CZERWIEC
Tematy kompleksowe:
- Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla.
- Indianie i kowboje.
- Idą wakacje!
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
- zapoznanie z ciekawostkami na temat zwierząt mieszkających w dżungli i oceanie,
- nazywanie ludzi różnych ras, określanie miejsc ich zamieszkania, warunków, w jakich żyją,
- zapoznanie ze zwyczajami ludzi z różnych zakątków świata,
- rozwijanie umiejętności wokalnych i tanecznych dzieci,
- łączenie ruchu ze śpiewem,
- zachęcanie do spędzania czasu wolnego na świeżym powietrzu,
- zachęcanie dzieci do swobodnej ekspresji przy muzyce,
- przypomnienie zasad bezpiecznego poruszania się na wycieczce oraz w czasie podróży autokarem,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się oraz słuchania siebie nawzajem.
MAJ
Tematy kompleksowe:
- Rowerowy Maj.
- Mały Europejczyk.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- zapoznanie z akcją „Rowerowy maj”,
- zapoznanie z podstawowymi zasadami ruchu drogowego,
- zapoznanie z wybranymi znakami drogowymi,
- zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego na powietrzu,
- zapoznanie z różnymi rodzajami rowerów,
- omówienie wyglądu roweru i jego podstawowego wyposażenia,
- utrwalenie numerów alarmowych,
- przypomnienie ciekawostek na temat pracy strażaka, policjanta, lekarza,
- zapoznanie z niebezpiecznymi zawodami,
- utrwalanie wiadomości na temat najważniejszych, najbardziej znanych miejsc w Europie,
- zapoznanie z ideą Unii Europejskiej,
- zapoznanie z wyglądem flagi Unii Europejski oraz jej hymnem,
- kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich,
- przygotowanie do nauki pisania i czytania,
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
- rozwijanie umiejętności plastycznych dzieci,
- rozwijanie analizy i syntezy słuchowej,
- rozwijanie przynależności narodowej,
- wzbogacanie wiedzy na temat swojego kraju.
KWIECIEŃ
Tematy kompleksowe:
- Dookoła świata.
- Mały Europejczyk.
- Wielkanoc.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich,
- przygotowanie do nauki pisania i czytania,
- rozwijanie analizy i syntezy słuchowej,
- rozwijanie przynależności narodowej,
- wzbogacanie wiedzy na temat swojego kraju,
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych i geograficznych,
- poszerzanie wiedzy na temat Europy,
- zapoznanie z hymnem i flagą Unii Europejskiej,
- zapoznanie ze sposobem czytania mapy,
-
zachęcanie do codziennych spacerów i zabaw na świeżym powietrzu,
-
doskonalenie percepcji słuchowej – wyróżnianie głosek w wyrazach i kolejne ich nazywanie,
-
doskonalenie percepcji wzrokowej podczas układania według wzoru i wskazywania takich samych znaków i symboli,
-
rozwijanie myślenia przyczynowo - skutkowego – ustalanie kolejności zdarzeń i porządkowanie obrazków w historyjkach obrazkowych,
-
doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania,
-
rozwijanie percepcji wzrokowej na materiale symbolicznym,
-
rozwijanie sprawności grafomotorycznej ręki wiodącej,
-
rozwijanie umiejętności właściwego reagowania na przegraną, znoszenie porażek,
-
wdrażanie do właściwego zachowania się przy stole i używania zwrotów grzecznościowych,
- zapoznanie z tradycją obchodzenia Świąt Wielkanocnych.
MARZEC
Tematy kompleksowe:
- W marcu jak w garncu.
- Wszystko rośnie.
- Pracowite ptaki.
- Nasi pupile.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- wdrażanie do właściwego ubierania się podczas wczesnej wiosny,
- zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności,
- uświadamianie następstwa dni tygodnia,
- zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku,
- zapamiętanie cech typowych dla wczesnej wiosny: zmienna pogoda, pierwsze kwiaty, pąki liściowe na drzewach,
- wdrażanie do opieki nad hodowlą w kąciku przyrody, systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie jej wyników,
- wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu w ogrodzie przedszkolnym,
- rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym,
- kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej,
- rozwijanie zainteresowania punktami usługowymi funkcjonującymi w otoczeniu,
- rozwijanie słownika czynnego dziecka,
- doskonalenie sprawności grafomotorycznej,
- zachęcanie do tworzenia własnych kompozycji i prac plastycznych,
- rozwijanie percepcji wzrokowej na materiale symbolicznym,
- rozwijanie umiejętności właściwego reagowania na przegraną, znoszenie porażek,
- zachęcanie do zakładania hodowli i prowadzenia obserwacji,
- zachęcanie do codziennych spacerów i zabaw na świeżym powietrzu,
- doskonalenie percepcji słuchowej : wyróżnianie głosek w wyrazach i kolejne ich, nazywanie,
- doskonalenie percepcji wzrokowej podczas układania według wzoru i wskazywania takich samych znaków i symboli,
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, ustalanie kolejności zdarzeń i porządkowanie obrazków w historyjkach obrazkowych,
- doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania.
