CZERWIEC
Tematy kompleksowe:
- Ja i moi przyjaciele.
- Kolorowa łąka.
- Wakacje nas wzywają.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- nazywanie ludzi różnych ras, określanie miejsc ich zamieszkania, warunków klimatycznych, w jakich żyją,
- poznawanie zwyczajów ludzi różnych ras (ubiór, mieszkanie),
- zwracanie uwagi na zabawy dzieci z różnych regionów świata,
- dostrzeganie swojej niepowtarzalności, a także niepowtarzalności innych; szanowanie jej,
- poznawanie warunków niezbędnych do rozwoju zwierząt,
- określanie znaczenia barwy ochronnej w życiu zwierząt,
- obserwowanie, w sposób bezpośredni lub pośredni, zmian zachodzących w przyrodzie w wybranych środowiskach (np. w lesie, na łące),
- przestrzeganie odpowiedniego zachowania się podczas burzy, huraganu,
- poznawanie różnych środków transportu: lądowego, wodnego, powietrznego,
- rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole,
- rozwijanie umiejętności wyrażania się poprzez prace plastyczne,
- nabywanie szerszego zasobu słownictwa,
- przygotowanie do nauki pisania i czytania,
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
- poszerzanie swojej wiedzy podczas próby odpowiadania na zadane pytania,
- poszukiwanie różnych źródeł informacji,
- aktywne uczestniczenie w zabawach, grach i zajęciach ruchowych,
- rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na szacunku i akceptacji.
MAJ
Tematy kompleksowe:
- Mały Europejczyk.
- W świecie wartości – poznanie świata.
- Moja Mama.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole,
- rozwijanie umiejętności wyrażania się poprzez prace plastyczne,
- nabywanie szerszego zasobu słownictwa,
- przygotowanie do nauki pisania i czytania,
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
- poszerzanie swojej wiedzy podczas próby odpowiadania na zadawane pytania,
- poszukiwanie różnych źródeł informacji,
- aktywne uczestniczenie w zabawach, grach i zajęciach ruchowych,
- poznawanie swojej miejscowości, jej legend, historii, ważnych instytucji, zabytków,
- rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na szacunku i akceptacji,
- poznawanie zwyczajów ludzi różnych narodowości,
- wzmacnianie więzów w rodzinie poprzez kultywowanie tradycji, zwyczajów związanych z Dniem Mamy i Taty,
- wykonanie upominków dla rodziców,
- podawanie informacji na temat zawodów wykonywanych przez rodziców, ich wyglądu itp.
KWIECIEŃ
Tematy kompleksowe:
- Kosmos.
- Wielkanoc.
- Nasza Ziemia.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole,
- rozwijanie umiejętności wyrażania się poprzez prace plastyczne,
- nabywanie szerszego zasobu słownictwa,
- przygotowanie do nauki pisania i czytania,
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
- poszerzanie swojej wiedzy podczas próby odpowiadania na zadane pytania,
- poszukiwanie różnych źródeł informacji,
- poszerzenie wiedzy na temat kosmosu,
- aktywne uczestniczenie w zabawach, grach i zajęciach ruchowych,
- wzmacnianie więzi w rodzinie poprzez kultywowanie tradycji, zwyczajów związanych ze świętami Wielkanocy,
- ochrona przyrody − poznawanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego wynikających z niszczycielskiej działalności ludzi, np. zatruwanie wód, powietrza, gleby,
- wyjaśnianie określeń: kwiaty chronione, zwierzęta chronione,
- poznawanie sposobów dbania o środowisko: oczyszczanie wody,
- zakładanie filtrów na kominy fabryczne, karanie za łamanie praw przyrody.
MARZEC
Tematy kompleksowe:
- Metoda projektów – BUTY.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole,
- rozwijanie umiejętności wyrażania się poprzez prace plastyczne,
- nabywanie szerszego zasobu słownictwa,
- przygotowanie do nauki pisania i czytania,
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
- poszerzanie swojej wiedzy podczas próby odpowiadania na zadane pytania,
- poszukiwanie różnych źródeł informacji,
- poznanie różnych rodzajów butów (uwzględnienie podziału na porę roku, przeznaczenie, "zadania specjalne", odwiedzenie Muzeum szewstwa);
- poznanie pracy szewca, kamasznika, pucybuta,
- poznanie budowy buta,
- znajomość wykonywania niektórych butów, np. baletki, buty strażaka,
- poznanie przedmiotów związanych z pielęgnacją butów,
- poszerzanie wiedzy matematycznej poprzez rozpoznawanie numeracji butów dzieci i pracowników, mierzenie stóp, poznawanie miary, tworzenie zbiorów, przeliczanie, utrwalanie pojęcia para,
- zabawy poznawcze: porównywanie odcisków stóp, podeszwy,
- aktywne uczestniczenie w zabawach, grach i zajęciach ruchowych.
