Tygodniowy rozkład zajęć
Poniedziałek: edukacja poznawcza - rozwijanie mowy i myślenia; rytmika.
Wtorek: zajęcia plastyczne/ artystyczno-techniczne; ćwiczenia gimnastyczne; j. angielski.
Środa: zajęcia poznawcze, kształtujące mowę; rytmika.
Czwartek: zajęcia kształtujące umiejętności matematyczne/ przyrodnicze; ćwiczenia gimnastyczne; j. angielski.
Piątek: zajęcia plastyczne/ artystyczno-techniczne; ćwiczenia gimnastyczne.
Czerwiec
Tematy kompleksowe:
- Powitanie lata.
- Wycieczki.
- Podróże małe i duże.
- Przygoda dobiega końca.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- ćwiczenie umiejętności radzenia sobie z tremą przed występami,
- uświadamianie dzieciom zasad bezpieczeństwa podczas wakacji,
- rozwijanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
- kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych,
- zapoznanie z charakterystycznymi cechami lata,
- kształtowanie umiejętności planowania i realizacji pomysłów artystycznych,
- kształtowanie umiejętności pokonywania przeszkód i radzenia sobie z wyzwaniami,
- przypominanie zasad bezpiecznego poruszania się poza terenem przedszkola – w metrze, autobusach,
- współpraca ze środowiskiem lokalnym: CEPL, biblioteka,
- przypominanie zasad kulturalnego zachowywania się podczas przedstawień teatralnych,
- zapoznanie z tematyką savoire vivre wobec osób z niepełnosprawnością,
- utrwalanie symbolu niepełnosprawności,
- zapoznanie dzieci z różnymi rodzajami środków transportu,
- rozwijanie kreatywności poprzez malowanie i rysowanie,
- zapoznanie z wyglądem pocztówki i sposobem jej wysyłania,
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania elementów krajobrazu i ich rozmieszczania,
- kształtowanie kompetencji językowych,
- wzbogacanie wiedzy na temat wybranych miejsc turystycznych,
- zachęcanie do nazywania i odnajdywania na mapie różnych miejsc,
- stwarzanie okazji do wyodrębniania wyrazów i sylab w zdaniu.
Maj
Tematy kompleksowe:
- Polska to mój dom.
- Wrażenia i uczucia.
- W krainie muzyki.
- Z rodziną najlepiej.
- Na łące.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- zapoznanie z literą i głoską: J, H,
- wzbogacenie wiedzy ma temat własnego kraju,
- utrwalenie nazw i wyglądy symboli narodowych,
- kształtowanie postawy patriotycznej,
- wzbogacenie wiedzy na temat stolicy Polski, poznanie herbu Warszawy oraz wybranych zabytków,
- zapoznanie z krajobrazem Polski i wybranymi zabytkami,
- kształtowanie odporności emocjonalnej,
- podawanie nazw stanów emocjonalnych,
- kształtowanie umiejętności występowania przed publicznością,
- rozwijanie wrażliwości estetycznej, doskonalenie syntezy i analizy wzrokowej,
- przygotowywanie dzieci do zmiany środowiska, jakim jest szkoła,
- kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez eksperymentowanie z rytmem i dźwiękiem,
- poszerzanie wiedzy na temat instrumentów – zapoznanie z nazwami i dźwiękami określonych instrumentów,
- utrwalenie nazewnictwa związanego z relacjami w rodzinie,
- uwrażliwianie na potrzeby drugiego człowieka,
- kształtowanie kompetencji czytelniczych,
- rozwijanie umiejętności dostrzegania rymów,
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej,
- zapoznanie z wybranymi roślinami o właściwościach leczniczych,
- zapoznanie z wyglądem i nazwami wybranych roślin łąkowych.
Kwiecień
Tematy kompleksowe:
- Ja i moje emocje.
- Tajemnice książek.
- Dziecko w świecie wartości.
