Tygodniowy rozkład zajęć

Poniedziałek: zajęcia poznawcze, kształtujące mowę; rytmika.
Wtorek: zajęcia plastyczne; gimnastyka korekcyjna; j. angielski.
Środa: zajęcia poznawcze, kształtujące mowę; rytmika.
Czwartek: zajęcia kształtujące umiejętności matematyczne; ćwiczenia gimnastyczne; j. angielski.
Piątek: zajęcia plastyczne; ćwiczenia gimnastyczne.

Czerwiec

Tematy kompleksowe:

  1. Mały artysta.
  2. Jak postępujemy?
  3. Przyszło lato – co Ty na to?
  4. Poznajemy Norwegię.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
  • stwarzanie okazji do doświadczania różnorodności przedmiotów,
  • inspirowanie do wykonania prac według własnego pomysłu,
  • aktywizowanie myślenia logicznego w trakcie rozwiązywania zagadek,
  • wzbogacanie słownictwa związanego ze sztuką,
  • wdrażanie do zdrowej rywalizacji,
  • utrwalanie znajomości figur geometrycznych,
  • utrwalenie zasad bezpiecznego poruszania się poza terenem przedszkola,
  • przypomnienie wartości i ich znaczenia – miłość, dobroć, przyjaźń, piękno itp.,
  • zapoznanie dzieci z prawidłowym zachowaniem się w towarzystwie rodziny i kolegów,
  • zapoznanie z prawidłowym ułożeniem sztućców,
  • utrwalanie zasad kulturalnego zachowywania się przy stole,
  • zwracanie uwagi na zgłaszanie własnych potrzeb do innych ludzi,
  • rozróżnianie elementów zastawy stołowej, poprawne jej układanie w rytmie,
  • rozwijanie umiejętności podążania za instrukcją nauczyciela,
  • rozwijanie umiejętności rozwiązywania zadań z treścią,
  • stwarzanie okazji do twórczej ekspresji dzieci przez ilustrowanie ruchem muzyki,
  • uwrażliwianie na zachowanie ostrożności i podejmowanie bezpiecznych zabaw w czasie wakacji,
  • utrwalanie wiedzy na temat motyli,
  • zapoznanie z flagą, krajobrazem i występowaniem na mapie Norwegii,
  • zapoznanie z postacią Wikinga, jego strojem i łodzią,
  • zapoznanie ze sportami zimowymi popularnymi w Norwegii,
  • zapoznanie z osobą zjeżdżającą na nartach – narciarzem,
  • rozwijanie kompetencji matematycznych,
  • rozwijanie umiejętności przeliczania.

Maj

Tematy kompleksowe:

  1. Poznajemy Hiszpanię.
  2. W krainie bajki.
  3. Uroki Wiosny.
  4. Moi rodzice.
  5. Poznajemy Danię.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • zapoznanie z flagą Hiszpanii,
  • zapoznanie z tańcem hiszpańskim – flamenco, maccarena,
  • kształtowanie pamięci słuchowej, ruchowej i muzycznej,
  • rozwijanie myślenia logicznego,
  • zapoznanie z różnymi gatunkami kwiatów,
  • rozwijanie wiedzy na temat słońca – do czego jest nam potrzebne,
  • utrwalenie wiadomości o pszczole,
  • kształtowanie postawy opiekuńczej wobec zwierząt,
  • zapoznanie z flagą Danii,
  • zapoznanie z krajobrazem Danii, występowaniem na mapie,
  • ćwiczenie uważnego słuchania,
  • poszerzanie słownictwa,
  • rozwój małej motoryki,
  • osłuchanie się z językiem duńskim.

Kwiecień

Tematy kompleksowe:

