Tygodniowy rozkład zajęć
Poniedziałek: zajęcia poznawcze, kształtujące mowę, rytmika, j. angielski.
Wtorek: zajęcia plastyczne/artystyczno-techniczne, ćwiczenia gimnastyczne.
Środa: zajęcia poznawcze, kształtujące mowę, rytmika, j. angielski.
Czwartek: zajęcia kształtujące umiejętności matematyczne, ćwiczenia gimnastyczne.
Piątek: zajęcia plastyczne/artystyczno-techniczne, ćwiczenia gimnastyczne.
Czerwiec
Tematy kompleksowe:
- Zwierzęta duże i małe.
- Świat oczami dziecka.
- Lato.
- Dziecko w świecie oceanów.
- Wakacje!
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- kształtowanie umiejętności odejmowania i prawidłowego zapisywania działania,
- doskonalenie umiejętności dodawania,
- rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez posługiwanie się modelami monet i banknotów,
- zaznajomienie ze znaczeniem takich wartości jak: dbanie o środowisko w tym rośliny, zwierzęta, wodę,
- kształtowanie odporności emocjonalnej poprzez wypowiadanie się na forum grupy,
- rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo -skutkowego,
- rozwijanie umiejętności obdarzania innych uwagą,
- doskonalenie umiejętności niewerbalnego wyrażania emocji,
- doskonalenie współpracy z rówieśnikami,
- doskonalenie umiejętności przedsiębiorczych,
- rozwijanie umiejętności dostrzegania zmiany charakteru muzyki,
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
- wspomaganie rozwoju umysłowego poprzez eksperymentowanie,
- nauka sprawdzania i weryfikowania hipotez,
- zapoznanie ze zwierzętami morskimi żyjącymi w oceanach,
- zapoznanie z nazwami kontynentów i oceanów,
- przygotowanie do rozstania z przedszkolem i przedszkolnymi przyjaciółmi,
- wskazanie sposobów na podtrzymanie kontaktu z przyjaciółmi z grupy.
Maj
Tematy kompleksowe:
- Polska to mój dom.
- Tajemnice książek.
- Chcemy być bezpieczni.
- Dziecko w świecie wartości.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- zapoznanie z literą i głoską: J, F, H,
- utrwalenie nazw miast leżących nad Wisłą,
- rozwijanie fantazji i wyobraźni,
- doskonalenie umiejętności niewerbalnego wyrażania emocji,
- doskonalenie współpracy z rówieśnikami,
- ćwiczenie umiejętności dodawania w codziennych sytuacjach,
- ćwiczenie umiejętności rozpoznawania symboli monet i banknotów, cyfr i liczb,
- rozwijanie umiejętności prawidłowego poruszania się po ulicy,
- rozwijanie zainteresowań ruchem drogowym, zachęcanie do jego obserwacji,
- utrwalenie wiedzy na temat pojazdów uprzywilejowanych,
- wprowadzenie słownictwa określającego nazwy zawodów, związanych z powstawaniem książek – autor, drukarz, grafik, wydawca,
- doskonalenie umiejętności używania określeń dotyczących miejsca w przestrzeni,
- nabywanie przez dziecko wiedzy o sobie i innych,
- nazywanie stanów emocjonalnych,
- dostrzeganie odrębności innych,
- przestrzeganie zasad zgodnego życia w grupie,
- określanie własnych upodobań,
- dostrzeganie różnic między dobrem, a złem,
- zaznajomienie ze znaczeniem takich wartości, jak: życzliwość, tolerancja, uczciwość,
- szanowanie emocji innych osób, zwierząt i roślin.
Kwiecień
Tematy kompleksowe:
- Zwierzęta na wiejskim podwórku.
- Wielkanoc.
- Przygotowania do występu z okazji dnia mamy i taty/ Praca Rolnika.
- Dbamy o naszą planetę.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- wdrażanie do samodzielnego wyszukiwania i weryfikowania informacji, dotyczących pracy w gospodarstwie,
- rozwijanie umiejętności współpracy,
- kształtowanie kompetencji językowych poprzez analizę i syntezę głosek w słowach,
- wzbogacanie wiedzy na temat zwierząt gospodarskich,
- utrwalenie informacji o produktach wytwarzanych z mleka,
- ćwiczenie uważnego słuchania i reagowania na polecenia ruchem,
- kształtowanie odporności emocjonalnej przez swobodne wypowiedzi na forum grupy,
- zapoznanie z tradycją Wielkiej Nocy i jej symbolami,
- kształcenie kompetencji językowych poprzez zapoznanie ze słowami pochodzącymi z języka kaszubskiego na przykładzie piosenki „Kaszubskie nuty”,
- kształtowanie zainteresowania kulturą polską,
- doskonalenie pamięci muzycznej, ruchowej i słuchowej,
- ćwiczenie umiejętności deklamowania wierszy,
- doskonalenie umiejętności ilustrowania treści wiersza ruchem,
- utrwalenie informacji o pochodzeniu produktów spożywczych,
- zapoznanie z literą i głoską Z,
- wprowadzenie pojęć ekologia i ekologiczny,
- kształtowanie umiejętności poczucia odpowiedzialności za dobrostan naszej planety,
- utrwalanie informacji o sposobach segregacji odpadów,
- rozbudzanie zainteresowań technicznych i konstrukcyjnych,
- zapoznanie z odnawialnymi źródłami energii,
- ćwiczenie umiejętności zwracania uwagi na emocje innych i szanowania ich,
- odróżnianie prawej i lewej strony.
Marzec
Tematy kompleksowe:
- Wynalazki.
- W marcu, jak w garncu.
- Sadzimy roślinki.
- Witaj wiosno.
- Kosmos.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- zapoznanie z literą i głoską: P, W, C, G, Ł,
- ćwiczenie prawidłowego zapisywania cyfr,
- rozwijanie zainteresowań wynalazkami technologicznymi,
- poszerzanie wiedzy na temat sposobu działania radia, telewizora, telefonu, komputera,
- utrwalenie informacji o charakterystycznych cechach wiosny,
- doskonalenie umiejętności matematycznych – aspekt porządkowy liczb,
- rozwijanie kompetencji językowych dzieci przez poznanie przysłów oraz związków frazeologicznych, związanych z wiosną,
- kształtowanie postawy proekologicznej – założenie przedszkolnej uprawy roślin,
- zapoznanie z zawodem ekologa, ogrodnika, astronoma,
- rozwijanie umiejętności pisania instrukcji sadzenia roślin,
- zapoznanie z zasadami dbania o rośliny,
- utrwalenie informacji o kierunkach wędrówek ptaków,
- doskonalenie umiejętności interpretowania muzyki ruchem,
- zapoznanie ze zwyczajami pożegnania zimy,
- promowanie zasad zdrowego trybu życia,
- zapoznanie z nazwami planet w Układzie Słonecznym,
- poszerzanie wiadomości na temat kosmosu i Układu Słonecznego,
- zapoznanie ze słowem wszechświat,
- rozwijanie poczucia własnej wartości,
- zapoznanie z postacią Mikołaja Kopernika.
Luty
Tematy kompleksowe:
- Baśnie, bajki, legendy.
- Więcej wiem, mniej choruję.
- Projekt Szkoła.
- W dawnych czasach.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- zapoznanie z literą i głoską: B, N,
- zapoznanie z cyfrą i liczbą 10,
- kształtowanie potrzeby uczestnictwa w kulturze,
- przypomnienie zasad bezpiecznego i higienicznego korzystania z telewizora,
- doskonalenie umiejętności nazywania i identyfikowania poznanych liter,
- zapoznanie z elementami kultury polskiej na podstawie legend,
- rozwijanie kompetencji językowych poprzez analizę i syntezę głosek w słowach,
- poznanie różnic między legendą, a baśnią,
- uświadomienie dzieciom istnienia bakterii i wirusów,
- zapoznanie dzieci ze sposobem rozprzestrzeniania się czynników chorobotwórczych,
- zapoznanie z profilaktyką chorób zakaźnych – myciem rąk i szczepieniem,
- uświadomienie dzieciom, że ręce są głównym nośnikiem czynników chorobotwórczych,
- doskonalenie umiejętności prawidłowego mycia rąk,
- oswajanie emocji i stresu związanego z pójściem do szkoły,
- poznanie przestrzeni szkoły,
- ćwiczenie umiejętności zadawania pytań,
- ćwiczenie stawiania hipotez,
- budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym,
- rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych,
- rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi,
- rozwijanie kompetencji samodzielnego uczenia się z różnych źródeł,
- wspomaganie rozwoju intelektualnego i odporności emocjonalnej podczas rozgrywania gier planszowych,
- doskonalenie umiejętności odróżniania fikcji od rzeczywistości,
- ćwiczenie zdolności dedukcji,
- zapoznanie z zawodem archeologa i paleontologa.
Styczeń
Tematy kompleksowe:
- Witamy Nowy Rok.
- Co można robić zimą.
- Święto babci i dziadka.
- Bezpiecznie w zimę.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- zapoznanie z literą i głoską: L, U, S,
- zapoznanie z cyfrą i liczbą: 7, 8, 9,
- rozwijanie umiejętności układania historyjki obrazkowej w odpowiedniej kolejności,
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat odmierzania czasu,
- ćwiczenie pamięci wzrokowej,
- kształtowanie umiejętności prawidłowego wypowiadania się i mówienia pełnym zdaniem na wskazany temat,
- wprowadzenie do nauki odczytywania godzin,
- usprawnianie umiejętności koncentrowania uwagi na osobie i sygnale,
- utrwalenie nazw tygodnia i ich przemienności,
- ćwiczenie umiejętności korzystania z ozobotów i dbania o nich,
- ćwiczenie umiejętności korzystania z kodów obrazkowych – odczytywania i przetwarzania ich,
- podnoszenie umiejętności i kompetencji kluczowych,
- rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez określanie zmian odwracalnych i nieodwracalnych w przyrodzie,
- rozwijanie umiejętności odtwarzania rytmów ruchowo-słuchowo-wzrokowych,
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania śladów pozostawionych przez zwierzęta w śniegu,
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
- uczestniczenie w zabawach karnawałowych,
- tworzenie pozytywnej atmosfery w grupie,
- przypominanie zasad bezpiecznej zabawy zimą,
- poszerzanie słownika czynnego i biernego dzieci o pojęcia związane ze sportami zimowymi,
- zapoznanie z mistrzami Polski w zimowych dyscyplinach sportowych,
- zachęcanie do działań artystycznych - odgrywanie scenek.
Grudzień
Tematy kompleksowe:
- Zimno, coraz zimniej.
- Grudniowe życzenia.
- Zawody.
- Święta za pasem.
- Świąteczne tradycje.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- zapoznanie z literą i głoską: K, R, L,
- zapoznanie z cyfrą i liczbą: 5, 6, 7,
- rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez wskazywanie podobieństw i różnic pomiędzy obrazkami,
- rozwijanie umiejętności czytania kodów językowych i ich przetwarzania,
- rozpoznawanie i nazywanie ptaków pozostających na zimę w Polsce oraz przylatujących w czasie zimy,
- utrwalanie informacji na temat pochodzenia różnych produktów, które jemy,
- umiejętność nazywania i rozpoznawania zawodów i ich atrybutów,
- wyrażanie emocji za pomocą środków pozawerbalnych,
- nazywanie zawodów wykonywanych przez swoich bliskich,
- zapoznanie z różnymi sposobami mierzenia długości rzeczy – stopą, krokami, dłonią,
- utrwalanie informacji o tradycjach świątecznych w Polsce i na świecie,
- rozwijanie kompetencji językowych i matematycznych poprzez stosowanie pojęć: wcześniej, później, teraz,
- umacnianie poczucia przynależności do rodziny,
- rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na określoną cechę,
- doskonalenie umiejętności przeliczania (liczebniki główne i porządkowe),
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- doskonalenie umiejętności planowania własnej pracy,
- ćwiczenie umiejętności logicznego myślenia,
- rozwijanie prawidłowego chwytu pisarskiego,
- ćwiczenie dobierania słów na określoną głoskę,
- rozwijanie umiejętności pracowania z mapą Polski i znajdowanie niektórych miejsc.
Listopad
Tematy kompleksowe:
- Listopadowe wspomnienia.
- Czyste powietrze wokół nas.
- Co już wiemy i umiemy.
- Zwierzęta domowe.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- zapoznanie z literą i głoską: M, D, Y,
- zapoznanie z cyfrą i liczbą: 3, 4,
- rozwijanie umiejętności czytania metodą globalną i sylabową,
- ćwiczenie umiejętności analizy i syntezy głoskowej,
- kształtowanie poczucia przynależności do wspólnoty, jaką jest rodzina,
- utrwalanie określeń: najmłodszy, najstarszy, starszy od,
- kształtowanie inwencji twórczej (improwizacja ruchowa),
- przypominanie zasad kulturalnego zachowywania się podczas przedstawień teatralnych,
- poznawanie i przestrzeganie podstawowych zasad i zabiegów higienicznych na rzecz własnego zdrowia fizycznego i psychicznego,
- rozwijanie kompetencji technologicznych,
- nauka tworzenia własnych map myśli,
- kształtowanie umiejętności lokalizowania różnych źródeł dymu,
- kształtowanie umiejętności określania przyczyn wydobywania się dymów,
- zwiększenie wiedzy dotyczącej szkodliwości dymu papierosowego,
- zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów,
- samodzielne wyszukiwanie informacji o zwierzętach domowych z różnych źródeł,
- wzbogacanie wiedzy na temat klasyfikacji zwierząt,
- rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez tworzenie i nazywanie zbiorów obiektów.
Październik
Tematy kompleksowe:
- Dbamy o zdrowie.
- Zwyczaje zwierząt.
- Zabawy na jesienne wieczory.
- Jesienna pogoda.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- utrwalenie zasad zdrowego odżywiania,
- kształtowanie umiejętności różnicowania produktów zdrowych i niezdrowych,
- doskonalenie pamięci i percepcji słuchowej,
- doskonalenie małej motoryki i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- zapoznanie z literą i głoską I,
- rozwijanie umiejętności czytania metodą globalną i sylabową,
- utrwalanie poznanych liter – o, a, i,
- poszerzanie wiedzy na temat jesiennych zwyczajów zwierząt,
- wdrażanie dzieci do odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości,
- zapoznanie z literą i głoską E,
- przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych,
- ćwiczenie umiejętności analizy i syntezy głoskowej,
- rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez określanie zmian odwracalnych i nieodwracalnych w przyrodzie na podstawie doświadczeń z wodą,
- rozwijanie myślenia operacyjnego – badanie stałości i objętości płynów,
- rozwijanie kompetencji językowych poprzez analizę i syntezę głosek w słowach dotyczących jesiennej pogody,
- zapoznanie z literą T jak termometr.
Wrzesień
Tematy kompleksowe:
- W przedszkolu.
- Wakacyjne wspomnienia.
- Jesteśmy bezpieczni.
- Dbam o siebie i środowisko.
- Jesień w sadzie.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- integracja grupy,
- wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery,
- rozwijanie umiejętności właściwego odnoszenia się do rówieśników,
- zachęcanie dzieci do poznawania nowego otoczenia,
- rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej,
- zapoznanie z liczbą i cyfrą 0,
- doskonalenie umiejętności interpersonalnych,
- utrwalanie zasad bezpiecznego zachowania się w bezpośrednich i pośrednich kontaktach z ludźmi,
- przypominanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach,
- przypominanie i utrwalanie numerów alarmowych,
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze,
- rozwijanie umiejętności segregowania śmieci,
- rozwijanie umiejętności kontynuowania rytmów 3-elementowych,
- utrwalanie zasad bezpiecznego grzybobrania,
- odróżnianie grzybów jadalnych i niejadalnych,
- poznanie zapisu graficznego głosek: o, a.