Tygodniowy rozkład zajęć

Poniedziałek: zajęcia poznawcze, kształtujące mowę, rytmika, j. angielski.
Wtorek: zajęcia plastyczne/artystyczno-techniczne, ćwiczenia gimnastyczne.
Środa: zajęcia poznawcze, kształtujące mowę, rytmika, j. angielski.
Czwartek: zajęcia kształtujące umiejętności matematyczne, ćwiczenia gimnastyczne.
Piątek: zajęcia plastyczne/artystyczno-techniczne, ćwiczenia gimnastyczne.

Czerwiec

Tematy kompleksowe:

  1. Zwierzęta duże i małe.
  2. Świat oczami dziecka.
  3. Lato.
  4. Dziecko w świecie oceanów.
  5. Wakacje!

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • kształtowanie umiejętności odejmowania i prawidłowego zapisywania działania,
  • doskonalenie umiejętności dodawania,
  • rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez posługiwanie się modelami monet i banknotów,
  • zaznajomienie ze znaczeniem takich wartości jak: dbanie o środowisko w tym rośliny, zwierzęta, wodę,
  • kształtowanie odporności emocjonalnej poprzez wypowiadanie się na forum grupy,
  • rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo -skutkowego,
  • rozwijanie umiejętności obdarzania innych uwagą,
  • doskonalenie umiejętności niewerbalnego wyrażania emocji,
  • doskonalenie współpracy z rówieśnikami,
  • doskonalenie umiejętności przedsiębiorczych,
  • rozwijanie umiejętności dostrzegania zmiany charakteru muzyki,
  • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
  • wspomaganie rozwoju umysłowego poprzez eksperymentowanie,
  • nauka sprawdzania i weryfikowania hipotez,
  • zapoznanie ze zwierzętami morskimi żyjącymi w oceanach,
  • zapoznanie z nazwami kontynentów i oceanów,
  • przygotowanie do rozstania z przedszkolem i przedszkolnymi przyjaciółmi,
  • wskazanie sposobów na podtrzymanie kontaktu z przyjaciółmi z grupy.

Maj

Tematy kompleksowe:

  1. Polska to mój dom.
  2. Tajemnice książek.
  3. Chcemy być bezpieczni.
  4. Dziecko w świecie wartości.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • zapoznanie z literą i głoską: J, F, H,
  • utrwalenie nazw miast leżących nad Wisłą,
  • rozwijanie fantazji i wyobraźni,
  • doskonalenie umiejętności niewerbalnego wyrażania emocji,
  • doskonalenie współpracy z rówieśnikami,
  • ćwiczenie umiejętności dodawania w codziennych sytuacjach,
  • ćwiczenie umiejętności rozpoznawania symboli monet i banknotów, cyfr i liczb,
  • rozwijanie umiejętności prawidłowego poruszania się po ulicy,
  • rozwijanie zainteresowań ruchem drogowym, zachęcanie do jego obserwacji,
  • utrwalenie wiedzy na temat pojazdów uprzywilejowanych,
  • wprowadzenie słownictwa określającego nazwy zawodów, związanych z powstawaniem książek – autor, drukarz, grafik, wydawca,
  • doskonalenie umiejętności używania określeń dotyczących miejsca w przestrzeni,
  • nabywanie przez dziecko wiedzy o sobie i innych,
  • nazywanie stanów emocjonalnych,
  • dostrzeganie odrębności innych,
  • przestrzeganie zasad zgodnego życia w grupie,
  • określanie własnych upodobań,
  • dostrzeganie różnic między dobrem, a złem,
  • zaznajomienie ze znaczeniem takich wartości, jak: życzliwość, tolerancja, uczciwość,
  • szanowanie emocji innych osób, zwierząt i roślin.

