Tygodniowy rozkład zajęć

Poniedziałek: edukacja poznawcza - rozwijanie mowy i myślenia, rytmika.
Wtorek: zajęcia plastyczne/artystyczno-techniczne, zajęcia ruchowe.
Środa: edukacja poznawcza - rozwijanie mowy i myślenia, rytmika.
Czwartek: edukacja matematyczna, przyrodnicza, zajęcia ruchowe.
Piątek: zajęcia plastyczne/artystyczno-techniczne, ćwiczenia gimnastyczne.

J. angielski w codziennej pracy z dziećmi.

Czerwiec

Tematy kompleksowe:

  1. Owady.
  2. Zabawy podwórkowe.
  3. Nad morzem.
  4. Idą wakacje.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • integracja grupy, włączanie do zajęć i zadań dzieci obcojęzycznych,
  • tworzenie atmosfery radości podczas działań plastycznych,
  • poszerzanie wiadomości na temat owadów,
  • wdrażanie dzieci do bezpiecznego zachowania się w kontakcie z owadami,
  • poznanie i utrwalenie pojęć związanych z morzem,
  • utrwalenie postaw związanych z bezpieczeństwem podczas kąpieli w morzu,
  • zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego letniego wypoczynku,
  • rozwijanie słownika czynnego dziecka,
  • zachęcanie do uczestniczenia w zabawach ruchowych,
  • zachęcanie do dłuższych swobodnych wypowiedzi,
  • udział w zabawach ruchowych i muzyczno – ruchowych,
  • wdrażanie do wypowiadania się na podstawie ilustracji,
  • nabywanie umiejętności rozpoznawania dźwięków,
  • poznanie zabaw, w które bawili się rodzice i dziadkowie dzieci,
  • wspieranie rozwoju kreatywności i twórczości dziecka,
  • zachęcanie do wypowiadania się,
  • zachęcanie dzieci do aktywności na świeżym powietrzu,
  • zaprezentowanie możliwości spędzania czasu na wolnym powietrzu,
  • ćwiczenie spostrzegawczości, refleksu, sprytu,
  • wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad gry oraz czekania na swoją kolej,
  • rozwijanie sprawności ruchowej,
  • rozwój małej i dużej motoryki,
  • wyrabianie u dziecka prawidłowej postawy ciała,
  • kształtowanie umiejętności orientacji w schemacie własnego ciała.

Maj

Tematy kompleksowe:

  1. Majowa łąka.
  2. Bezpieczny uczestnik ruchu drogowego.
  3. Święto Mamy i Taty.
  4. Święto Dzieci.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • integrowanie dzieci,
  • upowszechnianie przepisów ruchu drogowego,
  • rozwijanie wiedzy oraz wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • wyrabianie nawyku prawidłowego zachowania się na ulicy,
  • rozwijanie umiejętności oceniania bezpieczeństwa przedstawianej sytuacji,
  • rozróżnianie podstawowych znaków drogowych,
  • zapoznanie z takimi pojęciami, jak: uczestnik ruchu, pieszy, droga, jezdnia, kierowca,
  • uświadamianie potrzeby znajomości przepisów ruchu drogowego,
  • uwrażliwianie dzieci na przechodzenie przez jezdnię tylko w wyznaczonych miejscach,
  • utrwalanie wiedzy na temat sygnalizacji świetlnej,
  • kształcenie umiejętności dbania o swoje bezpieczeństwo,
  • zachęcanie do spędzania czasu na wolnym powietrzu,
  • tworzenie zbiorów ze względu na określoną cechę,
  • określanie (poprzez stosowanie określenia dużo - mało) ich liczebności,
  • rozwijanie pamięci,
  • zwracanie uwagi na staranność wykonanego zadania,
  • doskonalenie sprawności palców i dłoni,
  • doskonalenie umiejętności sprawnego wypełniania kolorem,
  • rozwijanie umiejętności dzielenia przestrzeni z innymi przez ćwiczenia w parach z biernym partnerem, przeciwko partnerowi, razem z partnerem,
  • doskonalenie umiejętności tworzenia skojarzeń do podanych wyrazów,
  • rozwijanie poczucia rytmu,
  • wdrażanie do sprawiania przyjemności innym poprzez występowanie i przygotowywanie upominków,
  • uświadomienie dzieciom, że mają swoje prawa,
  • rozwijanie umiejętności posługiwania się określeniami: "mały i duży" oraz dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni: nad, pod.