- Ziemia naszym domem.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- zapoznanie z literą i głoską: Z, F,
- zapoznanie z tematyką, dotyczącą autyzmu,
- rozpoznawanie i nazywanie emocji podstawowych, stanów emocjonalnych u siebie i innych osób, klasyfikowanie emocji,
- motywowanie dziecka do samodzielnej pracy i doprowadzania zadań do końca,
- modelowanie pozytywnych postaw społecznych,
- rozwijanie umiejętności regulacji emocji,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości,
- kształtowanie umiejętności wyrażania własnych uczuć i emocji w sposób werbalny i pozawerbalny - mimika, gesty,
- kształtowanie umiejętności wyrażania własnych uczuć w sposób nieszkodzący innym, społecznie akceptowany,
- wyrabianie świadomości tego, że każdy człowiek ma prawo do różnych nastrojów (gorszych i lepszych dni),
- ćwiczenie umiejętności zrozumienia słowa porażka,
- kształtowanie akceptowalnych społecznie wzorców zachowań w sytuacji porażki,
- rozwijanie umiejętności współpracy,
- poszerzanie wiedzy na temat konfliktów i sposobów ich rozwiązywania,
- zapoznanie z tematyką, dotyczącą zespołu Downa,
- rozwijanie kompetencji językowych przez analizę i syntezę głosek w słowach,
- rozwijanie zainteresowań badawczych,
- zapoznanie z biblioteką,
- zapoznanie z zawodem bibliotekarza,
- zaznajomienie ze znaczeniem takich wartości, jak: życzliwość, tolerancja, uczciwość, wysiłek w pomoc drugiej osobie,
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za dobrostan naszej planety,
- utrwalanie informacji o sposobach segregacji odpadów.
Marzec
Tematy kompleksowe:
- Wynalazki.
- Porządki w ogrodzie.
- Dlaczego woda jest ważna?
- Zwierzęta na wiejskim podwórku.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- zapoznanie z literą i głoską: W, C, G, Ł,
- rozwijanie umiejętności myślenia i wypowiadania się na określony temat,
- poszerzanie słownika czynnego dzieci o pojęcia związane ze sposobami podróżowania,
- rozwijanie umiejętności myślenia logicznego, analitycznego, przyczynowo – skutkowego,
- doskonalenie umiejętności analizy głoskowej, przeliczania głosek w słowach,
- utrwalanie figur geometrycznych,
- zapoznanie z zawodem grafika,
- zapoznanie z aplikacją Paint – rozwijanie kompetencji technologicznych,
- rozwijanie wiedzy przyrodniczej,
- rozwijanie umiejętności wczuwania się w sytuację innych osób,
- zapoznanie z globusem oraz oznaczeniami na globusie i nazwami kontynentów,
- rozwijanie wiedzy na temat problemów w dostępie do wody w różnych częściach świata,
- zapoznanie ze znaczeniem słowa szczęście,
- podkreślanie roli i znaczenia oszczędzania wody,
- rozwijanie umiejętności dostrzegania, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania,
- rozwijanie umiejętności dostrzegania emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego,
- rozwijanie zainteresowań badawczych,
- doskonalenie umiejętności interpretowania muzyki ruchem,
- rozwijanie zdolności matematycznych.
Luty
Tematy kompleksowe:
- Baśnie, bajki i legendy.
- W sieci – czyli jak z niej bezpieczne korzystać.
- W dawnych czasach.
- Więcej wiem, mniej choruję.
- Czyste powietrze wokół nas.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- zapoznanie z literą i głoską: B, N, P,
- zapoznanie z cyfrą i liczbą: 10,
- ćwiczenie pamięci wzrokowej,
- kształtowanie umiejętności prawidłowego wypowiadania się i mówienia pełnym zdaniem na wskazany temat,
- doskonalenie umiejętności orientacji w schemacie ciała,
- usprawnianie umiejętności koncentrowania uwagi na osobie i sygnale,
- stworzenie terrarium dla patyczaków i hodowli kryształów w celu poszerzania zainteresowań przyrodniczych,
- uwrażliwienie dzieci na zagrożenia, związane z korzystaniem z Internetu,
- uświadomienie dzieciom istnienia bakterii i wirusów,
- zapoznanie z profilaktyką chorób zakaźnych – myciem rąk i szczepieniem,
- podnoszenie umiejętności i kompetencji kluczowych,
- rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez określanie zmian odwracalnych i nieodwracalnych w przyrodzie,
- rozwijanie umiejętności odtwarzania rytmów ruchowo-słuchowo-wzrokowych,
- przypominanie zasad udzielania pierwszej pomocy,
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
- zwiększenie wiedzy, dotyczącej szkodliwości dymu papierosowego,
- zapoznanie z piramidą zdrowia i zdrowym stylem życia,
- ćwiczenie stosunków przestrzennych,
- zapoznanie dzieci z tematem ekologii i odnawialnych źródeł energii,
- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej,
- kształtowanie umiejętności określania przyczyn wydobywania się dymów,
- poszerzenie wiedzy przyrodniczej i historycznej,
- kształtowanie odpowiedzialności i empatii.
