CZERWIEC

Tematy kompleksowe:

  1. Dżungla, dżungla, taka wielka dżungla.
  2. Indianie i kowboje.
  3. Idą wakacje!

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
  • zapoznanie z ciekawostkami na temat zwierząt mieszkających w dżungli i oceanie,
  • nazywanie ludzi różnych ras, określanie miejsc ich zamieszkania, warunków, w jakich żyją,
  • zapoznanie ze zwyczajami ludzi z różnych zakątków świata,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych i tanecznych dzieci,
  • łączenie ruchu ze śpiewem,
  • zachęcanie do spędzania czasu wolnego na świeżym powietrzu,
  • zachęcanie dzieci do swobodnej ekspresji przy muzyce,
  • przypomnienie zasad bezpiecznego poruszania się na wycieczce oraz w czasie podróży autokarem,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się oraz słuchania siebie nawzajem.

MAJ

Tematy kompleksowe:

  1. Rowerowy Maj.
  2. Mały Europejczyk.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • zapoznanie z akcją „Rowerowy maj”,
  • zapoznanie z podstawowymi zasadami ruchu drogowego,
  • zapoznanie z wybranymi znakami drogowymi,
  • zachęcanie do aktywnego spędzania czasu wolnego na powietrzu,
  • zapoznanie z różnymi rodzajami rowerów,
  • omówienie wyglądu roweru i jego podstawowego wyposażenia,
  • utrwalenie numerów alarmowych,
  • przypomnienie ciekawostek na temat pracy strażaka, policjanta, lekarza,
  • zapoznanie z niebezpiecznymi zawodami,
  • utrwalanie wiadomości na temat najważniejszych, najbardziej znanych miejsc w Europie,
  • zapoznanie z ideą Unii Europejskiej,
  • zapoznanie z wyglądem flagi Unii Europejski oraz jej hymnem,
  • kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich,
  • przygotowanie do nauki pisania i czytania,
  • rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
  • rozwijanie umiejętności plastycznych dzieci,
  • rozwijanie analizy i syntezy słuchowej,
  • rozwijanie przynależności narodowej,
  • wzbogacanie wiedzy na temat swojego kraju.

KWIECIEŃ

Tematy kompleksowe:

  1. Dookoła świata.
  2. Mały Europejczyk.
  3. Wielkanoc.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich,
  • przygotowanie do nauki pisania i czytania,
  • rozwijanie analizy i syntezy słuchowej,
  • rozwijanie przynależności narodowej,
  • wzbogacanie wiedzy na temat swojego kraju,
  • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych i geograficznych,
  • poszerzanie wiedzy na temat Europy,
  • zapoznanie z hymnem i flagą Unii Europejskiej,
  • zapoznanie ze sposobem czytania mapy,
  • zachęcanie do codziennych spacerów i zabaw na świeżym powietrzu,
  • doskonalenie percepcji słuchowej – wyróżnianie głosek w wyrazach i kolejne ich nazywanie,
  • doskonalenie percepcji wzrokowej podczas układania według wzoru i wskazywania takich samych znaków i symboli,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo - skutkowego – ustalanie kolejności zdarzeń i porządkowanie obrazków w historyjkach obrazkowych,
  • doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania,
  • rozwijanie percepcji wzrokowej na materiale symbolicznym,
  • rozwijanie sprawności grafomotorycznej ręki wiodącej,
  • rozwijanie umiejętności właściwego reagowania na przegraną, znoszenie porażek,
  • wdrażanie do właściwego zachowania się przy stole i używania zwrotów grzecznościowych,
  • zapoznanie z tradycją obchodzenia Świąt Wielkanocnych.

MARZEC

Tematy kompleksowe:

  1. W marcu jak w garncu.
  2. Wszystko rośnie.
  3. Pracowite ptaki.
  4. Nasi pupile.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • wdrażanie do właściwego ubierania się podczas wczesnej wiosny,
  • zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności,
  • uświadamianie następstwa dni tygodnia,
  • zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku,
  • zapamiętanie cech typowych dla wczesnej wiosny: zmienna pogoda, pierwsze kwiaty, pąki liściowe na drzewach,
  • wdrażanie do opieki nad hodowlą w kąciku przyrody, systematycznej obserwacji i wyciągania wniosków na podstawie jej wyników,
  • wdrażanie do bezpiecznej zabawy z wykorzystaniem sprzętu w ogrodzie przedszkolnym,
  • rozwijanie percepcji słuchowej na materiale symbolicznym,
  • kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej,
  • rozwijanie zainteresowania punktami usługowymi funkcjonującymi w otoczeniu,
  • rozwijanie słownika czynnego dziecka,
  • doskonalenie sprawności grafomotorycznej,
  • zachęcanie do tworzenia własnych kompozycji i prac plastycznych,
  • rozwijanie percepcji wzrokowej na materiale symbolicznym,
  • rozwijanie umiejętności właściwego reagowania na przegraną, znoszenie porażek,
  • zachęcanie do zakładania hodowli i prowadzenia obserwacji,
  • zachęcanie do codziennych spacerów i zabaw na świeżym powietrzu,
  • doskonalenie percepcji słuchowej : wyróżnianie głosek w wyrazach i kolejne ich, nazywanie,
  • doskonalenie percepcji wzrokowej podczas układania według wzoru i wskazywania takich samych znaków i symboli,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego, ustalanie kolejności zdarzeń i porządkowanie obrazków w historyjkach obrazkowych,
  • doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania.

