Tygodniowy rozkład zajęć
Poniedziałek: zajęcia poznawcze, kształtujące mowę; rytmika.
Wtorek: zajęcia plastyczne; gimnastyka korekcyjna; j. angielski.
Środa: zajęcia poznawcze, kształtujące mowę; rytmika.
Czwartek: zajęcia kształtujące umiejętności matematyczne; ćwiczenia gimnastyczne; j. angielski.
Piątek: zajęcia plastyczne; ćwiczenia gimnastyczne.
Czerwiec
Tematy kompleksowe:
- Mały artysta.
- Jak postępujemy?
- Przyszło lato – co Ty na to?
- Poznajemy Norwegię.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- stwarzanie okazji do doświadczania różnorodności przedmiotów,
- inspirowanie do wykonania prac według własnego pomysłu,
- aktywizowanie myślenia logicznego w trakcie rozwiązywania zagadek,
- wzbogacanie słownictwa związanego ze sztuką,
- wdrażanie do zdrowej rywalizacji,
- utrwalanie znajomości figur geometrycznych,
- utrwalenie zasad bezpiecznego poruszania się poza terenem przedszkola,
- przypomnienie wartości i ich znaczenia – miłość, dobroć, przyjaźń, piękno itp.,
- zapoznanie dzieci z prawidłowym zachowaniem się w towarzystwie rodziny i kolegów,
- zapoznanie z prawidłowym ułożeniem sztućców,
- utrwalanie zasad kulturalnego zachowywania się przy stole,
- zwracanie uwagi na zgłaszanie własnych potrzeb do innych ludzi,
- rozróżnianie elementów zastawy stołowej, poprawne jej układanie w rytmie,
- rozwijanie umiejętności podążania za instrukcją nauczyciela,
- rozwijanie umiejętności rozwiązywania zadań z treścią,
- stwarzanie okazji do twórczej ekspresji dzieci przez ilustrowanie ruchem muzyki,
- uwrażliwianie na zachowanie ostrożności i podejmowanie bezpiecznych zabaw w czasie wakacji,
- utrwalanie wiedzy na temat motyli,
- zapoznanie z flagą, krajobrazem i występowaniem na mapie Norwegii,
- zapoznanie z postacią Wikinga, jego strojem i łodzią,
- zapoznanie ze sportami zimowymi popularnymi w Norwegii,
- zapoznanie z osobą zjeżdżającą na nartach – narciarzem,
- rozwijanie kompetencji matematycznych,
- rozwijanie umiejętności przeliczania.
Maj
Tematy kompleksowe:
- Poznajemy Hiszpanię.
- W krainie bajki.
- Uroki Wiosny.
- Moi rodzice.
- Poznajemy Danię.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- zapoznanie z flagą Hiszpanii,
- zapoznanie z tańcem hiszpańskim – flamenco, maccarena,
- kształtowanie pamięci słuchowej, ruchowej i muzycznej,
- rozwijanie myślenia logicznego,
- zapoznanie z różnymi gatunkami kwiatów,
- rozwijanie wiedzy na temat słońca – do czego jest nam potrzebne,
- utrwalenie wiadomości o pszczole,
- kształtowanie postawy opiekuńczej wobec zwierząt,
- zapoznanie z flagą Danii,
- zapoznanie z krajobrazem Danii, występowaniem na mapie,
- ćwiczenie uważnego słuchania,
- poszerzanie słownictwa,
- rozwój małej motoryki,
- osłuchanie się z językiem duńskim.
Kwiecień
Tematy kompleksowe:
- Zwyczaje wielkanocne.
- Piękno przyrody wokół nas.
- Mały bohater.
- Poznajemy Hiszpanię.