Kwiecień

Tematy kompleksowe:

  1. Kwiecień plecień.
  2. Święta Wielkanocne.
  3. Zwierzęta na wiejskim podwórku.
  4. Nasi Milusińscy.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • poznanie znaczenia tradycji,
  • poszerzanie wiadomości na temat potraw, przygotowywanych na świąteczny stół,
  • budzenie zainteresowania świątecznymi tradycjami,
  • poznanie wybranych tradycji, związanych z Wielkanocą,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
  • doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i odpowiadania na pytania,
  • poznanie zabaw matematycznych z pisankami,
  • doskonalenie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na jedną cechę,
  • rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania,
  • zachęcanie do aktywnej postawy podczas zajęć,
  • doskonalenie percepcji wzrokowej,
  • rozwijanie twórczej ekspresji plastycznej,
  • budzenie zainteresowania otaczającym światem,
  • budowanie słownika czynnego,
  • rozwijanie umiejętności budowania spójnej i logicznej wypowiedzi,
  • zachęcanie do pielęgnowania świątecznych tradycji,
  • doskonalenie umiejętności przeliczania i myślenia logicznego,
  • rozwijanie umiejętności słuchania instrukcji ze zrozumieniem,
  • wdrażanie do starannego i estetycznego wykonania pracy,
  • kształtowanie koncentracji uwagi i spostrzegawczości,
  • rozwijanie mowy,
  • zapoznanie dzieci z wybranymi zwierzętami wiejskimi,
  • rozwijanie zainteresowań przyrodą: fauną i florą,
  • poszerzanie wiedzy na temat zwierząt domowych,
  • dostrzeganie, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania, przejawianie w stosunku do nich życzliwość i troski,
  • zachęcanie dzieci do obserwowania przyrody oraz zmian zachodzących w związku ze zmianą poru roku.

Marzec

Tematy kompleksowe:

  1. Piłka - praca metodą projektu.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • stwarzanie przyjaznej atmosfery,
  • poszerzanie wiedzy na temat różnego rodzaju piłek,
  • przybliżenie historii powstania piłki,
  • poznanie różnych gier, sportów z wykorzystaniem piłek,
  • ćwiczenie umiejętności skupiania uwagi i koncentracji,
  • rozwijanie umiejętności matematycznych,
  • ćwiczenie pamięci,
  • wzbogacanie słownictwa,
  • rozwijanie umiejętności słuchania,
  • przestrzeganie zasad bezpieczeństwa,
  • budowanie poczucia przynależności do grupy,
  • rozwijanie umiejętności pracy w grupie,
  • nazywanie swojego stanu emocjonalnego,
  • rozpoznawanie emocji,
  • radzenie sobie z porażkami,
  • rozwijanie ekspresji twórczej,
  • rozwijanie zmysłu dotyku,
  • posługiwanie się określeniami: miękka, twarda,
  • poszerzanie umiejętności matematycznych: przeliczanie, segregowanie, określanie wielkości,
  • rozwijanie sprawności ruchowej.

Luty

Tematy kompleksowe:

  1. Dziecko w świecie wartości.
  2. Mały bohater.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • uwrażliwianie dzieci na potrzeby innych,
  • zachęcanie do niesienia pomocy koleżankom i kolegom,
  • zachęcanie dzieci do mówienia o swoich emocjach,
  • wskazywanie i nazywanie wybranych emocji,
  • pomoc w radzeniu sobie w trudnych sytuacjach,
  • zapoznanie ze sposobem udzielania pierwszej pomocy: zakładanie opatrunku, pozycja boczna ustalona, resuscytacja,
  • powtórzenie numerów alarmowych,
  • zapoznanie dzieci z prawidłowym sposobem zgłaszania wypadku lub zdarzenia.