Styczeń
Tematy kompleksowe:
- Witamy Nowy Rok.
- Co można robić zimą.
- Zimowe zabawy.
- Święto babci i dziadka.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- zapoznanie z literą i głoską: U, S,
- zapoznanie z cyfrą i liczbą: 8, 9,
- ćwiczenie pamięci wzrokowej,
- kształtowanie umiejętności prawidłowego wypowiadania się i mówienia pełnym zdaniem na wskazany temat,
- usprawnianie umiejętności koncentrowania uwagi na osobie i sygnale,
- utrwalenie nazw tygodnia i ich przemienności,
- ćwiczenie umiejętności korzystania z ozobotów i dbania o nich,
- ćwiczenie umiejętności korzystania z kodów obrazkowych – odczytywania i przetwarzania ich,
- podnoszenie umiejętności i kompetencji kluczowych,
- budowanie postawy wdzięczności dla babć i dziadków,
- zachęcanie do robienia miłych niespodzianek dla bliskich,
- doskonalenie postawy szacunku wobec starszych osób,
- rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez określanie zmian odwracalnych i nieodwracalnych w przyrodzie,
- rozwijanie umiejętności odtwarzania rytmów ruchowo-słuchowo-wzrokowych,
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania śladów pozostawionych przez zwierzęta w śniegu,
- rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
- przypominanie zasad bezpiecznej zabawy zimą,
- poszerzanie słownika czynnego i biernego dzieci o pojęcia związane ze sportami zimowymi,
- zapoznanie z mistrzami Polski w zimowych dyscyplinach sportowych.
Grudzień
Tematy kompleksowe:
- K jak koperta.
- Marzenia.
- L jak lalka.
- Świąteczne tradycje.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- zapoznanie z literą i głoską: K, R, L,
- zapoznanie z cyfrą i liczbą: 6, 7,
- doskonalenie umiejętności wykorzystywania w zabawie liczb w aspekcie kardynalnym i porządkowym,
- budowanie empatii i zauważania potrzeb drugiego człowieka,
- rozwijanie umiejętności ilustrowania ruchem treści utworu,
- zapoznanie ze zwierzętami leśnymi i ich zwyczajami,
- rozwijanie umiejętności swobodnego wypowiadania się na temat swoich pragnień i marzeń na forum grupy,
- kształtowanie umiejętności interpersonalnych,
- rozwijanie umiejętności obdarowywania innych i przyjmowania prezentów,
- zwracanie uwagi na stosowanie zwrotów grzecznościowych,
- zapoznanie z zachodzącymi zmianami w przyrodzie w czasie zimy podczas wycieczki do lasu,
- ćwiczenie pamięci,
- doskonalenie nawyków kulturalnego zachowania się przy stole i zasad podejmowania gości,
- rozwijanie umiejętności dzielenia się swoimi pomysłami z innymi dziećmi,
- ćwiczenie umiejętności nazywania uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych,
- zapoznanie ze znaczeniem słowa "trema",
- umacnianie poczucia przynależności do rodziny,
- zapoznanie z tradycjami świątecznymi,
- rozwijanie słownika czynnego – wymienianie charakterystycznych zwyczajów, związanych z obchodami Bożego Narodzenia w Polsce i na świecie.
Listopad
Tematy kompleksowe:
- Zwyczaje ptaków.
