Zabawy i ćwiczenia logopedyczne

Drogie przedszkolaki, zachęcamy was do wspólnych z rodzicami zabaw, przygotowywanych i proponowanych przez Panią Kasię.

Kształcenie zdalne, wtorek 20.04.2021 r.

Nasza Ziemia

Cele:

  • rozwijanie słownictwa,
  • rozwijanie wyobraźni,
  • rozwijanie percepcji słuchowej.

Pomoce: kartki papieru, kredki/flamastry.

Na początek wysłuchajcie kosmicznej piosenki: W Układzie Słonecznym

Następnie odpowiedzcie na pytania:

  • Ile planet znajduje się w naszym Układzie słonecznym? Wymieńcie ich nazwy.
  • Która planeta jest największa, a która najmniejsza?
  • Które miejsce pod względem wielkości zajmuje w nim Ziemia?

Aby lepiej poznać naszą planetę, kliknijcie w poniższy link, pod którym znajduje się przygotowany dla Was quiz: Planeta Ziemia - quiz

Ziemia jest naszym wspólnym domem, dlatego wszyscy powinniśmy o nią dbać. Przygotujcie arkusz papieru, na środku narysujcie sylwetę Ziemi i wymyślcie, co dobrego możemy robić dla Ziemi. Pomysły przelejcie na papier w postaci rysunków.

(Podpowiedzi: segregowanie śmieci, oszczędzanie wody, oszczędzanie energii elektrycznej, dbanie o rośliny i zwierzęta, używanie toreb wielorazowych, sadzenie drzew).

Następnie przygotujcie dwa obrazki Ziemi, jeden przedstawiający Ziemię wesołą, a drugi – smutną. Za pomocą szalika lub sznurka podzielcie wydzielony na podłodze obszar na pół. Po jednej stronie szalika/sznurka umieśćcie obrazek z wesołą Ziemią, po drugiej - z Ziemią smutną. Rodzicu, nazywaj sytuacje, które mają dobry lub zły wpływ na Ziemię. Zadaniem dziecka jest przeskoczenie na właściwą stronę sznurka.

Propozycje:

  • zakręcanie kranu podczas mycia rąk,
  • śmiecenie,
  • używanie materiałowych toreb na zakupy,
  • sadzenie roślin,
  • deptanie trawy,
  • zbieranie śmieci,
  • gaszenie światła, jeśli nie jest potrzebne,
  • zostawianie telewizora włączonego na całą noc,
  • recykling,
  • zatruwanie środowiska,
  • segregowanie śmieci.

Na koniec wysłuchajcie piosenki: Świat w naszych rękach - eko piosenka

Udanej zabawy!

Kształcenie zdalne, środa 14.04.2021 r.

Patyczki, wykałaczki, zapałki – pomysły na ćwiczenia

Cele:

  • rozwijanie lewej półkuli mózgu,
  • rozwijanie percepcji wzrokowej,
  • doskonalenie motoryki małej,
  • rozwijanie umiejętności matematycznych,
  • ćwiczenie koncentracji.

Pomoce: patyczki higieniczne/wykałaczki/zapałki.

Rodzicu, zachęć dziecko do wspólnej zabawy z wykorzystaniem patyczków, wykałaczek lub zapałek. Oto propozycje zabaw:

Patyczkowe obrazki:

  • z patyczków, wykałaczek lub zapałek ułóżcie wymyślony obrazek. Opowiedzcie, co się na nim dzieje;
  • wykorzystajcie go do zabawy w przeliczanie (na przykład policzcie z ilu patyczków zbudowany jest płotek lub inny element na obrazku), dodawanie i odejmowanie poprzez dokładanie lub zabieranie patyczków z obrazka.

obrazek ułożony z patyczków

Sekwencje:

Z wykałaczek, patyczków i zapałek układajcie sekwencje, zabawę możecie prowadzić w 3 wariantach:

  • powtarzanie sekwencji (rodzic układa sekwencję, dziecko odtwarza ją pod spodem),
  • kontynuowanie sekwencji (rodzic układa 3, 4 elementy sekwencji, dziecko ją kontynuuje),
  • uzupełnianie sekwencji (rodzic tworzy sekwencję z lukami, dziecko uzupełnia luki).

na kartce leżą sekwencje patyczków
na stole leżą sekwencje patyczków
na stole leżą patyczki ułożone w sekwencji

Naśladowanie wzorów:

  • ułóżcie dowolny wzór i poproście dziecko, aby ułożyło taki sam. Bawcie się w układanie figur geometrycznych, literek, domków, kształtów;
  • ułóżcie 4 różne wzory w kolejności od lewej do prawej. Zadanie polega na ułożeniu pod spodem takich samych wzorów w takiej samej kolejności (od lewej do prawej).

wzorki ułożone z patyczków

Relacje przestrzenne:

  • ułóżcie domek i ćwiczcie relacje przestrzenne. Umieszczajcie patyczek w domku, obok domku, nad domkiem, pod domkiem, rozwijajcie umiejętność rozumienia i używania przyimków.

Udanej zabawy!

Kształcenie zdalne, wtorek 06.04.2021 r.

Wiosna, Wiosna

 

Cele:

  • rozwijanie słownictwa,
  • ćwiczenia podniebienia miękkiego,
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej (umiejętności reagowania na dźwięki)
  1. Rozmawiamy o owadach
    rysunki owadów: mrówka, mucha, chrabąszcz, pszczoła, biedronka, motyl, konik polny, gąsienica

Pomoce: kartka papieru, flamastry, kredki, nożyczki.

Rodzicu i przedszkolaku, porozmawiajcie o tym, które zwierzątka (owady) budzą się do życia na wiosnę (przykłady: mucha, świerszcz, pszczoła, motyl, mrówka, gąsienica, żuk, biedronka). Na kartce papieru narysujcie ich podobizny i wytnijcie je. Tak przygotowane obrazki wykorzystajcie do:

  • zabawy w opisywanie wyglądu i cech zwierzątek,
  • zabawy w dzielenie nazw zwierzątek na sylaby lub składanie nazw z podanych sylab,
  • ćwiczeń orientacji przestrzennej (przygotujcie papierowego liścia, z pomocą którego ćwiczcie rozumienie i użycie przyimków, na przykład biedronka jest na liściu, obok liścia, pod liściem i tak dalej).
  1. Ćwiczenie oddechowe
    rysunki owadów: mrówka, mucha, chrabąszcz, pszczoła, biedronka, motyl, konik polny, gąsienica

Pomoce: kartka papieru, flamastry/kredki, nożyczki, słomka do napojów, obrazki przedstawiające zwierzątka wymienione w ćwiczeniu 1.

Z kartki papieru wytnijcie dużego liścia, połóżcie go na stole albo na parapecie okna. Obok umieśćcie przygotowane uprzednio obrazki zwierzątek. Za pomocą słomki zasysajcie zwierzątka i przenoście je w dowolne miejsce na liściu.

  1. Zabawa słuchowo-ruchowa

Pomoce: kartki papieru/gazety/poduszki/chustki, instrument lub inne domowe przedmioty, z których da się wydobyć dźwięk (na przykład grzechotka, garnek/szklanka i łyżka, łyżki drewniane)

Na podłodze rozłóżcie kolorowe przedmioty w postaci poduszek/chusteczek lub wyciętych z papieru kwiatów. Dziecko zamienia się w wybranego owada lub inne łąkowe zwierzątko. Kiedy usłyszy „muzykę” – wydawany przez was dźwięk (na przykład w postaci uderzania drewnianą łyżką o łyżkę, uderzania łyżką o garnek) krąży wokół przedmiotów zgromadzonych na podłodze, czyli „kwiatów”. Gdy odgłosy milkną – staje na wybranym przez siebie „kwiatku”. Gdy po chwili rozlega się „muzyka”, dziecko znowu krąży wokół „kwiatów”. Wydobywane z przedmiotów dźwięki mogą być raz ciche, raz głośne, wolniejsze i szybsze.