LUTY

Tematy kompleksowe:

  1. Kim chcę zostać, jak dorosnę.
  2. Niech żyje Karnawał!
  3. Wehikuł czasu.
  4. W prehistorycznym lesie.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • wskazywanie istotnych różnic pomiędzy dwoma przedmiotami, obrazkami,
  • wykorzystanie naturalnych efektów perkusyjnych (klaskanie, tupanie, stukanie…) do akompaniamentu podczas słuchania lub śpiewania piosenek,
  • doskonalenie umiejętności liczenia i prawidłowego posługiwania się liczebnikami w pracy,
  • powtarzanie z pamięci wierszy, rymowanek, piosenek w połączeniu z ruchem,
  • doskonalenie sprawności grafomotorycznej; zachęcanie do tworzenia własnych prac plastycznych,
  • poznanie czynności, jakie wykonują osoby z najbliższego otoczenia, zwrócenie uwagi na ich ubiór; nazywanie narzędzi pracy,
  • poznanie tradycji związanej z organizowaniem balów w karnawale,
  • rozwijanie czynnego słownika dziecka,
  • rozwijanie koncentracji uwagi i szybkości reakcji w zabawach ruchowych,
  • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowo-wzrokowej, pamięci ruchowej,
  • rozwijanie pamięci wzrokowej,
  • rozwijanie analizy i syntezy słuchowej głoskowej, dzielenie wyrazów na głoski,
  • rozwijanie umiejętności poprawnego przeliczania, porządkowania, porównywania liczebności,
  • kształtowanie odporności na porażki poprzez wprowadzanie do zabaw elementów rywalizacji,
  • wykonywanie poleceń według instrukcji słownej lub obrazkowej,
  • rozwijanie umiejętności improwizowania,
  • rozwijanie umiejętności twórczych podczas rysowania i malowania,
  • dawanie możliwości swobodnego wypowiadania się słowem, ruchem, rysunkiem,
  • zachęcanie do tworzenia ciekawych i niebanalnych strojów karnawałowych,
  • stwarzanie atmosfery zabawy i radości podczas wspólnych tańców,
  • zachęcanie do uzasadniania swojego zdania w swobodnych rozmowach.

STYCZEŃ

Tematy kompleksowe:

  1. Ludzie i zwierzęta dalekiej północy.
  2. Wszędzie biało.
  3. Dziadek i Babcia.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • rozwijanie kreatywności przez zachęcanie do tworzenia różnorodnych kompozycji z mozaiki geometrycznej,
  • doskonalenie umiejętności budowania poprawnej gramatycznie wypowiedzi na określony temat,
  • poszerzanie wiedzy na temat zjawisk pogodowych występujących zimą,
  • rozwijanie wyobraźni i pomysłowości,
  • doskonalenie umiejętności przeliczania palców, używania liczebników głównych i porządkowych (w zakresie 5),
  • tworzenie zbiorów równolicznych,
  • wdrażanie do uważnego słuchania i obserwowania, doskonalenie spostrzegawczości słuchowej,
  • poznawanie właściwości lodu na podstawie samodzielnie przeprowadzonych obserwacji, poszerzanie wiedzy na temat zjawisk występujących w otoczeniu zimą (mroźne wzory na oknach),
  • wdrażanie do uważnego słuchania i obserwowania, rozwijanie spostrzegawczości słuchowej przez rozpoznawanie głosów damskich, męskich i dziecięcych,
  • rozwijanie analizy sylabowej,
  • doskonalenie pamięci i spostrzegawczości wzrokowej, rozwijanie sprawności manualnej i ruchowej,
  • utrwalanie znajomości schematu ciała, próby rysowania postaci człowieka,
  • wdrażanie do poprawnego używania określeń: dwie ręce, nogi; dwoje oczu, jedna głowa, jeden nos,
  • kształcenie poczucia rytmu, kształcenie wyobraźni muzycznej i reagowania na sygnał dźwiękowy.

