Tygodniowy rozkład zajęć
Poniedziałek: zajęcia poznawcze - rozwijanie mowy i myślenia; rytmika.
Wtorek: zajęcia kształtujące umiejętności matematyczne/ przyrodnicze; j. angielski.
Środa: zajęcia poznawcze - rozwijanie mowy i myślenia; rytmika.
Czwartek: ćwiczenia gimnastyczne; j. angielski.
Piątek: zajęcia plastyczne/ artystyczno-techniczne.
Czerwiec
Tematy kompleksowe:
- W naszym przedszkolu jest wesoło.
- Wakacyjne przygody.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- rozwijanie umiejętności odbijania piłki,
- rozwijanie umiejętności inscenizowania piosenki za pomocą ruchu,
- wzbogacanie słownictwa,
- utrwalenie nazw kolorów,
- rozwijanie umiejętności liczenia,
- kształtowanie umiejętności dostrzegania różnorodności krajobrazów i ich walorów estetycznych,
- rozwijanie sprawności ręki,
- kształtowanie umiejętności konstruowania dłuższych wypowiedzi,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- przypomnienie zasad bezpiecznych zabaw na wakacjach,
- rozumienie konieczności zabezpieczania się przed silnym słońcem i przegrzaniem,
- rozwijanie spostrzegawczości,
- kształtowanie orientacji w przestrzeni,
- ćwiczenie umiejętności rytmicznego i ładnego maszerowania przy muzyce,
- rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności gry na instrumentach,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- ćwiczenie umiejętności współpracy w grupie.
Maj
Tematy kompleksowe:
- Co słychać na łące?
- Ja i moja rodzina.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- rozwijanie umiejętności wokalnych i tanecznych,
- utrwalenie nazw kolorów: niebieski, żółty, zielony,
- ćwiczenie umiejętności stosowania pojęć: wysoko i nisko,
- ćwiczenie sprawności rąk,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na podstawie obrazka,
- kształtowanie umiejętności liczenia,
- wzbogacanie słownictwa,
- budzenie zainteresowań przyrodniczych,
- zapoznanie z nazwami owadów,
- rozwijanie słuchu muzycznego,
- zachęcanie dzieci do pomagania innym i czynienia dobrych uczynków,
- pokazanie przykładowych sposobów pomagania innym ludziom,
- rozwijanie umiejętności przedstawiania się imieniem i nazwiskiem,
- ćwiczenie umiejętności zapamiętania miejsca zamieszkania,
- utrwalenie znajomości imion kolegów i koleżanek.
Kwiecień
Tematy kompleksowe:
- Świąteczne jajka.
- Mali przyjaciele przyrody.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- zachęcanie dzieci do dbania o rośliny, m.in. poprzez ich podlewanie,
- zachęcanie dzieci do założenia własnych hodowli w domu z rodzicami,
- ćwiczenie umiejętności toczenia piłki i celowania,
- rozwijanie zmysłu plastycznego i umiejętności tworzenia kompozycji,
- kształtowanie umiejętności reagowania na polecenia nauczyciela,
- ćwiczenie umiejętności stosowania określeń: na, obok, za, przed,
- zapoznanie z tradycyjnymi wielkanocnymi potrawami,
- ćwiczenie orientacji i refleksu,
- zapoznanie z techniką kolażu,
- promowanie aktywnego sposobu spędzania wolnego czasu w gronie rodzinnym,
- rozwijanie umiejętności współpracowania w zespole,
- rozwijanie sprawności całego ciała,
- rozwijanie mowy,
- rozbudzanie u dzieci empatii,
- kształtowanie pamięci słuchowej,
- kształtowanie zachowań proekologicznych,
- rozbudzanie zainteresowania przyrodą,
- rozbudzanie odpowiedzialności za otaczającą nas przyrodę.
Marzec
Tematy kompleksowe:
- Dziecko w świecie wartości.
- Zwierzyniec.
- Czary wiosennej wróżki.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- przybliżenie dzieciom, na czym polega radość i smutek,
- uświadomienie dzieciom, jak ważna w życiu jest przyjaźń,
- budowanie pozytywnej atmosfery w grupie,
- rozwijanie umiejętności wyrażania własnych emocji w sposób akceptowalny dla innych,
- zapoznanie ze sposobami radzenia sobie ze złością,
- kształtowanie umiejętności konstruowania dłuższej odpowiedzi,
- ćwiczenie sprawności palców dłoni,
- ćwiczenie spostrzegawczości wzrokowej,
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego,
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania ptaków, powracających z ciepłych krajów: bocian, jaskółka,
- ćwiczenie umiejętności dostrzegania zmian zachodzących w przyrodzie i kojarzenia ich ze zmianą pory roku,
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania wiosennych kwiatów,
- propagowanie zdrowego trybu życia poprzez podejmowanie działań, zapobiegających zmarznięciu i przegrzaniu.
Luty
Tematy kompleksowe:
- Bezpieczna zima.
- Domy i domki.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowywania się w czasie przedstawienia,
- budowanie pozytywnej atmosfery w grupie,
- utrwalenie nazw kolorów,
- uświadomienie dzieciom zagrożenia płynącego z niewłaściwych zabaw zimą na śniegu i lodzie,
- rozwijanie umiejętności rysowania pastelami,
- propagowanie aktywnego spędzania czasu na świeżym powietrzu,
- ćwiczenie umiejętności dobierania obrazków w pary,
- kształtowanie umiejętności współdziałania w parach,
- ćwiczenie umiejętności liczenia palców i obiektów w zakresie 3,
- kształtowanie umiejętności pracowania w zespołach,
- ćwiczenie umiejętności tworzenia kompozycji wg wzoru,
- ćwiczenie pamięci,
- rozwijanie umiejętności oceniania zachowań bohaterów baśni,
- ćwiczenie mięśni dłoni poprzez ugniatanie plasteliny,
- ćwiczenie umiejętności segregowania figur wg wielkości,
- rozwijanie umiejętności rozwiązywania zagadek,
- ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej.
Styczeń
Tematy kompleksowe:
- Baśniowe bale.
- Śnieżna kraina.
- Piosenki dla babci i dziadka.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- przybliżenie literatury dziecięcej,
- kształtowanie umiejętności ustalania kolejności obrazków,
- rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej,
- rozwijanie wyobraźni muzycznej,
- ćwiczenie umiejętności poruszania się zgodnie z rytmem,
- kształtowanie słuchu muzycznego,
- propagowanie zdrowego trybu życia poprzez podejmowanie działań, zapobiegających zmarznięciu i przegrzaniu,
- ćwiczenie małej motoryki,
- kształtowanie umiejętności współdziałania w parach,
- zachęcanie dzieci do wypowiadania się na forum grupy,
- rozwijanie koncentracji uwagi,
- ćwiczenie pamięci słuchowej,
- wzmacnianie więzi rodzinnych,
- usprawnianie narządów mowy,
- ćwiczenie umiejętności porównywania wysokości budowli z klocków,
- zapoznanie z pojęciem: wysoki i niski.
Grudzień
Tematy kompleksowe:
- Wszyscy są ważni.
- Wesołych Świąt.
- Baśniowe bale.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- zapoznanie z zawodem: sprzedawca,
- kształtowanie umiejętności wchodzenia w różne role i odgrywania ich,
- zapoznanie z zawodem: kucharka,
- kształtowanie umiejętności przestrzegania zasad bezpieczeństwa, np. nie zbliżamy się do niebezpiecznych urządzeń w kuchni,
- ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej,
- ćwiczenie samodzielności w wykonywaniu prac plastycznych,
- kultywowanie tradycji składania i wysyłania życzeń,
- rozwijanie pamięci słuchowej,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się,
- zapoznanie ze zwyczajami świątecznymi,
- rozwijanie umiejętności określania położenia przedmiotów w przestrzeni,
- kształtowanie umiejętności liczenia do dwóch i tworzenia par,
- ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Listopad
Tematy kompleksowe:
- Przygotowania do zimy.
- Tajemnice mojego ciała.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- rozwijanie pamięci słuchowej,
- kształtowanie umiejętności reagowania na polecenia nauczyciela,
- zapoznanie z techniką malowania „Mokre w mokre”,
- kształtowanie umiejętności składania obrazka z części w całość wg wzoru,
- zapoznanie z wyglądem i zimowymi zwyczajami jeża,
- ćwiczenie spostrzegawczości,
- kształtowanie postawy życzliwości i akceptacji wobec innych ludzi,
- usprawnianie narządów artykulacyjnych,
- zapoznanie z budową własnego ciała,
- zachęcanie dzieci do samodzielnego wykonywania czynności samoobsługowych,
- ćwiczenie umiejętności rozwiązywania zagadek słownych,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- zapoznanie z cechami i rolą zawodu lekarza.
Październik
Tematy kompleksowe:
- Jesteśmy ostrożni na drodze.
- Dary Jesiennej Wróżki.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- rozwijanie umiejętności kontynuowania rytmu z kółek,
- zachęcanie dzieci do swobodnych wypowiedzi na podstawie własnych spostrzeżeń,
- kształtowanie umiejętności szeregowania figur według wielkości,
- rozwijanie sprawności całego ciała,
- poznanie cech i roli zawodu policjanta,
- zapoznanie z zasadami bezpiecznego poruszania się po drodze,
- rozwijanie poczucia rytmu,
- rozwijanie percepcji wzrokowej,
- ćwiczenie sprawności palców – lepienie z plasteliny,
- rozbudzanie więzi emocjonalnej w grupie,
- kształtowanie umiejętności nazywania obserwowanych zjawisk przyrodniczych: wiatr, deszcz,
- rozwijanie umiejętności współdziałania w zespole,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania: segregowanie przedmiotów ze względu na kolor i wielkość,
- kształtowanie umiejętności nazywania i rozpoznawania owoców: jabłka, gruszki, śliwki,
- kształtowanie umiejętności reagowania na sygnały nauczyciela,
- przezwyciężanie uprzedzeń do jedzenia warzyw,
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania grzybów: jadalny – borowik, trujący – muchomor,
- ćwiczenie małej motoryki.
Wrzesień
Tematy kompleksowe:
- Jestem w przedszkolu.
- Wspólne zabawy.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- budzenie poczucia bezpieczeństwa u dzieci,
- kształtowanie umiejętności prawidłowego i systematycznego mycia rąk,
- rozwijanie umiejętności maszerowania w takt muzyki bez potrąceń,
- kształtowanie nawyku właściwego zachowania się przy stole,
- rozwijanie umiejętności poruszania się po obwodzie koła,
- budzenie zainteresowania tekstem poprzez wykorzystywanie ilustracji,
- zapoznanie z budową, brzmieniem, technikami gry na grzechotkach (marakasach),
- integrowanie dzieci w grupie,
- zapoznanie z zasadą: podnosimy rękę do góry, gdy chcemy coś powiedzieć,
- rozwijanie dużej motoryki,
- zapoznanie się z zasadą oraz sposobami jej przestrzegania - dzielimy się zabawkami,
- zapoznanie z zasadą - Po skończonej zabawie odkładamy zabawki na swoje miejsce,
- zapoznanie z zasadą - Mówimy innym miłe słowa,
- zapoznanie z zasadą - Mówimy, a nie krzyczymy,
- zapoznanie z zasadą - Przysuwamy krzesełka do stolików,
- zapoznanie z zasadą - Śmieci wyrzucamy do kosza,
- zapoznanie z zasadą - Chcemy, by porządek był w łazience,
- rozwijanie poczucia rytmu,
- ćwiczenie samodzielności w wykonywaniu prostych czynności,
- kształtowanie umiejętności korzystania z urządzeń i pomieszczeń przedszkolnych zgodnie z ich przeznaczeniem.