Udanej zabawy!

Kształcenie zdalne, środa 31.03.2021 r.

Wielkanocne zabawy

Cele:

  • rozwijanie sprawności motorycznej aparatu mowy,
  • utrwalanie prawidłowego toru oddechowego (wydłużanie fazy wydechowej),
  • ćwiczenia motoryki małej i dużej.

Gimnastyka z pisankami

Pomoce: kartki papieru/blok techniczny, flamastry.

Na kartce papieru narysuj jajka i ozdób je według własnego pomysłu, tak, aby powstały kolorowe pisanki. Poproś rodzica, aby pod każdym jajkiem zapisał wybrane ćwiczenie buzi i języka. Następnie rozłóż pisanki na stole lub podłodze. Na zmianę z rodzicem losuj kolorowe jajka i wykonuj zapisane na ich odwrocie ćwiczenia.

wycięte rysunkowe pisanki
papierowe pisanki z napisanymi zdaniami

Jajko do celu

Pomoce: kartka papieru, kredki/flamastry, nożyczki, folia aluminiowa/bibuła, papier toaletowy.

Przygotuj kartkę sztywnego papieru (najlepiej z bloku technicznego) i zegnij ją na pół. Na wybranej połowie kartki narysuj trzy zwierzątka (zajączka, owieczkę, kurczątko). Pod każdym obrazkiem wytnij otwór symbolizujący dom danego zwierzątka. Z kawałka folii aluminiowej, papieru toaletowego, bibuły lub innego materiału uformuj małe jajeczka. Kartkę ze zwierzętami umieść przed sobą na przykład na parapecie okna lub stole. Dmuchając na jajka, poprowadź je do domów zwierząt. Podczas zabawy pamiętaj o zachowaniu prawidłowego toru oddechowego (nos nabiera powietrze, usta je wypuszczają i dmuchają). Do zabawy możesz wykorzystać także słomki do napojów. Dmuchając przez słomkę, pamiętaj o tym, by jej nie przygryzać, a jedynie utrzymywać pomiędzy wargami.

narysowane na kartonie zwierzęta

Zabawa z kostką

Pomoce: kartka papieru, flamastry/kredki, kostka do gry

Weź kartkę papieru i narysuj na niej 6 oddzielnych ścian kostki do gry. Do każdej ściany kostki dorysuj obrazek, który kojarzy ci się z wiosną lub Wielkanocą. Do zabawy zaproś domowników. Na zmianę rzucajcie kostką. Ilość oczek wyrzuconych na kostce zdecyduje o wyborze ćwiczenia gimnastycznego.

karta pracy z rozpisanymi zadaniami

Udanej zabawy!

Propozycje ćwiczeń rozwijających mowę i myślenie

dzieci w wieku przedszkolnym

Zabawy i ćwiczenia językowe pobudzają rozwój dzieci, podnoszą sprawność rozumienia języka, motywują dzieci do mówienia oraz zapobiegają powstawaniu wad wymowy, dlatego zachęcam do wspólnej aktywności z wykorzystaniem zamieszczonych poniżej propozycji zabaw i ćwiczeń.

Ćwiczenia dla 3-latków

Drogi Rodzicu:

  • organizuj domowe tory przeszkód – to świetna zabawa wspierająca rozwój motoryczny dziecka, wykorzystująca przedmioty codziennego użytku (takie jak: kanapa, krzesło, poduszki, dywan, pudełka, piłki itd.),
  • aranżuj zabawę tematyczną np. w ubieranie lalki, misia, karmienie lalki lub misia (zadaniem dziecka jest założenie lalce/misiowi konkretnej części ubranka lub nabieranie na łyżeczkę np. kaszy, makaronu, nabijanie na widelec kawałków plasteliny/masy plastycznej i kierowanie ich do buzi lalki/misia),
  • zachęcaj dziecko do umieszczania w odpowiednich otworach klocków o różnym kształcie (wykorzystując np. popularne i lubiane przez dzieci sortery),
  • zachęcaj dziecko do rysowania na kartce, tablicy, folii linii, krzyżyków, kół,
  • baw się z dzieckiem w uzupełnianie obrazka poprzez dorysowywanie brakujących elementów (np. kół do samochodu, promieni do słońca),
  • czytaj dziecku wierszyki, pokazując właściwe ilustracje,
  • czytaj znane dziecku wierszyki, robiąc przerwę przed ostatnim rymującym się wyrazem, aby dziecko mogło dokończyć frazę np. Proszę państwa oto miś. Miś jest bardzo grzeczny…,
  • czytając z dzieckiem książeczki, nazywaj obecne na ilustracjach przedmioty, czynności, cechy przedmiotów (wielkość, kolor), a także emocje,
  • zadawaj pytania do przedmiotów, osób i czynności przedstawionych na obrazkach w książeczkach (przechodząc od pytań kto to jest? lub co to jest? do bardziej skomplikowanych np. Co trzyma Kasia?, Czym bawi się Zosia?),
  • podczas czytania książeczek wymyślajcie imiona dla ich bohaterów,
  • proponuj dziecku gry językowe w formie zagadek (początkowo układajcie proste nierymowane zagadki, np. Ma jedno uszko i pijesz w nim herbatkę. Następnie rozwiązujcie krótkie zagadki rymowane, np. Oszklone ma ramki, wiszą w nim firanki).

Ćwiczenia dla 4 latków

Drogi Rodzicu:

  • zachęcaj dziecko do zabawy w łapanie i rzucanie piłki z jednoczesnym wypowiadaniem słów (osoba, rzucająca wymyśla nazwę np. zabawki, ubrania, jedzenia, zwierzęcia itd.),
  • twórz razem z dzieckiem budowle np. z klocków wykorzystując je do zabaw tematycznych (czyli zabaw w „coś” lub w „kogoś”),
  • wspólnie rysujcie, kolorujcie, malujcie,
  • zachęcaj dziecko do zabawy w odgadywanie dźwięków – dziecko obserwuje i słucha dźwięków wydawanych przez różne przedmioty (np. zgniatanie plastikowej butelki, darcie kartki papieru, pstrykanie długopisem, stukanie łyżeczką w kubek), następnie odwrócone plecami odgaduje, jakiego przedmiotu rodzic użył w zabawie,
  • podczas czytania książeczek lub oglądania obrazków, wskazuj na związki między sytuacjami, zdarzeniami, emocjami, zachowaniami bohaterów poprzez zadawanie dzieciom pytania: Dlaczego? Z jakiego powodu? (coś się wydarzyło, ktoś jest smutny itd.),
  • aranżuj zabawy tematyczne z zachowaniem zasady naprzemienności ról, czyli możliwości wcielania się w różne postaci (np. kupującego i sprzedającego, lekarza i pacjenta),
  • ćwicz z dzieckiem prawidłowe użycie przyimków (w pierwszej kolejności: na, do, z (ze), w (we), dla, u, pod, następnie: o, od, przed, za, nad, po).

Ćwiczenia dla 5- i 6-latków

Drogi Rodzicu:

  • zachęcaj dziecko do zabawy z wykorzystaniem skakanki, podczas skakania wypowiadajcie np. nazwy dni tygodnia, cyfry od 1 do 10,
  • baw się z dzieckiem w naśladowanie do rytmicznej muzyki wymyślonych przez siebie układów choreograficznych (rodzic pokazuje – dziecko naśladuje i odwrotnie),
  • ćwicz z dzieckiem zapinanie guzików i sznurowanie butów,
  • zachęcaj dziecko do zabawy w odnajdywanie rymujących się słów (zabawa polega na wypowiadaniu podobnych do siebie słów np. kurka – górka oraz takich, które nie są podobne np. kurka – domek. Zadanie dziecka polega na wskazaniu rymującej się pary słów),
  • zachęcaj dziecko do bawienia się rymami poprzez wymyślanie par rymujących się słów oraz układanie prostych rymowanek,
  • układaj wspólnie z dzieckiem historyjki obrazkowe oraz na ich podstawie twórzcie opowiadania,
  • aranżuj zabawy tematyczne, w czasie których dziecko będzie używało właściwych dla sytuacji i rozmówcy zwrotów (np. przywitania i pożegnania).