  1. Zwyczaje wielkanocne.
  2. Piękno przyrody wokół nas.
  3. Mały bohater.
  4. Poznajemy Hiszpanię.
  5. Nieśmiałość.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • stwarzanie okazji do uważnego słuchania tekstu ze zrozumieniem ze słuchu,
  • ćwiczenie logicznego myślenia w trakcie rozwiązywania zagadki,
  • zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi,
  • uwrażliwienie dzieci na piękno otaczającego świata,
  • rozwijanie umiejętności rozumienia pojęć: radość, smutek, serdeczność,
  • ćwiczenie koncentracji uwagi,
  • rozwijanie umiejętności odpowiadania na pytania,
  • rozwijanie przeliczania w zakresie do 10,
  • ćwiczenie kompetencji matematycznych,
  • stwarzanie sytuacji do wypowiedzi słownych na określony temat,
  • rozwijanie umiejętności wskazywania dobrych i złych uczynków,
  • rozwijanie umiejętności wyrażania przywiązania i szacunku do najbliższych członków rodziny,
  • rozwijanie sprawności manualnych,
  • zaznajamianie z różnymi technikami plastycznymi,
  • kształtowanie wyrażania świata poprzez ekspresję plastyczną,
  • rozwijanie umiejętności społecznych – uwrażliwianie na drugą osobę/ bądź zwierzę,
  • utrwalanie numerów alarmowych,
  • kształtowanie prawidłowego reagowania w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia,
  • zachęcanie do niesienia pomocy innym,
  • rozwijanie poczucia wiary we własne siły i możliwości,
  • zapoznanie dzieci z podstawowymi zasadami udzielania pierwszej pomocy,
  • zapoznanie z flagą, krajobrazem Hiszpanii, występowaniem na mapie,
  • zapoznanie z tańcem hiszpańskim – Flamenco, Macarena,
  • zapoznanie z hiszpańskimi zwyczajami – La Tomatina, Corrida,
  • zapoznanie dzieci z niebezpieczeństwami zagrażającymi środowisku przyrodniczemu ze strony człowieka,
  • budzenie wrażliwości na piękno przyrody,
  • zachęcenie dzieci do dbania o czystość środowiska,
  • wzmocnienie więzi ze środowiskiem przyrodniczym,
  • wzbogacenie słownika dziecka,
  • zapoznanie z gatunkami drzew, które rosną w Hiszpanii,
  • zapoznanie z najważniejszymi hiszpańskimi zabytkami architektury, słynnymi budowlami i charakterystycznymi miejscami,
  • zapoznanie z postacią Pabla Picasso i jego dziełami sztuki,
  • wzbogacanie wiedzy przedszkolaków na temat uczuć i emocji,
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania własnych uczuć i emocji.

Marzec

Tematy kompleksowe:

  1. Strach.
  2. Poznajemy Irlandię.
  3. Super bohaterowie bez peleryny.
  4. Dbamy o przyrodę.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • wzbogacanie wiedzy przedszkolaków na temat uczuć i emocji,
  • wzmacnianie u dzieci poczucia własnej wartości,
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania własnych uczuć i emocji,
  • zapoznanie dzieci z wybranymi sposobami radzenia sobie ze strachem,
  • zapoznanie z flagą Irlandii, z krajobrazem oraz występowaniem na mapie,
  • zapoznanie z muzyką i tańcem irlandzkim,
  • poszerzanie słownictwa z języka angielskiego – gold, shamrock, rainbow,
  • swobodna ekspresja ruchowa do muzyki,
  • rozwijanie umiejętności opisywania obrazka,
  • zapoznanie z walutą obowiązującą w Polsce,
  • zapoznanie z nominałami monet: 1 grosz, 1 złoty,
  • rozwijanie znajomości pojęć matematycznych – cyfra 1 w aspekcie kardynalnym i porządkowym,
  • poznanie cyfry 1 i sposobu jej zapisywania,
  • rozwijanie zainteresowania zawodami strażaka i policjanta,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • kształtowanie nawyku prawidłowego przechodzenia przez jezdnię,
  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się pełnymi zdaniami,
  • uświadomienie znaczenia wody w przyrodzie i konieczności jej oszczędzania,
  • rozwijanie umiejętności wnioskowania o zjawiskach przyrodniczych na podstawie obserwacji i doświadczeń,
  • rozwijanie właściwego stosunku do świata zwierząt,
  • ukazanie i uświadomienie dzieciom konsekwencji złych zachowań wobec innych,
  • stwarzanie sytuacji do wypowiedzi słownych na określony temat,
  • rozwijanie umiejętności wskazywania dobrych i złych uczynków.

