KWIECIEŃ

TEMAT DZIAŁANIA EDUKACYJNE CELE
1. Pranie
  • ćwiczenia motoryki artykulatorów
  • ćwiczenia oddechowe
  • ćwiczenia artykulacyjne
  • ćwiczenia słuchowo-ruchowe
  • doskonalenie sprawności aparatu artykulacyjnego
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej
  • prawidłowa artykulacja głoski r
  • wzbogacanie słownictwa
  • utrwalanie prawidłowego toru oddechowego
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
2. Wiosenny spacer
  • ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny
  • ćwiczenia słuchowo-ruchowe
  • ćwiczenia oddechowe
  • ćwiczenia manualne
  • usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • wydłużanie fazy wydechowej
  • rozwijanie wyobraźni i kreatywności
  • doskonalenie sprawności manualnej
3. Pisanki – baranki
  • ćwiczenia motoryczne artykulatorów
  • ćwiczenia słuchowo-ruchowe
  • ćwiczenia sensoryczne
  • ćwiczenia motoryki małej
  • doskonalenie sprawności aparatu mowy
  • doskonalenie motoryki małej
  • stymulacja dotykowa i proprioceptywna
  • rozwijanie wyobraźni i kreatywności
4. Instrumenty muzyczne
  • ćwiczenia motoryki aparatu mowy
  • ćwiczenia słuchowe
  • ćwiczenia ruchowe
  • rozwijanie sprawności artykulatorów
  • doskonalenie funkcji słuchowo-ruchowych
  • rozwijanie uwagi i spostrzegawczości słuchowej

MARZEC

TEMAT DZIAŁANIA EDUKACYJNE CELE
1. Urodziny
  • ćwiczenia słuchowo-ruchowe
  • ćwiczenia motoryki aparatu artykulacyjnego
  • ćwiczenia oddechowe
  • ćwiczenia logicznego myślenia
  • usprawnianie narządów artykulacyjnych
  • utrwalanie prawidłowego toru oddechowego
  • wdrażanie do prawidłowej wymowy głoski r
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego
2. Kiedy rym wiedzie prym
  • ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny
  • ćwiczenia leksykalne
  • ćwiczenia słuchowo-ruchowe
  • usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego
  • wzbogacanie słownictwa
  • doskonalenie świadomości fonologicznej (rozpoznawanie rymujących się słów)
  • rozwijanie umiejętności reagowania ruchem na rymy
  • doskonalenie orientacji w schemacie ciała
3. Szczypiorek i pszczoła
  • ćwiczenia motoryczne artykulatorów
  • ćwiczeni artykulacyjne
  • ćwiczenia ruchowe
  • ćwiczenia leksykalne
  • usprawnianie aparatu artykulacyjnego
  • usprawnianie koordynacji pracy półkul mózgowych
  • utrwalanie prawidłowej wymowy zbitki spółgłoskowej szcz w wyrazach
  • rozwijanie umiejętności układania zagadek
4. Wiosna
  • ćwiczenia motoryki aparatu mowy
  • ćwiczenia oddechowe
  • ćwiczenia ruchowe
  • ćwiczenia słuchowe
  • ćwiczenia artykulacyjne
  • rozwijanie percepcji słuchowej (słuchu fonemowego, analizy i syntezy słuchowej)
  • utrwalanie nawyku mówienia na wydechu
  • usprawnianie narządów artykulacyjnych