Udanej zabawy!

Opracowała Katarzyna Roszkowska-Świerczek

Na podstawie: Cieszyńska J., Korendo M., Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia.

LOGOPEDIA OD KUCHNI

Cele:

  • usprawnianie ruchomości czubka języka,
  • ćwiczenie pionizacji języka,
  • uwrażliwianie czubka języka i podniebienia twardego.

Pomoce: lody, zamrożony serek.

  • Rodzicu, przygotuj ulubione lody dziecka lub inny zimny smakołyk.
  • Zadanie dziecka polega na zlizywaniu lodów czubkiem języka, a następnie ogrzewaniu ich poprzez dotykanie czubkiem języka podniebienia.
  • Ocieplone lody są gotowe do połknięcia.

Udanej zabawy!

Zdjęcia: pixabay.com

LATO

Cele:

  • rozwijanie słownictwa,
  • doskonalenie percepcji słuchowej,
  • ćwiczenie motoryki dużej.

Zagadka:

Cieszy się dziecko,
mama i tato,
że w końcu przyszło
gorące… (lato).

Drogie przedszkolaki, porozmawiajcie z rodzicami na temat cech obecnej pory roku oraz ciekawych miejsc na letni wypoczynek (góry, las, morze, łąka). Obejrzyjcie zamieszczone poniżej zdjęcia.

Rodzicu, zachęć dziecko do udziału w zabawie słuchowo-ruchowej „Wyjazd nad morze”. Zabawa polega na wymienieniu przez dziecko nazw pojazdów, którymi można dojechać nad morze, a następnie naśladowaniu dźwięków i ruchów odpowiadających pojazdom, demonstrowanych przez dorosłego:

  • pociąg – dorosły podaje dźwięk czu, czu, czu, porusza ramionami, naśladując ruch kół pociągu. Dziecko naśladuje dźwięk wydawany przez dorosłego i jego ruchy, poruszając się po linii koła,
  • samochód – dziecko porusza się po linii koła, wymawia dźwięk wrrr, udaje trzymanie kierownicy,
  • samolot – dziecko stoi w miejscu, rozłożonymi ramionami wykonuje powolne skłony w bok w prawą i lewą stronę, wymawia przy tym dźwięk żżż…,
  • łódź – dziecko siada na podłodze, w rękach trzyma wymyślone wiosła i naśladuje wiosłowanie,
  • rower – dziecko kładzie się na podłodze na plecach i wykonuje tzw. rowerek,
  • dojazd nad morze – dziecko wskakuje do wody i pływa, wykonuje ruchy ramionami, jak przy pływaniu „żabką”. Następnie siada na plaży, słucha szumu morza i naśladuje go, wymawiając dźwięk szszsz…

Na koniec zabawy poszukajcie wspólnie zdjęć przedstawiających różne pojazdy (np. rower, helikopter, pociąg, samochód, motocykl). Wykorzystajcie zamieszczone poniżej nagrania z odgłosami pojazdów i dopasujcie je do odpowiednich zdjęć.

Helikopter Motocykl Pociąg Rower-dzwonek Samochód

Powodzenia!

Zdjęcia: pixabay.com

MOTYLE

Cele:

  • rozwijanie słownictwa,
  • rozwijanie koncentracji uwagi i spostrzegawczości,
  • rozwijanie wyobraźni.

Pomoce: zdjęcia motyli.

Rodzicu, przygotuj dla dziecka zagadkę. Zilustruj ją za pomocą ruchów rąk, nóg i całego ciała:

  • To jest zwierzę, które na początku jest malutkim jajeczkiem (pokazujemy dwa palce, które prawie się łączą).
  • Potem zamienia się w gąsienicę (wielokrotnie zginamy palec).
  • Gdy się naje listkami i przyjdzie odpowiedni czas, chowa się w kokonie (twarz chowamy w dłoniach, siedzimy, przytulamy nogi do siebie).
  • Kiedy kokon pęka, wyłania się z niego piękny owad, jaki? (pokazujemy dłońmi, a potem całymi rękami, jak powoli zaczynają ruszać się skrzydełka motyla).

Po odgadnięciu przez dziecko zagadki, możecie wspólnie bawić się w naśladowanie ruchem cyklu życiowego motyla. Następnie wspólnie obejrzyjcie zdjęcia motyli. Zdjęcia możecie także wydrukować i rozciąć.

Na zmianę wybierajcie obrazki z motylami i bawcie się w opisywanie ich wyglądu. W trudniejszej wersji zabawy wybierajcie obrazki bez wskazywania ich palcem i mówienia, który obrazek wybieracie. Wybrane motyle opisujcie w taki sposób, aby osoba odgadująca mogła rozpoznać je wśród innych obrazków.

Powodzenia!

Zdjęcia motyli – pixabay.com

DZIECI ŚWIATA

Cele:

  • rozwijanie sprawności aparatu mowy,
  • ćwiczenie motoryki małej (rozwijanie umiejętności posługiwania się klamerkami),
  • rozwijanie słownictwa,
  • wzbogacanie wiedzy na temat życia dzieci w innych częściach świata.

Pomoce: kartki papieru, kredki, flamastry, nożyczki, klamerki do bielizny, klej.

Drogie dzieci i rodzice, obejrzyjcie i wysłuchajcie wspólnie wiersza pt. „My dzieci świata”. Następnie porozmawiajcie na temat wiersza, opiszcie, jak wyglądają przedstawione w nim dzieci i z jakich stron świata pochodzą.

Następnie przygotujcie dwie kartki papieru:

Na pierwszej kartce narysujcie twarze dzieci z różnych stron świata (np. Eskimosa, Chinkę, Afrykańczyka, Hinduskę, Japonkę) z minami artykulacyjnymi. Twarze dzieci pokolorujcie i wytnijcie.

Na drugiej kartce narysujcie koło podzielone na 8 części. W każdej części koła stwórzcie obrazek będący Waszym skojarzeniem z miejscem pochodzenia wybranego dziecka. Koło również wytnijcie. Możecie także skorzystać z gotowych szablonów.

Przygotujcie osiem klamerek do bielizny i przyklejcie do nich wycięte buzie.

Przebieg zabawy: Dziecko wybiera klamerkę z przyklejoną buzią i poprzez skojarzenie dopasowuje do odpowiedniego obrazka na kole. Następnie wykonuje ćwiczenie aparatu mowy.

  • Eskimos – dotknij (policz) językiem każdego ząbka na górze.
  • Hinduska – dotknij (policz) językiem każdego ząbka na dole.
  • Hawajczyk – wypowiadaj głoskę „a” lub śpiewaj na ulubioną melodię „aaa…”.
  • Chinka – nabierz powietrze nosem, zrób baloniki z policzków, wypuść powietrze.
  • Indianka – nabierz powietrze nosem, wypuść ustami (dmuchaj).
  • Japonka – dotknij językiem wałka dziąsłowego za górnymi zębami (jak przy głosce „l”).
  • Meksykanin – uśmiechnij się szeroko, pokaż ząbki.
  • Afrykańczyk – posyłaj całusy.

Udanej zabawy!

LOGOPEDIA OD KUCHNI

Cele:

  • usprawnianie mięśni policzków (napinanie i rozluźnianie),
  • ćwiczenie mięśnia okrężnego warg.

Pomoce: woda, kubeczek.