Kwiecień

Tematy kompleksowe:

  1. Zwierzęta na wiejskim podwórku.
  2. Wielkanoc.
  3. Przygotowania do występu z okazji dnia mamy i taty/ Praca Rolnika.
  4. Dbamy o naszą planetę.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • wdrażanie do samodzielnego wyszukiwania i weryfikowania informacji, dotyczących pracy w gospodarstwie,
  • rozwijanie umiejętności współpracy,
  • kształtowanie kompetencji językowych poprzez analizę i syntezę głosek w słowach,
  • wzbogacanie wiedzy na temat zwierząt gospodarskich,
  • utrwalenie informacji o produktach wytwarzanych z mleka,
  • ćwiczenie uważnego słuchania i reagowania na polecenia ruchem,
  • kształtowanie odporności emocjonalnej przez swobodne wypowiedzi na forum grupy,
  • zapoznanie z tradycją Wielkiej Nocy i jej symbolami,
  • kształcenie kompetencji językowych poprzez zapoznanie ze słowami pochodzącymi z języka kaszubskiego na przykładzie piosenki „Kaszubskie nuty”,
  • kształtowanie zainteresowania kulturą polską,
  • doskonalenie pamięci muzycznej, ruchowej i słuchowej,
  • ćwiczenie umiejętności deklamowania wierszy,
  • doskonalenie umiejętności ilustrowania treści wiersza ruchem,
  • utrwalenie informacji o pochodzeniu produktów spożywczych,
  • zapoznanie z literą i głoską Z,
  • wprowadzenie pojęć ekologia i ekologiczny,
  • kształtowanie umiejętności poczucia odpowiedzialności za dobrostan naszej planety,
  • utrwalanie informacji o sposobach segregacji odpadów,
  • rozbudzanie zainteresowań technicznych i konstrukcyjnych,
  • zapoznanie z odnawialnymi źródłami energii,
  • ćwiczenie umiejętności zwracania uwagi na emocje innych i szanowania ich,
  • odróżnianie prawej i lewej strony.

Marzec

Tematy kompleksowe:

  1. Wynalazki.
  2. W marcu, jak w garncu.
  3. Sadzimy roślinki.
  4. Witaj wiosno.
  5. Kosmos.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • zapoznanie z literą i głoską: P, W, C, G, Ł,
  • ćwiczenie prawidłowego zapisywania cyfr,
  • rozwijanie zainteresowań wynalazkami technologicznymi,
  • poszerzanie wiedzy na temat sposobu działania radia, telewizora, telefonu, komputera,
  • utrwalenie informacji o charakterystycznych cechach wiosny,
  • doskonalenie umiejętności matematycznych – aspekt porządkowy liczb,
  • rozwijanie kompetencji językowych dzieci przez poznanie przysłów oraz związków frazeologicznych, związanych z wiosną,
  • kształtowanie postawy proekologicznej – założenie przedszkolnej uprawy roślin,
  • zapoznanie z zawodem ekologa, ogrodnika, astronoma,
  • rozwijanie umiejętności pisania instrukcji sadzenia roślin,
  • zapoznanie z zasadami dbania o rośliny,
  • utrwalenie informacji o kierunkach wędrówek ptaków,
  • doskonalenie umiejętności interpretowania muzyki ruchem,
  • zapoznanie ze zwyczajami pożegnania zimy,
  • promowanie zasad zdrowego trybu życia,
  • zapoznanie z nazwami planet w Układzie Słonecznym,
  • poszerzanie wiadomości na temat kosmosu i Układu Słonecznego,
  • zapoznanie ze słowem wszechświat,
  • rozwijanie poczucia własnej wartości,
  • zapoznanie z postacią Mikołaja Kopernika.

Luty

Tematy kompleksowe:

  1. Baśnie, bajki, legendy.
  2. Więcej wiem, mniej choruję.
  3. Projekt Szkoła.
  4. W dawnych czasach.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • zapoznanie z literą i głoską: B, N,
  • zapoznanie z cyfrą i liczbą 10,
  • kształtowanie potrzeby uczestnictwa w kulturze,
  • przypomnienie zasad bezpiecznego i higienicznego korzystania z telewizora,
  • doskonalenie umiejętności nazywania i identyfikowania poznanych liter,
  • zapoznanie z elementami kultury polskiej na podstawie legend,
  • rozwijanie kompetencji językowych poprzez analizę i syntezę głosek w słowach,
  • poznanie różnic między legendą, a baśnią,
  • uświadomienie dzieciom istnienia bakterii i wirusów,
  • zapoznanie dzieci ze sposobem rozprzestrzeniania się czynników chorobotwórczych,
  • zapoznanie z profilaktyką chorób zakaźnych – myciem rąk i szczepieniem,
  • uświadomienie dzieciom, że ręce są głównym nośnikiem czynników chorobotwórczych,
  • doskonalenie umiejętności prawidłowego mycia rąk,
  • oswajanie emocji i stresu związanego z pójściem do szkoły,
  • poznanie przestrzeni szkoły,
  • ćwiczenie umiejętności zadawania pytań,
  • ćwiczenie stawiania hipotez,
  • budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym,
  • rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych,
  • rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi,
  • rozwijanie kompetencji samodzielnego uczenia się z różnych źródeł,
  • wspomaganie rozwoju intelektualnego i odporności emocjonalnej podczas rozgrywania gier planszowych,
  • doskonalenie umiejętności odróżniania fikcji od rzeczywistości,
  • ćwiczenie zdolności dedukcji,
  • zapoznanie z zawodem archeologa i paleontologa.