LUTY
Tematy kompleksowe:
- Kim chcę zostać, jak dorosnę.
- Niech żyje Karnawał!
- Wehikuł czasu.
- W prehistorycznym lesie.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- wskazywanie istotnych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami,
- wykorzystanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskanie, tupanie, stukanie…) do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek,
- doskonalenie umiejętności liczenia i prawidłowego posługiwania się liczebnikami w pracy,
- powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem,
- doskonalenie sprawności grafomotorycznej; zachęcanie do tworzenia własnych prac plastycznych,
- poznanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, zwrócenie uwagi na ich ubiór; nazywanie narzędzi pracy,
- poznanie tradycji związanej z organizowaniem balów w karnawale,
-
rozwijanie czynnego słownika dziecka,
-
rozwijanie koncentracji uwagi i szybkości reakcji w zabawach ruchowych,
-
rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowo-wzrokowej, pamięci ruchowej,
-
rozwijanie pamięci wzrokowej,
-
rozwijanie analizy i syntezy słuchowej głoskowej, dzielenie wyrazów na głoski,
-
rozwijanie umiejętności poprawnego przeliczania, porządkowania, porównywania liczebności,
-
kształtowanie odporności na porażki poprzez wprowadzanie do zabaw elementów rywalizacji,
-
wykonywanie poleceń według instrukcji słownej lub obrazkowej,
-
rozwijanie umiejętności improwizowania,
-
rozwijanie umiejętności twórczych podczas rysowania i malowania,
-
dawanie możliwości swobodnego wypowiadania się słowem, ruchem, rysunkiem,
-
zachęcanie do tworzenia ciekawych i niebanalnych strojów karnawałowych,
-
stwarzanie atmosfery zabawy i radości podczas wspólnych tańców,
-
zachęcanie do uzasadniania swojego zdania w swobodnych rozmowach.
STYCZEŃ
Tematy kompleksowe:
- Ludzie i zwierzęta dalekiej północy.
- Wszędzie biało.
- Dziadek i Babcia.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- rozwijanie kreatywności przez zachęcanie do tworzenia różnorodnych kompozycji z mozaiki geometrycznej,
- doskonalenie umiejętności budowania poprawnej gramatycznie wypowiedzi na określony temat,
- poszerzanie wiedzy na temat zjawisk pogodowych występujących zimą,
- rozwijanie wyobraźni i pomysłowości,
- doskonalenie umiejętności przeliczania palców, używania liczebników głównych i porządkowych (w zakresie 5),
- tworzenie zbiorów równolicznych,
- wdrażanie do uważnego słuchania i obserwowania, doskonalenie spostrzegawczości słuchowej,
- poznawanie właściwości lodu na podstawie samodzielnie przeprowadzonych obserwacji, poszerzanie wiedzy na temat zjawisk występujących w otoczeniu zimą (mroźne wzory na oknach),
- wdrażanie do uważnego słuchania i obserwowania, rozwijanie spostrzegawczości słuchowej przez rozpoznawanie głosów damskich, męskich i dziecięcych,
- rozwijanie analizy sylabowej,
- doskonalenie pamięci i spostrzegawczości wzrokowej, rozwijanie sprawności manualnej i ruchowej,
- utrwalanie znajomości schematu ciała, próby rysowania postaci człowieka,
- wdrażanie do poprawnego używania określeń: dwie ręce, nogi; dwoje oczu, jedna głowa, jeden nos,
- kształcenie poczucia rytmu, kształcenie wyobraźni muzycznej i reagowania na sygnał dźwiękowy.
GRUDZIEŃ
Tematy kompleksowe:
- Hu, hu ha! Zima... nie jest zła?