  • Rodzicu, wlej do kubeczka niewielką ilość wody.
  • Zadanie dziecka polega na płukaniu zębów z nadętymi policzkami.
  • Po wykonaniu ćwiczenia wodę należy wypluć.

Idealnym momentem do tej zabawy jest czas mycia zębów. Podczas tego ćwiczenia szczególnie dbajmy o bezpieczeństwo dziecka.

Udanej zabawy!

ZGADYWANKA

Cele:

  • ćwiczenie percepcji wzrokowej (pamięci wzrokowej),
  • wzbogacanie słownictwa,
  • rozwijanie zdolności manualnych i wyobraźni.

Pomoce: kartka papieru, flamastry/ kredki, nożyczki, kolorowy papier, plastikowe/ papierowe nieprzeźroczyste kubeczki, kolorowa kostka do gry.

Drogie Przedszkolaki, zachęcam Was do przygotowania wspólnie z Rodzicami dobrze znanej Wam z zajęć logopedycznych gry – Zgadywanka. To gra doskonale rozwijająca pamięć wzrokową, słownictwo oraz wyobraźnię.

Przygotowanie gry:

Kartkę papieru podzielcie na 18 małych kwadratów wielkości ok. 4 cm (możecie narysować więcej kwadratów w zależności od tego, jak dużo chcecie zgromadzić obrazków do gry).

W kwadratach narysujcie obrazki przedstawiające np. zwierzęta, przedmioty, emocje, postacie z bajek itd. Obrazki pokolorujcie i wytnijcie nożyczkami.

Przygotujcie kolorową kostkę do gry. Jeśli nie macie gotowej kostki (plastikowej lub drewnianej), wytnijcie ją z szablonu. Przed wycięciem i sklejeniem pokolorujcie jej ściany, każdą na inny kolor (czerwony, niebieski, zielony, żółty, pomarańczowy, fioletowy).

Przygotujcie 6 plastikowych lub papierowych kubeczków. Dno każdego kubeczka (od zewnętrznej strony) pokolorujcie na jeden z 6 kolorów (czerwony, niebieski, zielony, żółty, pomarańczowy, fioletowy) lub oklejcie np. kolorowym papierem albo materiałami o różnych fakturach, zachowując kolorystykę.

Przygotowując kostkę i kubeczki do gry możecie stworzyć własny zestaw kolorów. Ważne jest, aby kolory kubeczków odpowiadały kolorom na kostce.

Kartoniki z obrazkami podzielcie na 6 grup. Ułóżcie je w słupki (jeśli przygotowaliście 18 kartoników, każdy słupek powinien zawierać 3 obrazki).

Przebieg gry:

  1. Pierwszy gracz rzuca kostką i odgaduje, jaki obrazek znajduje się pod kubeczkiem, którego kolor odpowiada kolorowi wyrzuconemu na kostce. Po wypowiedzeniu nazwy obrazka gracz sprawdza, czy pod kubeczkiem znajduje się właściwy obrazek. Jeśli zgadł, otrzymuje kartonik (punkt). Jeśli nie – przykrywa kartonik kubeczkiem, a kostką rzuca następny gracz. Wygrywa ten, kto zgromadzi więcej kartoników.
  2. Podczas zabawy dzieci starsze mogą bawić się w układanie zdań z obrazkami, których nazwy udało się im odgadnąć. Natomiast dzieci młodsze mogą budować skojarzenia do odgadniętych obrazków, wymyślać, jakie coś jest lub do czego służy.

Przygotowując grę dla dzieci młodszych polecam ograniczenie ilości kubeczków np. do 3 sztuk.

Udanej zabawy!

BUTELKOWY ZAWRÓT GŁOWY

Cele:

  • rozwijanie percepcji słuchowej (pamięci i uwagi słuchowej),
  • ćwiczenie koncentracji uwagi,
  • doskonalenie prawidłowego sposobu oddychania.

Pomoce: plastikowe butelki, woda, kasza/ makaron/ ryż, słomka do napojów, lekkie przedmioty: pomponik, kulka styropianowa.

Drogi Rodzicu, zaproponuj dziecku zabawę z wykorzystaniem plastikowych butelek.

Propozycje zabaw:

Odgłosy – zabawa słuchowa

Do zabawy przygotujcie 3 puste plastikowe butelki np. po wodzie mineralnej. Jedną butelkę napełnijcie do połowy wodą, do drugiej wsypcie kaszę, makaron lub ryż, natomiast trzecią zostawcie pustą. Bawcie się wspólnie w wymyślanie odgłosów, jakie można wydobyć z butelek, np. poprzez zgniatanie butelki, uderzanie butelkami o siebie, potrząsanie butelki wypełnionej wodą, kaszą/ makaronem/ ryżem, przesuwanie paznokciem po butelce, stukanie opuszkami palców o butelkę.

Zabawa – zgadywanka

Dziecko siada na krześle z zamkniętymi lub przysłoniętymi za pomocą opaski oczami. Dorosły prezentuje dźwięk lub sekwencję 2-3 dźwięków, wydobytych z butelki. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie zaprezentowanych odgłosów. Następnie dziecko demonstruje odgłosy, a dorosły stara się je odgadnąć.

Butelkowa dmuchajka

Z plastikowej butelki przygotowujemy dmuchajkę. Obcinamy butelkę na wysokości ok. 1/3 części butelki od strony szyjki i zakrętki. W zakrętce robimy dziurkę. Do dziurki wkładamy słomkę do napojów. W środku obciętej butelki umieszczamy lekki przedmiot, np. pomponik lub kulkę styropianową. Zabawa polega na dmuchaniu przez rurkę i wprawianiu w ruch kolorowego przedmiotu z zachowaniem prawidłowego toru oddechowego (wdech nosem, wydech ustami).

Udanej zabawy!

KOSMICZNA PODRÓŻ

Cele:

  • utrwalanie prawidłowego toru oddechowego,
  • wydłużanie fazy wydechowej,
  • rozwijanie wyobraźni,
  • ćwiczenie motoryki małej (umiejętności wycinania i kolorowania).

Pomoce: blok techniczny, flamastry/ kredki, nożyczki, klej, słomki do napojów.

Przedszkolaki, zapraszam Was do zabawy oddechowej. Wspólnie z Rodzicami przygotujcie rakiety/ statki kosmiczne, aby wyruszyć w niezwykłą kosmiczną podróż.

  • Aby wykonać rakietę/ statek przygotujcie kartkę papieru, którą złóżcie na pół.
  • Na kartce narysujcie wybrany pojazd kosmiczny, który starannie wytnijcie.
  • Uzyskane w ten sposób 2 części Waszego pojazdu pokolorujcie według własnego pomysłu (zdj. 1).

  • Następnie dobrze sklejcie je ze sobą na brzegach.
  • Do wnętrza pojazdu wsuńcie słomkę do napojów.
  • Rakieta lub statek kosmiczny są już gotowe.

  • Pamiętając o zasadach prawidłowego oddychania (powietrze nabieramy nosem, wydmuchujemy ustami), dmuchajcie w słomkę i obserwujcie, jak wysoko lecą Wasze statki lub rakiety.

Bawcie się dobrze!

LOGOPEDIA OD KUCHNI

Cele:

  • usprawnianie mięśni twarzy,
  • uwrażliwianie aparatu mowy,
  • rozwijanie umiejętności naśladowania.

Pomoce: talerzyk, kwaśne owoce (np. cytryna, limonka, grejpfrut, kiwi, pomarańcza).

Rodzicu, zaproponuj dziecku zabawę w kwaśne miny.

  • Na talerzyku rozłóż owoce i zachęć dziecko do ich spróbowania.
  • Jedząc wspólnie owoce, róbcie kwaśne, śmieszne miny.

Udanej zabawy!

BAJKOWA GRA PLANSZOWA

Cele:

  • usprawnianie motoryki artykulatorów,
  • doskonalenie prawidłowego toru oddechowego,
  • rozwijanie słownictwa.