Styczeń

Tematy kompleksowe:

  1. Witamy Nowy Rok.
  2. Co można robić zimą.
  3. Święto babci i dziadka.
  4. Bezpiecznie w zimę.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • zapoznanie z literą i głoską: L, U, S,
  • zapoznanie z cyfrą i liczbą: 7, 8, 9,
  • rozwijanie umiejętności układania historyjki obrazkowej w odpowiedniej kolejności,
  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat odmierzania czasu,
  • ćwiczenie pamięci wzrokowej,
  • kształtowanie umiejętności prawidłowego wypowiadania się i mówienia pełnym zdaniem na wskazany temat,
  • wprowadzenie do nauki odczytywania godzin,
  • usprawnianie umiejętności koncentrowania uwagi na osobie i sygnale,
  • utrwalenie nazw tygodnia i ich przemienności,
  • ćwiczenie umiejętności korzystania z ozobotów i dbania o nich,
  • ćwiczenie umiejętności korzystania z kodów obrazkowych – odczytywania i przetwarzania ich,
  • podnoszenie umiejętności i kompetencji kluczowych,
  • rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez określanie zmian odwracalnych i nieodwracalnych w przyrodzie,
  • rozwijanie umiejętności odtwarzania rytmów ruchowo-słuchowo-wzrokowych,
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania śladów pozostawionych przez zwierzęta w śniegu,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • uczestniczenie w zabawach karnawałowych,
  • tworzenie pozytywnej atmosfery w grupie,
  • przypominanie zasad bezpiecznej zabawy zimą,
  • poszerzanie słownika czynnego i biernego dzieci o pojęcia związane ze sportami zimowymi,
  • zapoznanie z mistrzami Polski w zimowych dyscyplinach sportowych,
  • zachęcanie do działań artystycznych - odgrywanie scenek.

Grudzień

Tematy kompleksowe:

  1. Zimno, coraz zimniej.
  2. Grudniowe życzenia.
  3. Zawody.
  4. Święta za pasem.
  5. Świąteczne tradycje.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • zapoznanie z literą i głoską: K, R, L,
  • zapoznanie z cyfrą i liczbą: 5, 6, 7,
  • rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez wskazywanie podobieństw i różnic pomiędzy obrazkami,
  • rozwijanie umiejętności czytania kodów językowych i ich przetwarzania,
  • rozpoznawanie i nazywanie ptaków pozostających na zimę w Polsce oraz przylatujących w czasie zimy,
  • utrwalanie informacji na temat pochodzenia różnych produktów, które jemy,
  • umiejętność nazywania i rozpoznawania zawodów i ich atrybutów,
  • wyrażanie emocji za pomocą środków pozawerbalnych,
  • nazywanie zawodów wykonywanych przez swoich bliskich,
  • zapoznanie z różnymi sposobami mierzenia długości rzeczy – stopą, krokami, dłonią,
  • utrwalanie informacji o tradycjach świątecznych w Polsce i na świecie,
  • rozwijanie kompetencji językowych i matematycznych poprzez stosowanie pojęć: wcześniej, później, teraz,
  • umacnianie poczucia przynależności do rodziny,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na określoną cechę,
  • doskonalenie umiejętności przeliczania (liczebniki główne i porządkowe),
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • doskonalenie umiejętności planowania własnej pracy,
  • ćwiczenie umiejętności logicznego myślenia,
  • rozwijanie prawidłowego chwytu pisarskiego,
  • ćwiczenie dobierania słów na określoną głoskę,
  • rozwijanie umiejętności pracowania z mapą Polski i znajdowanie niektórych miejsc.