- Nieśmiałość.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- stwarzanie okazji do uważnego słuchania tekstu ze zrozumieniem ze słuchu,
- ćwiczenie logicznego myślenia w trakcie rozwiązywania zagadki,
- zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi,
- uwrażliwienie dzieci na piękno otaczającego świata,
- rozwijanie umiejętności rozumienia pojęć: radość, smutek, serdeczność,
- ćwiczenie koncentracji uwagi,
- rozwijanie umiejętności odpowiadania na pytania,
- rozwijanie przeliczania w zakresie do 10,
- ćwiczenie kompetencji matematycznych,
- stwarzanie sytuacji do wypowiedzi słownych na określony temat,
- rozwijanie umiejętności wskazywania dobrych i złych uczynków,
- rozwijanie umiejętności wyrażania przywiązania i szacunku do najbliższych członków rodziny,
- rozwijanie sprawności manualnych,
- zaznajamianie z różnymi technikami plastycznymi,
- kształtowanie wyrażania świata poprzez ekspresję plastyczną,
- rozwijanie umiejętności społecznych – uwrażliwianie na drugą osobę/ bądź zwierzę,
- utrwalanie numerów alarmowych,
- kształtowanie prawidłowego reagowania w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia,
- zachęcanie do niesienia pomocy innym,
- rozwijanie poczucia wiary we własne siły i możliwości,
- zapoznanie dzieci z podstawowymi zasadami udzielania pierwszej pomocy,
- zapoznanie z flagą, krajobrazem Hiszpanii, występowaniem na mapie,
- zapoznanie z tańcem hiszpańskim – Flamenco, Macarena,
- zapoznanie z hiszpańskimi zwyczajami – La Tomatina, Corrida,
- zapoznanie dzieci z niebezpieczeństwami zagrażającymi środowisku przyrodniczemu ze strony człowieka,
- budzenie wrażliwości na piękno przyrody,
- zachęcenie dzieci do dbania o czystość środowiska,
- wzmocnienie więzi ze środowiskiem przyrodniczym,
- wzbogacenie słownika dziecka,
- zapoznanie z gatunkami drzew, które rosną w Hiszpanii,
- zapoznanie z najważniejszymi hiszpańskimi zabytkami architektury, słynnymi budowlami i charakterystycznymi miejscami,
- zapoznanie z postacią Pabla Picasso i jego dziełami sztuki,
- wzbogacanie wiedzy przedszkolaków na temat uczuć i emocji,
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania własnych uczuć i emocji.
Marzec
Tematy kompleksowe:
- Strach.
- Poznajemy Irlandię.
- Super bohaterowie bez peleryny.
- Dbamy o przyrodę.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- wzbogacanie wiedzy przedszkolaków na temat uczuć i emocji,
- wzmacnianie u dzieci poczucia własnej wartości,
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania własnych uczuć i emocji,
- zapoznanie dzieci z wybranymi sposobami radzenia sobie ze strachem,
- zapoznanie z flagą Irlandii, z krajobrazem oraz występowaniem na mapie,
- zapoznanie z muzyką i tańcem irlandzkim,
- poszerzanie słownictwa z języka angielskiego – gold, shamrock, rainbow,
- swobodna ekspresja ruchowa do muzyki,
- rozwijanie umiejętności opisywania obrazka,
- zapoznanie z walutą obowiązującą w Polsce,
- zapoznanie z nominałami monet: 1 grosz, 1 złoty,
- rozwijanie znajomości pojęć matematycznych – cyfra 1 w aspekcie kardynalnym i porządkowym,
- poznanie cyfry 1 i sposobu jej zapisywania,
- rozwijanie zainteresowania zawodami strażaka i policjanta,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- kształtowanie nawyku prawidłowego przechodzenia przez jezdnię,
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się pełnymi zdaniami,
- uświadomienie znaczenia wody w przyrodzie i konieczności jej oszczędzania,
- rozwijanie umiejętności wnioskowania o zjawiskach przyrodniczych na podstawie obserwacji i doświadczeń,
- rozwijanie właściwego stosunku do świata zwierząt,
- ukazanie i uświadomienie dzieciom konsekwencji złych zachowań wobec innych,
- stwarzanie sytuacji do wypowiedzi słownych na określony temat,
- rozwijanie umiejętności wskazywania dobrych i złych uczynków.
Luty
Tematy kompleksowe:
- Misiowe Laboratorium Czterech Żywiołów.
- Poznajemy Włochy.
- Ekologia z małym misiem.