Pomoce: kartki papieru, papier kolorowy, kredki, flamastry, klej, nożyczki, pionki, kostka do gry.

Drogie Przedszkolaki, zachęcam Was do przygotowania wspólnie z Rodzicami gry planszowej z udziałem bohaterów Waszej ulubionej bajki.

  • Przygotujcie 4 kartki papieru, które utworzą planszę do gry.
  • Z kolorowego papieru wytnijcie kółka lub chmurki, z których powstaną pola do gry. Rozmieśćcie je na planszy, tworząc trasę gry, wyznaczcie start i metę.
  • Na planszy narysujcie lub wytnijcie z kolorowanek/ czasopism bohaterów Waszej ulubionej bajki.

  • Następnie wymyślcie dla nich ciekawe zadania.

  • Pola z zadaniami oznaczcie innym kolorem. Jeśli pionek stanie na takim polu, gracz wykonuje wylosowane zadanie. Wybrane pola do gry możecie przeznaczyć także na zagadki słowne (kolory kartoników odpowiadają kolorowym chmurkom na planszy).

  • Rzucajcie kostką do gry, poruszajcie się pionkami po planszy. Jako pionki możecie wykorzystać plastikowe nakrętki, kulki plasteliny, klocki. Wygrywa ten, kto pierwszy dotrze do mety.

Udanej zabawy!

Materiał obrazkowy – źródło: supercoloring.com, puchatek.net
Zagadki – źródło: https://www.youtube.com/watch?v=gtpwnOuReEo

SEKWENCJE

Cele:

  • rozwijanie lewej półkuli mózgu,
  • doskonalenie percepcji wzrokowej,
  • stymulowanie zmysłu smaku.

Pomoce: winogrona, mandarynki, orzechy, rodzynki (lub inne zdrowe produkty według upodobań smakowych).

Sekwencje to ćwiczenia, rozwijające lewą półkulę mózgu, która odpowiada za logiczne myślenie oraz rozwój języka. To doskonałe ćwiczenia percepcji wzrokowej, uwagi i koncentracji.

Rodzicu, zachęć dziecko do zabawy w układanie sekwencji. Razem wybierzcie zdrowe produkty spożywcze (np. owoce, warzywa, bakalie) i bawcie się w układanie sekwencji na 3 sposoby:

  • Wariant I – naśladowanie, czyli odwzorowanie określonego schematu

Rodzicu, zaprezentuj dziecku ułożony ciąg wybranych elementów. Zadaniem dziecka jest odwzorowanie go.

  • Wariant II – kontynuowanie, czyli kończenie rozpoczętego schematu

Rodzicu, wymyśl sekwencję, następnie pokaż ją dziecku. Zadanie dziecka polega na dokładaniu do sekwencji kolejnych elementów według wymyślonej przez Ciebie zasady.

  • Wariant III – uzupełnianie, czyli dokładanie brakujących elementów do wzoru

Rodzicu, zaprezentuj dziecku sekwencję z brakującymi elementami. Zadaniem dziecka jest uzupełnienie wzoru.

Sekwencje to także doskonały sposób na rozwijanie umiejętności matematycznych.

Po zakończonej zabawie zachęcam do witaminowej uczty.

Powodzenia!

WESOŁA GIMNASTYKA DLA ZDROWIA I JĘZYKA

Cele:

  • doskonalenie motoryki dużej i małej,
  • rozwijanie słownictwa,
  • wzbogacanie doświadczeń zmysłowych poprzez dotykanie różnych faktur,
  • rozwijanie wyobraźni i kreatywności.

Materiały: kartki papieru, flamastry, materiały o różnych fakturach, nożyczki.

Rozwój sprawności ciała, czyli motoryki dużej i małej ma ścisły związek z rozwojem mowy. Niezwykle istotne jest dbanie o sprawność fizyczną dzieci, ćwiczenie rąk i dłoni, ponieważ poprzez to wspieramy prawidłowy rozwój mowy. Drogi Rodzicu i Przedszkolaku, zachęcam Was do zabawy w wesołą gimnastykę.

  • Przygotujcie kolorowe materiały o różnych fakturach, z których wytnijcie wymyślone kształty.
  • Następnie na kartce papieru narysujcie postacie wykonujące ćwiczenia gimnastyczne.
  • Pamiętajcie o tym, aby każdą postać dopasować kolorystycznie do przygotowanego wcześniej kształtu. Kolorowe kształty umieśćcie w pudełeczku lub nieprzeźroczystym woreczku. Naprzemiennie losujcie kształty, dotykajcie ich faktur i wykonujcie przypisane im ćwiczenia gimnastyczne i językowe.

Powodzenia!

LOGOPEDIA OD KUCHNI

Cele:

  • usprawnianie motoryki warg i policzków,
  • utrwalanie prawidłowego sposobu oddychania,
  • stymulacja różnymi zapachami.

Pomoce: talerzyk, sok/ kawa/ herbata owocowa, mięta, słomka do napojów.

Przedszkolaku, poproś rodzica o wlanie na talerzyk niewielkiej ilości soku. Nabierz powietrze nosem i dmuchaj przez słomkę na powierzchnię soku w taki sposób, aby powstały fale. Wykorzystaj do zabawy inne napoje o wyrazistych zapachach, np. kawę, aromatyczną herbatę. Wąchaj je, baw się w ich rozpoznawanie bez kontroli wzroku.

Udanej zabawy!

SYMBOLE POLSKI – DOMINO

Cele:

  • rozwijanie słownictwa,
  • doskonalenie percepcji wzrokowej,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • ćwiczenie motoryki dużej.

Materiały: kartka papieru, flamastry, kredki, nożyczki.

Drodzy Rodzice, porozmawiajcie z dziećmi o symbolach Polski. Zaproponujcie im zabawę w domino. Przygotujcie kartkę papieru, na której wspólnie narysujcie szablon domina, składający się z 12 prostokątów, podzielonych na połowy. W każdym prostokącie narysujcie to, z czym kojarzy się wam Polska. Następnie wytnijcie prostokąty i układajcie je zgodnie z zasadami gry w domino.

W czasie zabawy możecie:

  • dzielić na sylaby nazwy obrazków,
  • wyszukiwać określenia do nazw konkretnych obrazków,
  • układać krótkie zdania z wybranymi nazwami obrazków.

Po ułożeniu domina wykonajcie kilka ćwiczeń ruchowych na podstawie symboli wykorzystanych w grze:

  • bocian – przechadzajcie się, unosząc wysoko nogi,
  • złotówka – turlajcie się po podłodze,
  • flaga – machajcie wysoko uniesionymi rękami,
  • orzeł – połóżcie się na dywanie i machajcie rękami w górę i dół.

Udanej zabawy!

NA ŻAGLE – ZABAWA ODDECHOWA

Cele:

  • doskonalenie prawidłowego toru oddechowego,
  • wydłużanie fazy wydechowej,
  • rozwijanie kreatywności i wyobraźni,
  • rozwijanie umiejętności matematycznych.

Materiały: zakrętki do butelek, plastelina, wykałaczki, papier biały lub kolorowy, pojemnik z wodą.

Przedszkolaki, zaproście Rodziców na wyprawę na żagle. Wspólnie przygotujcie plastikowe zakrętki. Do wnętrza każdej zakrętki przyklejcie kulkę plasteliny. Z białej kartki papieru wytnijcie trójkąty i ozdóbcie je. Do wykonania żagla możecie użyć także kolorowego papieru. Na maszty z wykałaczek nabijajcie papierowe żagle. Tak przygotowane konstrukcje umocujcie w plastelinie na zakrętkach

Przygotujcie pojemnik z wodą i umieśćcie w nim swoje żaglówki. Dmuchajcie na żaglówki, zachowując prawidłowy tor oddechowy (nabierajcie powietrze nosem, wypuszczajcie ustami).


