Tygodniowy rozkład zajęć

Poniedziałek: zajęcia poznawcze - rozwijanie mowy i myślenia; rytmika.
Wtorek: zajęcia kształtujące umiejętności matematyczne/ przyrodnicze; j. angielski.
Środa: zajęcia poznawcze - rozwijanie mowy i myślenia; rytmika.
Czwartek: ćwiczenia gimnastyczne; j. angielski.
Piątek: zajęcia plastyczne/ artystyczno-techniczne.

Kwiecień

Tematy kompleksowe:

  1. Na wiejskim podwórku.
  2. Dbamy o naszą planetę.
  3. Symbole narodowe.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
  • rozwijanie sprawności oraz ekspresji ruchowej,
  • rozwijanie spostrzegawczości,
  • kształtowanie motoryki małej i dużej,
  • zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach i zajęciach ruchowych,
  • rozwijanie koncentracji uwagi,
  • poszerzanie słownictwa,
  • kształtowanie orientacji w przestrzeni,
  • rozwijanie umiejętności układania historyjek obrazkowych oraz określania, co się wydarzyło wcześniej, a co potem,
  • kształtowanie postaw prospołecznych i proekologicznych,
  • rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • rozwijanie umiejętności porównywania oraz określania: duży, mały,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania ze względu na wielkość,
  • poszerzanie wiedzy na temat zwierząt gospodarskich,
  • poznanie korzyści płynących z hodowli zwierząt,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania oraz tworzenia, odtwarzania i kontynuowania rytmów,
  • poznanie zawodu śmieciarza,
  • poznanie sposobów dbania o przyrodę oraz zasad zachowywania w środowisku przyrodniczym,
  • zaznajomienie z zasadami segregowania odpadów,
  • zachęcanie do przetwarzania surowców wtórnych,
  • kształtowanie postaw patriotycznych,
  • poszerzanie wiedzy na temat symboli narodowych,
  • utrwalenie tekstu Mazurka Dąbrowskiego.

Marzec

Tematy kompleksowe:

  1. Witamy wiosnę.
  2. Wielkanoc.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • zapoznanie z charakterystycznymi zjawiskami atmosferycznymi, występującymi w okresie przedwiośnia,
  • wzbogacanie wiedzy przyrodniczej,
  • posługiwanie się nazwami zjawisk atmosferycznych: deszcz, wiatr, słońce, śnieg,
  • rozumienie przysłowia „W marcu jak w garncu”,
  • prowadzenie obserwacji przyrodniczych w trakcie spacerów po najbliższej okolicy,
  • rozumienie dostosowania ubrania do temperatury otoczenia,
  • uświadomienie troski o własne zdrowie,
  • zapoznanie z charakterystycznymi elementami, związanymi z Wielkanocą,
  • wzmacnianie więzi rodzinnych,
  • kształtowanie nawyku kulturalnego zachowania przy stole,
  • rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
  • rozwijanie sprawności oraz ekspresji ruchowej,
  • rozwijanie spostrzegawczości,
  • rozwijanie poczucia rytmu,
  • kształtowanie motoryki małej i dużej,
  • zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach i zajęciach ruchowych,
  • rozwijanie koncentracji uwagi,
  • poszerzanie słownictwa,
  • posługiwanie się określeniami: ciepłe, zimne,
  • rozwijanie umiejętności układania historyjek obrazkowych oraz określania, co się wydarzyło wcześniej, a co potem.

Luty

Tematy kompleksowe:

  1. Karnawał.
  2. Zwierzęta domowe.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
  • rozwijanie sprawności oraz ekspresji ruchowej,
  • rozwijanie spostrzegawczości,
  • rozwijanie poczucia rytmu,
  • kształtowanie motoryki małej i dużej,
  • zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach i zajęciach ruchowych,
  • rozwijanie koncentracji uwagi,
  • poszerzanie słownictwa,
  • kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała i przestrzeni,
  • rozwijanie umiejętności liczenia, określania mniej, więcej, tyle samo oraz określanie długi, najdłuższy, krótki, najkrótszy,
  • kształtowanie postaw prospołecznych,
  • rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • zapoznanie z tradycją balu karnawałowego,
  • ćwiczenie percepcji wzrokowej,
  • utrwalanie kolorów,
  • poszerzanie wiedzy na temat zwierząt domowych,
  • poznanie zawodu weterynarza,
  • rozwijanie umiejętności współpracy,
  • rozwijanie poczucia odpowiedzialności w stosunku do podopiecznych zwierząt,
  • rozwijanie empatii,
  • zdobywanie wiedzy na temat zadań, wykonywanych przez psy.

