MARZEC
Tematy kompleksowe:
- Dbamy o higienę jamy ustnej.
- Zagrożone gatunki oraz jak dbać o przyrodę.
- Idzie wiosna.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- rozwijanie analizy i syntezy słuchowej oraz literowej wyrazów,
- ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- poznanie i utrwalanie litery W, Z, Ś,
- rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania, porównywania liczebności zbiorów,
- rozwijanie umiejętności skupiania uwagi i koncentracji,
- ćwiczenia wypowiadania się na temat ilustracji i wysłuchanego utworu,
- rozwijanie zainteresowań i umiejętności plastycznych dzieci,
- wdrażanie dzieci do dbania o przyrodę,
- zapoznanie z wybranymi zagrożonymi gatunkami roślin i zwierząt,
- zachęcanie dzieci do segregowania śmieci,
- wzbogacanie wiedzy na temat ochrony środowiska,
- wdrażanie do dbania o higienę jamy ustnej,
- zapoznanie z prawidłowym sposobem mycia zębów,
- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej,
- wdrażanie dzieci do dbania o swoje bezpieczeństwo.
LUTY
Tematy kompleksowe:
- Dzieciaki Mleczaki.
- W świecie wartości.
- W cyberprzestrzeni.
- Zawody.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- zapoznanie dzieci z internetem,
- poszerzanie wiedzy na temat komputerów, internetu oraz innych narzędzi technologicznych,
- rozwijanie zainteresowań technologicznych,
- zapoznanie z możliwościami edukacyjnymi internetu oraz narzędzi technologicznych,
- uwrażliwianie na zagrożenia związane z korzystaniem z sieci,
- zapoznanie z prawidłowym sposobem reagowania na niebezpieczne sytuacje związane z korzystaniem z internetu i narzędzi technologicznych,
- tworzenie sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia oraz umiejętność skupienia uwagi,
- zapoznanie z tradycją obchodzenia Walentynek,
- promowanie zdrowego odżywiania wśród dzieci,
- zachęcanie do picia mleka,
- zapoznanie ze sposobem produkcji mleka,
- kształtowanie prawidłowych zachowań,
- przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia,
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
- umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń przeżyć i uczuć w różnych formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych środków wyrazu,
- tworzenie okazji do odgrywania różnych ról w sytuacjach interpersonalnych,
- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej,
- rozwijanie umiejętności plastycznych, rozwijanie wyobraźni,
- przygotowanie do nauki czytania i pisania,
- zapoznanie z wybranymi zawodami,
- zachęcanie dzieci do podejmowania prób planowania swoich działań.
STYCZEŃ
Tematy kompleksowe:
- Co można robić zimą?
- Tik, tak – mija czas.
- Moi dziadkowie.
- Zimowe sporty.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- poszerzanie wiedzy na temat sposobów odmierzania czasu; rozumienie pojęcia czasu,
- utrwalanie świadomości cykliczności pór roku i symboli z nimi związanych,
- utrwalanie znajomość nazw miesięcy i informacji o ich przemienności,
- poznanie kalendarza i sposobów odmierzania czasu,
- doskonalenie umiejętność posługiwania się takimi przyimkami, jak: przedwczoraj, wczoraj, dziś, jutro, pojutrze,
- utrwalanie poznanych liter w różnych sytuacjach zabawowych i zadaniowych,
- poszerzanie wiedzy na temat obszarów polarnych,
- doskonalenie umiejętności posługiwania się mapą,
- rozwijanie zachowania sprzyjającego zdrowiu – hartowanie,
- doskonalenie umiejętności wykonywania prostych eksperymentów i doświadczeń,
- rozumienie pojęcia: starszy, młodszy – wymienianie starszych i młodszych członków rodziny,
- zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w wyglądzie człowieka wraz z upływem czasu,
- kształtowanie swojej wrażliwości na potrzeby osób starszych,
- śpiewanie znanych piosenek indywidualnie i w grupie,
- porządkowanie i opowiadanie historyjki obrazkowej złożonej z 6-8 elementów, uwzględniając zauważone związki przyczynowo-skutkowe,
- rozpoznawanie zimowych dyscyplin sportowych,
- kształtowanie umiejętności przegrywania, cieszenia się z wygranej innych,
- budowanie dłuższych wypowiedzi na określony temat, np. ilustracji, obejrzanego teatrzyku, jakiegoś wydarzenia.
GRUDZIEŃ
Tematy kompleksowe:
- Zimo, gdzie jesteś?
- Idą święta.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- szukanie oznak zimy w przyrodzie,
- uwrażliwianie dzieci na zmiany klimatyczne,
- kształtowanie postawy dbania o środowisko,
- kształtowanie postawy pielęgnowania tradycji i zwyczajów poprzez wywoływanie radosnego nastroju oczekiwania na Mikołaja,
- oglądanie dekoracji świątecznych, słuchanie utworów związanych z obchodzeniem Mikołajek,
- kształtowanie empatii dla innych, gdy przeżywają smutne chwile,
- kształtowanie postawy radości przyjmowania prezentów i obdarowywania nimi innych,
- rozwijanie umiejętności porozumiewania się poprzez słuchanie poleceń i pytań nauczyciela, wypowiadanie się na określony temat,
- rozwijanie sprawności ruchowej, koordynacji wzrokowo – ruchowej i poczucia rytmu, orientacji przestrzennej, orientacji na kartce z wykorzystaniem całej przestrzeni,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się i wyciągania wniosków poprzez odpowiadania na pytania dotyczące wysłuchanego tekstu,
- rozwijanie uwagi i pamięci, wdrażanie do wykonywania złożonych poleceń,
- rozwijanie spostrzegawczości, analizy i syntezy wzrokowej,
- utrwalenie poznanych liter,
- rozwijanie ekspresji muzycznej i wyobraźni ruchowej poprzez ilustrowanie ruchem treści utworu, uwrażliwianie na różne barwy dźwięku.
LISTOPAD
Tematy kompleksowe:
- W krainie baśni.
- Muzyka jest wszędzie.
- Poznajemy przyrodę.
- Mali naukowcy.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- rozwijanie wyobraźni,
- rozwijanie zainteresowania czytelnictwem,
- wzbogacanie słownictwa u dzieci,
- kształtowanie umiejętności poprawnego wypowiadania się,
- wdrażanie dzieci do dbania o swoje zdrowie oraz higienę osobistą,
- uwrażliwianie dzieci na konieczność utrzymywania porządku,
- zachęcanie do spożywania warzyw i owoców,
- rozwijanie prawidłowej postawy ciała oraz ogólnej sprawności fizycznej,
- rozwijanie zainteresowania przyrodą,
- zauważanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku,
- rozwijanie zainteresowań techniką,
- wykonywanie doświadczeń,
- rozwijanie umiejętności wokalnych i muzycznych dzieci,
- ćwiczenia umiejętności matematycznych,
- ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej,
- przygotowanie do nauki czytania i pisania,
- utrwalenie poznanych liter oraz głosek,
- ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej oraz zdolności manualnych,
- zachęcanie dzieci do rysowania z wyobraźni.
PAŹDZIERNIK
Tematy kompleksowe:
- Dary Jesieni.
- Jesień w sadzie i lesie.
- Dbamy o przyrodę.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- utrwalenie i usystematyzowanie wiadomości o obecnej porze roku,
- zapoznanie z popularnymi gatunkami roślin i zwierząt występujących w parku i w lesie,
- uwrażliwienie na piękno przyrody w okresie jesieni,
- uświadomienie konieczności ochrony przyrody,
- kształcenie krytycznego stosunku do wszelkich przejawów wandalizmu, czy działania na szkodę przyrody,
- pogłębienie wiadomości na temat zjawisk pogodowych, charakterystycznych dla bieżącej pory roku,
- doskonalenie umiejętności rozpoznawania i nazywania drzew owocowych oraz owoców i warzyw,
- uświadomienie znaczenia spożywania warzyw i owoców dla zdrowia,
- wzbudzanie zainteresowania czytaniem przez globalne czytanie wyrazów,
- doskonalenie umiejętności dokonywania klasyfikacji oraz wyodrębniania podzbioru,
- zrozumienie procesów i zmian zachodzących w roślinach w związku z przygotowaniem do zimy,
- wzbudzenie przeżyć estetycznych w kontakcie z przyrodą i sztuką,
- doskonalenie umiejętności konstruowania i rozgrywania gier planszowych,
- dostrzeganie wartości świadczących o pięknie wewnętrznym człowieka,
- przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w kulturze,
- uświadomienie konieczności dbania i szanowania dóbr naturalnych i materialnych w otoczeniu człowieka,
- tworzenie sytuacji edukacyjnych, umożliwiających samodzielne eksperymentowanie i poznawanie zjawisk atmosferycznych.
WRZESIEŃ
Tematy kompleksowe:
- Moje przedszkole.
- Pamiątki z wakacji.
- Ruch uliczny.
- To ja.
Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:
- integrowanie grupy,
- ustalenie i omówienie zasad obowiązujących w przedszkolu,
- wdrażanie do przestrzegania bezpieczeństwa podczas zabaw i zajęć,
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na podany temat,
- rozwijanie umiejętności formułowania odpowiedzi na pytania,
- wyrabianie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych,
- kształtowanie umiejętności analizy sylabowej,
- rozwijanie umiejętności czytania globalnego,
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się za pomocą różnych technik plastycznych,
- ćwiczenia orientacji swojego ciała w przestrzeni,
- określanie kierunków i położenia przedmiotów w przestrzeni,
- uwrażliwianie na przestrzeganie reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej,
- rozwijanie umiejętności porównywania wielkości,
- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania,
- poznanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach,
- rozwijanie umiejętności matematycznych,
- wprowadzenie litery O.