CZERWIEC

Tematy kompleksowe:

  1. Ja i moi przyjaciele.
  2. Kolorowa łąka.
  3. Wakacje nas wzywają.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • nazywanie ludzi różnych ras, określanie miejsc ich zamieszkania, warunków klimatycznych, w jakich żyją,
  • poznawanie zwyczajów ludzi różnych ras (ubiór, mieszkanie),
  • zwracanie uwagi na zabawy dzieci z różnych regionów świata,
  • dostrzeganie swojej niepowtarzalności, a także niepowtarzalności innych; szanowanie jej,
  • poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt,
  • określanie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt,
  • obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, zmian zachodzących w przyrodzie w wybranych środowiskach (np. w lesie, na łące),
  • przestrzeganie odpowiedniego zachowania się podczas burzy, huraganu,
  • poznawanie różnych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego,
  • rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole,
  • rozwijanie umiejętności wyrażania się poprzez prace plastyczne,
  • nabywanie szerszego zasobu słownictwa,
  • przygotowanie do nauki pisania i czytania,
  • rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
  • poszerzanie swojej wiedzy podczas próby odpowiadania na zadane pytania,
  • poszukiwanie różnych źródeł informacji,
  • aktywne uczestniczenie w zabawach, grach i zajęciach ruchowych,
  • rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na szacunku i akceptacji.

MAJ

Tematy kompleksowe:

  1. Mały Europejczyk.
  2. W świecie wartości – poznanie świata.
  3. Moja Mama.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole,
  • rozwijanie umiejętności wyrażania się poprzez prace plastyczne,
  • nabywanie szerszego zasobu słownictwa,
  • przygotowanie do nauki pisania i czytania,
  • rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
  • poszerzanie swojej wiedzy podczas próby odpowiadania na zadawane pytania,
  • poszukiwanie różnych źródeł informacji,
  • aktywne uczestniczenie w zabawach, grach i zajęciach ruchowych,
  • poznawanie swojej miejscowości, jej legend, historii, ważnych instytucji, zabytków,
  • rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na szacunku i akceptacji,
  • poznawanie zwyczajów ludzi różnych narodowości,
  • wzmacnianie więzów w rodzinie poprzez kultywowanie tradycji, zwyczajów związanych z Dniem Mamy i Taty,
  • wykonanie upominków dla rodziców,
  • podawanie informacji na temat zawodów wykonywanych przez rodziców, ich wyglądu itp.

KWIECIEŃ

Tematy kompleksowe:

  1. Kosmos.
  2. Wielkanoc.
  3. Nasza Ziemia.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole,
  • rozwijanie umiejętności wyrażania się  poprzez prace plastyczne,
  • nabywanie szerszego zasobu słownictwa,
  • przygotowanie do nauki pisania i czytania,
  • rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
  • poszerzanie swojej wiedzy podczas próby odpowiadania na zadane pytania,
  • poszukiwanie różnych źródeł informacji,
  • poszerzenie wiedzy na temat kosmosu,
  • aktywne uczestniczenie w zabawach, grach i zajęciach ruchowych,
  • wzmacnianie więzi w rodzinie poprzez kultywowanie tradycji, zwyczajów związanych ze świętami Wielkanocy,
  • ochrona przyrody − poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi, np. zatruwanie wód, powietrza, gleby,
  • wyjaśnianie określeń: kwiaty chronione, zwierzęta chronione,
  • poznawanie sposobów dbania o środowisko: oczyszczanie wody,
  • zakładanie filtrów na kominy fabryczne, karanie za łamanie praw przyrody.

MARZEC

Tematy kompleksowe:

  1. Metoda projektów – BUTY.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole,
  • rozwijanie umiejętności wyrażania się poprzez prace plastyczne,
  • nabywanie szerszego zasobu słownictwa,
  • przygotowanie do nauki pisania i czytania,
  • rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
  • poszerzanie swojej wiedzy podczas próby odpowiadania na zadane pytania,
  • poszukiwanie różnych źródeł informacji,
  • poznanie różnych rodzajów butów (uwzględnienie podziału na porę roku, przeznaczenie, "zadania specjalne", odwiedzenie Muzeum szewstwa);
  • poznanie pracy szewca, kamasznika, pucybuta,
  • poznanie budowy buta,
  • znajomość wykonywania niektórych butów, np. baletki, buty strażaka,
  • poznanie przedmiotów związanych z pielęgnacją butów,
  • poszerzanie wiedzy matematycznej poprzez rozpoznawanie numeracji butów dzieci i pracowników, mierzenie stóp, poznawanie miary, tworzenie zbiorów, przeliczanie, utrwalanie pojęcia para,
  • zabawy poznawcze: porównywanie odcisków stóp, podeszwy,
  • aktywne uczestniczenie w zabawach, grach i zajęciach ruchowych.