Luty

Tematy kompleksowe:

  1. Misiowe Laboratorium Czterech Żywiołów.
  2. Poznajemy Włochy.
  3. Ekologia z małym misiem.
  4. Chronimy przyrodę.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • zapoznanie z flagą Włoch, z krajobrazem Włoch, występowaniem na mapie,
  • zapoznanie ze językiem włoskim – jego brzemieniem, słowami na przywitanie i pożegnanie,
  • zapoznanie z kuchnią włoską,
  • rozwijanie zmysłu smaku, dotyku, węchu,
  • rozwijanie sprawności manualnych,
  • zaznajamianie z techniką robienia pizzy,
  • rozwijanie kompetencji muzycznych,
  • rozwijanie poczucia rytmu,
  • rozwijanie percepcji słuchowej,
  • kształcenie wyobraźni dźwiękowej,
  • pełnienie roli dyrygenta i twórcy,
  • rozwijanie kompetencji matematycznych – przeliczanie, podążanie za instrukcją,
  • uwrażliwienie dzieci na piękno otaczającego świata,
  • rozwijanie właściwego stosunku do świata przyrody,
  • nazywanie i rozpoznawanie uczuć,
  • rozwijanie umiejętności społecznych – uwrażliwianie na drugą osobę,
  • wyjaśnianie pojęcia: pomnik przyrody, roślina pod ochroną,
  • rozwijanie kompetencji technologicznych,
  • rozwijanie umiejętności współpracy w zespole,
  • kształtowanie słuchu muzycznego,
  • zapoznanie z informacjami na temat 4 żywiołów,
  • rozwijanie kompetencji językowych,
  • rozwijanie zainteresowania przyrodą i ochroną środowiska,
  • kształtowanie postaw proekologicznych i respektowania norm społecznych,
  • zapoznanie ze zwierzętami zagrożonymi wyginięciem,
  • wyjaśnienie pojęcia bioróżnorodności.

Styczeń

Tematy kompleksowe:

  1. Smutek.
  2. Poznajemy Niemcy.
  3. Ekologia.
  4. Mój dom.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • rozwijanie inteligencji emocjonalnej,
  • rozwijanie umiejętności współpracy w zespole,
  • rozwijanie inwencji twórczej dziecka,
  • stwarzanie atmosfery bezpieczeństwa i akceptacji każdego dziecka,
  • zapoznanie z flagą i krajobrazem Niemiec,
  • zapoznanie z prostymi zwrotami w języku niemieckim,
  • zapoznanie z zawodem kompozytora na przykładzie Jana Sebastiana Bacha,
  • rozwijanie kompetencji matematycznych,
  • rozwijanie zainteresowania przyrodą i ochroną środowiska,
  • kształtowanie postaw proekologicznych i respektowania norm społecznych,
  • rozwijanie logicznego myślenia,
  • zapoznanie ze zwierzętami zagrożonymi wyginięciem,
  • rozwijanie umiejętności oceniania postępowania swojego i innych z wyeksponowaniem pozytywnych cech charakteru (ktoś może być miły, uczynny, życzliwy, dobry),
  • zapoznanie z podstawowymi pojęciami i zasadami postępowania z butelkami PET,
  • rozwijanie umiejętności nazywania i odczytywania cyfr,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania dłuższych wypowiedzi i budowania własnej opinii,
  • kształtowanie umiejętności dbania o zdrowie i sprawność ruchową.

Grudzień

Tematy kompleksowe:

  1. Przygotowania do zimy.
  2. Radość.
  3. W krainie świętego Mikołaja.
  4. Święta tuż, tuż.
  5. Złość.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • ćwiczenie procesów myślowych poprzez uważne słuchanie,
  • ćwiczenie koncentracji uwagi,
  • kształtowanie umiejętności dobierania się w pary, koło, szereg,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania dłuższych wypowiedzi i budowania własnej opinii,
  • rozwijanie wiedzy na temat tego, w jaki sposób należy dokarmiać ptaki zimą,
  • uwrażliwienie dzieci na trudne warunki życia ptaków zimą,
  • uświadomienie konieczności niesienie pomocy ptakom zimą,
  • kształtowanie umiejętności klasyfikowania według wielkości i liczenia w zakresie do 5, porównywania liczebności zbiorów,
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji,
  • rozwijanie zdolności empatii i umiejętności wczuwania się w sytuację innych osób,
  • rozwijanie umiejętności nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji z innymi,
  • kształtowanie postaw prospołecznych,
  • zachęcanie do mówienia prawdy i bycia odważnym,
  • przedstawienie postaci św. Mikołaja – jego wyglądu, atrybutów, historii,
  • rozwijanie wiedzy dotyczącej wioski Świętego Mikołaja – jej krajobrazu,
  • rozwijanie kompetencji technologicznych,
  • poznanie flagi Finlandii oraz położenia tego kraju na mapie,
  • zrozumienie pojęcia „porażka”,
  • kształtowanie akceptowalnych społecznie wzorców zachowań w sytuacji porażki,
  • stwarzanie okazji do rozładowywania napięć podczas zabaw ruchowych.