Styczeń

Tematy kompleksowe:

  1. Zimno, coraz zimniej.
  2. Nasi bliscy.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • utrwalanie nazw zwierząt,
  • wzbogacanie wiedzy przyrodniczej,
  • rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
  • rozwijanie sprawności oraz ekspresji ruchowej,
  • rozwijanie spostrzegawczości,
  • rozwijanie poczucia rytmu,
  • kształtowanie motoryki małej i dużej,
  • zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach i zajęciach ruchowych,
  • rozwijanie koncentracji uwagi,
  • poszerzanie słownictwa,
  • kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała,
  • utrwalenie zasad bezpieczeństwa podczas wyjść poza teren przedszkola,
  • rozwijanie umiejętności stosowania się do reguł,
  • pokonywanie własnej nieśmiałości podczas występów,
  • wdrażanie dzieci do okazywania szacunku innym,
  • dostrzeganie ważnej roli dziadków w życiu dzieci,
  • kształtowanie postaw prospołecznych,
  • kształtowanie nawyku kulturalnego zachowania się,
  • rozwijanie umiejętności układania historyjek obrazkowych oraz określania, co się wydarzyło wcześniej, a co potem,
  • rozwijanie umiejętności liczenia oraz określania mniej, więcej, tyle samo,
  • rozwijanie umiejętności mierzenia i określania długości,
  • rozwijanie umiejętności liczenia.

Grudzień

Tematy kompleksowe:

  1. Znam swoje ciało.
  2. W oczekiwaniu na święta.
  3. Kolorowy Nowy Rok.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania,
  • rozwijanie sprawności oraz ekspresji ruchowej,
  • rozwijanie spostrzegawczości,
  • rozwijanie poczucia rytmu,
  • kształtowanie motoryki małej i dużej,
  • zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach i zajęciach ruchowych,
  • rozwijanie koncentracji uwagi,
  • poszerzanie słownictwa,
  • kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała,
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania poszczególnych części ciała,
  • utrwalenie zasad bezpieczeństwa podczas wyjść poza teren przedszkola,
  • rozwijanie umiejętności liczenia oraz określania: mniej, więcej, tyle samo,
  • rozwijanie umiejętności stosowania się do reguł,
  • rozwijanie umiejętności mierzenia i określania długości,
  • zachęcanie do samodzielnego wykonania ozdób świątecznych,
  • kształtowanie postaw prospołecznych,
  • kształtowanie nawyku kulturalnego zachowania się,
  • rozwijanie umiejętności układania historyjek obrazkowych oraz określania, co się wydarzyło wcześniej, a co potem,
  • zapoznanie z tradycjami Bożonarodzeniowymi w Polsce i na świecie,
  • zapoznanie z tradycją dekorowania choinki,
  • rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo - skutkowego,
  • uświadamianie upływu czasu oraz cykliczności pór roku, miesięcy oraz dni tygodnia,
  • rozwijanie spostrzegawczości,
  • poznanie pojęcia Stary i Nowy Rok,
  • poznanie tradycji noworocznych w Polsce i na świecie.

Listopad

Tematy kompleksowe:

  1. Tajemnice teatru.
  2. Szaruga jesienna.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
  • wdrażanie do słuchania tekstów literackich i wypowiadania się na ich temat,
  • zdobywanie wiedzy na temat teatru,
  • zapoznanie z różnymi rodzajami lalek,
  • wdrażanie do odpowiedniego zachowania w teatrze,
  • rozwijanie umiejętności parateatralnych,
  • zdobywanie wiedzy na temat zmian zachodzących jesienią,
  • pokonywanie własnej nieśmiałości,
  • poszerzanie zasobu słownictwa,
  • rozwijanie umiejętności logicznego myślenia,
  • rozwijanie sprawności manualnej,
  • rozwijanie umiejętności przeliczania elementów w zbiorze,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo – skutkowego,
  • rozwijanie zainteresowań plastycznych,
  • kształtowanie czynności samoobsługowych i higienicznych.

