ZADANIA DLA BIEDRONEK

Drogie Biedronki, zachęcamy was do wspólnych z rodzicami zabaw, przygotowywanych i proponowanych przez waszą Panią Hanię.


Piątek 15.05.2020 r.

REKWIZYTY

Cele:

  • rozpoznawanie przedmiotów z różnych bajek,
  • uważne słuchanie i wskazywanie nieprawidłowych stwierdzeń,
  • rozwijanie wyobraźni.

Pomoce: kartka, przybory do rysowania, nożyczki, klej, różne materiały, które wykorzystacie (brokat, guziki, plastelina, pompony, włóczka…).

W bajkach występują różne postaci, które mają charakterystyczne przedmioty. Czy potrafisz powiedzieć, z jakiej bajki jest ten przedmiot?

Prawda czy fałsz?

  • Do domku babci weszła dziewczynka w zielonej czapeczce.
  • Królewna Śnieżka długo wędrowała po lesie, aż dotarła do zamku.
  • W małej chatce mieszkały cztery krasnoludki.
  • Kiedy wybiła godzina 10:00 czar prysł i suknia Kopciuszka zamieniła się w łachmany.

Korona

Połóż kartkę w poziomie i ją złóż na połowę, grzbiet kartki połóż bliżej siebie. Narysuj, jak ma wyglądać twoja korona.

Wytnij, przecinając jednocześnie przez dwie kartki, rozetnij tak, by powstały dwie części, ozdób według własnego pomysłu. Wykorzystaj papier kolorowy, folię aluminiową, brokat. Połącz dwie części, poproś rodzica o dopasowanie do twojej głowy.


GIMNASTYKA DLA CAŁEJ RODZINKI

Cele:

  • ćwiczenie wzmacniające mięśnie pleców,
  • ćwiczenie równowagi,
  • ćwiczenie prawidłowej postawy.

Ukłon przed królem

Stań prosto, ręce unieś w bok, prawą nogę przesuń do tyłu, z jednoczesnym lekkim przysiadem, głowę trzymaj prosto.

Pajac wesoły i smutny

Usiądź skrzyżnie. Na hasło „Pajac wesoły!” – ręce wyciągnij w bok i przechylaj się raz w prawo, a raz w lewo. Na hasło „Pajac smutny!” – wykonaj skłon w przód, opuść głowę jak najniżej.

Bieg koników – kłus

Wysoko podnoś kolana, chód stępa – maszeruj i cicho stawiaj stopy.

Powodzenia!


Czwartek 14.05.2020 r.

RZEPKA

Cele:

  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
  • rozwijanie zainteresowania literaturą dziecięcą,
  • prawidłowe stosowanie zwrotów: za, przed, między.

Przedszkolaku, wysłuchaj wiersza Juliana Tuwima pt. „Rzepka”.

Jeżeli masz w domu książkę z tym wierszem to w trakcie słuchania pokazuj poszczególnych bohaterów utworu.

Zamknij oczy i powiedz:

  • Kto złapał za dziadka?
  • Kto stał przed wnuczkiem?
  • Kto chwycił za kawkę?
  • Kto stał między żabą a gęsią?

Rodzicu, wykorzystaj codzienne sytuacje do przećwiczenia stosowania przez dzieci zwrotów: za, przed, między, obok, np. poprzez układanie zabawek.


GIMNASTYKA DLA CAŁEJ RODZINKI

Cele:

  • ćwiczenie dużych grup mięśniowych,
  • doskonalenie umiejętności skakania obunóż oraz chodu z wysoko podnoszonymi nogami,
  • ćwiczenie mięśni szyi.

Ptaki

Poruszaj się po pokoju, ramiona w bok, unoś w górę i dół, na hasło „Wróbelki” – podskakuj obunóż, „Bociany” – podnoś wysoko kolana, stań na jednej nodze, wyciągnij ręce do przodu i klaśnij.

Ptaszki piją wodę

Ukucnij, ręce oprzyj o podłogę, pochyl głowę do przodu, a następnie do tyłu.

Ptaszki szukają pożywienia

Chodź po pokoju, rób małe kroki, co dwa kroki wykonaj skłon w przód i wyprostuj się.


Środa 13.05.2020 r.

KSIĄŻKI

Cele:

  • utrwalenie pojęć: autor, ilustrator, wydawca,
  • rozwijanie zainteresowań książką, jako źródło wiedzy,
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się w oparciu o obrazek.

Pomoce: bajka Braci Grimm „O wilku i siedmiu koźlątkach”, piosenka pt. „Witajcie w naszej bajce”, kartki, przybory do rysowania, książki z bajkami.

Przedszkolaku, obejrzyj swoje książki z bajkami. Odpowiedz na pytania:

  • Co to jest książka?
  • Do czego służą książki?
  • Z czego składa się książka? (okładka z tytułem, autorem, tekst, ilustracje, numery stron…)

Zapamiętaj:

Autor – pisze książkę.

Ilustrator – wykonuje ilustracje (obrazki) do książki.

Wydawca – drukuje książkę w wielu egzemplarzach.

  • Gdzie kupujemy książki?
  • Po co jest biblioteka?

Wysłuchaj bajki „O wilku i siedmiu koźlątkach”:

Zastanów się, co było na początku, a co na końcu. Wykonaj ilustracje (co najmniej 3 rysunki) do wysłuchanego tekstu. Może rodzice/ rodzeństwo wykonają razem z tobą ilustracje. Poukładaj ilustracje w odpowiedniej kolejności. Poproś rodzica o połączenie rysunków tak, by powstała książka.

Zaproś wszystkich na pokaz książki. Na podstawie ilustracji opowiedz bajkę.

Wysłuchaj piosenki pt. „Witajcie w naszej bajce”:

Witajcie w naszej bajce, słoń zagra na fujarce,
Pinokio nam zaśpiewa, zatańczą wkoło drzewa.
Tu wszystko jest możliwe, zwierzęta są szczęśliwe,
a dzieci, wiem coś o tym, latają samolotem.

Ref.:
Nikt tutaj nie zna głodu, nikt tu nie czuje chłodu.
I nawet ja nie kłamię, nikt się nie skarży mamie.

Witajcie w naszej bajce, słoń zagra na fujarce,
Pinokio nam zaśpiewa, zatańczą wkoło drzewa.
Bo z wami jest weselej, ruszymy razem w knieje.
A w kniejach i dąbrowach przygoda już się chowa.

Ref.:
My ją znajdziemy sami, my chłopcy z dziewczętami.
A wtedy daję słowo, że będzie kolorowo.

Przeciwieństwa

Zaproś rodzinę do zabawy. Ty powiedz fragment tekstu cicho, a pozostali głośno. Teraz zamieńcie się rolami. Możesz mówić szybko – wolno, smutno – wesoło lub tak, jak chcesz.


Wtorek 12.05.2020 r.

ZABAWA W TEATR

Cele:

  • ćwiczenie uważnego słuchania wiersza,
  • poszerzanie słownictwa o nowe wyrażenia,
  • wyrażanie się poprzez wytwory plastyczne,
  • zacieśnianie więzi rodzinnych.

Pomoce: wiersz M. Strękowska-Zaremba „Czary w teatrze”, kartki, kredki, flamastry, patyczki lub słomki, kolorowy papier, kawałek tektury lub pudełko.

Przedszkolaku posłuchaj wiersz M. Strękowskiej-Zaremby pt. „Czary w teatrze”:

Gdy siedzę na widowni
i gasną światła w teatrze,
kurtyna idzie w górę,
wstrzymuję oddech i patrzę.

Nagle wszystko ożywa:
śpiewają drzewa z papieru,
drewniany słowik fruwa,
kot w butach zmierza do celu.

Przeżywam ich przygody,
niezwykłe – aż nie do wiary.
Teatr to takie miejsce,
w którym możliwe są czary!

Kiedy jestem już w domu,
wycinam tygrysa w paski
i gram teatr dla mamy,
i czekam na oklaski.

Opowiedz mamie i tacie, jak wygląda teatr, co się w nim znajduje.

Spróbuj odpowiedzieć na pytania; jeśli nie wiesz rodzice ci powiedzą.

  • Jak nazywa się wystrój sceny do danego przedstawienia?

Scenografia, którą przygotowuje plastyk, zwany scenografem.

  • Jak nazywają się rzeczy potrzebne do przedstawienia? (rekwizyty)
  • Jak nazywają się osoby oglądające przedstawienie? (widzowie)
  • Gdzie siedzą widzowie? (na widowni)
  • Jak nazywają się osoby, które występują na scenie? (aktorzy)

W teatrze grają aktorzy. Podczas przedstawień teatralnych wykorzystywane są różnego rodzaju lalki. Obejrzyj zdjęcia, zapamiętaj ich nazwę.

jawajka

kukiełka

marionetka

pacynka

Teatr

Pobaw się w teatr. Przygotuj lalki – na kartce narysuj postacie, pokoloruj je i wytnij, umocuj do patyczka lub słomki. Scenę możesz wykonać w bardzo różny sposób. To może być szafka, za którą się schowasz, koc rozwieszony na krzesłach. Możesz sam wykonać swój przenośny teatrzyk. Na tekturze narysuj kształt teatru i go wytnij, ozdób według własnego pomysłu. Wytnij dwa kawałki tekturki (podpórki), umocuj i gotowe.

Przygotuj bilety na spektakl. Zaproś wszystkich na przedstawienie.

Życzę świetnej zabawy. Po powrocie do przedszkola przynieś swój przenośny teatr i pokaż nam  przedstawienie.


GIMNASTYKA DLA CAŁEJ RODZINKI

Cele:

  • kształtowanie równowagi,
  • wzmacnianie mięśni obręczy barkowej,
  • ćwiczenie przyjmowania prawidłowej postawy.

Podskoki

Wykonaj podskoki raz z lewej na prawą nogę. Rodzicu, możesz rytmicznie klaskać – wyznaczasz wtedy rytm.

Słoń

Usiądź po turecku, plecy proste, głowa wyprostowana, prawą ręką sięgnij za głową do lewego ucha, następnie zmień rękę.

Żołnierz na warcie

Stań tyłem do ściany, naśladuj żołnierza na warcie. Na hasło „baczność” stań z nogami wyprostowanymi i złączonymi, piętami równo przy ścianie, plecy dociśnięte do ściany, brzuch wciągnięty, głowa wyciągnięta w górę, ramiona opuszczone wzdłuż tułowia. Wytrzymaj tak 5 – 10 sekund (policz do 10). Na hasło „spocznij” przyjmij postawę swobodną.


Poniedziałek 11.05.20202 r.

BOHATEROWIE BAJEK

Cele:

  • rozwijanie logicznego myślenia,
  • poszerzanie swojego słownictwa,
  • nabywanie umiejętności motywowania swojego wyboru,
  • nauka wiersza „Na wyspach Bergamutach”; odtwarzanie jako piosenki.

Pomoce: ilustracje z bajek, zagadki, piosenka „Na wyspach Bergamutach”.

Przedszkolaku, czy wiesz:

  • Kto to jest bohater?
  • Jakich znasz bohaterów?

Popatrz na ilustracje z bajek i wymień imiona pokazanych postaci – bohaterów:

Powiedz, który bohater bajki postępuje dobrze (to bohater pozytywny), a który postępuje źle (to bohater negatywny).