GRUDZIEŃ

Tematy kompleksowe:

  1. Hu, hu ha! Zima... nie jest zła?
  2. Idą Święta, czas pomyśleć o prezentach.
  3. To, co Tygrysy lubią najbardziej 😉

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • przygotowanie do nauki pisania i czytania,
  • rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
  • ćwiczenia umiejętności recytatorskich i wokalnych,
  • przygotowania do występu na uroczystość choinkową,
  • kultywowanie tradycji obchodzenia Świąt Bożego Narodzenia,
  • zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach i grach,
  • ćwiczenia samodzielności,
  • rozwijanie wyobraźni plastycznej i muzycznej.

LISTOPAD

Tematy kompleksowe:

  1. W zdrowym ciele zdrowy duch.
  2. Ciekawe zawody.
  3. Matematyka – królowa nauk.
  4. W deszczowe dni nie straszna nam nuda.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno - zdrowotnych,
  • propagowanie zdrowego stylu życia,
  • zachęcanie do spożywania warzyw i owoców,
  • zapoznanie dzieci ze sposobem uprawy wybranych owoców i warzyw,
  • uświadomienie konieczności spożywania owoców i warzyw, jako źródła witamin i zdrowia,
  • zapoznanie z wybranymi zawodami,
  • kształtowanie u dzieci postawy pracy i motywacji do działania,
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
  • doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania zbiorów oraz klasyfikowania przedmiotów,
  • ćwiczenia koordynacji wzrokowo - ruchowej,
  • kształtowanie sprawności fizycznej,
  • wdrażanie do spędzania czasu wolnego na świeżym powietrzu,
  • rozwijanie wrażliwości na krzywdę innych z jednoczesnym aktywizowaniem do niesienia pomocy w konkretnych sytuacjach.

PAŹDZIERNIK

Tematy kompleksowe:

  1. Wyraźni na drodze.
  2. Eureka – eksperymentujemy.
  3. Idzie jesień.
  4. Halloween – let's play together.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • integracja grupy,
  • wdrażanie do wspólnej zabawy,
  • zapoznanie dzieci z wiedzą na temat podstawowych zasad poruszania się w ruchu drogowym,
  • praktyczna nauka pożądanych zachowań związanych z poruszaniem się chodnikami i wzdłuż jezdni, przechodzeniem przez ulicę w miejscach oznakowanych,
  • zapoznanie ze sposobem prawidłowego korzystania z elementów odblaskowych w celu poprawy widoczności na drodze,
  • zapoznanie z podstawowymi znakami drogowymi,
  • wskazanie prawidłowych i negatywnych zachowań się w ruchu drogowym,
  • rozbudzanie zainteresowań nauką,
  • wykonywanie ciekawych doświadczeń oraz omawianie ich,
  • zachęcanie dzieci do próby przewidywania efektów wykonywanej czynności,
  • zapoznanie z podstawowymi zasadami praw fizyki,
  • kształtowanie umiejętności opisywania ilustracji,
  • doskonalenie umiejętności przeliczania oraz klasyfikowania przedmiotów,
  • ćwiczenia koncentracji uwagi,
  • nauka piosenek i wierszyków o tematyce jesiennej,
  • ekspozycja na język angielski,
  • zapoznanie z tradycją obchodzenia Halloween w innych krajach,
  • wzbogacanie języka dzieci, poszerzanie słownictwa.

WRZESIEŃ

Tematy kompleksowe:

  1. Witaj przedszkole.
  2. Tygrysy to my!
  3. Świat oceanów.
  4. Niezwykła przyroda.

Zamierzenia dydaktyczno – wychowawcze:

  • integracja grupy,
  • ustalenie oraz utrwalenie zasad obowiązujących w przedszkolu oraz w grupie przedszkolnej,
  • podpisanie kodeksu przedszkolaka,
  • zapoznanie z salą oraz kącikami aktywności,
  • wdrażanie do przestrzegania bezpieczeństwa w przedszkolu oraz poza nim,
  • zachęcanie do spędzania czasu wolnego na świeżym powietrzu,
  • kształtowanie ogólnej sprawności fizycznej,
  • doskonalenie umiejętności reagowania na sygnał,
  • rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
  • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
  • poszerzanie wiedzy na temat zwierząt,
  • słuchanie ciekawostek o świecie oceanów,
  • zapoznanie z niezwykłymi roślinami oraz zwierzętami świata,
  • ekspozycja na język angielski przez zabawę i piosenki,
  • doskonalenie umiejętności przedstawiania się pełnym imieniem i nazwiskiem,
  • kształtowanie umiejętności poprawnego wypowiadania się oraz opisywania przedmiotów, sytuacji,
  • ćwiczenia koncentracji uwagi oraz percepcji wzrokowo – ruchowej.