- Chronimy przyrodę.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- zapoznanie z flagą Włoch, z krajobrazem Włoch, występowaniem na mapie,
- zapoznanie ze językiem włoskim – jego brzemieniem, słowami na przywitanie i pożegnanie,
- zapoznanie z kuchnią włoską,
- rozwijanie zmysłu smaku, dotyku, węchu,
- rozwijanie sprawności manualnych,
- zaznajamianie z techniką robienia pizzy,
- rozwijanie kompetencji muzycznych,
- rozwijanie poczucia rytmu,
- rozwijanie percepcji słuchowej,
- kształcenie wyobraźni dźwiękowej,
- pełnienie roli dyrygenta i twórcy,
- rozwijanie kompetencji matematycznych – przeliczanie, podążanie za instrukcją,
- uwrażliwienie dzieci na piękno otaczającego świata,
- rozwijanie właściwego stosunku do świata przyrody,
- nazywanie i rozpoznawanie uczuć,
- rozwijanie umiejętności społecznych – uwrażliwianie na drugą osobę,
- wyjaśnianie pojęcia: pomnik przyrody, roślina pod ochroną,
- rozwijanie kompetencji technologicznych,
- rozwijanie umiejętności współpracy w zespole,
- kształtowanie słuchu muzycznego,
- zapoznanie z informacjami na temat 4 żywiołów,
- rozwijanie kompetencji językowych,
- rozwijanie zainteresowania przyrodą i ochroną środowiska,
- kształtowanie postaw proekologicznych i respektowania norm społecznych,
- zapoznanie ze zwierzętami zagrożonymi wyginięciem,
- wyjaśnienie pojęcia bioróżnorodności.
Styczeń
Tematy kompleksowe:
- Smutek.
- Poznajemy Niemcy.
- Ekologia.
- Mój dom.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- rozwijanie inteligencji emocjonalnej,
- rozwijanie umiejętności współpracy w zespole,
- rozwijanie inwencji twórczej dziecka,
- stwarzanie atmosfery bezpieczeństwa i akceptacji każdego dziecka,
- zapoznanie z flagą i krajobrazem Niemiec,
- zapoznanie z prostymi zwrotami w języku niemieckim,
- zapoznanie z zawodem kompozytora na przykładzie Jana Sebastiana Bacha,
- rozwijanie kompetencji matematycznych,
- rozwijanie zainteresowania przyrodą i ochroną środowiska,
- kształtowanie postaw proekologicznych i respektowania norm społecznych,
- rozwijanie logicznego myślenia,
- zapoznanie ze zwierzętami zagrożonymi wyginięciem,
- rozwijanie umiejętności oceniania postępowania swojego i innych z wyeksponowaniem pozytywnych cech charakteru (ktoś może być miły, uczynny, życzliwy, dobry),
- zapoznanie z podstawowymi pojęciami i zasadami postępowania z butelkami PET,
- rozwijanie umiejętności nazywania i odczytywania cyfr,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania dłuższych wypowiedzi i budowania własnej opinii,
- kształtowanie umiejętności dbania o zdrowie i sprawność ruchową.
Grudzień
Tematy kompleksowe:
- Przygotowania do zimy.
- Radość.
- W krainie świętego Mikołaja.
- Święta tuż, tuż.
- Złość.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- ćwiczenie procesów myślowych poprzez uważne słuchanie,
- ćwiczenie koncentracji uwagi,
- kształtowanie umiejętności dobierania się w pary, koło, szereg,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania dłuższych wypowiedzi i budowania własnej opinii,
- rozwijanie wiedzy na temat tego, w jaki sposób należy dokarmiać ptaki zimą,
- uwrażliwienie dzieci na trudne warunki życia ptaków zimą,
- uświadomienie konieczności niesienie pomocy ptakom zimą,
- kształtowanie umiejętności klasyfikowania według wielkości i liczenia w zakresie do 5, porównywania liczebności zbiorów,
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji,
- rozwijanie zdolności empatii i umiejętności wczuwania się w sytuację innych osób,
- rozwijanie umiejętności nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji z innymi,
- kształtowanie postaw prospołecznych,
- zachęcanie do mówienia prawdy i bycia odważnym,
- przedstawienie postaci św. Mikołaja – jego wyglądu, atrybutów, historii,
- rozwijanie wiedzy dotyczącej wioski Świętego Mikołaja – jej krajobrazu,
- rozwijanie kompetencji technologicznych,
- poznanie flagi Finlandii oraz położenia tego kraju na mapie,
- zrozumienie pojęcia „porażka”,
- kształtowanie akceptowalnych społecznie wzorców zachowań w sytuacji porażki,
- stwarzanie okazji do rozładowywania napięć podczas zabaw ruchowych.