LUTY
Tematy kompleksowe:
- Czyste powietrze.
- Projektant.
- Kim chcę być?
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole,
- rozwijanie umiejętności wyrażania się poprzez prace plastyczne,
- nabywanie szerszego zasobu słownictwa,
- przygotowanie do nauki pisania i czytania,
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
- zapoznanie dzieci z tematyką zawodów wykonywanych przez rodziców oraz krawca, projektanta,
- dbanie o czyste środowisko,
- aktywne uczestniczenie w zabawach, grach i zajęciach ruchowych.
STYCZEŃ
Tematy kompleksowe:
- Czas płynie.
- Kraina lodu.
- Super bohaterowie – babcia i dziadek.
- Zimowe sporty.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole,
- rozwijanie umiejętności wyrażania się poprzez prace plastyczne,
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych,
- nabywanie szerszego zasobu słownictwa,
- przygotowanie do nauki pisania i czytania,
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
- zapoznanie dzieci z tematyką związaną z Antarktydą i Arktyką oraz sportami zimowymi,
- przygotowanie występu na uroczystość dla dziadków i babć,
- kultywowanie tradycji rodzinnych, wzajemnego szacunku,
- aktywne uczestniczenie w zabawach, grach i zajęciach ruchowych.
GRUDZIEŃ
Tematy kompleksowe:
- Niedługo święta.
- Warto rozmawiać.
- Jesteśmy Mikołajami.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- rozwijanie umiejętności łączenia ze sobą różnorodnych materiałów,
- uczestniczenie w programie artystycznym, przygotowanym dla rodziców,
- kultywowanie tradycji, zwyczajów rodzinnych związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
- rozpoznawanie i określanie swoich stanów emocjonalnych,
- nabywanie szerszego zasobu słownictwa,
- zainteresowanie umiejętnością czytania i pisania,
- kształtowanie pojęć liczbowych i umiejętności liczenia,
- aktywne uczestniczenie w zabawach, grach i zajęciach ruchowych.
LISTOPAD
Tematy kompleksowe:
-
100-lecie Niepodległości.
-
Jesienna szaruga.
-
Nasze zabawki.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
-
nabywanie świadomości obywatelskiej i narodowej,
-
prawidłowe artykułowanie głosek,
-
zainteresowanie umiejętnością czytania i pisania,
-
inicjowanie działalności zabawowej według własnych pomysłów,
-
obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie,
-
zachęcanie do spożywania warzyw i owoców,
-
kształtowanie zdrowego odżywiania – zapoznanie z piramidą żywieniową,
-
doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
-
doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania zbiorów oraz klasyfikowania przedmiotów.
PAŹDZIERNIK
Tematy kompleksowe:
- Świat artystów.
- Jesień wokół nas.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole,
- rozwijanie umiejętności łączenia ze sobą różnorodnych materiałów,
- rozwijanie umiejętności wyrażania się poprzez prace plastyczne,
- rozpoznawanie i nazywanie drzew owocowych, owoców oraz warzyw,
- obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią, występujących zjawisk atmosferycznych,
- ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych,
- nabywanie szerszego zasobu słownictwa,
- kształtowanie pojęcia liczby 3, 4,
- poznanie litery m, t małej i wielkiej, drukowanej i pisanej,
- aktywne uczestniczenie w zabawach, grach i zajęciach ruchowych.
WRZESIEŃ
Tematy kompleksowe:
- Nasze przedszkole.
- Pamiątki z wakacji.
- Światło czerwone, światło zielone.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- doskonalenie samodzielności w wykonywaniu codziennych czynności,
- wyrabianie nawyków dbałości o ład i porządek w najbliższym otoczeniu,
- doskonalenie umiejętności poprawnego komunikowania,
- rozwijanie słuchu fonematycznego,
- doskonalenie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo – ruchowej,
- doskonalenie umiejętności poprawnego liczenia,
- budowanie poczucia przynależności do grupy przedszkolnej,
- przestrzeganie "Kodeksu przedszkolaka",
- wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznego zachowania podczas zabaw,
- wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznego poruszania się w ruchu ulicznym i komunikacji miejskiej,
- prawidłowe stosowanie numerów alarmowych,
- poznawanie różnych środków transportu miejskiego,
- rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej poprzez stosowanie różnych form artystycznych,
- ćwiczenia grafomotoryczne.