Tygodniowy rozkład zajęć
Poniedziałek: edukacja poznawcza - rozwijanie mowy i myślenia, rytmika.
Wtorek: zajęcia plastyczne/artystyczno-techniczne, zajęcia ruchowe.
Środa: edukacja poznawcza - rozwijanie mowy i myślenia, rytmika.
Czwartek: edukacja matematyczna, przyrodnicza, zajęcia ruchowe.
Piątek: zajęcia plastyczne/artystyczno-techniczne, ćwiczenia gimnastyczne.
J. angielski w codziennej pracy z dziećmi.
Czerwiec
Tematy kompleksowe:
- Owady.
- Zabawy podwórkowe.
- Nad morzem.
- Idą wakacje.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- integracja grupy, włączanie do zajęć i zadań dzieci obcojęzycznych,
- tworzenie atmosfery radości podczas działań plastycznych,
- poszerzanie wiadomości na temat owadów,
- wdrażanie dzieci do bezpiecznego zachowania się w kontakcie z owadami,
- poznanie i utrwalenie pojęć związanych z morzem,
- utrwalenie postaw związanych z bezpieczeństwem podczas kąpieli w morzu,
- zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego letniego wypoczynku,
- rozwijanie słownika czynnego dziecka,
- zachęcanie do uczestniczenia w zabawach ruchowych,
- zachęcanie do dłuższych swobodnych wypowiedzi,
- udział w zabawach ruchowych i muzyczno – ruchowych,
- wdrażanie do wypowiadania się na podstawie ilustracji,
- nabywanie umiejętności rozpoznawania dźwięków,
- poznanie zabaw, w które bawili się rodzice i dziadkowie dzieci,
- wspieranie rozwoju kreatywności i twórczości dziecka,
- zachęcanie do wypowiadania się,
- zachęcanie dzieci do aktywności na świeżym powietrzu,
- zaprezentowanie możliwości spędzania czasu na wolnym powietrzu,
- ćwiczenie spostrzegawczości, refleksu, sprytu,
- wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad gry oraz czekania na swoją kolej,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- rozwój małej i dużej motoryki,
- wyrabianie u dziecka prawidłowej postawy ciała,
- kształtowanie umiejętności orientacji w schemacie własnego ciała.
Maj
Tematy kompleksowe:
- Majowa łąka.
- Bezpieczny uczestnik ruchu drogowego.
- Święto Mamy i Taty.
- Święto Dzieci.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- integrowanie dzieci,
- upowszechnianie przepisów ruchu drogowego,
- rozwijanie wiedzy oraz wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- wyrabianie nawyku prawidłowego zachowania się na ulicy,
- rozwijanie umiejętności oceniania bezpieczeństwa przedstawianej sytuacji,
- rozróżnianie podstawowych znaków drogowych,
- zapoznanie z takimi pojęciami, jak: uczestnik ruchu, pieszy, droga, jezdnia, kierowca,
- uświadamianie potrzeby znajomości przepisów ruchu drogowego,
- uwrażliwianie dzieci na przechodzenie przez jezdnię tylko w wyznaczonych miejscach,
- utrwalanie wiedzy na temat sygnalizacji świetlnej,
- kształcenie umiejętności dbania o swoje bezpieczeństwo,
- zachęcanie do spędzania czasu na wolnym powietrzu,
- tworzenie zbiorów ze względu na określoną cechę,
- określanie (poprzez stosowanie określenia dużo - mało) ich liczebności,
- rozwijanie pamięci,
- zwracanie uwagi na staranność wykonanego zadania,
- doskonalenie sprawności palców i dłoni,
- doskonalenie umiejętności sprawnego wypełniania kolorem,
- rozwijanie umiejętności dzielenia przestrzeni z innymi przez ćwiczenia w parach z biernym partnerem, przeciwko partnerowi, razem z partnerem,
- doskonalenie umiejętności tworzenia skojarzeń do podanych wyrazów,
- rozwijanie poczucia rytmu,
- wdrażanie do sprawiania przyjemności innym poprzez występowanie i przygotowywanie upominków,
- uświadomienie dzieciom, że mają swoje prawa,
- rozwijanie umiejętności posługiwania się określeniami: "mały i duży" oraz dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni: nad, pod.
Kwiecień
Tematy kompleksowe:
- Kwiecień plecień.
- Święta Wielkanocne.
- Zwierzęta na wiejskim podwórku.