Styczeń

Tematy kompleksowe:

  1. Nasze postanowienia noworoczne.
  2. Kim będę, kiedy dorosnę.
  3. Co można robić zimą?
  4. Święto Babci i Dziadka.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • kształtowanie u dzieci postawy szacunku wobec osób starszych,
  • kształtowanie umiejętności okazywania uczuć i wzmacniania więzi rodzinnych,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat swoich członków rodziny,
  • rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stresowych,
  • kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej, ekspresji ruchowej,
  • zachęcanie dzieci do prezentowania swoich umiejętności,
  • budowanie pewności siebie,
  • kształtowanie odporności emocjonalnej,
  • wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas zimowych zabaw,
  • zapoznanie z wybranymi sportami zimowymi,
  • zachęcanie dzieci do podejmowania aktywności fizycznej oraz spędzania czasu na świeżym powietrzu,
  • rozwijanie umiejętności rzutu do celu,
  • kształtowanie postaw zdrowej rywalizacji,
  • kształtowanie motoryki w zakresie zręczności i zwinności,
  • rozwijanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby poprzez rytmizowanie, wyklaskiwanie,
  • wspieranie ciekawości i kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków,
  • rozwijanie umiejętności współpracy w parach i małych zespołach,
  • kształtowanie umiejętności uważnego obserwowania otoczenia, nazywania jego elementów, porównywania ich z tym, co znajduje się bliżej i dalej,
  • wzbogacanie zasobu słownictwa dzieci.

Grudzień

Tematy kompleksowe:

  1. Grudniowe życzenia.
  2. Zimno, coraz zimniej.
  3. Idą Święta.
  4. Kończy się już rok.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • podtrzymywanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
  • zapoznanie z tradycjami obchodzenia Świąt Bożego Narodzenia,
  • zapoznanie z tradycją sylwestrową i noworoczną,
  • wprowadzenie radosnej świątecznej atmosfery,
  • rozwijanie umiejętności rozumienia znaków graficznych i symboli,
  • utrwalanie wiedzy na temat pór roku,
  • kształtowanie znajomości rozmieszczania elementów na kartce, rozwijanie orientacji w przestrzeni,
  • dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem zimy,
  • kształtowanie umiejętności dostrzegania powtarzalności następstw czasu - pór roku,
  • poszerzanie słownika czynnego i biernego dzieci o nazwy miesięcy,
  • rozwijanie logicznego myślenia,
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na forum grupy,
  • zapoznanie dzieci z baśniami o tematyce świątecznej i zimowej,
  • zapoznanie z wybranymi ptakami zimującymi w Polsce,
  • zachęcanie dzieci do niesienia pomocy zwierzętom podczas zimy,
  • rozwijanie umiejętności przeliczania na konkretach,
  • kształtowanie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi,
  • budowanie pewności siebie podczas prezentowania swoich umiejętności w czasie występu gwiazdkowego.

Listopad

Tematy kompleksowe:

  1. Jesienne zabawy.
  2. Jestem Polakiem i Europejczykiem.
  3. Dbam o zdrowie.
  4. Jesienna pogoda.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • rozwijanie przynależności narodowej,
  • poszerzanie wiedzy na temat swojego kraju,
  • zapoznanie z symbolami narodowymi Polski: godło, flaga, hymn,
  • nauka śpiewu hymnu Polski,
  • integrowanie dzieci,
  • rozwijanie przynależności do grupy przedszkolnej,
  • uwrażliwianie dzieci na konieczność używania zwrotów grzecznościowych,
  • zachęcanie dzieci do niesienia pomocy sobie nawzajem,
  • wdrażanie dzieci do dbania o swoje zdrowie,
  • uwrażliwianie dzieci na konieczność prawidłowego mycia rąk,
  • zapoznanie dzieci ze sposobami zapobiegania chorobom,
  • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych dzieci,
  • zachęcanie dzieci do obserwowania zmian zachodzących w przyrodzie,
  • rozwijanie zainteresowań plastycznych poprzez różnego rodzaju prace plastyczne: lepienie z plasteliny, kolaż, stemple, wycinanki, wydzieranki,
  • rozwijanie umiejętności posługiwania się nożyczkami,
  • utrwalanie nazw kolorów oraz sposobów mieszania barw,
  • ćwiczenia pamięci i koncentracji poprzez naukę wierszyków,
  • rozwijanie umiejętności matematycznych: kontynuowanie rytmów, odtwarzanie rytmów, tworzenie zbiorów, liczenie przedmiotów,
  • rozwijanie umiejętności wokalnych i rytmicznych,
  • ćwiczenia słuchu oraz spostrzegania wzrokowego.

Październik

Tematy kompleksowe:

  1. Szukamy jesieni w parku.
  2. Co słychać w lesie.
  3. Jesień daje nam warzywa.
  4. Moja rodzina i ja.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • rozwijanie zainteresowań przyrodą, wskazywanie i opisywanie oznak związanych ze zmianą pór roku,
  • zapoznanie dzieci z wybranymi drzewami w parkach,
  • zapoznanie z wybranymi zwierzętami leśnymi,
  • zachęcanie dzieci do zdrowego odżywiania się, tj. jedzenia warzyw,
  • wdrażanie dzieci do dbania o swoje zdrowie, tj. ubieranie się adekwatnie do pogody,
  • wzbogacanie słownictwa dzieci,
  • rozwijanie umiejętności matematycznych: liczenie, klasyfikowanie, odtwarzanie rytmów, porównywanie zbiorów,
  • rozwijanie kreatywności i wyobraźni poprzez różnego rodzaju prace plastyczne,
  • budowanie pewności siebie dzieci oraz integrowanie grupy,
  • ćwiczenia analizy i syntezy słuchowej,
  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
  • wzmacnianie więzi rodzinnych oraz przynależności do grupy.

Wrzesień

Tematy kompleksowe:

  1. Witaj przedszkole.
  2. Mały uczestnik ruchu drogowego.
  3. Wszędzie kropki.
  4. Jestem czyściochem.
  5. Owoce od kuchni.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • integrowanie dzieci poprzez zabawy i zajęcia,
  • zapoznanie dzieci z wyglądem przedszkola, sal, kącików zainteresowań,
  • stworzenie i utrwalanie kodeksu przedszkolaka,
  • zapoznanie z zasadami bezpiecznej zabawy w sali przedszkolnej oraz w ogrodzie przedszkolnym,
  • budowanie pewności siebie oraz dobrego samopoczucia w przedszkolu,
  • rozwijanie umiejętności wyrażania emocji,
  • zachęcanie dzieci do wspólnej zabawy,
  • ćwiczenia prawidłowych nawyków higienicznych,
  • wdrażanie dzieci do dbania o swoje zdrowie i bezpieczeństwo,
  • poszerzanie wiedzy na temat wybranych owoców,
  • zachęcanie dzieci do podejmowania aktywności badawczej poprzez doświadczenia,
  • rozwijanie zainteresowań otaczającym światem,
  • zapoznanie z zawodem strażnika miejskiego,
  • wdrażanie do bezpiecznego i ostrożnego poruszania się po drogach i ulicach,
  • wskazanie znaczenia noszenia odblasków, dzięki którym uczestnicy ruchu drogowego są bardziej widoczni na drodze, a przez to bardziej bezpieczni,
  • rozwijanie logicznego myślenia,
  • kształtowanie reakcji na sygnał wzrokowy,
  • rozwijanie umiejętności matematycznych dzieci: liczenie, klasyfikowanie przedmiotów,
  • zachęcanie dzieci do dbania o przyrodę,
  • zapoznanie dzieci ze sposobem segregacji śmieci: plastik, papier, szkło.