Zorganizujcie zawody:

  • w szybkości żaglówek. Zwycięża ta, która szybciej dopłynie do „brzegu” (naczynia),
  • w długości trwania kursu żaglówek. Zwycięża ta, której czas pływania będzie dłuższy. Starając się, aby łódka jak najdłużej pływała, dmuchajcie na nią powoli. Na zmianę liczcie czas trwania waszego wydechu.

Dobrej zabawy!

LOTERYJKA OBRAZKOWA – ZIEMIA

Cele:

  • usprawnianie motoryki aparatu mowy,
  • rozwijanie wyobraźni i spostrzegawczości,
  • doskonalenie motoryki małej.

Materiały: kartki papieru, kredki, flamastry, nożyczki.

Rodzicu, zaproponuj dziecku zabawę z wykorzystaniem loteryjki obrazkowej. Z dwóch kartek papieru przygotujcie wspólnie dwie plansze do gry. Na każdej kartce narysujcie tabelę składająca się z ośmiu kwadratów. W kwadratach narysujcie planetę Ziemię z wybranymi ćwiczeniami gimnastycznymi. Planszom nadajcie tytuł – „Loteryjka”.

Aby zabawa mogła się udać, potrzebne są dwa egzemplarze każdego obrazka. Na kolejnych kartkach narysujcie kopię każdego obrazka lub skserujcie przygotowane wcześniej plansze. Gotowe kopie obrazków wytnijcie.

Wycięte obrazki schowajcie w nieprzeźroczystym woreczku. Wybierzcie dla siebie po jednej planszy. Naprzemiennie losujcie obrazki z worka i odnajdujcie je na swoich planszach. Jeśli odszukacie obrazek i prawidłowo wykonacie ćwiczenie buzi lub języka, odkładacie kartonik na planszę, jeśli nie – kartonik wrzucacie z powrotem do worka. Kto pierwszy zakryje swoją planszę kartonikami, zostaje zwycięzcą.

Udanej zabawy!

LOGOPEDIA OD KUCHNI

Cele:

  • uwrażliwianie czubka języka,
  • usprawnianie ruchomości czubka języka,
  • ćwiczenie pionizacji języka.

Pomoce: talerzyk, miód/dżem/krem do smarowania (np. nutella).

Rodzicu, posmaruj talerzyk wybranym przez dziecko produktem (miodem, dżemem, kremem czekoladowym). Poproś dziecko, aby otworzyło buzię i czubkiem języka zlizało z talerzyka słodkie smarowidło.

Udanej zabawy!

WIEWIÓRKA I DZIĘCIOŁ – BAJKA LOGOPEDYCZNA

Cele:

  • rozwijanie uwagi słuchowej,
  • utrwalanie prawidłowego sposobu oddychania,
  • usprawnianie narządów artykulacyjnych,
  • rozwijanie mowy opowieściowej.

Materiały: kartka papieru, nożyczki, kredki.

Przedszkolaku, 

  • poproś Rodzica o przeczytanie bajki o wiewiórce Basi i dzięciole Bartku. Podczas słuchania opowieści wykonuj ćwiczenia buzi i języka demonstrowane przez dorosłego.

Oto bajka...

Wiewiórka Basia obudziła się w bardzo dobrym nastroju (uśmiechamy się szeroko, nie pokazując zębów). Od samego rana rozmyślała o swoim najlepszym przyjacielu – dzięciole Bartku. Na jego powrót z dalekiej wyprawy niecierpliwie czekała (wypychamy językiem prawy i lewy policzek). Basia chciała zrobić mu wielką niespodziankę (robimy zdziwioną minę) i postanowiła zorganizować na jego cześć przyjęcie powitalne. Przygotowania rozpoczęła od posprzątania bałaganu w swoim domku. Najpierw zamiotła ogonem podłogę w dziupli (przesuwamy językiem po dnie jamy ustnej), potem umyła okna (dotykamy językiem wewnętrznej części policzków), starła także kurze (przesuwamy językiem po wewnętrznej stronie zębów dolnych i górnych), a ulubione książki odłożyła na półkę (dotykamy językiem każdego zęba na dole). Basia była bardzo podekscytowana (wykonujemy 5 podskoków). Policzyła, ilu gości przyjdzie na przyjęcie (5 razy uderzamy językiem w podniebienie) i dla każdego z nich przygotowała zaproszenie, balonik (nadymamy policzki) oraz gwizdek (nabieramy powietrze nosem, wydmuchujemy ustami). Kiedy goście przyszli, Basia przywitała ich serdecznie (uśmiechamy się i przesyłamy buziaki). Wszyscy z niecierpliwością czekali na powrót dzięcioła Bartka. W końcu ktoś zastukał do drzwi (kląskamy językiem). Zwierzątka bardzo się ucieszyły i od razu zaprosiły Bartka do środka. Wspólnie jedli pyszne smakołyki (mlaskamy), tańczyli (zataczamy językiem kółka na podniebieniu) i głośno się śmiali (ha, ha, ha; hi, hi, hi; he, he, he). Dzięcioł Bartek był bardzo szczęśliwy, że wrócił do swoich leśnych przyjaciół i wszystkich mocno przytulił (zaciskamy usta).

Przedszkolaku,

  • przygotuj kartkę papieru, nożyczki i kredki. Stwórz składaną historyjkę na podstawie bajki o wiewiórce Basi i dzięciole Bartku, a potem opowiedz ją najładniej, jak potrafisz. Możesz także wymyślić swoją własną składaną historię. 

  • Usiądź wygodnie i posłuchaj piosenki, wyklaskując jednocześnie jej rytm.

https://www.youtube.com/watch?v=wGvndhU3V2Y 

ŚWIĄTECZNY LABIRYNT

Cele:

  • utrwalanie prawidłowego toru oddechowego,
  • rozwijanie wyobraźni,
  • doskonalenie motoryki małej.

Pomoce: masa solna, słomka do napojów, folia aluminiowa, kulka/pompon, kartka z bloku technicznego/brystolu/tektura.

Przedszkolaku, przygotuj wspólnie z Rodzicami masę solną. Przepis znajdziecie klikając w link zamieszczony poniżej:

Z gotowej masy solnej na sztywnej kartce papieru lub tekturce wyklejcie wspólnie kontur jajka. We wnętrzu jajka stwórzcie labirynt. Z fragmentu foli aluminiowej ulepcie małą kulkę – pisankę. Do zabawy możecie wykorzystać także małe pompony lub inne lekkie kulki. Dmuchając przez słomkę, pomóżcie zajączkowi znaleźć drogę do koszyczka, aby mógł zostawić w nim pisankę.

  • Podczas dmuchania przez słomkę pamiętajcie o zachowaniu prawidłowego toru oddechowego – powietrze wdychajcie nosem i wypuszczajcie ustami.
  • Pamiętajcie także o tym, że w oddychanie bawimy się tylko wtedy, kiedy mamy drożny nos.

Wyścigi

Przedszkolaku, zaproś Rodziców do zabawy w wyścigi z jajkiem. Przygotujcie łyżeczki i jajka (mogą być ulepione np. z folii aluminiowej). Wyznaczcie start i metę. Ułóżcie jajko na łyżeczce i umieśćcie ją w ustach stroną z jajkiem na zewnątrz. Następnie bawcie się w przenoszenie jajka na łyżce w taki sposób, aby w czasie pokonywania trasy od startu do mety nie spadło z łyżki na ziemię. Możecie zorganizować zawody lub wymyślać najbardziej oryginalne sposoby poruszania się, trzymając łyżkę z jajkiem w ustach. To doskonałe ćwiczenie rozwijające koordynację wzrokowo-ruchową oraz mięsień okrężny ust.

Udanej zabawy!