- Nasi Milusińscy.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- poznanie znaczenia tradycji,
- poszerzanie wiadomości na temat potraw, przygotowywanych na świąteczny stół,
- budzenie zainteresowania świątecznymi tradycjami,
- poznanie wybranych tradycji, związanych z Wielkanocą,
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
- doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i odpowiadania na pytania,
- poznanie zabaw matematycznych z pisankami,
- doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na jedną cechę,
- rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania,
- zachęcanie do aktywnej postawy podczas zajęć,
- doskonalenie percepcji wzrokowej,
- rozwijanie twórczej ekspresji plastycznej,
- budzenie zainteresowania otaczającym światem,
- budowanie słownika czynnego,
- rozwijanie umiejętności budowania spójnej i logicznej wypowiedzi,
- zachęcanie do pielęgnowania świątecznych tradycji,
- doskonalenie umiejętności przeliczania i myślenia logicznego,
- rozwijanie umiejętności słuchania instrukcji ze zrozumieniem,
- wdrażanie do starannego i estetycznego wykonania pracy,
- kształtowanie koncentracji uwagi i spostrzegawczości,
- rozwijanie mowy,
- zapoznanie dzieci z wybranymi zwierzętami wiejskimi,
- rozwijanie zainteresowań przyrodą: fauną i florą,
- poszerzanie wiedzy na temat zwierząt domowych,
- dostrzeganie, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawianie w stosunku do nich życzliwość i troski,
- zachęcanie dzieci do obserwowania przyrody oraz zmian zachodzących w związku ze zmianą poru roku.
Marzec
Tematy kompleksowe:
- Piłka - praca metodą projektu.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- stwarzanie przyjaznej atmosfery,
- poszerzanie wiedzy na temat różnego rodzaju piłek,
- przybliżenie historii powstania piłki,
- poznanie różnych gier, sportów z wykorzystaniem piłek,
- ćwiczenie umiejętności skupiania uwagi i koncentracji,
- rozwijanie umiejętności matematycznych,
- ćwiczenie pamięci,
- wzbogacanie słownictwa,
- rozwijanie umiejętności słuchania,
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa,
- budowanie poczucia przynależności do grupy,
- rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
- nazywanie swojego stanu emocjonalnego,
- rozpoznawanie emocji,
- radzenie sobie z porażkami,
- rozwijanie ekspresji twórczej,
- rozwijanie zmysłu dotyku,
- posługiwanie się określeniami: miękka, twarda,
- poszerzanie umiejętności matematycznych: przeliczanie, segregowanie, określanie wielkości,
- rozwijanie sprawności ruchowej.
Luty
Tematy kompleksowe:
- Dziecko w świecie wartości.
- Mały bohater.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- uwrażliwianie dzieci na potrzeby innych,
- zachęcanie do niesienia pomocy koleżankom i kolegom,
- zachęcanie dzieci do mówienia o swoich emocjach,
- wskazywanie i nazywanie wybranych emocji,
- pomoc w radzeniu sobie w trudnych sytuacjach,
- zapoznanie ze sposobem udzielania pierwszej pomocy: zakładanie opatrunku, pozycja boczna ustalona, resuscytacja,
- powtórzenie numerów alarmowych,
- zapoznanie dzieci z prawidłowym sposobem zgłaszania wypadku lub zdarzenia.
Styczeń
Tematy kompleksowe:
- Nasze postanowienia noworoczne.
- Kim będę, kiedy dorosnę.
- Co można robić zimą?
- Święto Babci i Dziadka.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- kształtowanie u dzieci postawy szacunku wobec osób starszych,
- kształtowanie umiejętności okazywania uczuć i wzmacniania więzi rodzinnych,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat swoich członków rodziny,
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stresowych,
- kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej, ekspresji ruchowej,
- zachęcanie dzieci do prezentowania swoich umiejętności,
- budowanie pewności siebie,
- kształtowanie odporności emocjonalnej,
- wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas zimowych zabaw,
- zapoznanie z wybranymi sportami zimowymi,
- zachęcanie dzieci do podejmowania aktywności fizycznej oraz spędzania czasu na świeżym powietrzu,
- rozwijanie umiejętności rzutu do celu,
- kształtowanie postaw zdrowej rywalizacji,
- kształtowanie motoryki w zakresie zręczności i zwinności,
- rozwijanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby poprzez rytmizowanie, wyklaskiwanie,
- wspieranie ciekawości i kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków,
- rozwijanie umiejętności współpracy w parach i małych zespołach,
- kształtowanie umiejętności uważnego obserwowania otoczenia, nazywania jego elementów, porównywania ich z tym, co znajduje się bliżej i dalej,
- wzbogacanie zasobu słownictwa dzieci.
Grudzień
Tematy kompleksowe:
- Grudniowe życzenia.
- Zimno, coraz zimniej.
- Idą Święta.
- Kończy się już rok.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- podtrzymywanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
- zapoznanie z tradycjami obchodzenia Świąt Bożego Narodzenia,
- zapoznanie z tradycją sylwestrową i noworoczną,
- wprowadzenie radosnej świątecznej atmosfery,
- rozwijanie umiejętności rozumienia znaków graficznych i symboli,
- utrwalanie wiedzy na temat pór roku,
- kształtowanie znajomości rozmieszczania elementów na kartce, rozwijanie orientacji w przestrzeni,
- dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem zimy,
- kształtowanie umiejętności dostrzegania powtarzalności następstw czasu - pór roku,
- poszerzanie słownika czynnego i biernego dzieci o nazwy miesięcy,
- rozwijanie logicznego myślenia,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy,
- zapoznanie dzieci z baśniami o tematyce świątecznej i zimowej,
- zapoznanie z wybranymi ptakami zimującymi w Polsce,
- zachęcanie dzieci do niesienia pomocy zwierzętom podczas zimy,
- rozwijanie umiejętności przeliczania na konkretach,
- kształtowanie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi,
- budowanie pewności siebie podczas prezentowania swoich umiejętności w czasie występu gwiazdkowego.