LUTY

Tematy kompleksowe:

  1. Czyste powietrze.
  2. Projektant.
  3. Kim chcę być?

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole,
  • rozwijanie umiejętności wyrażania się poprzez prace plastyczne,
  • nabywanie szerszego zasobu słownictwa,
  • przygotowanie do nauki pisania i czytania,
  • rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
  • zapoznanie dzieci z tematyką zawodów wykonywanych przez rodziców oraz krawca, projektanta,
  • dbanie o czyste środowisko,
  • aktywne uczestniczenie w zabawach, grach i zajęciach ruchowych.

STYCZEŃ

Tematy kompleksowe:

  1. Czas płynie.
  2. Kraina lodu.
  3. Super bohaterowie – babcia i dziadek.
  4. Zimowe sporty.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole,
  • rozwijanie umiejętności wyrażania się poprzez prace plastyczne,
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych,
  • nabywanie szerszego zasobu słownictwa,
  • przygotowanie do nauki pisania i czytania,
  • rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
  • zapoznanie dzieci z tematyką związaną z Antarktydą i Arktyką oraz sportami zimowymi,
  • przygotowanie występu na uroczystość dla dziadków i babć,
  • kultywowanie tradycji rodzinnych, wzajemnego szacunku,
  • aktywne uczestniczenie w zabawach, grach i zajęciach ruchowych.

GRUDZIEŃ

Tematy kompleksowe:

  1. Niedługo święta.
  2. Warto rozmawiać.
  3. Jesteśmy Mikołajami.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • rozwijanie umiejętności łączenia ze sobą różnorodnych materiałów,
  • uczestniczenie w programie artystycznym, przygotowanym dla rodziców,
  • kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
  • rozpoznawanie i określanie swoich stanów emocjonalnych,
  • nabywanie szerszego zasobu słownictwa,
  • zainteresowanie umiejętnością czytania i pisania,
  • kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia,
  • aktywne uczestniczenie w zabawach, grach i zajęciach ruchowych.

LISTOPAD

Tematy kompleksowe:

  1. 100-lecie Niepodległości.
  2.  Jesienna szaruga.
  3.  Nasze zabawki.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • nabywanie świadomości obywatelskiej i narodowej,
  • prawidłowe artykułowanie głosek,
  • zainteresowanie umiejętnością czytania i pisania,
  • inicjowanie działalności zabawowej według własnych pomysłów,
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie,
  • zachęcanie do spożywania warzyw i owoców,
  • kształtowanie zdrowego odżywiania – zapoznanie z piramidą żywieniową,
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
  • doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania zbiorów oraz klasyfikowania przedmiotów.

PAŹDZIERNIK

Tematy kompleksowe:

  1. Świat artystów.
  2. Jesień wokół nas.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole,
  • rozwijanie umiejętności łączenia ze sobą różnorodnych materiałów,
  • rozwijanie umiejętności wyrażania się poprzez prace plastyczne,
  • rozpoznawanie i nazywanie drzew owocowych, owoców oraz warzyw,
  • obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych,
  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych,
  • nabywanie szerszego zasobu słownictwa,
  • kształtowanie pojęcia liczby 3, 4,
  • poznanie litery m, t małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,
  • aktywne uczestniczenie w zabawach, grach i zajęciach ruchowych.

WRZESIEŃ

Tematy kompleksowe:

  1. Nasze przedszkole.
  2. Pamiątki z wakacji.
  3. Światło czerwone, światło zielone.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • doskonalenie samodzielności w wykonywaniu codziennych czynności,
  • wyrabianie nawyków dbałości o ład i porządek w najbliższym otoczeniu,
  • doskonalenie umiejętności poprawnego komunikowania,
  • rozwijanie słuchu fonematycznego,
  • doskonalenie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo – ruchowej,
  • doskonalenie umiejętności poprawnego liczenia,
  • budowanie poczucia przynależności do grupy przedszkolnej,
  • przestrzeganie "Kodeksu przedszkolaka",
  • wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznego zachowania podczas zabaw,
  • wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznego poruszania się w ruchu ulicznym i komunikacji miejskiej,
  • prawidłowe stosowanie numerów alarmowych,
  • poznawanie różnych środków transportu miejskiego,
  • rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej poprzez stosowanie różnych form artystycznych,
  • ćwiczenia grafomotoryczne.