LOGOPEDIA OD KUCHNI

Cele:
  • ćwiczenia oddechowe,
  • wzmacnianie mięśni pierścienia zwierającego gardło,
  • ćwiczenia mięśni warg i policzków.

Pomoce: 2 talerzyki, słomka do napojów, płatki kukurydziane, wafel ryżowy (połamany na kawałki).

Rodzicu, na jeden z talerzyków wysyp płatki śniadaniowe lub kawałki wafla ryżowego. Zachęć dziecko do zabawy, która polega na zasysaniu ich słomką. Zorganizujcie zawody, kto szybciej przeniesie płatki lub kawałki wafla na drugi talerzyk.

Udanej zabawy!

ZAGRAJMY W SUDOKU

Cele:
  • ćwiczenie koncentracji uwagi,
  • rozwijanie logicznego myślenia,
  • wzbogacanie słownictwa
Pomoce: kartki papieru, flamastry, kredki, linijka
Sudoku to popularna gra dla dzieci i dorosłych, która bardzo korzystnie wpływa na rozwój umysłu, uczy logicznego myślenia, poprawia koncentrację uwagi. Zatem o rozwój umysłu dbajmy i w sudoku z ochotą grajmy!
Przygotowanie zabawy:
  • Rodzicu, narysuj diagram do gry (dla dzieci starszych 6x6 pól, dla dzieci młodszych 4x4 pola).

  • Następnie w wybranych polach diagramu narysuj obrazki nawiązujące tematyką do Świąt Wielkanocnych. Pamiętaj o pozostawieniu pustych pól do uzupełnienia przez dziecko. Obrazki umieść w diagramie w taki sposób, aby w każdym wierszu, każdej kolumnie i każdej sekcji (3x2 pola lub 2x2 pola) był komplet obrazków.

Zachęć dziecko do uzupełnienia diagramu poprzez rysowanie brakujących obrazków. Narysowane w diagramie obrazki wykorzystajcie do zabaw językowych:

  • dzielenia nazw obrazków na sylaby,
  • tworzenia skojarzeń do nazw obrazków,
  • układania zdań z wybranymi obrazkami.
Powodzenia!

ZIELONE ŻABKI – ZABAWA RUCHOWA I ODDECHOWA

Cele:

  • doskonalenie prawidłowego sposobu oddychania,
  • wydłużanie fazy wydechowej,
  • rozwijanie motoryki małej i dużej.

Pomoce: kartki papieru (zielona, czerwona, biała), słomka do napojów, czarny flamaster, nożyczki, klej.


Oddychanie jest niezbędną do życia czynnością naszego organizmu, która ściśle wiąże się z mówieniem. Ma niezwykle istotny wpływ na prawidłowy rozwój i funkcjonowanie naszego aparatu mowy. Dlatego warto bawić się w „oddychanie”. Należy przy tym pamiętać, aby nasze nosy były drożne, a pomieszczenia, w których się bawimy – dobrze przewietrzone.

Przepis na wykonanie żabki:

  • Rodzicu, zaproponuj dziecku wykonanie papierowej żabki do zabawy oddechowej. Weźcie zieloną kartkę papieru i zegnijcie ją tak, aby powstały dwa jednakowe trójkąty. Dolne paski kartki odetnijcie, a powstałe trójkąty rozetnijcie.
  • Z czerwonej kartki wytnijcie pasek papieru (ok. 3 cm), a z białej – 2 kółeczka. Język i oczy żabki są już prawie gotowe!

  • Dwa wycięte trójkąty nałóżcie na siebie i zagnijcie ich wierzchołek. Do jednego trójkąta przyklejcie czerwony pasek – język żaby, a na niego słomkę do napojów. Na tak przygotowany trójkąt naklejcie drugi.

  • Następnie zagnijcie dwa rogi, przyklejcie oczy i zrolujcie (np. za pomocą kredki lub cienkiego flamastra) język żaby. Gotowe! Jeśli nie posiadacie kolorowych kartek papieru, doskonale sprawdzą się także kartki pomalowane farbami lub kredkami.

Zabawa:

  • Rozłóżcie na dywanie koc, który będzie imitacją stawu, w którym pływają żaby.
  • Skaczcie, jak żabki dookoła stawu i naśladujcie ich kumkanie.
  • Na zawołanie "Żabki do wody!" – wskakujcie na koc, na zawołanie "Żabki z wody" – zeskakujcie z koca, na zawołanie "Żabki łapią muchy" – wciągajcie powietrze nosem i wydmuchujcie przez rurkę, rozwijając żabie języki.

Udanej zabawy!

KOLOROWY MAKARON

Cele:

  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • doskonalenie sprawności palców dłoni,
  • rozwijanie lewej półkuli mózgu,
  • rozwijanie umiejętności matematycznych.

Pomoce: surowy makaron (rurki), bibuła w różnych kolorach, ciepła woda, pojemniki, plastikowe słomki, sznurek, kartka papieru, kredki, flamastry, nożyczki.

Przygotowanie zabawy:

1. Barwienie makaronu:

  • Rodzicu, zachęć dziecko do wybrania kolorów bibuły, których użyjecie do barwienia makaronu.
  • Do kilku pojemników wlejcie ciepłą wodę.
  • Następnie zanurzcie w nich kawałki odciętej bibuły (szerokość około 3 cm).
  • Po zabarwieniu się wody, wrzućcie do niej surowy makaron i odczekajcie kilka minut.
  • Kiedy makaron nabierze barwy, wyjmijcie go na szmatkę do wyschnięcia.

I propozycja zabawy

Ryby:

  • Rodzicu, kolorowy makaron rozłóż razem z dzieckiem na stole.
  • Weźcie plastikowe słomki i bawcie się w wędkarzy – za pomocą wygiętych słomek wyławiajcie makaronowe rybki ze stawu.
  • Po zakończonej zabawie policzcie, ile ryb udało się Wam złowić.

II propozycja zabawy

Sekwencje:

  • Rodzicu, zachęć dziecko do pocięcia papieru na paski, na których narysujcie sekwencje kolorów, np. w postaci prostokątów.
  • Losujcie karteczki ze wzorami sekwencji i zgodnie z nimi układajcie makaron na stole.
  • Nawlekajcie makaron na sznurek zgodnie ze wzorami sekwencji oraz cyframi napisanymi na kartonikach.

III propozycja zabawy

Biżuteria:

  • Stwórzcie wspólnie kolekcję biżuterii. Nawlekajcie makaron na sznurek i własnoręcznie róbcie naszyjniki, bransoletki i co tylko podpowie Wam Wasza wyobraźnia.

Udanej zabawy!

KÓŁKO I KRZYŻYK

Cele:

  • stymulowanie rozwoju mowy,
  • rozwijanie spostrzegawczości,
  • identyfikacja dźwięków otoczenia,
  • doskonalenie uwagi słuchowej.

Pomoce:

kartki papieru z bloku technicznego, flamastry, plastikowe zakrętki (np. po mleku lub soku), nożyczki, nagranie zawierające odgłosy zwierząt.

Przygotowanie zabawy:

Rodzicu, weź 2 kartki papieru z bloku technicznego, narysuj na nich 2 kwadraty zawierające po 9 pól. Jeden z nich będzie planszą do gry w kółko i krzyżyk.

W drugim kwadracie w pustych polach narysuj wspólnie z dzieckiem zwierzęta (np. sowę, żabę, świnkę, krowę itd.). Zachęć dziecko do pokolorowania obrazków i wycięcia ich. Możecie stworzyć więcej niż 9 obrazków, aby móc wymieniać je w kolejnych rozdaniach gry. Gotowe obrazki ułóżcie na planszy. Przygotujcie zakrętki, rysując na ich wierzchu symbol kółka lub krzyżyka. Wybierzcie symbole.

Podczas gry

  • nazywajcie obrazki z oznaczonych kółkiem lub krzyżykiem pól,
  • opisujcie wygląd zwierząt,
  • naśladujcie odgłosy przez nie wydawane.