Listopad
Tematy kompleksowe:
- Jesienne zabawy.
- Jestem Polakiem i Europejczykiem.
- Dbam o zdrowie.
- Jesienna pogoda.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- rozwijanie przynależności narodowej,
- poszerzanie wiedzy na temat swojego kraju,
- zapoznanie z symbolami narodowymi Polski: godło, flaga, hymn,
- nauka śpiewu hymnu Polski,
- integrowanie dzieci,
- rozwijanie przynależności do grupy przedszkolnej,
- uwrażliwianie dzieci na konieczność używania zwrotów grzecznościowych,
- zachęcanie dzieci do niesienia pomocy sobie nawzajem,
- wdrażanie dzieci do dbania o swoje zdrowie,
- uwrażliwianie dzieci na konieczność prawidłowego mycia rąk,
- zapoznanie dzieci ze sposobami zapobiegania chorobom,
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych dzieci,
- zachęcanie dzieci do obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie,
- rozwijanie zainteresowań plastycznych poprzez różnego rodzaju prace plastyczne: lepienie z plasteliny, kolaż, stemple, wycinanki, wydzieranki,
- rozwijanie umiejętności posługiwania się nożyczkami,
- utrwalanie nazw kolorów oraz sposobów mieszania barw,
- ćwiczenia pamięci i koncentracji poprzez naukę wierszyków,
- rozwijanie umiejętności matematycznych: kontynuowanie rytmów, odtwarzanie rytmów, tworzenie zbiorów, liczenie przedmiotów,
- rozwijanie umiejętności wokalnych i rytmicznych,
- ćwiczenia słuchu oraz spostrzegania wzrokowego.
Październik
Tematy kompleksowe:
- Szukamy jesieni w parku.
- Co słychać w lesie.
- Jesień daje nam warzywa.
- Moja rodzina i ja.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- rozwijanie zainteresowań przyrodą, wskazywanie i opisywanie oznak związanych ze zmianą pór roku,
- zapoznanie dzieci z wybranymi drzewami w parkach,
- zapoznanie z wybranymi zwierzętami leśnymi,
- zachęcanie dzieci do zdrowego odżywiania się, tj. jedzenia warzyw,
- wdrażanie dzieci do dbania o swoje zdrowie, tj. ubieranie się adekwatnie do pogody,
- wzbogacanie słownictwa dzieci,
- rozwijanie umiejętności matematycznych: liczenie, klasyfikowanie, odtwarzanie rytmów, porównywanie zbiorów,
- rozwijanie kreatywności i wyobraźni poprzez różnego rodzaju prace plastyczne,
- budowanie pewności siebie dzieci oraz integrowanie grupy,
- ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej,
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
- wzmacnianie więzi rodzinnych oraz przynależności do grupy.
Wrzesień
Tematy kompleksowe:
- Witaj przedszkole.
- Mały uczestnik ruchu drogowego.
- Wszędzie kropki.
- Jestem czyściochem.
- Owoce od kuchni.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- integrowanie dzieci poprzez zabawy i zajęcia,
- zapoznanie dzieci z wyglądem przedszkola, sal, kącików zainteresowań,
- stworzenie i utrwalanie kodeksu przedszkolaka,
- zapoznanie z zasadami bezpiecznej zabawy w sali przedszkolnej oraz w ogrodzie przedszkolnym,
- budowanie pewności siebie oraz dobrego samopoczucia w przedszkolu,
- rozwijanie umiejętności wyrażania emocji,
- zachęcanie dzieci do wspólnej zabawy,
- ćwiczenia prawidłowych nawyków higienicznych,
- wdrażanie dzieci do dbania o swoje zdrowie i bezpieczeństwo,
- poszerzanie wiedzy na temat wybranych owoców,
- zachęcanie dzieci do podejmowania aktywności badawczej poprzez doświadczenia,
- rozwijanie zainteresowań otaczającym światem,
- zapoznanie z zawodem strażnika miejskiego,
- wdrażanie do bezpiecznego i ostrożnego poruszania się po drogach i ulicach,
- wskazanie znaczenia noszenia odblasków, dzięki którym uczestnicy ruchu drogowego są bardziej widoczni na drodze, a przez to bardziej bezpieczni,
- rozwijanie logicznego myślenia,
- kształtowanie reakcji na sygnał wzrokowy,
- rozwijanie umiejętności matematycznych dzieci: liczenie, klasyfikowanie przedmiotów,
- zachęcanie dzieci do dbania o przyrodę,
- zapoznanie dzieci ze sposobem segregacji śmieci: plastik, papier, szkło.