Zastanów się, którą bajkę lubisz. Narysuj z niej jedną  postać. Powiedz, dlaczego ją wybrałeś? Czy jest to postać pozytywna, czy negatywna? Spróbuj napisać imię narysowanej postaci.

Teraz rozwiąż zagadki:

Z drewna wystrugany, chłopiec z bajki znany.
Kiedy kłamał w głos, szybko rósł mu nos. (Pinokio)

Mała i złota w morzu pływała,
żony rybaka życzenia spełniała. (złota rybka)

Buty nosi, choć to nie człowiek.
Co to za zwierzak? Kto mi odpowie? (Kot w butach)

Gdy się urodziło szare, brzydkie było.
W pięknego łabędzia się później zmieniło. (Brzydkie Kaczątko)

Wysłuchaj piosenki „Na wyspach Bergamutach”. Zapamiętaj jak najwięcej nazw zwierząt, które występują w piosence.

Na wyspach Bergamutach

Na Wyspach Bergamutach
podobno jest kot w butach.
Widziano także osła,
którego mrówka niosła.
Jest kura samograjka,
znosząca złote jajka.
Na dębach rosną jabłka
w gronostajowych czapkach.
Jest i wieloryb stary,
co nosi okulary,
uczone są łososie
w pomidorowym sosie.
I tresowane szczury
na szczycie szklanej góry.
Jest słoń z trąbami dwiema
i tylko … wysp tych nie ma.

Tekst tej piosenki to tak naprawdę wiersz Jana Brzechwy. Autora wielu utworów dla dzieci. Ten i wiele innych wierszy zostały wykorzystane w filmie „Akademia Pana Kleksa”.

Może razem z rodzicami obejrzycie film i pośpiewacie piosenki. Zachęcam was serdecznie.


Piątek 08.05.2020 r.

WARZYWA I OWOCE

Cele:

  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • doskonalenie umiejętności odwzorowywania,
  • zdobywanie nowych doświadczeń związanych z manipulowaniem masami plastycznymi.

Pomoce: szklanka mąki, szklanka soli, pół szklanki wody (można zmniejszyć proporcje) lub plastelina.

Przedszkolaku, ulep z plasteliny lub  masy solnej warzywa i owoce. Ćwicz ugniatanie, turlanie i toczenie.

Masa solna

Szklankę mąki, szklankę soli, pół szklanki wody wymieszaj, aż powstanie gładka masa.

Uformuj kształty owoców i warzyw.

Gotowe prace można upiec w piekarniku w temperaturze 100oC, aż będą twarde. Po wystygnięciu można je pomalować. Prace można zostawić do wyschnięcia, ale trwa to do kilku dni.

Wykorzystaj wykonane warzywa i owoce do zabawy w dom, gotowanie obiadu, liczenie, układanie, szeregowanie itp.


GIMNASTYKA DLA CAŁEJ RODZINKI

Cele:

  • ćwiczenie mięśni grzbietu,
  • ćwiczenie z elementem czworakowania,
  • ćwiczenie prawidłowej postawy.

Pomoce: szalik.

Myjemy plecy

Stań w rozkroku, szalik złap za końce i przełóż za plecy, naśladuj wycieranie ręcznikiem pleców.

Chora noga

Zwiń szalik w rulon i włóż pod kolano, ręce połóż na podłodze i przesuwaj się po pokoju, noga z szalikiem jest w górze.

Góra – dół

Usiądź po turecku, szalik połóż przed sobą, chwyć go dwiema rękoma i unieś w górę, prostuj plecy. Następnie połóż szalik przed sobą i przesuwaj jak najdalej od siebie, ale tylko na długość rąk. Po chwili wróć do siadu po turecku.

Powodzenia!


Czwartek 07.05.2020 r.

RUCH TO ZDROWIE

Cele:

  • zrozumienie pojęcia zbiór,
  • ćwiczenie dzielenia na sylaby, wysłuchiwania głosek na początku i końcu wyrazu,
  • ćwiczenie umiejętności opisywania danego przedmiotu.

Pomoce: rysunki owoców i warzyw, dwa kawałki sznurka, kartki, kredki.

Owoce – warzywa

Przedszkolaku, obejrzyj obrazki, a następnie:

  • nazwij je,
  • nazwy podziel na sylaby i je policz,
  • powiedz, co słyszysz na początku i końcu wyrazu.

Na kartkach narysuj owoce i warzywa – będą potrzebne do dalszej zabawy.

Na stole ułóż dwie pętle, do jednej włóż obrazki z samymi owocami, a do drugiej same warzywa – policz, ile elementów zawiera każdy zbiór.

Wykorzystaj swoje zabawki i stwórz z nich swoje zbiory – prześlij zdjęcia.

O czym opowiadam?

Z pośród narysowanych rysunków pomyśl o jednym, ale nie mów jego nazwy.

Bez wymieniania nazwy opowiedz o wybranym rysunku:

  • jaki ma kolor,
  • gdzie rośnie (na drzewie, ziemi),
  • jaki ma smak,
  • do jakich potraw można je dodać?


GIMNASTYKA DLA CAŁEJ RODZINKI

Cele:

  • ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej,
  • ćwiczenie mięśni brzucha,
  • ćwiczenie prawidłowej postawy.

Rodzicu, porozmawiaj z dzieckiem na temat konieczności wykonywania ćwiczeń, ich dobrego wpływu na prawidłową postawę.

Budzimy się

Połóż się na plecach, ręce ułóż wzdłuż tułowia, na hasło: ,,obudź się’’ szybko usiądź w siadzie skrzyżnym, ręce połóż na kolanach.

Wstawaj – siadaj

Na hasło „jeden” stań prosto, na hasło „dwa” siadaj. Wykonaj ćwiczenie 5x;

Zepsuty pajacyk

Stań w lekkim rozkroku, wyprostowane ręce unieś nad głowę, na klaśnięcie opuszczaj ręce, głowę, wykonaj przysiad, aż do siadu skrzyżnego. Pamiętaj, plecy muszą być proste. Na dwa klaśnięcia stań w rozkroku.

Powodzenia!


Środa 06.05.2020 r.

NA ZDROWIE

Cele:

  • rozwijanie aktywnych postaw prozdrowotnych,
  • ćwiczenie pamięci poprzez naukę tekstu,
  • rozwijanie wyobraźni,
  • ćwiczenie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby, wysłuchiwanie głoski na początku.

Pomoce: wiersz B. Lewandowskiej „Na zdrowie”, kartka, kredki.

Rodzicu, przeczytaj wiersz Barbary Lewandowskiej „Na zdrowie”

Doktor rybka niech nam powie,
jak należy dbać o zdrowie!

Kto chce prosty być jak trzcina,
gimnastyką dzień zaczyna! 

Całe ciało myje co dzień
pod prysznicem w czystej wodzie. 

Wie, że zęby białe, czyste
lubią szczotkę i dentystę! 

Pije mleko, wie, że zdrowo
chrupać marchew na surowo. 

Chcesz, to zobacz, jak jeść jabłka
na obrazku bez zarazków. 

Rób tak samo, bo chcesz chyba
tak zdrowy być, jak ryba.

Przedszkolaku:

  • wymień czynności, które należy robić, by być zdrowym,
  • na kartce narysuj te czynności,
  • zrób pantomimę – pokaż czynność z wiersza, a rodzice niech je zgadną.

Co by było, gdybyśmy się nie myli?

Puśćcie wodze fantazji i spróbujcie odpowiedzieć, jak wyglądałoby wasze życie bez codziennej toalety.

Zabawa „Sklejeni”

Rodzicu, stań naprzeciw dziecka i wybierzcie część ciała, którą się dotykacie/ łączycie. Spróbujcie razem przejść do przodu, usiąść na łóżku, nie możecie się rozłączyć. Zmieńcie sklejoną część ciała i bawcie się dalej.

Piosenka „Witaminy”

Przedszkolaku, naucz się tekstu piosenki i zaśpiewaj ją.

Gdzie mieszkają witaminki,
oj, gdzie, gdzie? Oj, gdzie, gdzie?
Są w owocach i warzywach,
to się wie! To się wie!

Ref:
Czy to marchew, czy malina,
czy to burak, czy cytryna.
To w owocach i warzywach
zawsze mieszka witamina.

Co nam dają witaminki,
oj, co, co? Oj, co, co?
One dają samo zdrowie,
to jest to! To jest to!

Ref:
Czy to marchew, czy malina,
czy to burak, czy cytryna.
To w owocach i warzywach
zawsze mieszka witamina. / 2x

Podziel na sylaby nazwy warzyw i owoców, które występują w piosence. Powiedz, jaką głoskę słyszysz na początku wyrazów będących ich nazwą.

Miłej zabawy!


Wtorek 5.05.2020 r.

MARTWA NATURA

Cele:

  • poszerzenie słownictwa o wyrażenie „martwa natura”,
  • rozwijanie zainteresowań plastycznych poprzez tworzenie własnego dzieła.

Pomoce: farby, kredki, kartka, zdjęcia obrazów, owoce i warzywa do stworzenia kompozycji.

Martwa natura to dzieło malarskie lub rysunek, który  przedstawia nieruchome przedmioty.

Przedszkolaku, obejrzyj obrazy, przedstawione na zdjęciach.

Jeśli masz w domu album z obrazami lub na ścianie wiszą obrazy przedstawiające martwą naturę to je również obejrzyj. Opowiedz, co widzisz, co ci się na nich podoba.

Stwórz własną martwą naturę: ułóż warzywa, owoce i je namaluj.

Po malowaniu zjedz zdrowe przekąski w postaci owoców lub surowej marchewki.


GIMNASTYKA DLA CAŁEJ RODZINKI

Cele:

  • ćwiczenie mięśni grzbietu,
  • ćwiczenie równowagi,
  • ćwiczenie czworakowania i szybkiej reakcji na sygnał.

Pomoce: chustka.

Dotknij chustkę

Połóż chustkę przed sobą na podłodze, stań w małym rozkroku i wykonaj skłon w przód, dotknij rękami środka chustki, następnie wyprostuj się i zaklaszcz nad głową.

Wędrująca chustka

Uklęknij, chustkę połóż przy kolanach. Odsuwaj chustkę jak najdalej w przód (tułów cały czas dotyka nóg), a następnie przysuń do kolan.

Utrzymaj równowagę

Stań na jednej nodze, drugą podnieś do góry i zegnij w kolanie pod kątem prostym, połóż przez nią chustkę. Ręce wyciągnij w bok i wytrzymaj przez chwilę (możesz liczyć, jak długo utrzymasz równowagę). Ćwiczenie wykonaj ponownie wykorzystując drugą nogę.

Chowamy się

Poruszaj się na czworaka wokół chustki rozłożonej na podłodze, na sygnał usiądź skrzyżnie i nakryj się chustką.

Na zakończenie ćwiczeń składaj chustkę, nazywając powstające figury.


Poniedziałek 4.05.2020 r.

WITAMINY

Cele:

  • kształcenie poczucia rytmu,
  • zachęcanie do samodzielności, wykonywania prostych czynności,
  • rozwijanie logicznego myślenia.