Listopad
Tematy kompleksowe:
- W ogrodzie warzywnym.
- Mały bohater w Polsce.
- Poznajemy życie mrówek.
- Przygody Mieci i IMPETA.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- kształtowanie słuchu fonematycznego,
- rozwijanie różnych zmysłów sensorycznych,
- wzbogacanie słownictwa,
- ćwiczenie umiejętności posługiwania się nożyczkami,
- ćwiczenie procesów myślowych poprzez uważne słuchanie i oglądanie prezentacji multimedialnej,
- zapoznanie z legendą powstania Warszawy,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- przybliżanie wiadomości na temat polskich gór,
- rozwijanie umiejętności społecznych – uwrażliwianie na drugą osobę,
- rozwijanie percepcji słuchowej,
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie i współdziałania,
- rozwijanie wiedzy na temat tego, jak wygląda mrówka i mrowisko,
- kształtowanie postaw ekologicznych,
- zapoznanie z podstawowymi pojęciami i zasadami postępowania z butelkami PET,
- zainteresowanie dzieci tematyką segregacji śmieci,
- rozwijanie umiejętności poprawnego segregowania śmieci,
- zachęcanie do pomocy zwierzętom poprzez dbanie o środowisko naturalne.
Październik
Tematy kompleksowe:
- Książki dzieciństwa.
- Chce być uśmiechnięty.
- Superbohaterowie.
- Jesienny smok.
- Witamy w Europie.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- rozwijanie mowy i myślenia w oparciu o ilustracje,
- ćwiczenie procesów myślowych poprzez uważne słuchanie,
- ćwiczenie koncentracji uwagi,
- rozwijanie umiejętności zauważania emocji u innych osób,
- zapoznanie dzieci z wyrażeniem „dobry uczynek”, zachęcanie do jego tworzenia,
- rozwijanie umiejętności wyciągania właściwych wniosków: konsekwencją dobrego uczynku jest czyjeś zadowolenie,
- zapoznanie z zawodem rolnika – z tym co robi, jakiego sprzętu używa,
- rozwijanie u dzieci wiedzy na temat czynności wykonywanych na wsi podczas jesieni – wykopki ziemniaków, zbieranie jabłek, jeżdżenie ciągnikiem rolniczym,
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie i współdziałania,
- rozwijanie świadomości u dzieci roli drzewa w przyrodzie,
- pobudzanie wyobraźni twórczej, kreatywności, fantazji, twórczego myślenia,
- wyjaśnienie dzieciom znaczenia słowa: bohaterstwo,
- rozwijanie umiejętności odróżniania rzeczywistości od fikcji,
- rozwijanie umiejętności liczenia sylab i porównywania długości wyrazów,
- utrwalanie znajomości określenia: krótki, dłuższy, najdłuższy,
- zapoznanie z historią powstania Unii Europejskiej,
- kształtowanie poczucia tożsamości narodowej i europejskiej.
Wrzesień
Tematy kompleksowe:
- W naszej grupie.
- W przedszkolu.
- Bawimy się razem.
- Jestem bezpieczny.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- tworzenie pozytywnej atmosfery w grupie,
- kształtowanie umiejętności przestrzegania zasad bezpiecznego zachowania w przedszkolu,
- rozwijanie umiejętności podnoszenia ręki, gdy dziecko chce coś powiedzieć,
- zachęcanie do współpracy i współdziałania,
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć,
- rozwijanie umiejętności posługiwania się zwrotami grzecznościowymi: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam,
- zapoznanie z zawodem policjanta – jego atrybutami, ubiorem,
- kształtowanie wiedzy na temat zasad ruchu drogowego,
- zapoznawanie z wyglądem i znaczeniem wybranych znaków drogowych,
- zachęcanie dzieci do dbania o porządek wokół siebie,
- wspomaganie rozwoju dziecka w zakresie poznawania samego siebie i budowania poczucia własnej wartości,
- rozwijanie umiejętności ruchowo-tanecznych,
- rozwijanie umiejętności wokalnych,
- rozwijanie spostrzegawczości,
- przygotowanie dzieci do czytania globalnego.