Listopad

Tematy kompleksowe:

  1. Listopadowe wspomnienia.
  2. Czyste powietrze wokół nas.
  3. Co już wiemy i umiemy.
  4. Zwierzęta domowe.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • zapoznanie z literą i głoską: M, D, Y,
  • zapoznanie z cyfrą i liczbą: 3, 4,
  • rozwijanie umiejętności czytania metodą globalną i sylabową,
  • ćwiczenie umiejętności analizy i syntezy głoskowej,
  • kształtowanie poczucia przynależności do wspólnoty, jaką jest rodzina,
  • utrwalanie określeń: najmłodszy, najstarszy, starszy od,
  • kształtowanie inwencji twórczej (improwizacja ruchowa),
  • przypominanie zasad kulturalnego zachowywania się podczas przedstawień teatralnych,
  • poznawanie i przestrzeganie podstawowych zasad i zabiegów higienicznych na rzecz własnego zdrowia fizycznego i psychicznego,
  • rozwijanie kompetencji technologicznych,
  • nauka tworzenia własnych map myśli,
  • kształtowanie umiejętności lokalizowania różnych źródeł dymu,
  • kształtowanie umiejętności określania przyczyn wydobywania się dymów,
  • zwiększenie wiedzy dotyczącej szkodliwości dymu papierosowego,
  • zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów,
  • samodzielne wyszukiwanie informacji o zwierzętach domowych z różnych źródeł,
  • wzbogacanie wiedzy na temat klasyfikacji zwierząt,
  • rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez tworzenie i nazywanie zbiorów obiektów.

Październik

Tematy kompleksowe:

  1. Dbamy o zdrowie.
  2. Zwyczaje zwierząt.
  3. Zabawy na jesienne wieczory.
  4. Jesienna pogoda.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • utrwalenie zasad zdrowego odżywiania,
  • kształtowanie umiejętności różnicowania produktów zdrowych i niezdrowych,
  • doskonalenie pamięci i percepcji słuchowej,
  • doskonalenie małej motoryki i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • zapoznanie z literą i głoską I,
  • rozwijanie umiejętności czytania metodą globalną i sylabową,
  • utrwalanie poznanych liter – o, a, i,
  • poszerzanie wiedzy na temat jesiennych zwyczajów zwierząt,
  • wdrażanie dzieci do odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości,
  • zapoznanie z literą i głoską E,
  • przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych,
  • ćwiczenie umiejętności analizy i syntezy głoskowej,
  • rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez określanie zmian odwracalnych i nieodwracalnych w przyrodzie na podstawie doświadczeń z wodą,
  • rozwijanie myślenia operacyjnego – badanie stałości i objętości płynów,
  • rozwijanie kompetencji językowych poprzez analizę i syntezę głosek w słowach dotyczących jesiennej pogody,
  • zapoznanie z literą T jak termometr.

Wrzesień

Tematy kompleksowe:

  1. W przedszkolu.
  2. Wakacyjne wspomnienia.
  3. Jesteśmy bezpieczni.
  4. Dbam o siebie i środowisko.
  5. Jesień w sadzie.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • integracja grupy,
  • wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery,
  • rozwijanie umiejętności właściwego odnoszenia się do rówieśników,
  • zachęcanie dzieci do poznawania nowego otoczenia,
  • rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej,
  • zapoznanie z liczbą i cyfrą 0,
  • doskonalenie umiejętności interpersonalnych,
  • utrwalanie zasad bezpiecznego zachowania się w bezpośrednich i pośrednich kontaktach z ludźmi,
  • przypominanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach,
  • przypominanie i utrwalanie numerów alarmowych,
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze,
  • rozwijanie umiejętności segregowania śmieci,
  • rozwijanie umiejętności kontynuowania rytmów 3-elementowych,
  • utrwalanie zasad bezpiecznego grzybobrania,
  • odróżnianie grzybów jadalnych i niejadalnych,
  • poznanie zapisu graficznego głosek: o, a.