • umuzykalnianie dzieci.

KWIECIEŃ

Tematy kompleksowe:

  1. Dzień i noc.
  2. Malujemy pisanki.
  3. Dbamy o zdrowie.
  4. Kodeks małego ekologa.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci podczas zajęć i zabaw,
  • dostrzeganie i określanie związków przyczynowo-skutkowych,
  • doskonalenie umiejętności dostrzegania rytmu i stałego następstwa dnia i nocy,
  • wprowadzenie pojęć: astronom, globus, luneta, gwiazdozbiór,
  • rozwijanie zainteresowań przyrodą nieożywioną,
  • zachęcanie do swobodnej twórczości słownej,
  • przybliżanie tradycji świat wielkanocnych,
  • kształtowanie pojęć matematycznych – dodawanie i odejmowanie na konkretach,
  • doskonalenie umiejętności określania i porównywania zbiorów,
  • przybliżenie dzieciom zawodów: pielęgniarki, kucharza, stomatologa,
  • wdrażanie do dbania o higienę jamy ustnej,
  • utrwalanie nawyku prawidłowego odżywiania się i prowadzenia zdrowego trybu życia,
  • kształtowanie współodpowiedzialności za stan najbliższego otoczenia,
  • stworzenie kodeksu małego ekologa,
  • doskonalenie umiejętności wycinania nożyczkami,
  • tworzenie kompozycji poprzez łączenie różnorodnych materiałów plastycznych,
  • umuzykalnianie dzieci.

MARZEC

Tematy kompleksowe:

  1. Kolory.
  2. Instrumenty.
  3. Szukamy wiosny.
  4. Wiosenne porządki.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • utrwalanie kolorów,
  • poznawanie instrumentów,
  • rozpoznawanie dźwięków,
  • aktywne uczestnictwo w zajęciach ruchowych,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • umuzykalnianie dzieci,
  • poznanie zwiastunów wiosny,
  • wdrażanie do uważnego obserwowania,
  • kształtowanie umiejętności opowiadania w uporządkowany sposób na dany temat,
  • wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu w ogrodzie przedszkolnym,
  • zachęcanie do tworzenia własnych kompozycji i prac plastycznych,
  • zachęcanie do codziennych spacerów i zabaw na świeżym powietrzu,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, ustalanie kolejności zdarzeń i porządkowanie obrazków w historyjkach obrazkowych.

LUTY

Tematy kompleksowe:

  1. Woda – źródłem życia.
  2. Woda w przyrodzie.
  3. Życie w wodzie.
  4. Pijmy wodę!

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • aktywne uczestnictwo w zajęciach ruchowych,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • kształtowanie odporności emocjonalnej dzieci podczas zajęć i zabaw,
  • uwrażliwianie na różnorodność dźwięków w przyrodzie,
  • poznanie nowych gatunków roślin i zwierząt,
  • wdrażanie do obserwowania zjawisk przyrody,
  • aktywne uczestniczenie w doświadczeniach,
  • nabywanie umiejętności formułowania pytań i wniosków,
  • kształcenie koordynacji ruchowo-słuchowej,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • umuzykalnianie dzieci,
  • wdrażanie do uważnego obserwowania,
  • kształtowanie pojęć matematycznych – pojemność naczyń,
  • poznanie właściwości wody,
  • poznanie sposobów wykorzystania wody w codziennym życiu,
  • poznanie zawodów związanych z wodą,
  • przypominanie o konieczności oszczędzania wody i rozumnego nią gospodarowania,
  • utrwalanie wiadomości o obiegu wody w przyrodzie i o stanach skupienia wody,
  • uświadamianie wpływu czystej wody na stan naszego zdrowia i życia zwierząt i roślin.

STYCZEŃ

Tematy kompleksowe:

  1. Bajki i baśnie.
  2. Karnawałowe stroje.
  3. Prezenty dla babci i dziadka.
  4. Czyj to dom?
  5. Zawody.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • rozwijanie zainteresowań czytelniczych wśród dzieci,
  • rozwijanie umiejętności matematycznych,
  • umuzykalnianie dzieci,
  • doskonalenie umiejętności skupiania uwagi,
  • ćwiczenia pamięci oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej,
  • rozwijanie sprawności grafomotorycznej ręki wiodącej,
  • wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich i wypowiadania się na ich temat,
  • zapoznanie z wybranymi zawodami,
  • kształtowanie umiejętności opowiadania w uporządkowany sposób na dany temat,
  • wzmacnianie i kultywowanie więzi rodzinnych – Dzień Babci i Dziadka,
  • wdrażanie do poszanowania osób starszych.