Pomoce: zagadki, quiz, produkty spożywcze.

Przedszkolaku, rozwiąż zagadkę:

My wzmacniamy Twoje siły,
zdrowie ochraniamy.
My w owocach i jarzynach
najchętniej mieszkamy. (witaminy)

Teraz rozwiąż quiz; za każdą dobrą odpowiedz zapisuj jeden punkt. Na koniec policz, ile uzyskałeś punktów.

  • Przed jedzeniem trzeba…
  1. zatańczyć,
  2. umyć ręce,
  3. rysować.
  • Witaminy znajdziemy…
  1. w słodyczach,
  2. w jeziorze,
  3. w owocach i warzywach.
  • Najwięcej witamin mają jarzyny…
  1. gotowane,
  2. surowe,
  3. zielone.
  • Chcąc umyć zęby musisz mieć…
  1. mydło i wannę,
  2. szczotkę i pastę do zębów,
  3. kubek i wodę.
  • Gdy boli ząb idziesz do…
  1. pediatry,
  2. stomatologa,
  3. wyrwizęba.
  • Głowę przed słońcem chronisz…
  1. czapką z daszkiem,
  2. ręką,
  3. wiatrakiem.
  • Chcąc być zdrowym musisz…
  1. długo siedzieć przed telewizorem,
  2. leżeć w łóżku,
  3. uprawiać sport.

Ile uzyskałeś punktów? Jeśli uzyskałeś:

  • 7 punktów – umiesz dbać o zdrowie;
  • 5 – 6 punktów – zastanów się, co możesz jeszcze poprawić.

Teraz naucz się rymowanki, powtarzaj tekst i klaszcz rytmicznie.

My o zdrowie nasze dbamy, więc się dobrze odżywiamy.

Rodzicu, zaproś dziecko do kuchni i razem ugotujcie zupę: wybierzcie produkty (niech dziecko nazywa warzywa). Niech spróbuje obrać marchewkę, pokroić ją, wspólnie doprawcie – niech dziecko określi jej smak.

Rodzicu, wykorzystaj ten czas na utrwalenie nazw warzyw, poszerzenie wiedzy dziecka o możliwości wykorzystania warzyw w kuchni, podkreślenie roli zdrowego odżywiania, rozwijanie samodzielności, podkreślenie jego roli w pomocy podczas przyrządzania posiłku.

Życzę smacznego!


Zapraszam do wysłuchania piosenki „Witaminki”:

Gdzie mieszkają witaminki,
oj, gdzie, gdzie? Oj, gdzie, gdzie?
Są w owocach i warzywach,
to się wie! To się wie!

Ref:
Czy to marchew, czy malina,
czy to burak, czy cytryna.
To w owocach i warzywach
zawsze mieszka witamina.

Co nam dają witaminki,
oj, co, co? Oj, co, co?
One dają samo zdrowie,
to jest to! To jest to!

Ref:
Czy to marchew, czy malina,
czy to burak, czy cytryna.
To w owocach i warzywach
zawsze mieszka witamina. / 2x

Policz, ile jest zwrotek w piosence.

Od jakich słów zaczyna się refren.

Jakie warzywa i owoce wymieniono w piosence?

Powodzenia!


Czwartek 30.04.2020 r.

MAPA POLSKI

Cele:

  • rozwijanie poczucia tożsamości narodowej,
  • wskazywanie na mapie określonych miejsc,
  • stosowanie określeń: na prawo/ lewo, na górze/ na dole,
  • rozwijanie sprawności manualnej.

Pomoce: mapa Polski, kartka, patyk, czerwona farba, korek/ pędzel.

Przedszkolaku, znasz już mapę Polski, ale czy wiesz, co znaczą poszczególne kolory zamieszczone na mapie. Rodzicu, obejrzyj z dzieckiem legendę mapy, wytłumacz:

  • Co oznacza kolor zielony?
  • Jak oznaczone są miasta?

Popatrz na mapę i wykonaj polecenia:

  • pokaż i powiedz, co jest na górze;
  • pokaż i powiedz, co jest na dole;
  • odszukaj z lewej strony mapy rzekę Odrę;
  • po środku mapy odszukaj miasto Warszawę;
  • co jest w prawym górnym rogu mapy.

„Droga z domu do przedszkola”

Przypomnij sobie co mijałeś/ aś podczas drogi do przedszkola. Narysuj miejsca, które mijałaś/eś.

Flaga Polski

2 maja obchodzimy Dzień Flagi, zaś 3 maja obchodzone jest Święto Konstytucji. Z tej okazji wykonajcie swoją flagę:

  • białą kartkę połóż poziomo i złóż na pół,
  • wzdłuż złożenia możesz nakleić taśmę malarską,
  • jedną część pomaluj na czerwono; gdy farba wyschnie pomaluj z drugiej strony. Zamiast pędzelka możesz użyć korek od wina, którym stempluj kartkę,
  • przymocuj kartkę do patyczka – flaga gotowa.


GIMNASTYKA DLA CAŁEJ RODZINY

Cele:

  • ćwiczenie dużych grup mięśniowych,
  • ćwiczenie oddechowe,
  • ćwiczenie mięśni brzucha,
  • ćwiczenie naprzemienności ruchów.

„Raz – dwa”

Połóż się na plecach – ręce wyciągnij do przodu, trzymaj piłkę. Na „raz” unieś piłkę i trzymaj kilka sekund w powietrzu. Na „dwa” połóż piłkę na dywanie i odpocznij.

„Lewa ręka – prawa stopa”

Lewą ręką dotknij prawej stopy, następnie prawą ręką dotknij lewej stopy – 4x

„Kukułka”

Na hasło „Fruwamy” wyciągnij ręce na boki i poruszaj się robiąc małe kroki. Na hasło „Kukamy” – powtarzaj „kuku”, ale tyle razy, ile wskazuje/ mówi osoba dorosła.

„Wąchamy kwiatki”

Spaceruj po pokoju, co jakiś czas pochyl się i naśladuj wąchanie kwiatów.


Środa 29.04.2020 r.

ZWIEDZAMY WARSZAWĘ

Cele:

  • rozpoznawanie znanych miejsc w Warszawie,
  • poszerzenie wiadomości na temat Polski,
  • rozwijanie zainteresowań wokalnych.

Pomoce: zdjęcia zabytków Warszawy, link do zwiedzania Zamku Królewskiego, link do piosenki „Jestem Polakiem”, kartka, kredki.

Przedszkolaku, obejrzyj zdjęcia budynków. Czy je poznajesz?

Na jednym ze zdjęć przedstawiony jest Zamek Królewski – opowiedz rodzicom, co widziałeś/aś podczas jego zwiedzania.

Warszawa jest stolicą Polski, czy wiesz co to znaczy? – rodzicu, wyjaśnij znaczenie, jakie pełni Warszawa.

Jaki jest herb Warszawy? Narysuj go.

Zaproś rodzica na wirtualne zwiedzanie Zamku Królewskiego.

Teraz podziel słowo „Warszawa” na sylaby. Co słyszysz  na początku, a co na końcu wyrazu?

Co wiesz o Polsce? – quiz

Polska to:

  • miasto
  • państwo

Stolicą Polski jest:

  • Wrocław
  • Warszawa

Najdłuższą rzeką w Polsce jest:

  • Wisła
  • Narew

Polskie morze nazywa się:

  • Bałtyk
  • Czarne

Godłem Polski jest:

  • smok
  • orzeł

Posłuchaj piosenki „Jestem Polakiem”:

Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił,
Chcemy byś również kochał ją i ty i ty

      1. Ciuchcia na dworcu czeka
        Dziś wszystkie dzieci pojadą nią by poznać kraj
        Ciuchcia pomknie daleko i przygód wiele
        Na pewno w drodze spotka Nas

Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił,
Chcemy byś również kochał ją i ty i ty

      1. Pierwsze jest Zakopane miejsce wspaniałe
        Gdzie góry i górale są
        Kraków to miasto stare w nim piękny Wawel
        Obok Wawelu mieszkał smok

Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił,
Chcemy byś również kochał ją i ty i ty

      1. Teraz to już Warszawa to ważna sprawa
        Bo tu stolica Polski jest
        Wisła, Pałac Kultury, Królewski Zamek
        I wiele innych pięknych miejsc

Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił,
Chcemy byś również kochał ją i ty i ty

      1. Toruń z daleka pachnie, bo słodki zapach
        Pierników kusi mocno nas
        Podróż skończymy w Gdańsku
        Skąd szarym morzem
        Można wyruszyć dalej w świat

Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił,
Chcemy byś również kochał ją i ty i ty

Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił,
Chcemy byś również kochał ją i ty i ty

Naucz się refrenu i śpiewaj razem z rodzicami.

Powiedz, jakie miasta zostały wymienione w piosence.

Miłego śpiewania!


Wtorek 28.04.2020 r.

TO JEST MÓJ KRAJ

Cele:

  • kształtowanie szacunku dla własnego kraju oraz poczucia tożsamości narodowej,
  • rozwijanie u dzieci zainteresowań symbolami narodowymi,
  • rozwijanie wyobraźni.

Pomoce: wiersz Czesława Janczarskiego „Co to jest Polska?”, kartka, kredki, farby.

Przedszkolaku, wysłuchaj wiersza Czesława Janczarskiego pt. „Co to jest Polska?”

– Co to jest Polska? –
spytał Jaś w przedszkolu.
Polska – to wieś i las,
i zboże w polu,
i szosa, którą pędzi
do miasta autobus,
i samolot, co leci
wysoko, nad tobą.
Polska – to miasto,
strumień i rzeka,
i komin fabryczny,
co dymi z daleka,
a nawet obłoki,
gdy nad nami mkną.
Polska to jest także twój rodzinny dom.
A przedszkole?
Tak – i przedszkole,
I róża w ogrodzie
i książka na stole.

Czy pamiętasz, co zostało wymienione w wierszu. Wymień je, za każde wymienione słowo połóż przed sobą klocek. Policz, ile rzeczy udało ci się zapamiętać.

Polska – mój kraj

Zamknij oczy i pomyśl, z czym Tobie kojarzy się Polska.

Zrób pracę, wykorzystaj takie przybory do rysowania, malowania, jakie chcesz. Na kartce umieść to miejsce, które jest dla ciebie ważne i je lubisz.


GIMNASTYKA DLA CAŁEJ RODZINKI

Cele:

  • zachęcanie do dokładnego wykonywania ćwiczeń,
  • ćwiczenie równowagi,
  • ćwiczenie prawidłowej postawy.
  1. Siad skrzyżny – wyprostujcie plecy, głowa wyciągnięta w górę, ręce (trzymając piłkę) wyciągnijcie w górę. Wykonajcie wyrzut piłki prostymi rękoma w tył.
  2. Siad skrzyżny – dłonie oprzyjcie na ramionach, energicznie wyprostujcie ręce w górę, trzymajcie je wyprostowane.
  3. Wstańcie – idźcie wzdłuż krawędzi dywanu, stawiajcie stopy w jednej linii (możecie policzyć, ile stopek mierzy wasz dywan).


Poniedziałek 27.04.2020 r.

POLSKA

Cele:

  • rozwijanie świadomości narodowej,
  • rozpoznawanie symboli narodowych,
  • ćwiczenie kroku krakowiaka.

Pomoce: mapa Polski, film „Polak mały”, utwór muzyczny „Krakowiak”, zdjęcia stroju krakowskiego.

Przedszkolaku, obejrzyj mapę Polski, odszukaj granice Polski, obrysuj je palcem.

Czy wiesz, gdzie są góry, a gdzie morze? Jak nazywa się najdłuższa rzeka Polski? Wskazuj na mapie – mów ich nazwę.

Na mapie znajdź źródło Wisły, wskazuj palcem od źródła do ujścia.

Rodzicu, wyjaśnij dziecku, co oznaczają słowa: „źródło”, „ujście”.

Obejrzyjcie film pt. „Polak mały”:

Przedszkolaku, czy już znasz symbole narodowe? Złóż kartkę w poziomie na trzy części, na każdej części narysuj jeden symbol, spróbuj je podpisać: GODŁO, FLAGA, HYMN.

Teraz posłuchaj utworu muzycznego:

Rozpoznałeś/ łaś ten utwór? Tak, to „Krakowiak”. Krakowiak to żywy i popularny taniec ludowy pochodzący z okolic Krakowa.

Zaproś rodziców do wykonania ćwiczeń:

  • słuchając melodii zaklaszczcie na mocny dźwięk i liczcie „raz, dwa”;
  • poćwiczcie krok krakowiaka – „cwał” – noga goni nogę;
  • ćwiczcie wysuwanie pięty na mocny dźwięk – raz lewą, raz prawą;
  • obejrzyjcie zdjęcia stroju krakowskiego. Co się wam w nim podoba?

Życzę dobrej zabawy!


Piątek 24.04.2020 r.

PIĘKNA ŁĄKA

Cele:

  • ćwiczenie pamięci,
  • utrwalanie umiejętności matematycznych: liczenie, segregowanie ze względu na kolor, wielkość,
  • ćwiczenie napięcia mięśniowego,
  • rozwijanie wyobraźni.

Pomoce: kartka papieru, plastelina, kredki lub farby.

Przedszkolaku, naucz się rymowanki:

Kontynenty krążą w koło,
my bawimy się wesoło.
Raz dwa trzy, raz dwa trzy,
teraz krążyć będziesz ty.

Wiecie, jak wygląda nasza planeta, jakie są kontynenty, potraficie wskazać na mapie lub globusie Polskę. Nasz kraj to miasta, wsie, zakłady pracy, ale i łąki, lasy, rzeki.

Dzisiaj spróbujemy wykonać pracę plastyczną pod tytułem „Łąka”. Opiszcie rodzicom, jak wygląda łąka, co na niej rośnie, jakie zwierzęta można tam spotkać.

Łąka z plasteliny

Przedszkolaku, wybierz kolory plasteliny – to będą kwiatki:

  • urwij kawałek plasteliny i zrób tyle kulek, ile chcesz mieć kwiatków;
  • policz ile masz kulek;
  • podziel je na kolory;
  • sprawdź, czy wszystkie są tej samej wielkości;
  • ułóż kulki na kartce i je rozgnieć, a następnie rozciągaj plastelinę w różne strony;
  • weź zieloną kredkę i dorysuj łodygi i liście.

Jeżeli nie masz plasteliny możesz swoją pracę zrobić wykorzystując farbę. Umocz paluszek w farbie i uderzaj nim o kartkę – to będą środki kwiatków. Zmień kolor farby i w ten sam sposób namaluj płatki kwiatów. Pędzelkiem domaluj łodygi i liście.

Dorysuj zwierzęta, które zamieszkują łąkę.


GIMNASTYKA DLA CAŁEJ RODZINKI

Cele:

  • ćwiczenie równowagi,
  • ćwiczenie reagowania na polecenia.

Pomoce: plastikowy talerzyk.

Góra – dół

Trzymajcie talerzyk przed sobą. Na sygnał „góra” – podnieście talerzyk wysoko nad głowę, na sygnał „dół”zróbcie skłon (nogi proste).

Wyruszamy w podróż

Naśladujcie jazdę samochodem (talerzyk jest kierownicą), na sygnał poruszajcie się do tyłu.

Podajemy sobie talerz

Usiądźcie na podłodze, wasze plecy muszą się dotykać, podawajcie sobie talerz wykonując skręt ciała raz w jedną, raz w drugą stronę.

Powodzenia!


Czwartek 23.04.2020 r.

CO PŁYWA, A CO TONIE?

Cele:

  • zapoznanie ze zjawiskiem pływania i tonięcia przedmiotów,
  • rozwijanie umiejętności obserwacji i wysnuwania wniosków,
  • utrwalanie pojęć ciężki, lekki,
  • utrwalanie kształtów figur geometrycznych,
  • ćwiczenie dokładności.

Wyruszamy w podróż – zabawa ruchowa

Jesteście gotowi na daleką podróż? Super, ruszamy i idziemy na statek /maszerujcie/. Pożegnajcie swoje zabawki, mama żegna kuchnię /pomachajcie/ i wchodzimy na statek po trapie /pomost/ – powoli, ostrożnie. Stajemy na statku i wypatrujemy ląd /rozglądamy się na wszystkie strony/. Hura! – Ląd! Schodzimy ze statku. Teraz możecie urządzić piknik i zjeść drugie śniadanie.

A może Wy wykonacie własny statek z papieru metodą orgiami? Poniżej instrukcja wykonania:

Ozdóbcie swoje łódki, pokolorujcie je jak chcecie.

Czyja łódka szybciej płynie? – ćwiczenia oddechowe

Ustawcie na brzegu stołu wykonaną łódkę, wyznaczcie start i metę. Dmuchajcie w łódkę tak, by się przesuwała w stronę mety. Jeżeli macie więcej łódek, zróbcie rodzinne zawody.


CO PŁYWA, CO TONIE – ZABAWA BADAWCZA

 

  • Do miski nalejcie wodę. Zbierzcie różne przedmioty i wkładajcie do miski – obserwujcie, co się z nimi dzieje. Ustalcie, dlaczego niektóre przedmioty pływają, a inne toną. Dzieci, na jednej kartce rysujcie to, co zatonęło, a na drugiej to, co pływa.
  • Rodzicu, połóż na powierzchni wody kartkę papieru i obserwujcie ją. Połóżcie na kartkę korek… I co się dzieje? Teraz połóżcie monetę, klocek… Ciekawe, ile przedmiotów uda wam się położyć zanim kartka zatonie.
  • Doświadczenie z plasteliną:

Przedszkolaku, weź dwa kawałki plasteliny; z jednego zrób kulkę, a z drugiego zrób talerzyk. Wrzuć kulkę do wody, a następnie połóż talerzyk i obserwuj. Co widzisz?


ĆWICZENIA GIMNASTYCZNE

Cele:

  • wzmacnianie mięśni brzucha i karku,
  • zwiększanie ruchomości w stawach,
  • kształtowanie równowagi.

Ćwiczenie na plecach

Połóżcie się na plecach, nogi ugnijcie w kolanach, stopy oparte o podłoże. Ręce skrzyżujcie na klatce piersiowej. Gotowe!

  • Unoście i opuszczajcie głowę – brodą dotknijcie do ciała.
  • Przyciągnijcie kolana do klatki piersiowej, a następnie powoli opuśćcie.
  • Chwyćcie stopy /kończyny górne znajdują się między kolanami/, teraz kręćcie kółka.

Klęk podparty

Wykonajcie skręt głowy w prawo, w lewo, skłon w górę, w dół – nie poruszajcie pozostałymi częściami ciała.

Ukłon japoński

Uklęknijcie, ramiona w górę, powoli pochylajcie się w przód, aż dotkniecie podłogi.

Dobrej zabawy!


Środa 22.04.2020 r.

SEGREGACJA

Cele:

  • rozwijanie logicznego myślenia,
  • współdziałanie z rodzicami,
  • rozwijanie wyobraźni,
  • rozbudzanie zainteresowań muzycznych.

Pomoce: zagadki, rolki po papierze, kredki, papier kolorowy, nożyczki, klej.

Dzieciaki, rozwiążcie poniższe zagadki. Za prawidłowe rozwiązanie połóżcie przed sobą np. kredkę. Na koniec sprawdźcie, ile macie kredek – policzcie.

Ciągle jest ich bardzo dużo
i nikomu już nie służą.
O tym wiedzą małe dzieci,
że to są właśnie ……… /śmieci/

Każda plastikowa, ale nie szklana,
powinna przed wyrzuceniem
być zawsze zgniatana. /butelka/

Papier, gazety, pudełko po butach,
niepotrzebny zeszyt, czy też tektura
to wszystko jak wiecie jest… /makulatura/

Gdy w lesie to wyrzucisz,
szkód narobisz wiele.
Mogą tym się skaleczyć
nasi leśni przyjaciele. /szkło/

Rozwiązaliście wszystkie zagadki? Brawo!

Jak myślicie, co powinniśmy zrobić ze szkłem, papierami, opakowaniami z plastiku?

Trzeba je segregować: pomóżcie rodzicom w segregacji odpadów – zwróćcie uwagę na kolory pojemników. Zastanówcie się, czy niektóre przedmioty – można wykorzystać. Zastanawialiście się, co można zrobić z rolki po papierze toaletowym? Zróbcie swoje prace – zwierzątko, postać, pojazd, a może jeszcze coś innego. Wyślijcie zdjęcia swoich prac.

Zapraszam do zabawy przy piosence „Nasza planeta”:

https://www.youtube.com/watch?v=1MZovZPTP7I

  • Podczas pierwszej zwrotki poruszajcie się naśladując jazdę na hulajnodze.
  • Podczas refrenu zatrzymajcie się, śpiewajcie i klaszczcie.
  • Podczas drugiej zwrotki połóżcie się na plecach i naśladujcie jazdę na rowerze.

Życzę dobrej zabawy!


Wtorek 21.04.2020 r.

MRÓWKI I ICH ROLA

Cele:

  • poszerzenie wiedzy o informacje dotyczące życia mrówek,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego,
  • poszerzenie wiedzy o pojęcie „Pracowity jak mrówka”.

Drogie dzieci, czy pamiętacie, jak wyglądają mrówki, jak zbudowane jest ich ciało?

Kartkę papieru złóżcie na pół – na jednej części narysujcie mrówkę tak, jak ją pamiętacie.

Wysłuchajcie informacji i spróbujcie na drugiej części kartki narysować mrówkę według usłyszanych informacji:

  • Ciało mrówki składa się z trzech członów: głowy, tułowia i odwłoka.
  • Na głowie są oczy, długie czułki oraz szczęki.
  • Z tułowia wyrastają 3 pary odnóży.
  • Mrówka jest czarna, czerwona lub żółta.

Czułki służą do wąchania, smakowania, dzięki nim mrówka rozpoznaje inne mrówki z tego samego mrowiska, znajduje pożywienie oraz drogę do gniazda.

Szczęki – służą do rozdrabniania pokarmu, przenoszenia różnych rzeczy, z których budowane jest mrowisko.

Na rysunku wskażcie części ciała mrówki: głowa, tułów, odwłok, czułki, szczęki, oczy, policz odnóża.

Rola mrówek w środowisku:

  • niszczą szkodniki drzew,
  • roznoszą nasiona, z których wyrosną nowe rośliny,
  • zjadają uschnięte rośliny.

Spróbujcie wyjaśnić pojęcie „Pracowity jak mrówka”. Porozmawiajcie, kto w waszej rodzinie jest pracowity, jak mrówka?

Lupa

Z plastikowej koszulki na dokumenty (sztywnej) wytnijcie kółko i flamastrem/ markerem narysujcie na nim mrówkę. Z rurki po ręczniku papierowym zróbcie lupę (możecie ją dowolnie ozdobić). Jeżeli nie macie rurki wykorzystajcie kartkę papieru – zwińcie ją w rurkę. To będzie wasza lupa. Możecie bawić się w obserwację mrówek. Na drugim kółeczku możecie narysować innego owada: żuka, pająka.


GIMNASTYKA DLA CAŁEJ RODZINKI

Cele:

  • ćwiczenie dużych grup mięśniowych,
  • ćwiczenie poruszania się na czworaka,
  • ćwiczenie skoków.

Zbieramy kwiaty

Chodźcie po pokoju, co jakiś czas (np. na klaśnięcie) schylacie się – naśladujecie zrywanie kwiatów i układanie w bukiet. Od czasu do czasu stańcie prosto, wyciągnijcie ręce do góry tak, jakbyście pokazywali zerwane kwiaty.

Żabki skaczą po łące

Naśladujcie skoki żabek. Możecie zaznaczać odległości waszych skoków, np. kładąc klocek na końcu skoku. Na koniec wskażcie najdłuższy i najkrótszy skok.

Mrówka idzie tunelem

Rodzic staje w rozkroku, a dziecko musi przejść przez utworzony w ten sposób tunel na czworaka.

Powodzenia!


Poniedziałek 20.04.2020 r.

NASZA PLANETA

Cele:

  • zapoznanie z globusem, wskazywanie i nazywanie kontynentów,
  • rozwijanie spostrzegawczości,
  • rozbudzanie zainteresowań muzycznych.

Przedszkolaku rozwiąż zagadki:

Co to za okrągła planeta,
na której bez wody,
tlenu i słońca
nie byłoby życia. /Ziemia/

To jest kula kolorowa
na niej plam tak wiele.
Dominuje błękit nieba,
jest też biel i zieleń. /globus/

Jeżeli macie globus to obejrzyjcie go, możecie wykorzystać mapy. Rodzicu, pokaż dziecku poszczególne kontynenty, oceany, nazwij je, wskaż Polskę.

Rodzicu, wykorzystaj wieczór na obserwację nieba z okna lub balkonu. Odnajdźcie księżyc i gwiazdy, porozmawiajcie o wyglądzie księżyca (wielkości, kolorze), odszukajcie najjaśniejszą gwiazdę.

Zróbcie zdjęcie nieba, by dziecko następnego dnia mogło na jego podstawie wykonać rysunek. Pochwalcie się swoimi pracami.

Wysłuchajcie piosenki „Nasza planeta” – policzcie, ile jest zwrotek i od jakich słów zaczyna się refren. Nauczcie się słów refrenu.

Nasza planeta

      1. Nasza planeta wzywa nas,
        na Ziemi misję zacząć czas.
        Wołamy głośno S.O.S.
        Pomoc potrzebna Ziemi jest.

Ref. Trzeba nam zieleni,
czystej atmosfery,
segregacji śmieci,
pomogą w tym dzieci.

      1. Ekologiczna misja trwa,
        sadzimy drzewa gdzie się da.
        Wołamy głośno S.O.S.
        Pomoc potrzebna Ziemi jest.

Ref. Trzeba nam zieleni,
czystej atmosfery,
segregacji śmieci,
pomogą w tym dzieci.
(2x)

Dobrej zabawy!


Piątek 17.04.2020 r.

PORTRET PRZYJACIELA

Cele:

  • rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
  • poszerzanie doświadczeń plastycznych,
  • rozwijanie ekspresji ruchowej.

Pomoce: wiersz Jadwigi Koczanowskiej „Przyjaciel”, kartka papieru, różne materiały.

Każde dziecko lubi się bawić. A wy co lubicie robić najbardziej? Pokażcie za pomocą pantomimy – ruchu, mimiki, w co lubicie się bawić; pozostali domownicy odgadują. Rodzice mogą pokazać swoje ulubione czynności.

Wysłuchajcie wiersza Jadwigi Koczanowskiej pt. „Przyjaciel”

Nie musisz mieć przyjaciół stu,
nie musisz mieć dziesięciu,
wystarczy byś jednego miał,
a to już wielkie szczęście.

Przyjaciel to jest taki ktoś,
kto zawsze cię zrozumie,
gdy dobrze jest – to cieszy się,
gdy źle – pocieszyć umie.

Przyjaciel to jest taki ktoś,
kto nigdy nie zawiedzie,
a poznasz go, bo z tobą jest,
gdy coś się nie powiedzie.

Rodzicu, rozmawiając z dzieckiem/ dziećmi uświadom, że osobą, która  zawsze będzie je wspierać  jesteście wy – rodzice. To wy słuchacie i wspieracie swoje dzieci.

Portret przyjaciela

Zróbcie portret swojego przyjaciela, postarajcie się wykorzystać różne rzeczy znajdujące się w domu: guziki, nitki, korki, może jakieś produkty spożywcze. Puśćcie wodze fantazji. Rodzicu, pozwól dziecku eksperymentować różnymi materiałami.


GIMNASTYKA – DLA CAŁEJ RODZINY

Cele:

  • ćwiczenie ramion,
  • ćwiczenie dużych grup mięśniowych.

Jadą rowery

Biegajcie, wysoko podnoście kolana, ręce naśladują trzymanie kierownicy.

Pompujemy dętkę roweru

Stańcie w rozkroku, lewą ręką uchwyćcie lewą stopę. Prawa ręka pompuje, naśladujemy ruch wciskania i wysuwania tłoka w pompce. Po 5 ruchach zmieńcie rękę.

Kręcimy kołami

Zróbcie rozkrok, zataczajcie rękoma koła: do przodu, w górę, w dół i w tył.

Powodzenia!


Czwartek 16.04.2020 r.

KOLOROWE KOŁA

Cele:

  • uważne słuchanie treści wiersza,
  • poszerzanie słownictwa,
  • rozwijanie wyobraźni.

Pomoce: wiersz M. Terlikowskiej „Kolorowe koła”, kartka z różnej wielkości kółek, kredki, przedmioty znajdujące się w domu.

Rodzicu, przeczytaj dziecku wiersz Marii Terlikowskiej pt. „Kolorowe koła”

Spójrzcie uważnie dookoła,
wszędzie są kule i koła.
Kół co niemiara, kul co niemiara.
Jest koło! Tarcza zegara.
Wesoło koła turkocą
pod starodawną karocą.
Na drogach świecą się jasno,
błysną i gasną, błysną i gasną.
A tutaj koło przy kole:
wagon, semafor – to kolej.
A kiedy kół jest tak dużo,
po prostu pachnie podróżą.
Kulę każdy nadmucha –
od babci do malucha.
Zrobimy z mydła pianę
i będą bańki mydlane.
Ojej,  przepraszam, omyłka.
To już nie bańka – to piłka.
Tu mamy kulę armatnią,
niemodną wprawdzie ostatnio.
Sypią się kule, kuleczki,
wiśnie, a może porzeczki.
Nitka, na nitce kulki.
Czyje korale? – Urszulki.
Balon to kula z gondolą.
Lećmy!
Państwo pozwolą.
W balonie było przyjemnie,
lecz pora wracać na Ziemię.
Noc właśnie Ziemię otula.
A Ziemia – to co?
Też kula.

  • Rodzicu poproś, by dziecko spróbowało wyjaśnić słowa: gondola, semafor, staroświecka. Jeśli nie potrafi – wytłumacz Ty.
  • Porozmawiajcie o wierszu. Zapytaj, jakie przedmioty w kształcie koła zostały wymienione w wierszu, a jakie w kształcie kuli?
  • Poszukajcie w domu przedmiotów w kształcie kuli i koła.
  • Niech dziecko spróbuje określić różnicę między kołem, a kulą.

Czary z koła?

Na kartce obrysujcie różnej wielkości koła, wykorzystajcie je do stworzenia obrazków. Zabawcie się całą rodziną – zobaczycie, ile fajnych pomysłów się pojawi.


GIMNASTYKA DLA CAŁEJ RODZINKI

Cele:

  • wzmacnianie mięśni oddechowych,
  • ćwiczenie wydłużonego oddechu,
  • ćwiczenie równowagi.

Marsz z woreczkiem

Połóżcie woreczek na głowie i maszerujcie, wykonujcie wdech nosem, wydech ustami, starajcie się wdech i wydech wykonywać bardzo powoli.

Woreczek tańczy

Stańcie w lekkim rozkroku, przekładajcie woreczek wokół bioder, klatki piersiowej, szyi, a następnie z powrotem w dół – 3x.

Dźwig

Na stopie prawej nogi połóżcie woreczek i podnoście wyprostowaną nogę – 5x, ćwiczenie powtórzcie z wykorzystaniem lewej nogi.

Ćwiczenia relaksacyjne

Połóżcie się na plecach, na brzuchu połóżcie woreczek i wykonujcie wdech nosem, wydech ustami (na palcach możecie liczyć, ile ta czynność trwa).

Miłej zabawy!


Środa 15.04.2020 r.

PODAJMY SOBIE RĘCE

Cele:

  • rozwijanie zainteresowań muzycznych,
  • ćwiczenie logicznego myślenia.

Moje przedszkolaki, rozwiążcie zagadkę:

To jedna z najważniejszych osób na świecie.
To ktoś, z kim dobrze jest się bawić, śmiać, rozmawiać.
Czasami miłe niespodzianki sobie sprawiać.

Super, bardzo dobrze sobie poradziliście to przyjaciel.

Posłuchajcie i powiedzcie, czy się zgadzacie z tymi wypowiedziami, czy nie?

Na kartce zapiszcie TAK i NIE. Podczas słuchania zaznaczajcie waszą odpowiedź pisząc X przy właściwej odpowiedzi. Na koniec policzcie odpowiedzi TAK i NIE. Ile ich jest?

  • Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto nas pociesza, gdy się martwimy.
  • Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto się z nas naśmiewa.
  • Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto pożyczy nam swoją ulubioną zabawkę.
  • Prawdziwy przyjaciel to ktoś, kto jest dla nas niemiły.
  • Prawdziwy przyjaciel musi mieć tyle samo lat, co mama.
  • Prawdziwy przyjaciel ma dla nas czas.
  • Prawdziwy przyjaciel zawsze nam pomaga.

Zaśpiewajcie piosenkę "Podajmy sobie ręce":

Chociaż świat dokoła
dziwny jest i wielki,
a my tacy mali, – zataczamy rękoma koło, przykucamy na słowa: „mali, jak kropelki”
mali, jak kropelki.

Podajmy sobie ręce
w zabawie i w piosence, – utwórzcie koło, zaproście wszystkich domowników
w ogródku przed domem,
na łące znajomej.