Listopad

Tematy kompleksowe:

  1. W ogrodzie warzywnym.
  2. Mały bohater w Polsce.
  3. Poznajemy życie mrówek.
  4. Przygody Mieci i IMPETA.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • kształtowanie słuchu fonematycznego,
  • rozwijanie różnych zmysłów sensorycznych,
  • wzbogacanie słownictwa,
  • ćwiczenie umiejętności posługiwania się nożyczkami,
  • ćwiczenie procesów myślowych poprzez uważne słuchanie i oglądanie prezentacji multimedialnej,
  • zapoznanie z legendą powstania Warszawy,
  • rozwijanie umiejętności liczenia,
  • przybliżanie wiadomości na temat polskich gór,
  • rozwijanie umiejętności społecznych – uwrażliwianie na drugą osobę,
  • rozwijanie percepcji słuchowej,
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupie i współdziałania,
  • rozwijanie wiedzy na temat tego, jak wygląda mrówka i mrowisko,
  • kształtowanie postaw ekologicznych,
  • zapoznanie z podstawowymi pojęciami i zasadami postępowania z butelkami PET,
  • zainteresowanie dzieci tematyką segregacji śmieci,
  • rozwijanie umiejętności poprawnego segregowania śmieci,
  • zachęcanie do pomocy zwierzętom poprzez dbanie o środowisko naturalne.

Październik

Tematy kompleksowe:

  1. Książki dzieciństwa.
  2. Chce być uśmiechnięty.
  3. Superbohaterowie.
  4. Jesienny smok.
  5. Witamy w Europie.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • rozwijanie mowy i myślenia w oparciu o ilustracje,
  • ćwiczenie procesów myślowych poprzez uważne słuchanie,
  • ćwiczenie koncentracji uwagi,
  • rozwijanie umiejętności zauważania emocji u innych osób,
  • zapoznanie dzieci z wyrażeniem „dobry uczynek”, zachęcanie do jego tworzenia,
  • rozwijanie umiejętności wyciągania właściwych wniosków: konsekwencją dobrego uczynku jest czyjeś zadowolenie,
  • zapoznanie z zawodem rolnika – z tym co robi, jakiego sprzętu używa,
  • rozwijanie u dzieci wiedzy na temat czynności wykonywanych na wsi podczas jesieni – wykopki ziemniaków, zbieranie jabłek, jeżdżenie ciągnikiem rolniczym,
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupie i współdziałania,
  • rozwijanie świadomości u dzieci roli drzewa w przyrodzie,
  • pobudzanie wyobraźni twórczej, kreatywności, fantazji, twórczego myślenia,
  • wyjaśnienie dzieciom znaczenia słowa: bohaterstwo,
  • rozwijanie umiejętności odróżniania rzeczywistości od fikcji,
  • rozwijanie umiejętności liczenia sylab i porównywania długości wyrazów,
  • utrwalanie znajomości określenia: krótki, dłuższy, najdłuższy,
  • zapoznanie z historią powstania Unii Europejskiej,
  • kształtowanie poczucia tożsamości narodowej i europejskiej.

Wrzesień

Tematy kompleksowe:

  1. W naszej grupie.
  2. W przedszkolu.
  3. Bawimy się razem.
  4. Jestem bezpieczny.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • tworzenie pozytywnej atmosfery w grupie,
  • kształtowanie umiejętności przestrzegania zasad bezpiecznego zachowania w przedszkolu,
  • rozwijanie umiejętności podnoszenia ręki, gdy dziecko chce coś powiedzieć,
  • zachęcanie do współpracy i współdziałania,
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć,
  • rozwijanie umiejętności posługiwania się zwrotami grzecznościowymi: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam,
  • zapoznanie z zawodem policjanta – jego atrybutami, ubiorem,
  • kształtowanie wiedzy na temat zasad ruchu drogowego,
  • zapoznawanie z wyglądem i znaczeniem wybranych znaków drogowych,
  • zachęcanie dzieci do dbania o porządek wokół siebie,
  • wspomaganie rozwoju dziecka w zakresie poznawania samego siebie i budowania poczucia własnej wartości,
  • rozwijanie umiejętności ruchowo-tanecznych,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych,
  • rozwijanie spostrzegawczości,
  • przygotowanie dzieci do czytania globalnego.