- Poznajemy Polskę.
- T jak tolerancja.
- Y jak domy.
- Zabawy z literką D.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- zapoznanie z literą i głoską: M, T, Y, D,
- zapoznanie z cyfrą i liczbą: 3, 4, 5,
- wzbudzenie zainteresowania bogactwem przyrody,
- wzbogacenie wiedzy na temat zwyczajów ptaków,
- ćwiczenie umiejętności rozwiązywania zadań z treścią,
- przypominanie zasad bezpiecznego poruszania się poza terenem przedszkola,
- przypominanie zasad kulturalnego zachowywania się podczas spektaklu teatralnego,
- wzbogacanie wiedzy na temat własnego kraju,
- kształtowanie patriotycznej i pełnej szacunku postawy podczas słuchania hymnu państwowego,
- utrwalanie barw ojczystych znajdujących na fladze i w godle Polski,
- kształtowanie przynależności do wspólnoty,
- poszerzenie wiedzy na temat tolerancji – zapoznanie z pojęciem i jego znaczeniem,
- rozwijanie umiejętności zrozumienia i sympatii dla ludzi wykluczanych z powodu swojej odmienności,
- kształtowanie postaw akceptacji i tolerancji oraz poszanowania praw innych,
- kształtowanie poczucia własnej wartości jako osoby,
- nazywanie i rozpoznawanie wartości związanych z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi – szacunek do drugiej osoby,
- rozwijanie kompetencji muzycznych,
- kształcenie wyobraźni dźwiękowej.
Październik
Tematy kompleksowe:
- Domowa apteka.
- W teatrze.
- Jesienna pogoda.
- E jak emocje.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- zapoznanie z literą i głoską: A, I, E,
- zapoznanie z cyfrą i liczbą: 2,
- poszerzanie wiadomości na temat jesiennych zbiorów i sposobów ich przechowywania,
- Rozwijanie umiejętności odpowiadania na pytania całym zdaniem,
- uświadamianie konieczności dbania o swoje zdrowie,
- nazywanie jesiennych owoców i warzyw,
- rozwijanie zdolności wypowiadania się publicznie,
- wdrażanie do tworzenia pracy plastycznej według instrukcji plastycznej,
- ćwiczenie prawidłowego oddychania,
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie i samopoczucie,
- kształtowanie zachowań prozdrowotnych,
- rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej,
- rozwijanie umiejętności układania historyjki obrazkowej w odpowiedniej kolejności,
- wdrażanie dzieci do odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości,
- przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych,
- rozwijanie umiejętności wchodzenia w rolę,
- zapoznanie z zawodem aktora, reżysera, scenografa, farmaceuty, informatyka, strażaka,
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania kierunków w przestrzeni,
- ćwiczenie umiejętności rozpoznawania cyfr.
Wrzesień
Tematy kompleksowe:
- W przedszkolu.
- Kosz pełen witamin.
- Higiena dla planety.
- Dbam o siebie.
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:
- zapoznanie z literą i głoską: O,
- zapoznanie z cyfrą i liczbą: 0, 1,
- integracja grupy,
- wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery,
- rozwijanie umiejętności właściwego odnoszenia się do rówieśników,
- zachęcanie dzieci do poznawania nowego otoczenia,
- budowanie poczucia bezpieczeństwa,
- ćwiczenie umiejętności przedstawiania się imieniem i nazwiskiem,
- rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej,
- doskonalenie umiejętności interpersonalnych,
- doskonalenie umiejętności prawidłowego mycia rąk,
- zachęcanie do spożywania owoców,
- prezentowanie muzyki jako źródła odprężenia i zabawy,
- nazywanie jesiennych owoców, rozpoznawanie ich poprzez smak, zapach, wygląd,
- utrwalenie schematu ciała,
- zapoznanie z zawodem okulisty, optyka,
- rozwijanie umiejętności dbania o środowisko,
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności za przestrzeń, w której żyjemy,
- rozwijanie umiejętności segregowania śmieci,
- zapoznanie dzieci z rolą drzew i lasu w przyrodzie.