Październik

Tematy kompleksowe:

  1. Powitanie jesieni.
  2. Jesień w sadzie.
  3. Jesień w ogrodzie.
  4. Poznajemy grzyby.
  5. Jesienny deszcz.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
  • poznanie wyglądu i nazw wybranych darów jesieni,
  • rozwijanie spostrzegawczości,
  • rozwijanie umiejętności tworzenia i odtwarzania rytmów,
  • integrowanie grupy oraz wytwarzanie przyjaznej atmosfery,
  • wzbogacenie wiedzy na temat zmian zachodzących w przyrodzie podczas jesieni,
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu i wypowiadania się na określony temat,
  • kształtowanie motoryki małej i dużej,
  • zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach i zajęciach ruchowych,
  • rozwijanie koncentracji uwagi ,
  • poszerzanie słownictwa,
  • rozwijanie sprawności fizycznej,
  • rozwijanie wrażliwości estetycznej poprzez uczestnictwo w przedstawieniu teatralnym,
  • poznanie nazw oraz wyglądu wybranych owoców i warzyw,
  • rozwijanie kompetencji matematycznych,
  • kształtowanie umiejętności poznawania świata poprzez dokonywanie doświadczeń,
  • poszerzanie wiedzy na temat korzyści płynących ze spożywania owoców oraz zdrowego stylu życia,
  • rozwijanie słuchu muzycznego i poczucia rytmu,
  • rozwijanie umiejętności prawidłowego chwytu,
  • rozwijanie ekspresji twórczej oraz ruchowej,
  • poznanie zasad bezpiecznej jazdy autokarem oraz poruszania się poza terenem przedszkola,
  • rozwijanie umiejętności rozwiązywania zagadek słownych,
  • rozwijanie umiejętności reagowania na sygnał nauczyciela,
  • rozwijanie umiejętności porównywania oraz określania mały – duży,
  • zapoznanie z nazwami i wyglądem wybranych grzybów leśnych,
  • poznanie zasad bezpiecznego zbierania grzybów i poruszania się po lesie,
  • usprawnianie narządów artykulacyjnych,
  • kształtowanie umiejętności rysowania po śladzie,
  • zapoznanie z etapami powstawania deszczu,
  • zachęcanie do prowadzenia obserwacji przyrodniczych.

Wrzesień

Tematy kompleksowe:

  1. Moje przedszkole.
  2. Nasze zasady.
  3. Chętnie bawię się w przedszkolu.
  4. W przedszkolu nie jestem sam.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • poznanie oraz utrwalenie imion dzieci,
  • budowanie poczucia bezpieczeństwa podczas pobytu w przedszkolu,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania ze względu na określoną cechę,
  • wprowadzenie miłej i przyjaznej atmosfery, pełnej radości i zaufania,
  • rozwijanie umiejętności reagowania na sygnał nauczyciela,
  • rozwijanie umiejętności ustawiania się w kole i w pociągu,
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i rozwiązywania zagadek słownych,
  • rozwijanie ekspresji i sprawności ruchowej,
  • kształtowanie motoryki dużej i małej,
  • rozwijanie umiejętności kolorowania i prawidłowego chwytu kredki,
  • rozwijanie orientacji w schemacie ciała,
  • zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach i zajęciach ruchowych,
  • rozwijanie poczucia odpowiedzialności za przyrodę,
  • wdrażanie do utrzymywania porządku w swoim otoczeniu,
  • wskazywanie właściwych i niewłaściwych zachowań wobec przyrody,
  • rozwijanie koncentracji uwagi,
  • poszerzanie słownictwa,
  • rozwijanie poczucia rytmu,
  • rozwijanie kreatywności oraz wyobraźni przestrzennej,
  • rozwijanie umiejętności tworzenia opisu i określania duży, mały,
  • rozwijanie umiejętności nazywania kolorów,
  • rozwijanie umiejętności przeliczania oraz określania mniej, więcej,
  • rozwijanie poczucia przynależności do grupy przedszkolnej.