LUTY

TEMAT DZIAŁANIA EDUKACYJNE CELE
1. Kolory
  • ćwiczenia oddechowe
  • ćwiczenia ortofoniczne
  • ćwiczenia motoryki aparatu artykulacyjnego
  • ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • doskonalenie motoryki małej
  • prawidłowa wymowa głosek sz, ż, cz
  • usprawnianie artykulatorów
  • doskonalenie prawidłowego toru oddechowego
  • rozwijanie słuchu fonemowego
  • wzbogacanie słownictwa
  • rozwijanie równowagi i koordynacji wzrokowo-ruchowej
2. W zaczarowanym pudełku
  • ćwiczenia usprawniające aparat artykulacyjny
  • ćwiczenia percepcji słuchowej
  • ćwiczenia leksykalne
  • usprawnianie motoryki artykulatorów
  • rozwijanie słuchu fonemowego
  • wzbogacanie słownictwa
  • rozwijanie mowy opowieściowej
  • prawidłowa wymowa głosek szeregu syczącego i szumiącego
  • rozwijanie wyobraźni
3. Parada języka
  • ćwiczenia motoryczne artykulatorów
  • ćwiczenia kinestezji artykulacyjnej
  • ćwiczeni artykulacyjne
  • ćwiczenia koordynacji słuchowo-ruchowej
  • usprawnianie motoryki artykulatorów
  • utrwalanie pozycji spoczynkowej języka oraz dojrzałego sposobu połykania
  • doskonalenie analizy i syntezy głoskowej
  • doskonalenie kinestezji artykulacyjnej i praksji oralnej
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej
4. Wodna układanka
  • ćwiczenia percepcji słuchowej
  • ćwiczenia leksykalne
  • ćwiczenia oddechowe
  • doskonalenie prawidłowego toru oddechowego
  • doskonalenie pamięci i uwagi słuchowej
  • rozwijanie orientacji na płaszczyźnie i wyobraźni przestrzennej
  • kształtowanie poczucia rytmu
  • rozwijanie koncentracji uwagi
  • wzbogacanie słownictwa

STYCZEŃ

TEMAT DZIAŁANIA EDUKACYJNE CELE
1. Zabawy z głoską c
  • ćwiczenia ortofoniczne
  • ćwiczenia słuchowo-ruchowe
  • ćwiczenia motoryki małej
  • ćwiczenia leksykalne
  • prawidłowa artykulacja głoski c
  • doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej
  • wzbogacanie słownictwa
  • doskonalenie analizy i syntezy głoskowej
  • rozwijanie wyobraźni, kojarzenia i kreatywności
  • angażowanie do współdziałania w grupie
2. Pomyśl, ułóż, nazwij
  • ćwiczenia motoryki aparatu artykulacyjnego
  • ćwiczenia ruchowe
  • ćwiczenia percepcji wzrokowej
  • ćwiczenia leksykalne
  • wspieranie integracji półkul mózgowych
  • usprawnianie aparatu artykulacyjnego
  • zapoznanie z prawidłową wymową głoski cz
  • doskonalenie percepcji wzrokowej
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowo-artykulacyjnej
  • doskonalenie analizy i syntezy sylabowej
  • rozwijanie orientacji w schemacie ciała
3. Balony i bale w karnawale
  • ćwiczenia oddechowe
  • ćwiczenia motoryczne aparatu mowy
  • ćwiczenia ruchowe
  • rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej
  • inicjowanie ruchów zmierzających do rozwijania orientacji w schemacie ciała
  • usprawnianie narządów artykulacyjnych
  • utrwalanie prawidłowego toru oddechowego
  • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej
4. Sycząca rodzina
  • ćwiczenia ortofoniczne
  • ćwiczenia słuchowo-ruchowe
  • ćwiczenia sensoryczne
  • ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • doskonalenie sprawności manualnej
  • różnicowanie głosek s, z, c
  • rozwijanie słuchu fonemowego
  • doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej i wzrokowo-ruchowej
  • stymulacja zapachowa i dotykowa
  • rozwijanie analizy i syntezy głoskowej
  • wzbogacanie słownictwa
  • doskonalenia sprawności manualnej
  • rozwijanie wyobraźni i kreatywności

GRUDZIEŃ

TEMAT DZIAŁANIA EDUKACYJNE CELE
1. Sanie Mikołaja
  • ćwiczenia oddechowe
  • ćwiczenia słuchowo-ruchowe
  • ćwiczenia percepcji wzrokowej
  • kształtowanie prawidłowego toru oddechowego (wydłużanie fazy wydechowej)
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej
  • doskonalenie percepcji wzrokowej
  • rozwijanie wyobraźni i kreatywności
  • doskonalenie sprawności manualnej
2. Kodowanie na dywanie
  • ćwiczenia słuchowe
  • ćwiczenia ruchowe
  • ćwiczenia logicznego myślenia
  • ćwiczenia koncentracji uwagi
  • ćwiczenia sensoryczne
  • słuchowe różnicowanie głosek z i ż
  • rozwijanie słuchu fonemowego
  • wzbogacanie słownictwa
  • wzmacnianie koordynacji pracy półkul mózgowych
  • doskonalenie koncentracji uwagi
  • angażowanie dzieci do zespołowego wykonywania zadań
  • rozwijanie kreatywności i logicznego myślenia
  • stymulacja zmysłu powonienia
3. Idą święta
  • ćwiczenia oddechowe
  • ćwiczenia leksykalne
  • ćwiczenia słuchowo-ruchowe
  • ćwiczenia sensoryczne
  • kształtowanie prawidłowego toru oddechowego
  • rozwijanie słownictwa
  • doskonalenie percepcji słuchowej
  • utrwalanie analizy i syntezy sylabowej
  • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej i sprawności manualnej
  • stymulacja zmysłu dotyku i propriocepcji