Podajmy sobie ręce
przez burze i przez tęcze,
pod gwiazdą daleką,
nad rzeczką i rzeką.

Kiedy nagle z bajki
zniknie dobra wróżka, – na słowa „zniknie dobra wróżka” rozkładamy ręce, opieramy skrzyżowane ręce na ramionach
kiedy szary smutek
wpadnie do fartuszka.

Podajmy sobie ręce
w zabawie i w piosence,
w ogródku przed domem,
na łące znajomej.

Podajmy sobie ręce
przez burze i przez tęcze,
pod gwiazdą daleką,
nad rzeczką i rzeką.

Choć nas czasem dzielą
nieprzebyte góry, – naśladujemy góry, nieskończone drogi, zachmurzone chmury
nieskończone drogi,
zachmurzone chmury.

Podajmy sobie ręce
w zabawie i w piosence,
w ogródku przed domem,
na łące znajomej.

Podajmy sobie ręce
przez burze i przez tęcze,
pod gwiazdą daleką,
nad rzeczką i rzeką.

Zatańczcie z rodzicami.


ĆWICZENIA DLA CAŁEJ RODZINKI

Cele:

  • ćwiczenie ramion,
  • ćwiczenie równowagi,
  • ćwiczenie prawidłowego oddychania.

Wahadło zegara

Uklęknijcie, wykonujcie rytmiczne wymachy ramion w przód i w tył.

Dmuchamy balon

Ukucnijcie, ręce oparte o podłogę, powoli podnoście się do pozycji stojącej, wykonujcie wdech, następnie wracacie do przysiadu z jednoczesnym wydechem.

Rysujemy nogą

Stańcie na jednej nodze, a drugą rysujecie kółka – 5x, zmiana nogi.

Kotki

Poruszajcie się na czworaka, przeciągnijcie – zróbcie koci grzbiet.


Wtorek 14.04.2020 r.

MOJE MARZENIE

Cele:

  • wyrażanie swoich myśli, odczuć, pragnień,
  • rozwijanie zainteresowań plastycznych,
  • tworzenie kompozycji z różnorodnego materiału.

Pomoce:  kartka, przybory do rysowania, różnego rodzaju materiały.

Przedszkolaku, połóż się wygodnie, zamknij oczy i pomyśl o swoim przyjacielu, koledze, koleżance, o osobie, z którą lubisz się bawić. Opowiedz rodzicom o nim/ o niej: jak ma na imię, opisz jego/ jej wygląd, co lubicie razem robić.

Rodzicu, opowiedz o swojej przyjaźni, podziel się swoimi wspomnieniami. Można ten czas spędzić na wspólnym oglądaniu albumów ze zdjęciami. Podczas rozmowy uświadomcie dzieciom, że w przyjaźni ważne są drobne gesty: rozmowa, wykonanie upominku (np. rysunku).

Wykonaj obrazek dla swojego kolegi/ koleżanki i prześlij na stronę internetową przedszkola – wykorzystaj różne materiały, które znajdziesz w domu.


ĆWICZENIA GIMNASTYCZNE

Cele:

  • zwiększenie ruchomości w odcinku szyjnym,
  • wzmocnienie mięśni brzucha,
  • ćwiczenie wydłużonego oddechu.

Pomoce: woreczek.

  • Pająk chodzi po suficie

Połóżcie się na plecach i wykonujcie ruchy okrężne ramion i nóg – rowerek – 3x.

  • Marsz z woreczkiem (książeczką) na głowie

Maszerujcie z woreczkiem/ książką na głowie i wykonujcie wdech nosem, wydech ustami jak najdłużej.

Do tego ćwiczenia można wykorzystać torebkę kaszy, ryżu włożonego do skarpetki.

  • Skrzydełka

Usiądźcie w siadzie skrzyżnym (nogi na kokardkę), plecy wyprostowane, wykonujcie skłon głowy do przodu, w tył i na boki – 5x.

Miłej zabawy!


Piątek 10.04.2020 r.

BARANEK

Cele:

  • ćwiczenie logicznego myślenia,
  • rozwijanie ekspresji twórczej.

Pomoce: zagadka, kartka papieru, farby lub kredki, płatki kosmetyczne (wata lub biała kartka), nożyczki, klej.

Przedszkolaku, rozwiąż zagadkę:

Tyle w koszyczku
leży pisanek!
A pośród nich
słodki… /baranek/

Cukrowy baranek jest słodki, ale my zrobimy sobie równie fajnego, choć nie słodkiego.

Białą kartkę połóż w poziomie, weź kartonik (kawałek tekturki z pudełka), który umocz w farbie i uderzaj po całej powierzchni kartki (możesz użyć różnych kolorów zieleni). Zostaw kartkę do wyschnięcia. Jeżeli nie masz farb rysuj kreski kredkami – też będzie super.

Z płatków kosmetycznych ułóż kształt baranka – musi mieć głowę i puchaty tułów. Jeżeli nie masz płatków kosmetycznych lub waty wykorzystaj białą kartkę – narysuj dwie chmurki, jedną dużą, drugą małą – to będzie tułów i głowa. Dorysuj rogi, nogi z kopytkami, ogonek, doklej oczy i uśmiech.

Na łące możesz domalować lub dorysować kwiaty, motyle, biedronki, albo zrobić drugiego mniejszego baranka.


GIMNASTYKA – ĆWICZENIA DLA CAŁEJ RODZINKI

Cele:

  • wzmacnianie mięśni barku,
  • ćwiczenie różnej grupy mięśniowej,
  • rozwijanie koordynacji ruchowej.

Przedszkolaku, zachęć mamę, tatę, siostrę, brata do wspólnej gimnastyki.

  • Skłon w dół – nogi rozsunięte w bok, ręce wyprostowane do góry, a teraz schylcie się i dotknijcie podłogi – 5x.
  • Sadzimy kwiaty – chodźcie po pokoju i co 3 kroki zróbcie przysiad, naśladujcie sadzenie kwiatów.
  • Podlewamy kwiaty – stańcie w lekkim rozkroku, ręce wyciągnięte przed sobą, pomachajcie rękoma w lewo i w prawo, zatoczcie szeroki łuk – naśladujcie podlewanie kwiatów konewką.

Życzę spokojnych świąt!


Czwartek 09.04.2020 r.

MAŁE, DUŻE, KOLOROWE

Cele:

  • klasyfikowanie jajek ze względu na wielkość,
  • stosowanie określeń wielkości,
  • tworzenie zbiorów,
  • stosowanie liczebników porządkowych: pierwsze, drugie.

Pomoce: kartka z narysowanymi jajkami w trzech wielkościach, jajka powycinane z papieru kolorowego (co najmniej 5 sztuk).

Moje drogie przedszkolaki, wiecie już dużo o Wielkanocy, ale czy zastanawialiście się nad wielkością jajek, czy są tej samej wielkości?

Zaproście rodziców do zabawy, poproście o narysowanie na kartce jajek w trzech wielkościach (każda wielkość co najmniej 5 razy).

Przyjrzyjcie się uważnie, wskażcie największe jajka, wskażcie małe jajka oraz te, które zostały?

Teraz  kredką otoczcie jajka jednej wielkości. Rodzicu, zamiast rysować możecie stworzyć zbiór, wykorzystując kawałek włóczki.

Super, stworzyliście zbiór. Utwórzcie pozostałe zbiory.

Poproście rodziców o narysowanie jajek, ale każde innej wielkości. Wykorzystajcie papier kolorowy, torebki prezentowe lub kolorowe gazety. Waszym zadaniem jest je wyciąć. Poukładajcie je od najmniejszego do największego, spróbujcie nazwać ich wielkość.

Rodzicu poproś dziecko o wskazanie wybranego jajka, np.:

  • wskaż jajko największe;
  • pokaż trzecie jajko;
  • pokaż jajko, które leży między zielonym a niebieski;
  • wymień kolory jajek.

Jeśli macie chęć bawić się dalej poukładajcie jajka od największego do najmniejszego. Rodzic może określać położenie jajek, a dziecko niech będzie ekspertem – musi sprawdzić, czy rodzic mówi dobrze.


GIMNASTYKA – ĆWICZENIA DLA CAŁEJ RODZINKI

Cele:

  • korekcja chodu,
  • wzmacnianie mięśni barku,
  • utrwalanie prawidłowej postawy.

Pomoce: piłka lub inny przedmiot.

  • Zabawa „Wiatraki”

Stań w małym rozkroku. Na hasło „wieje wiatr” wyciągnij ramiona w bok i wykonuj obszerne krążenia w tył – skrzydła wiatraka obracają się. Na hasło „wiatr przestał wiać” opuść ramiona wzdłuż tułowia. Przyjmij prawidłową postawę: klatka piersiowa do przodu, głowa wyciągnięta w górę, stopy lekko skierowane w bok.

  • „Trzymaj piłkę”

Siad skrzyżny. Plecy wyprostowane, głowę wyciągnij w górę, ręce wyprostowane, wyciągnięte w górę – trzymaj piłkę, następnie przesuwaj ręce do tyłu.

  • „Po linii”

Idź wzdłuż dywanu, stawiaj stopy w jednej linii – by łatwiej ci było utrzymać równowagę wyciągnij ręce w bok.

Bawcie się dobrze!


Środa 08.04.2020 r.

PISANKI, KRASZANKI

Cele:

  • poszerzanie wiedzy i słownictwa,
  • rozwijanie umiejętności spostrzegania słuchowego.

Pomoce: ozdoby wielkanocne – jajka, kartka z narysowanym kształtem jajka, kredki, flamastry.

Drogie przedszkolaki, poproście rodziców o pokazanie ozdób wielkanocnych; wybierzcie wszystkie jajka, obejrzyjcie je. Czy wszystkie są takie same? Powiedzcie, czym się różnią – wielkością, kolorem, sposobem ozdobienia, materiałem, z którego są wykonane.

Wysłuchajcie opisu i pokażcie, jakie jajka macie w domu, zapamiętajcie ich nazwę.

Pisanki – na skorupce roztopionym woskiem rysuje się wzory, a następnie zanurza jajka w barwniku.

Kraszanki – jajka gotuje się w wywarze barwnym:

  • brązowy: łupiny cebuli,
  • czarny: łupiny orzecha włoskiego,
  • żółty: kora młodej jabłoni,
  • różowy: sok z buraka.

Drapanki – ostrym narzędziem wydrapuje się wzór na ubarwionej skorupce jajka.

Oklejanki – ozdabia się skrawkami kolorowego papieru, tkaniny lub włóczką.

Nalepianki – skorupki ozdabia się różnobarwnymi wycinankami z papieru.

Poproście rodzica o narysowanie na kartce owalu, to będzie wasza pisanka. Ozdóbcie ją według własnego pomysłu. Wykonując rysunek możecie śpiewać piosenkę „Pisanki, pisanki”.

Powodzenia!


Wtorek 07.04.2020 r.

ŚWIĄTECZNY WITRAŻ

Cele:

  • kreślenie owalu,
  • rozwijanie wyobraźni,
  • zapoznanie z tradycjami i zwyczajami świątecznymi.

Pomoce: kartki papieru, farby/ kredki, nożyczki, klej.

Symboli Świąt Wielkanocnych jest wiele. Są nimi  jajka – pisanki oraz kurczaczek.

Drogie przedszkolaki, zróbcie obrazek, który możecie podarować bliskiej osobie albo zawiesić na oknie.

Weźcie kartkę papieru, na środku narysujcie owal, teraz wybierzcie następną kredkę/ kolor farby i obrysujcie dokoła i znów zmieńcie kolor. Obrysowujcie, aż skończy wam się kartka. Teraz bardzo ważna sprawa – wytnijcie kształt jajka (rodzic może wam narysować obrys, po którym jajko wytniecie), przetnijcie je przez środek robiąc zygzak. Otrzymacie dwie skorupki – jedną wykorzystajcie do umieszczenia w niej kurczaczka.

Do zrobienia kurczaczka możecie wykorzystać dwa kółka o różnej wielkości: narysujcie je i wytnijcie, po czym mniejsze koło naklejcie na to większe tak, by oba koła końcami nachodziły na siebie. Tak przygotowanego kurczaczka włóżcie do wcześniej wykonanej skorupki z owalu, dorysujcie lub doklejcie mu oczko i dzióbek.

Tak wykonaną pracę możecie nakleić na kartce i dać rodzicom w prezencie. Możecie swoją pracę też zawiesić na oknie.

Wykorzystajcie też drugą skorupkę – narysujcie w niej bazie, forsycje.

Zabawa ruchowa „Znam tradycje świąteczne”

Rodzic klaszcze lub uderza łyżkami o siebie wygrywając rytm, do którego maszeruje dziecko. Na sygnał słowny, związany ze Świętami Wielkanocnymi (np. jajko, baranek…) dziecko staje i wysoko podnosi ręce. Na słowa niezwiązane ze świętami (np. tort, choinka…) dziecko szybko siada na dywanie. Teraz zamieńcie się rolami.


PORA NA GIMNASTYKĘ

Cele:

  • wzmocnienie mięśni grzbietu,
  • ćwiczenie równowagi.

Pomoce: piłka.

Przedszkolaku:

  • Stań w rozkroku, schyl się i tocz piłkę z ręki do ręki (możesz mówić, w której ręce masz piłkę). Po kilku ruchach wyprostuj się, podrzuć piłkę przed sobą.
  • Połóż się na podłodze, turlaj piłkę do przodu, aż ręce będą wyprostowane. Podnieś piłkę do góry i licz. Odpocznij i powtórz ćwiczenie.
  • Stań na jednej nodze i przekładaj piłkę raz pod jednym kolanem, raz pod drugim.
  • Usiądź na podłodze, ręce weź do tyłu (podeprzyj się), stopę połóż na piłce i tocz ją wyprostowując nogę; ćwicz raz lewą, a raz prawą nogą.

Życzę wam wiele radości!  


Poniedziałek 06.04.2020 r.

ZWYCZAJE WIELKANOCNE

Cele:

  • zapoznanie dzieci ze zwyczajami wielkanocnymi,
  • ćwiczenie logicznego myślenia,
  • wyrażanie się poprzez prace plastyczne.

Pomoce: zagadka, piosenka, tekst piosenki, ozdoby wielkanocne.

Drogie przedszkolaki, rozwiążcie zagadki:

Jest okrągłe, białe,
do jedzenia doskonałe.
Ma na sobie skorupkę cienką.
Jemy je na twardo lub na miękko. /jajko/

W wielkanocnym koszyczku
leżeć będą sobie.
Zanim je tam włożę,
ślicznie je ozdobię. /pisanki/

Zgodnie z wielkanocnym zwyczajem
słodkie upominki każdemu rozdaje. /zajączek wielkanocny/

Super, brawo!

Rodzice, porozmawiajcie z dziećmi o zbliżających się świętach, pokażcie, co włożycie do koszyczka. Możecie wykorzystać pocztówki, gazetki reklamowe, na których będą przedstawione te produkty. Nazywajcie je, dziecko niech dzieli nazwy na sylaby, niech powie, co słyszy (jaką głoskę) na początku i na końcu wyrazu.

Wysłuchajcie piosenki pt. "Pisanki, pisanki":

Pisanki

Pisanki, pisanki,
jajka malowane.
Nie ma Wielkanocy
bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki,
jajka kolorowe.
Na nich malowane
bajki pisankowe.

Na jednej kogucik,
a na drugiej słońce,
śmieją się na trzeciej
laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki,
a na piątej gwiazdki.
Na każdej pisance
piękne opowiastki.

Zapamiętaliście wszystkie pisanki, o których była mowa w piosence? Jeśli nie, to posłuchajcie jeszcze raz piosenki. Możecie liczyć na palcach po kolei pisanki. Wstańcie i ruchem pokazujcie tekst piosenki.

Zapamiętaliście, jak wyglądały pisanki? Jeśli tak, to je narysujcie. Niech wyglądają tak, jak w piosence.

Udanej zabawy!


Piątek 03.04.2020 r.

BOCIANY

 Cele:

  • ćwiczenie precyzyjnego składania kartki i wycinania,
  • ćwiczenie prawidłowej postawy podczas ćwiczeń ruchowych.

Pomoce: kartka papieru A4, kredki, nożyczki, sznurek.

Wiosna to czas, gdy do naszego kraju przylatują ptaki, a najbardziej znanymi są bociany. Spróbujcie ułożyć zagadkę na temat bociana i zadać ją mamie i tacie.

Udało się? – To super!!

A teraz zapraszam was do wykonania własnego bociana:

  • kartkę złóżcie na połowę wzdłuż dłuższego boku,
  • narysujcie części ciała bociana: dziób, głowę, skrzydła – tułów, długie nogi,
  • pokolorujcie dziób i nogi na czerwono, dorysujcie oko,
  • wytnijcie po linii,
  • teraz pokolorujcie po drugiej stronie.

Zaproście do zabawy innych, niech każdy wykona swojego bociana, możecie je zawiesić np.  do lampy.

Zabawa ruchowa "Chodzimy jak bociany"

Już macie papierowe bociany. Teraz wy zamieńcie się w bociany: poćwiczcie stanie na jednej nodze, chodzenie – wysoko podnoście kolana, palce opuszczone w dół, ręce – skrzydła  poruszają się do góry i na dół.

Rodzice zróbcie zawody w staniu na jednej nodze. Kto wytrzyma dłużej? Kto w waszej rodzinie jest mistrzem stania na jednej nodze na czas? Spróbujcie, dzieci to uwielbiają.

A może spróbujecie rysowanie bociana z wykorzystaniem cyfry 2. Spróbujcie! Na pewno wyjdą super!

Zapraszam do zabawy "Bocian i żabka"

Rodzic zamienia się w bociana, a dziecko/ci są żabkami – skaczą po podłodze, rodzic wyciąga ręce do przodu i mówi: „Kle, kle, kle, bocian żabę zje” – wówczas dziecko szybko ucieka skacząc w wyznaczone miejsce.

Miłej zabawy!


Czwartek 02.04.2020 r.

OŚ SYMETRII

Cele:

  • poznanie pojęcia oś symetrii,
  • ćwiczenia oddechowe, relaksacyjne.

Pomoce: tasiemka/sznurek, różne drobne przedmioty (parzysta liczba każdego przedmiotu), kartka, farby.

Drogie przedszkolaki, na pewno podobają się wam motyle, ich kolor, wzory na skrzydłach i delikatność. Motyl to piękny owad, który w prosty sposób przybliża nam pojęcie osi symetrii.

Wariant 1

Połóżcie na stole tasiemkę, pasek (coś, co będzie waszą osią symetrii), a teraz układajcie po obu stronach przedmioty.

Wariant 2

Podzielcie się zebranymi przedmiotami po równo i na zmianę układajcie je wykorzystując oś.

Narysujcie na kartce kształt motyla, jego skrzydła wypełnijcie np. guzikami lub korkami. Czy skrzydła motyla są takie same? Jeśli nie, to je poprawcie. Policzcie wykorzystane guziki, posegregujcie według koloru, wielkości lub ilości dziurek.

Gdy wam się znudzi, pomalujcie farbą jedną część motyla i szybko złóżcie – zobaczcie, co wyszło. Po wyschnięciu możecie motyla wyciąć i przykleić do rurki po papierze toaletowym.

Zapraszam was do wykonania kilku ćwiczeń. Każde ćwiczenie wykonajcie 5 razy:

  • Stańcie w rozkroku, ramiona wyciągnijcie w górę.
  • Zatoczcie ramionami koło – raz do przodu, a następnie do tyłu.
  • Schylcie się do przodu, nogi wyprostowane, dłońmi starajcie się dotknąć podłogi.

Teraz należy wam się relaks:

Połóżcie się na plecach, swoje dłonie połóżcie na brzuchu – to są płatki kwiatów. Weźcie głęboki wdech – czujecie, jak dłoń się unosi? – Kwiat rozchyla swoje płatki. A teraz powoli zróbcie wydech – dłonie się zbliżają – kwiat zwija swoje płatki. Powtórzcie jeszcze raz.

Powodzenia!


Środa 01.04.2020 r.

WIOSNA IDZIE PRZEZ ŚWIAT

Cele:

  • ćwiczenie pamięci poprzez naukę tekstu piosenki,
  • ćwiczenie wyrażania poprzez ruch, gesty.

Pomoce: tekst piosenki, podkład muzyczny.

Drogie przedszkolaki, spróbujcie nauczyć się tekstu piosenki „Wiosna w błękitnej sukience”, powtarzając go lub słuchając nagrania:

Wiosna w błękitnej sukience

Wiosna w błękitnej sukience bierze krokusy na ręce.
Wykąpie je w rosie świeżej i w nowe płatki ubierze.

Ref. Wiosna buja w obłokach, wiosna płynie wysoko,
Wiosna chodzi po drzewach, wiosna piosenki śpiewa.

Potem z rozwianym warkoczem niebem powoli gdzieś kroczy.
Wysyła promyki słońca i wiersze pisze bez końca.

Ref, Wiosna buja w obłokach…

Nocą się skrada z kotami, chodzi własnymi drogami.
A teraz śpi już na sośnie i nie wie, że sosna rośnie.

Ref. Wiosna buja w obłokach…

Jeżeli umiesz już tekst zaśpiewaj piosenkę wykorzystując podkład muzyczny:

Rodzicu, zapytaj dziecka, jak rozumie tekst refrenu; porozmawiajcie o tym.

Zróbcie zabawę w pantomimę – pokazujcie, jak budzą się pierwsze kwiaty, przylatują ptaki, jak grabicie lub inne czynności związane z wiosną i wiosennymi zabawami.

Jeżeli dobrze się bawicie, wykorzystajcie to do zabawy w kalambury: jedna osoba pokazuje wybrany ruch, a druga go odgaduje i nazywa zaprezentowaną czynność.

Miłej zabawy!


Wtorek 31.03.2020 r.

WIOSNA W BŁĘKITNEJ SUKIENCE

Cele:

  • ćwiczenie uważnego słuchania,
  • poszerzanie wiedzy na temat oznak wiosny,
  • rozwijanie zainteresowań plastycznych oraz wyobraźni.

Pomoce: piosenka, kartka, kredki, mazaki i wszystko, co możecie wykorzystać do ozdobienia sukienki.

Drogie przedszkolaki, wysłuchajcie piosenki pt. "Wiosna w błękitnej sukience".

Porozmawiajcie teraz z rodzicem na temat jej treści. Powiedzcie, co z niej zapamiętaliście.

Zamknijcie oczy i wyobraźcie sobie Panią Wiosnę – jej postać, części ciała, jej sukienkę.

Zapraszam was teraz do pracy – wyczarujcie najpiękniejszą suknię, jaką tylko potraficie. Pomyślcie, jak będzie wyglądać i jak możecie ją ozdobić, co narysować, co na niej przykleić. To od Was zależy, jak suknia będzie wyglądać. I pamiętajcie, że to ma być sukienka Wiosny.

Prześlijcie swoje dzieła, a na stronie zrobimy wystawę.

Po pracy należy wam się trochę ruchu – zamieńcie się więc w małe wiosenne Krasnoludki i idźcie, jak one – ręce oprzyjcie o kolana i róbcie małe kroki. A teraz zamieńcie się w Wielkoludy – ręce wyciągnijcie w górę i chodźcie na palcach. Zaproście też swoich rodziców do zabawy – ciekawe, co im lepiej wyjdzie – bycie Krasnoludkiem, czy Wielkoludem.

Życzę udanej zabawy!


Poniedziałek 30.03.2020 r.

KALENDARZ POGODY

Cele:

  • rozwijanie obserwacji przyrodniczych,
  • poszerzenie wiedzy na temat zjawisk pogodowych,
  • ćwiczenie dzielenia wyrazów na sylaby.

Pomoce: kartki papieru, kredki/flamastry, taśma malarska, magnesy.

Rodzicu, obserwujcie przez okno pogodę:

  • nazwijcie zjawiska, które zaobserwowaliście,
  • spróbujcie określić intensywność wiatru,
  • sprawdźcie temperaturę na termometrze zaokiennym; wyjaśnijcie do czego służy,
  • wykonajcie swój kalendarz pogody: na kartce narysujcie tabelkę, wpiszcie nazwy dni tygodnia – niech dziecko je poprawi, ozdobi,
  • utrwalajcie dni tygodnia.

Wariant 1 jednorazowy

Na przygotowanej karcie rysujcie aktualną pogodę.

Wariant 2 do wielokrotnego użytku

Wykorzystajcie przygotowaną kartę. Poproście dziecko, by wykonało rysunki i je wycięło: słońce, chmury, wiatr. Na przygotowanej karcie niech układa wycięte elementy zgodnie z aktualną pogodą.

Wariant 3

Tabelkę możecie wykonać również na lodówce. Przygotowane przez dziecko w taki sam sposób, jak poprzednio elementy do oznaczenia pogody przyczepiacie magnesami w odpowiedniej rubryce tabelki.

Rodzicu, możesz wykorzystać tę tabelkę do oceniania zachowania dziecka: narysuj buźki uśmiechnięte, smutne i gotowe.

Znacie przysłowie „Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata” – powiedzcie je na głos wraz z dzieckiem i wytłumaczcie jego znaczenie.

Powtarzajcie przysłowie wspólnie w różnym tempie: szybko, wolno, cicho, głośno; wyklaszczcie je z podziałem na sylaby.

Teraz stańcie naprzeciw siebie i mówiąc słowa:

  • kwiecień plecień – kręćcie dłońmi młynki w górę,
  • bo przeplata – młynki w dół,
  • trochę zimy – podskoczcie na jednej nodze 4 razy,
  • trochę lata – podskoczcie 4 razy na drugiej nodze.

Miłej zabawy!


Piątek 27.03.2020 r.

KROKUS

Cele:

  • ćwiczenie ruchów drobnych poprzez darcie papieru,
  • utrwalanie pór dnia.

Pomoce: kartka papieru, kolorowy papier lub gazety, klej.

Rodzicu, narysuj zarys krokusa lub taki kwiat, jaki potrafisz narysować.

Poproś dziecko, by:

  • podarło papier na małe kawałki,
  • wykleiło kwiatek papierem kolorowym lub skrawkami gazety,
  • po wyschnięciu wycięło kwiatek.

A może Ty też zrobisz taką pracę? Na pewno będzie wam raźniej.

Jeśli nie masz kleju zrób klajster z mąki: małą łyżeczkę mąki wymieszaj z odrobiną wody, tak, by powstała klejąca papka. Jeśli klej po jakimś czasie zaschnie dolej ponownie wody i wymieszaj.

A teraz możecie wspólnie naśladować krokusy na łące. Zaproponuj dziecku opowieść ruchową, podczas której razem naśladujcie czynności, o których jest w niej. Możecie je naśladować według własnego pomysłu:

„Krokusy są bardzo malutkie, ledwo wystają z ziemi, pomalutku rosną i rosną. Pomału rozkwitają, swoje główki wyciągają do słońca, uśmiechają się do niego. Kiedy powieje wiatr poruszają swoimi małymi listeczkami. Przez cały dzień kwitną, a kiedy przychodzi noc – chowają swoje główki i czekają na nowy dzień”.

Treść opowieści możesz/ możecie również wzbogacić własnymi pomysłami.

Udanej zabawy!


Czwartek 26.03.2020 r.

RYSUNEK WEDŁUG INSTRUKCJI

Cele:

  • ćwiczenie uważnego słuchania,
  • utrwalanie umiejętności położenia przedmiotów w przestrzeni.

Pomoce: kartka lub serwetka, kredki, drobne dowolne przedmioty.

Wariant 1

Rodzicu, połóż kartkę przed dzieckiem i poproś, by kładło na niej przedmioty według waszej instrukcji, np. po prawej stronie u góry połóż gumkę, na dole po środku połóż kredkę (pionowo/ poziomo) itp.

Wariant 2

Teraz Ty ułóż przedmioty na kartce lub serwetce. Poproś dziecko, by powiedziało, gdzie one leżą.

Wariant 3

Poproś dziecko, by wykonało rysunek według waszej instrukcji. Jednocześnie Ty też możesz go wykonywać. Teraz poproś dziecko, by porównało oba rysunki i odpowiedziało na pytania:

  • Czy rysunki są takie same?
  • Czy są zgodne z instrukcją?

Po zabawie poproś dziecko, by wstało i pokazało prawe oko, lewą nogę, podniosło lewą rękę itp. Możecie robić to razem.

Powodzenia!


Środa 25.03.2020 r.

NADCHODZI WIOSNA

Cele:

  • ćwiczenie uważnego słuchania czytanego tekstu,
  • rozwijanie wyobraźni,
  • ćwiczenie podskoków.

Pomoce: kartka, kredki, wiersz Anny Surowiec "Nadchodzi wiosna".

Rodzicu, podejdź z dzieckiem do okna i razem sprawdźcie, czy widać jakieś zmiany w przyrodzie. Poproś dziecko, by opowiedziało, co zauważyło.

Przeczytaj mu wiersz Anny Surowiec pt. "Nadchodzi wiosna":

Nadchodzi wiosna zielona, radosna,
do życia budzi przyrodę i ludzi.
Drzewa okrywa pąkami kwiatów,
w oddali słychać wesoły śpiew ptaków.
Słońcem maluje tęczę na niebie,
by świat rozjaśnić właśnie dla ciebie.

Zapytaj dziecko, jakie oznaki wiosny przedstawione są w wierszu: pąki na drzewie, śpiew ptaków, tęcza. Teraz zachęć je do wykonania ilustracji do treści utworu, na której będzie też cała wasza rodzina.

Po narysowaniu dzieła należy wam się taniec radości: poćwiczcie podskoki z nogi na nogę w miejscu, a jeśli pozwala wam przestrzeń to skaczcie z pokoju do pokoju.

Udanej zabawy!


Poniedziałek 23.03.2020 r.

PATYCZKOWE ZABAWY

Klocki się znudziły? Weźcie kredki (można naciąć paski papieru 1 cm na 5 cm). Poproście dziecko o ułożenie zwierzęcia, pojazdu lub tego, co Wam przyjdzie do głowy. Możecie układać wspólnie. Podzielcie kredki między uczestników, ustalcie cel i po kolei układajcie.

Inne propozycje:

  • Układanie liter, wyrazów – ćwiczenie głoskowania, utrwalanie kształtu liter;
  • Układanie liczb – liczenie, ćwiczenie dodawania;
  • Układanie figur geometrycznych.


MASAŻ CMC

W rozładowaniu napięcia w związku z zaistniałą sytuacją pomoże masaż CMC. Rodzicu, połóż się wygodnie na brzuchu i poproś dziecko o wykonanie masażu zgodnie z instrukcją. Mów o swoich odczuciach, czy chcesz masaż delikatny lub mocniejszy.

Instrukcja do masażu


ZABAWY RODZINNE

Ziemniak

Czy pamiętają państwo ze szkoły grę w ziemniaka? Oto nasze propozycje:

Zadanie 1

Połącz liczby od 1 do 10 bez przecinania linii. Dla utrudnienia można dopisać liczby. Załącznik 1

Zadanie 2

Zadaniem dziecka jest policzenie kropek i połączenie ich od 1 do 10. Dla mistrzów proponuję łączenie liczb od końca (zaznaczyć strzałką). Załącznik 2

Zadanie 3

Propozycja dla rodziny: obrysuj dłoń (jedna karta dla jednego gracza), zachęć dziecko do narysowania minek (niech nazywa narysowane stany emocjonalne). Wypiszcie cyfry. Załącznik 3

Wariant 1

Na dłoni wypisane są liczby do 12. Rzuć kostką i szybko policz wyrzuconą liczbę oczek, po czym otocz kółkiem wynik na swojej karcie. Wygrywa ten, kto pierwszy zaznaczy wszystkie liczby.

Wariant 2

Gracz mówi liczbę, wszyscy uczestnicy gry muszą zaznaczyć ją na swojej karcie. Ważna jest szybkość – można wykorzystać minutnik lub liczyć np. do 5.

Miłej zabawy. Jestem ciekawa, która zabawa Wam sprawiła najwięcej radości. Może ta zabawa przypomni o innych zabawach z lat dzieciństwa.


W KRAINIE LICZB

Serdecznie zapraszamy do rozmowy z dziećmi na temat krainy liczb. Do chwili obecnej poznaliśmy przygody liczb od 1 do 8; dzieciaki znają kształty figur geometrycznych (koło, owal, trójkąt, kwadrat, pięciokąt, sześciokąt, siedmiokąt, ośmiokąt). Poniżej proponujemy kilka prac plastycznych, które przyniesione do przedszkola będą nagrodzone. Rodziców zachęcamy do wspólnej zabawy.

  • Zachęcamy do wykonania książeczki z poszczególnymi liczbami od 1 do 8, uwzględnienie kształtu ogrodu, wyglądu domu i jego mieszkańca.
  • Prosimy o zaprojektowanie liczby 9 i 10.
  • Prosimy o narysowanie skrzata Psotnika oraz wróżkę Niezapominajkę.
  • Prosimy o rysowanie rzeczy i elementów, które mogą zamieszkać w danym ogrodzie, np. w ogrodzie jedynki znajdzie się Ziemia, ponieważ jest jedna. Ważne jest motywowanie swojej decyzji.