- Idą Święta, czas pomyśleć o prezentach.
- To, co Tygrysy lubią najbardziej 😉
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- przygotowanie do nauki pisania i czytania,
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
- ćwiczenia umiejętności recytatorskich i wokalnych,
- przygotowania do występu na uroczystość choinkową,
- kultywowanie tradycji obchodzenia Świąt Bożego Narodzenia,
- zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach i grach,
- ćwiczenia samodzielności,
- rozwijanie wyobraźni plastycznej i muzycznej.
LISTOPAD
Tematy kompleksowe:
- W zdrowym ciele zdrowy duch.
- Ciekawe zawody.
- Matematyka – królowa nauk.
- W deszczowe dni nie straszna nam nuda.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno - zdrowotnych,
- propagowanie zdrowego stylu życia,
- zachęcanie do spożywania warzyw i owoców,
- zapoznanie dzieci ze sposobem uprawy wybranych owoców i warzyw,
- uświadomienie konieczności spożywania owoców i warzyw, jako źródła witamin i zdrowia,
- zapoznanie z wybranymi zawodami,
- kształtowanie u dzieci postawy pracy i motywacji do działania,
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
- doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania zbiorów oraz klasyfikowania przedmiotów,
- ćwiczenia koordynacji wzrokowo - ruchowej,
- kształtowanie sprawności fizycznej,
- wdrażanie do spędzania czasu wolnego na świeżym powietrzu,
-
rozwijanie wrażliwości na krzywdę innych z jednoczesnym aktywizowaniem do niesienia pomocy w konkretnych sytuacjach.
PAŹDZIERNIK
Tematy kompleksowe:
- Wyraźni na drodze.
- Eureka – eksperymentujemy.
- Idzie jesień.
- Halloween – let's play together.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- integracja grupy,
- wdrażanie do wspólnej zabawy,
- zapoznanie dzieci z wiedzą na temat podstawowych zasad poruszania się w ruchu drogowym,
- praktyczna nauka pożądanych zachowań związanych z poruszaniem się chodnikami i wzdłuż jezdni, przechodzeniem przez ulicę w miejscach oznakowanych,
- zapoznanie ze sposobem prawidłowego korzystania z elementów odblaskowych w celu poprawy widoczności na drodze,
- zapoznanie z podstawowymi znakami drogowymi,
- wskazanie prawidłowych i negatywnych zachowań się w ruchu drogowym,
- rozbudzanie zainteresowań nauką,
- wykonywanie ciekawych doświadczeń oraz omawianie ich,
- zachęcanie dzieci do próby przewidywania efektów wykonywanej czynności,
- zapoznanie z podstawowymi zasadami praw fizyki,
- kształtowanie umiejętności opisywania ilustracji,
- doskonalenie umiejętności przeliczania oraz klasyfikowania przedmiotów,
- ćwiczenia koncentracji uwagi,
- nauka piosenek i wierszyków o tematyce jesiennej,
- ekspozycja na język angielski,
- zapoznanie z tradycją obchodzenia Halloween w innych krajach,
- wzbogacanie języka dzieci, poszerzanie słownictwa.
WRZESIEŃ
Tematy kompleksowe:
- Witaj przedszkole.
- Tygrysy to my!
- Świat oceanów.
- Niezwykła przyroda.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- integracja grupy,
- ustalenie oraz utrwalenie zasad obowiązujących w przedszkolu oraz w grupie przedszkolnej,
- podpisanie kodeksu przedszkolaka,
- zapoznanie z salą oraz kącikami aktywności,
- wdrażanie do przestrzegania bezpieczeństwa w przedszkolu oraz poza nim,
- zachęcanie do spędzania czasu wolnego na świeżym powietrzu,
- kształtowanie ogólnej sprawności fizycznej,
- doskonalenie umiejętności reagowania na sygnał,
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
- poszerzanie wiedzy na temat zwierząt,
- słuchanie ciekawostek o świecie oceanów,
- zapoznanie z niezwykłymi roślinami oraz zwierzętami świata,
- ekspozycja na język angielski przez zabawę i piosenki,
- doskonalenie umiejętności przedstawiania się pełnym imieniem i nazwiskiem,
- kształtowanie umiejętności poprawnego wypowiadania się oraz opisywania przedmiotów, sytuacji,
- ćwiczenia koncentracji uwagi oraz percepcji wzrokowo – ruchowej.