LISTOPAD

TEMAT DZIAŁANIA EDUKACYJNE CELE
1. Gra logopedyczna
  • ćwiczenia motoryki aparatu artykulacyjnego
  • ćwiczenia oddechowe
  • ćwiczenia ruchowe (motoryka mała)
  • usprawnianie motoryki artykulatorów
  • doskonalenie praksji oralnej
  • kształtowanie prawidłowego sposobu oddychania
  • rozwijanie sprawności manualnej
  • rozwijanie wyobraźni
  • wdrażanie dzieci do zespołowego wykonywania zadań
2. Jedzie pociąg z daleka…
  • ćwiczenia słuchowo-artykulacyjne
  • ćwiczenia ruchowo-artykulacyjne
  • ćwiczenia ortofoniczne
  • ćwiczenia kinestezji artykulacyjnej
  • różnicowanie głosek opozycyjnych (rozwijanie słuchu fonemowego)
  • doskonalenie kinestezji artykulacyjnej
  • usprawnianie aparatu artykulacyjnego
  • wzbogacanie słownictwa
  • doskonalenie analizy i syntezy głoskowej
3. „Z muchą na luzie ćwiczymy buzie”
  • ćwiczenia aparatu artykulacyjnego
  • ćwiczenia fonacyjne
  • ćwiczenia słuchowo-ruchowe
  • ćwiczenia pamięci wzrokowej i słuchowej
  • zapoznanie z prawidłową wymową głoski z
  • usprawnianie artykulatorów
  • wprowadzenie opozycji: głoska dźwięczna i bezdźwięczna
  • rozwijanie pamięci wzrokowej i słuchowej
  • doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej
4. Skaczące żabki
  • ćwiczenia oddechowe
  • ćwiczenia słuchowe
  • ćwiczenia słuchowo-ruchowe
  • ćwiczenia ortofoniczne
  • ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • zapoznanie z prawidłową artykulacją głoski ż
  • doskonalenie prawidłowego toru oddechowego
  • rozwijanie świadomości fonologicznej
  • doskonalenie analizy i syntezy sylabowej
  • wzbogacanie słownictwa
  • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej i słuchowo-ruchowej

PAŹDZIERNIK

TEMAT DZIAŁANIA EDUKACYJNE CELE
1. Co wpływa na prawidłową mowę?
  • ćwiczenia oddechowe
  • ćwiczenia motoryczne aparatu artykulacyjnego
  • ćwiczenia słuchowe
  • integracja sensoryczna
  • usprawnianie pracy artykulatorów
  • nauka prawidłowego oddychania
  • rozwijanie percepcji słuchowej
  • doskonalenie koordynacji słuchowo-ruchowej
  • rozwijanie poczucia rytmu
  • stymulacja sensoryczna (dotyk, równowaga, czucie głębokie)
2. Zabawy z samogłoskami
  • ćwiczenia słuchowe
  • ćwiczenia artykulacyjne
  • ćwiczenia słuchowo-ruchowe
  • ćwiczenia fonacyjne
  • ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • prawidłowa artykulacja samogłosek ustnych
  • rozwijanie słuchu fonemowego
  • doskonalenie analizy i syntezy głoskowej
3. Przygody węża Syka
  • ćwiczenia aparatu mowy
  • ćwiczenia oddechowe
  • ćwiczenia słuchowo-ruchowe
  • ćwiczenia ortofoniczne
  • ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • zapoznanie z prawidłową wymową głoski s
  • usprawnienie artykulatorów
  • kształtowanie prawidłowego toru oddechowego
  • doskonalenie analizy i syntezy sylabowej
4. Jesienny wiatr

Jesienny wiatr - scenariusz

  • ćwiczenia słuchowo-ruchowe
  • ćwiczenia słuchowe
  • ćwiczenia oddechowe
  • ćwiczenia motoryki małej
  • wdrażanie do prawidłowej artykulacji głoski sz
  • doskonalenie prawidłowego toru oddechowego
  • rozwijanie percepcji słuchowej
  • rozwijanie świadomości fonologicznej