GRUDZIEŃ

Tematy kompleksowe:

  1. Mikołaju, czekamy!
  2. Stroimy choinkę.
  3. Czy to już zima?
  4. Zabawa w teatr.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • wdrażanie do współpracy w grupie i pracy zespołowej,
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą,
  • poszerzanie wiadomości z zakresu przyrody,
  • kształtowanie odporności emocjonalnej,
  • wyrażanie emocji za pomocą różnych środków wyrazu,
  • wdrażanie do uważnego słuchania i przestrzegania reguł gry,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • rozbudzanie ciekawości poznawczej,
  • rozwijanie wyobraźni i twórczego myślenia,
  • utrwalanie pojęć dotyczących stosunków przestrzennych,
  • kształtowanie umiejętności klasyfikowania i definiowania,
  • doskonalenie umiejętności skupiania uwagi,
  • wzbogacanie wiedzy na temat zwyczajów bożonarodzeniowych,
  • rozwijanie ekspresji twórczej,
  • poznawanie nowych technik plastycznych,
  • umuzykalnianie dzieci,
  • zajęcia otwarte dla rodziców.

LISTOPAD

Tematy kompleksowe:

  1. W zdrowym ciele zdrowy duch.
  2. Kap, kap, kap.
  3. Jakie to ciekawe!
  4. Jaki jestem?

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • rozwijanie umiejętności matematycznych,
  • umuzykalnianie dzieci,
  • zapoznanie z matą edukacyjną,
  • doskonalenie umiejętności skupiania uwagi,
  • ćwiczenia pamięci oraz koordynacji wzrokowo - ruchowej,
  • wdrażanie do samodzielności,
  • wdrażanie do uważnego słuchania tekstów literackich i wypowiadania się na ich temat,
  • dostrzeganie swojej niepowtarzalności,
  • poznawanie swoich mocnych i słabych stron,
  • zachęcenie do zdrowego odżywiania.

PAŹDZIERNIK

Tematy kompleksowe:

  1. Pani Jesień.
  2. Droga do przedszkola.
  3. Moja rodzina i ja.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • wdrażanie do współpracy w grupie,
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią,
  • poszerzanie wiadomości z zakresu przyrody,
  • zapoznanie z zasadami bezpiecznego poruszania się po ulicy,
  • poznanie niektórych znaków drogowych oraz przypomnienie zasad sygnalizacji świetlnej,
  • kształtowanie świadomości siebie i swojej rodziny,
  • wdrażanie do swobodnego wypowiadania się na różne tematy,
  • rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem,
  • doskonalenie umiejętności liczenia i klasyfikowania przedmiotów,
  • kształtowanie orientacji przestrzennej i w schemacie własnego ciała,
  • rozwijanie sprawności manualnych oraz koordynacji wzrokowo – ruchowej,
  • wdrażanie do samodzielności i dbałości o porządek,
  • przypominanie zasad regulujących współżycie w grupie oraz zasad bezpiecznej zabawy w ogródku przedszkolnym,
  • doskonalenie umiejętności skupiania uwagi.

WRZESIEŃ

Tematy kompleksowe:

  1. Witaj przedszkole!
  2. Dzień w przedszkolu.
  3. Znam zwierzęta.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie,
  • doskonalenie czynności samoobsługowych,
  • zapoznanie z wyglądem sali oraz funkcjonowaniem przedszkola,
  • współtworzenie oraz przestrzeganie umów i zasad regulujących współżycie w grupie,
  • doskonalenie umiejętności skupiania uwagi,
  • wdrażanie do wspólnej zabawy,
  • wdrażanie do szanowania emocji innych,
  • rozwijanie sprawności manualnych,
  • zapoznanie z wybranymi zwierzętami (wiejskie, morskie, egzotyczne),
  • doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów.