Tygodniowy rozkład zajęć
Poniedziałek: zajęcia poznawcze - rozwijanie mowy i myślenia; rytmika.
Wtorek: zajęcia kształtujące umiejętności matematyczne/ przyrodnicze; j. angielski.
Środa: zajęcia poznawcze - rozwijanie mowy i myślenia; rytmika.
Czwartek: ćwiczenia gimnastyczne; j. angielski.
Piątek: zajęcia plastyczne/ artystyczno-techniczne.
Czerwiec
Tematy kompleksowe:
- Dziecko w świecie wartości.
- Wakacje - lato.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- rozpoznawanie i podawanie nazw emocji własnych i innych osób,
- poszerzanie wiedzy na temat zjawisk atmosferycznych – burza, tęcza,
- nabywanie umiejętności poruszania się po mapie,
- rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
- rozwijanie sprawności oraz ekspresji ruchowej,
- rozwijanie spostrzegawczości,
- rozwijanie poczucia rytmu,
- kształtowanie motoryki małej i dużej,
- zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach i zajęciach ruchowych,
- rozwijanie koncentracji uwagi,
- poszerzanie słownictwa,
- posługiwanie się określeniami: ciepłe, zimne,
- utrwalenie zasad bezpieczeństwa podczas wyjść poza teren przedszkola, podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym.
Maj
Tematy kompleksowe:
- Polska – kraj, w którym żyjemy.
- Kolorowa łąka.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- utrwalenie polskich symboli narodowych,
- zapoznanie z legendami i symbolami największych miast,
- budzenie zaciekawienia światem podczas prostych doświadczeń,
- uwrażliwienie na świat przyrody,
- zapoznanie z cyklem życia motyla,
- rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
- rozwijanie sprawności oraz ekspresji ruchowej,
- rozwijanie spostrzegawczości,
- rozwijanie poczucia rytmu,
- kształtowanie motoryki małej i dużej,
- zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach i zajęciach ruchowych,
- rozwijanie koncentracji uwagi,
- poszerzanie słownictwa,
- posługiwanie się określeniami ciepłe, zimne,
- rozwijanie umiejętności układania historyjek obrazkowych oraz określania co się wydarzyło wcześniej, a co potem.
Kwiecień
Tematy kompleksowe:
- Na wiejskim podwórku.
- Dbamy o naszą planetę.
- Symbole narodowe.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
- rozwijanie sprawności oraz ekspresji ruchowej,
- rozwijanie spostrzegawczości,
- kształtowanie motoryki małej i dużej,
- zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach i zajęciach ruchowych,
- rozwijanie koncentracji uwagi,
- poszerzanie słownictwa,
- kształtowanie orientacji w przestrzeni,
- rozwijanie umiejętności układania historyjek obrazkowych oraz określania, co się wydarzyło wcześniej, a co potem,
- kształtowanie postaw prospołecznych i proekologicznych,
- rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego,
- rozwijanie umiejętności porównywania oraz określania: duży, mały,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania ze względu na wielkość,
- poszerzanie wiedzy na temat zwierząt gospodarskich,
- poznanie korzyści płynących z hodowli zwierząt,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania oraz tworzenia, odtwarzania i kontynuowania rytmów,
- poznanie zawodu śmieciarza,
- poznanie sposobów dbania o przyrodę oraz zasad zachowywania w środowisku przyrodniczym,
- zaznajomienie z zasadami segregowania odpadów,
- zachęcanie do przetwarzania surowców wtórnych,
- kształtowanie postaw patriotycznych,
- poszerzanie wiedzy na temat symboli narodowych,
- utrwalenie tekstu Mazurka Dąbrowskiego.
Marzec
Tematy kompleksowe:
- Witamy wiosnę.
- Wielkanoc.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- zapoznanie z charakterystycznymi zjawiskami atmosferycznymi, występującymi w okresie przedwiośnia,
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej,
- posługiwanie się nazwami zjawisk atmosferycznych: deszcz, wiatr, słońce, śnieg,
- rozumienie przysłowia „W marcu jak w garncu”,
- prowadzenie obserwacji przyrodniczych w trakcie spacerów po najbliższej okolicy,
- rozumienie dostosowania ubrania do temperatury otoczenia,
- uświadomienie troski o własne zdrowie,
- zapoznanie z charakterystycznymi elementami, związanymi z Wielkanocą,
- wzmacnianie więzi rodzinnych,
- kształtowanie nawyku kulturalnego zachowania przy stole,
- rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
- rozwijanie sprawności oraz ekspresji ruchowej,
- rozwijanie spostrzegawczości,
- rozwijanie poczucia rytmu,
- kształtowanie motoryki małej i dużej,
- zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach i zajęciach ruchowych,
- rozwijanie koncentracji uwagi,
- poszerzanie słownictwa,
- posługiwanie się określeniami: ciepłe, zimne,
- rozwijanie umiejętności układania historyjek obrazkowych oraz określania, co się wydarzyło wcześniej, a co potem.
Luty
Tematy kompleksowe:
- Karnawał.
- Zwierzęta domowe.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
- rozwijanie sprawności oraz ekspresji ruchowej,
- rozwijanie spostrzegawczości,
- rozwijanie poczucia rytmu,
- kształtowanie motoryki małej i dużej,
- zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach i zajęciach ruchowych,
- rozwijanie koncentracji uwagi,
- poszerzanie słownictwa,
- kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała i przestrzeni,
- rozwijanie umiejętności liczenia, określania mniej, więcej, tyle samo oraz określanie długi, najdłuższy, krótki, najkrótszy,
- kształtowanie postaw prospołecznych,
- rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego,
- zapoznanie z tradycją balu karnawałowego,
- ćwiczenie percepcji wzrokowej,
- utrwalanie kolorów,
- poszerzanie wiedzy na temat zwierząt domowych,
- poznanie zawodu weterynarza,
- rozwijanie umiejętności współpracy,
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności w stosunku do podopiecznych zwierząt,
- rozwijanie empatii,
- zdobywanie wiedzy na temat zadań, wykonywanych przez psy.
Styczeń
Tematy kompleksowe:
- Zimno, coraz zimniej.
- Nasi bliscy.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- utrwalanie nazw zwierząt,
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej,
- rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
- rozwijanie sprawności oraz ekspresji ruchowej,
- rozwijanie spostrzegawczości,
- rozwijanie poczucia rytmu,
- kształtowanie motoryki małej i dużej,
- zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach i zajęciach ruchowych,
- rozwijanie koncentracji uwagi,
- poszerzanie słownictwa,
- kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała,
- utrwalenie zasad bezpieczeństwa podczas wyjść poza teren przedszkola,
- rozwijanie umiejętności stosowania się do reguł,
- pokonywanie własnej nieśmiałości podczas występów,
- wdrażanie dzieci do okazywania szacunku innym,
- dostrzeganie ważnej roli dziadków w życiu dzieci,
- kształtowanie postaw prospołecznych,
- kształtowanie nawyku kulturalnego zachowania się,
- rozwijanie umiejętności układania historyjek obrazkowych oraz określania, co się wydarzyło wcześniej, a co potem,
- rozwijanie umiejętności liczenia oraz określania mniej, więcej, tyle samo,
- rozwijanie umiejętności mierzenia i określania długości,
- rozwijanie umiejętności liczenia.
Grudzień
Tematy kompleksowe:
- Znam swoje ciało.
- W oczekiwaniu na święta.
- Kolorowy Nowy Rok.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
- rozwijanie sprawności oraz ekspresji ruchowej,
- rozwijanie spostrzegawczości,
- rozwijanie poczucia rytmu,
- kształtowanie motoryki małej i dużej,
- zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach i zajęciach ruchowych,
- rozwijanie koncentracji uwagi,
- poszerzanie słownictwa,
- kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała,
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania poszczególnych części ciała,
- utrwalenie zasad bezpieczeństwa podczas wyjść poza teren przedszkola,
- rozwijanie umiejętności liczenia oraz określania: mniej, więcej, tyle samo,
- rozwijanie umiejętności stosowania się do reguł,
- rozwijanie umiejętności mierzenia i określania długości,
- zachęcanie do samodzielnego wykonania ozdób świątecznych,
- kształtowanie postaw prospołecznych,
- kształtowanie nawyku kulturalnego zachowania się,
- rozwijanie umiejętności układania historyjek obrazkowych oraz określania, co się wydarzyło wcześniej, a co potem,
- zapoznanie z tradycjami Bożonarodzeniowymi w Polsce i na świecie,
- zapoznanie z tradycją dekorowania choinki,
- rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo - skutkowego,
- uświadamianie upływu czasu oraz cykliczności pór roku, miesięcy oraz dni tygodnia,
- rozwijanie spostrzegawczości,
- poznanie pojęcia Stary i Nowy Rok,
- poznanie tradycji noworocznych w Polsce i na świecie.
Listopad
Tematy kompleksowe:
- Tajemnice teatru.
- Szaruga jesienna.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
- wdrażanie do słuchania tekstów literackich i wypowiadania się na ich temat,
- zdobywanie wiedzy na temat teatru,
- zapoznanie z różnymi rodzajami lalek,
- wdrażanie do odpowiedniego zachowania w teatrze,
- rozwijanie umiejętności parateatralnych,
- zdobywanie wiedzy na temat zmian zachodzących jesienią,
- pokonywanie własnej nieśmiałości,
- poszerzanie zasobu słownictwa,
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,
- rozwijanie sprawności manualnej,
- rozwijanie umiejętności przeliczania elementów w zbiorze,
- rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego,
- rozwijanie zainteresowań plastycznych,
- kształtowanie czynności samoobsługowych i higienicznych.
Październik
Tematy kompleksowe:
- Powitanie jesieni.
- Jesień w sadzie.
- Jesień w ogrodzie.
- Poznajemy grzyby.
- Jesienny deszcz.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
- poznanie wyglądu i nazw wybranych darów jesieni,
- rozwijanie spostrzegawczości,
- rozwijanie umiejętności tworzenia i odtwarzania rytmów,
- integrowanie grupy oraz wytwarzanie przyjaznej atmosfery,
- wzbogacenie wiedzy na temat zmian zachodzących w przyrodzie podczas jesieni,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu i wypowiadania się na określony temat,
- kształtowanie motoryki małej i dużej,
- zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach i zajęciach ruchowych,
- rozwijanie koncentracji uwagi ,
- poszerzanie słownictwa,
- rozwijanie sprawności fizycznej,
- rozwijanie wrażliwości estetycznej poprzez uczestnictwo w przedstawieniu teatralnym,
- poznanie nazw oraz wyglądu wybranych owoców i warzyw,
- rozwijanie kompetencji matematycznych,
- kształtowanie umiejętności poznawania świata poprzez dokonywanie doświadczeń,
- poszerzanie wiedzy na temat korzyści płynących ze spożywania owoców oraz zdrowego stylu życia,
- rozwijanie słuchu muzycznego i poczucia rytmu,
- rozwijanie umiejętności prawidłowego chwytu,
- rozwijanie ekspresji twórczej oraz ruchowej,
- poznanie zasad bezpiecznej jazdy autokarem oraz poruszania się poza terenem przedszkola,
- rozwijanie umiejętności rozwiązywania zagadek słownych,
- rozwijanie umiejętności reagowania na sygnał nauczyciela,
- rozwijanie umiejętności porównywania oraz określania mały – duży,
- zapoznanie z nazwami i wyglądem wybranych grzybów leśnych,
- poznanie zasad bezpiecznego zbierania grzybów i poruszania się po lesie,
- usprawnianie narządów artykulacyjnych,
- kształtowanie umiejętności rysowania po śladzie,
- zapoznanie z etapami powstawania deszczu,
- zachęcanie do prowadzenia obserwacji przyrodniczych.
Wrzesień
Tematy kompleksowe:
- Moje przedszkole.
- Nasze zasady.
- Chętnie bawię się w przedszkolu.
- W przedszkolu nie jestem sam.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- poznanie oraz utrwalenie imion dzieci,
- budowanie poczucia bezpieczeństwa podczas pobytu w przedszkolu,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania ze względu na określoną cechę,
- wprowadzenie miłej i przyjaznej atmosfery, pełnej radości i zaufania,
- rozwijanie umiejętności reagowania na sygnał nauczyciela,
- rozwijanie umiejętności ustawiania się w kole i w pociągu,
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i rozwiązywania zagadek słownych,
- rozwijanie ekspresji i sprawności ruchowej,
- kształtowanie motoryki dużej i małej,
- rozwijanie umiejętności kolorowania i prawidłowego chwytu kredki,
- rozwijanie orientacji w schemacie ciała,
- zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach i zajęciach ruchowych,
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za przyrodę,
- wdrażanie do utrzymywania porządku w swoim otoczeniu,
- wskazywanie właściwych i niewłaściwych zachowań wobec przyrody,
- rozwijanie koncentracji uwagi,
- poszerzanie słownictwa,
- rozwijanie poczucia rytmu,
- rozwijanie kreatywności oraz wyobraźni przestrzennej,
- rozwijanie umiejętności tworzenia opisu i określania duży, mały,
- rozwijanie umiejętności nazywania kolorów,
- rozwijanie umiejętności przeliczania oraz określania mniej, więcej,
- rozwijanie poczucia przynależności do grupy przedszkolnej.