Po zakończeniu gry zajrzyjcie pod zaprezentowany poniżej link i pobawcie się w odgadywanie odgłosów wydawanych przez zwierzęta.

https://www.youtube.com/watch?v=UFD7k0pZsJM

Udanej zabawy!

DOMOWE KOŚCI OPOWIEŚCI

Cele:

  • rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
  • doskonalenie pamięci wzrokowej i spostrzegawczości,
  • rozwijanie zdolności plastycznych,
  • zachęcanie do tworzenia dłuższych wypowiedzi.

Materiały: kartki bloku technicznego, flamastry, kredki, klej, nożyczki.

Kości opowieści to zabawa, polegająca na rzucaniu kostkami i układaniu historii na podstawie rysunków. Taka zabawa doskonale sprzyja rozszerzaniu słownika dziecka oraz rozwijaniu umiejętności opowiadania.

Rodzicu:

  • Przygotuj 3 kartki papieru z bloku technicznego. Na każdej narysuj szablon kostki do gry (lub wykorzystaj gotowy szablon), wytnij go.
  • Wspólnie z dzieckiem narysuj obrazek na każdym boku szablonu, następnie sklej szablon, tworząc kostkę do gry.

I wariant zabawy (dla maluchów):

  • Ułóż przed dzieckiem 3 kostki. Zadanie będzie polegać na zapamiętaniu układu obrazków. Poproś dziecko o zamknięcie oczu. Następnie odwróć jedną kostkę. Kiedy dziecko otworzy oczy, zapytaj który obrazek został zmieniony.

II wariant zabawy:

  • Zachęć dziecko do rzucania kostką i wymyślania skojarzeń, określeń do wylosowanego obrazka. Bawcie się w ten sposób na zmianę.

III wariant zabawy:

  • Rzuć kostką, na podstawie wylosowanego obrazka wymyśl początek historii (np. „Dawno, dawno temu…”). Zachęć dziecko do wykonania następnego rzutu kostką i wymyślenia kolejnego fragmentu wspólnej opowieści.

Udanej zabawy!

WIOSENNA GIMNASTYKA CIAŁA I JĘZYKA – GĄSIENICA

Cele:

  • rozwijanie słownictwa,
  • doskonalenie sprawności motorycznej aparatu mowy,
  • rozwijanie sprawności ruchowej ciała,
  • utrwalanie umiejętności przeliczania.

Potrzebne materiały: kartka papieru, kredki flamastry, kostka do gry, pionki.

Opcjonalnie: plastikowe zakrętki, mała zakrętka do słoika, obrazki o tematyce wiosennej.

Rodzicu, gry planszowe są jedną z ulubionych aktywności dzieci na zajęciach logopedycznych. Połączcie przyjemne z pożytecznym. Stwórzcie razem grę, która umili wam wspólne spędzanie czasu, będzie okazją do wesołej gimnastyki i przyjrzenia się pierwszym oznakom wiosny.

Wykonanie:

  • Rodzicu, na kartce papieru narysuj razem z dzieckiem gąsienicę w postaci kółek (pola do gry). W każdym kółku narysujcie obrazek, związany tematyką z wiosną. Gąsienicę możecie wykonać również, wycinając z papieru kółeczka z narysowanymi wcześniej obrazkami. Kółeczka (segmenty gąsienicy) ułóżcie na stole,

  • Do tej zabawy możecie również wykorzystać plastikowe zakrętki do butelek (np. po 5 l wodzie mineralnej) i małą zakrętkę do słoika (np. po koncentracie pomidorowym). Wycięte kółeczka z narysowanymi obrazkami umocujcie w środku zakrętek. Ułóżcie z nich gąsienicę, odwracając zakrętki wierzchem do góry. Kiedy pionek stanie na konkretnym polu, odwróćcie zakrętkę i nazwijcie obrazek w środku.
  • Stwórzcie razem legendę do gry, przypisując określonym obrazkom zadania.

  • Przygotujcie pionki i kostkę do gry.
  • Przesuwajcie się pionkami po segmentach gąsienicy, nazywajcie obrazki, po dotarciu do mety przeliczcie oddzielnie segmenty gąsienicy z obrazkami zwierząt, roślin oraz wszystkie segmenty razem.

Zabawę czas start! Powodzenia.

KINDERKOWE KURCZAKI

Zachęcamy do zabawy w memo słuchowe zrobione z pojemniczków po zabawkach z kinder niespodzianek. Zabawa ma na celu wspieranie rozwoju mowy dziecka poprzez uczenie identyfikacji i różnicowania bodźców słuchowych oraz kształcenie pamięci słuchowej. Ponadto dostarcza stymulacji dla układu dotykowego (dzieci wzbogacają doświadczenia zmysłowe poprzez rozpoznawanie dotykiem różnych materiałów, będących wypełnieniem kurczaków).

Do przygotowania zabawy wykorzystane zostały:

  • pojemniki po kinder niespodziankach (10 sztuk),
  • papier kolorowy (samoprzylepny),
  • nożyczki,
  • marker,
  • materiały do wypełnienia (np. kasza, makaron, cukier, fasola).

I wersja zabawy:

  1. Kaszę, makaron, cukier, fasolę umieszczamy w pojemnikach (jedna para pojemników może zostać pusta), tak aby uzyskać 5 par pojemników z jednakowym wypełnieniem.
  2. Dzieci kolejno sprawdzają po dwa pojemniki w celu odszukania dwóch tak samo brzmiących kurczaków. Jeśli dziecko znajdzie parę, zdobywa punkt.

II wersja zabawy:

  1. Kurczaki dzielimy na dwa zestawy – dla dziecka i dorosłego.
  2. Wybieramy kurczaka i prezentujemy dziecku dźwięk. Zadanie dziecka polega na odnalezieniu wśród swoich kurczaków takiego, który wydaje ten sam dźwięk.
  3. Aby sprawdzić, czy kurczaki do siebie pasują, otwieramy pojemniki.

Udanej zabawy!

POĆWICZ ZE MNĄ MAMO, TATO – JĘZYK BĘDZIE AKROBATĄ

Codziennie warto gimnastykować buzię i język. Oto propozycja pomocy, którą można wykorzystać właśnie do tego celu.

Do jej przygotowania będą potrzebne:

  • 2 papierowe talerze,
  • papier kolorowy lub inne materiały (gazety, filc, bibuła, włóczka,guziki), z których można przygotować postać chłopca, dziewczynki lub np. zwierzątko,
  • kredki, flamastry,
  • klej.

Na jednym talerzu wycinamy kółeczko, odpowiadające swoją wielkością głowie naszej postaci. Do otworu dorysowujemy lub doklejamy postać dziewczynki, chłopca, zwierzątka. Na drugim talerzu (jeśli jest biały) rysujemy buźki przedstawiające różne ćwiczenia aparatu mowy. Jeśli talerz jest kolorowy, naklejamy białe kółko, na którym rysujemy buźki. Talerze nakładamy na siebie i kręcimy dookoła, naśladując miny naszych postaci.

Dobrej zabawy!

ZAKRĘTKOWE MEMORY

Zabawa ćwicząca pamięć oraz rozwijająca słownictwo.

Przygotowujemy nakrętki oraz papierowe kółka, na których rysujemy wybrane przez siebie obrazki w podwójnej ilości (tak, aby każdy obrazek miał swoją parę). Kółka z obrazkami umieszczamy we wnętrzach nakrętek, rozkładamy nakrętki wierzchem do góry i gramy szukając par takich samych obrazków.

Dobrej zabawy!

BAJKI LOGOPEDYCZNE

Zachęcamy do wysłuchania bajek logopedycznych – można je wykorzystać do gimnastyki buzi i języka oraz na jej podstawie wykonać zaproponowane ćwiczenia.

Ilustracja do opowiadania "Słonecznik"