Tygodniowy rozkład zajęć

Poniedziałek: edukacja poznawcza - rozwijanie mowy i myślenia; rytmika.
Wtorek: zajęcia plastyczne/ artystyczno-techniczne; ćwiczenia gimnastyczne; j. angielski.
Środa: zajęcia poznawcze, kształtujące mowę; rytmika.
Czwartek: zajęcia kształtujące umiejętności matematyczne/ przyrodnicze; ćwiczenia gimnastyczne; j. angielski.
Piątek: zajęcia plastyczne/ artystyczno-techniczne; ćwiczenia gimnastyczne.

Czerwiec

Tematy kompleksowe:

  1. Zwierzęta morskie.
  2. Łąka i jej mieszkańcy.
  3. Przygoda dobiega końca.
  4. Jedziemy na wakacje.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • kształtowanie umiejętności odejmowania i prawidłowego zapisywania działania,
  • doskonalenie umiejętności dodawania,
  • zaznajomienie ze znaczeniem takich wartości jak: dbanie o środowisko, w tym o rośliny, zwierzęta, wodę,
  • kształtowanie odporności emocjonalnej poprzez wypowiadanie się na forum grupy,
  • rozwijanie umiejętności myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • rozwijanie umiejętności obdarzania innych uwagą,
  • doskonalenie umiejętności niewerbalnego wyrażania emocji,
  • doskonalenie współpracy z rówieśnikami,
  • rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
  • poznanie nazw wybranych roślin i zwierząt występujących na łące,
  • rozwijanie empatii i troski o owady oraz środowisko przyrodnicze,
  • zapoznanie ze zwierzętami morskimi żyjącymi w oceanach,
  • zapoznanie z nazwami kontynentów i oceanów,
  • przygotowanie do rozstania z przedszkolem i przedszkolnymi przyjaciółmi,
  • wskazanie sposobów na podtrzymanie kontaktu z przyjaciółmi z grupy.

Maj

Tematy kompleksowe:

  1. Jestem Polakiem.
  2. Tajemnice książek.
  3. Skąd się bierze miód?
  4. W krainie muzyki.
  5. Wszystkie dzieci nasze są.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • zapoznanie z literą i głoską: J, H,
  • wzbogacenie wiedzy ma temat własnego kraju,
  • utrwalenie nazw i wyglądu symboli narodowych,
  • kształtowanie postawy patriotycznej,
  • wzbogacenie wiedzy na temat stolicy Polski, poznanie herbu Warszawy oraz wybranych zabytków,
  • zapoznanie z krajobrazem Polski i wybranymi zabytkami,
  • usprawnianie narządów mowy,
  • kształtowanie odporności emocjonalnej poprzez wypowiadanie się na forum grupy,
  • wprowadzenie słownictwa określającego nazwy zawodów, związanych z powstawaniem książek – autor, drukarz, grafik, wydawca, itp.,
  • doskonalenie umiejętności używania określeń dotyczących miejsca w przestrzeni,
  • ćwiczenie umiejętności dodawania w codziennych sytuacjach,
  • ćwiczenie umiejętności rozpoznawania symboli monet i banknotów, cyfr i liczb,
  • utrwalenie umiejętności posługiwania się zwrotami grzecznościowymi,
  • wzbogacanie wiedzy na temat życia pszczół i ich roli w przyrodzie,
  • rozwijanie empatii i troski o owady oraz środowisko przyrodnicze,
  • doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 10 oraz określania mniej, więcej, tyle samo,
  • rozbudzanie zainteresowania światem przyrody,
  • kształtowanie wrażliwości muzycznej poprzez eksperymentowanie z rytmem i dźwiękiem,
  • rozwijanie umiejętności formułowania hipotez,
  • doskonalenie umiejętności przeprowadzania zabaw badawczych,
  • poszerzanie wiedzy na temat instrumentów – zapoznanie z nazwami i dźwiękami określonych instrumentów,
  • poszerzanie wiedzy na temat dzieci żyjących w różnych stronach świata,
  • rozwijanie szacunku i tolerancji wobec osób innych narodowości.

Kwiecień

Tematy kompleksowe:

  1. Święta Wielkanocne.
  2. Kosmos.
  3. Dbamy o środowisko.
  4. Dziecko w świecie wartości.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • zapoznanie z literą i głoską: Z, F,
  • zapoznanie z symbolami Świąt Wielkanocnych,
  • rozwijanie umiejętności dzielenia się własnymi doświadczeniami i wiedzą,
  • zapoznanie ze zwyczajami i tradycjami świątecznymi w Polsce i na świecie,
  • zapoznanie ze sposobami dekoracji jajek,
  • zapoznanie z nazwami planet w Układzie Słonecznym,
  • rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów ze względu na określoną cechę,
  • ćwiczenie umiejętności zwracania uwagi na emocje innych i szanowania ich,
  • poszerzanie wiadomości na temat kosmosu i układu słonecznego,
  • zapoznanie z postacią Mikołaja Kopernika,
  • zapoznanie z zawodem astronoma,
  • usprawnianie narządów artykulacyjnych oraz płuc,
  • rozwijanie umiejętności reagowania na ustalony sygnał,
  • zapoznanie z profilaktyką chorób zębów – ochrona przed próchnicą,
  • nabywanie przez dziecko wiedzy o sobie i innych,
  • nazywanie stanów emocjonalnych,
  • dostrzeganie odrębności innych,
  • aktywne uczestniczenie w życiu grupy,
  • nabywanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
  • określanie własnych upodobań,
  • dostrzeganie różnic między dobrem, a złem,
  • dążenie do rozumienia potrzeb innych,
  • uświadamianie motywów działania,
  • zaznajomienie ze znaczeniem takich wartości, jak: życzliwość, tolerancja, uczciwość, wysiłek w pomoc drugiej osobie.

Marzec

Tematy kompleksowe:

  1. Szukamy śladów przeszłości.
  2. Czyste powietrze wokół nas.
  3. Wiosenna pobudka.
  4. Magia szczęścia.
  5. Witaj wiosno.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • zapoznanie z literą i głoską: N, W, G, Ł,
  • poszerzanie wiedzy na temat powstawania bursztynów,
  • kształtowanie umiejętności lokalizowania różnych źródeł dymu,
  • kształtowanie umiejętności określania przyczyn wydobywania się dymów,
  • zwiększenie wiedzy dotyczącej szkodliwości dymu papierosowego,
  • zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów,
  • zapoznanie ze zwyczajami żegnania zimy w różnych rejonach Polski,
  • rozwijanie umiejętności wczuwania się w sytuację innych osób,
  • rozwijanie wiedzy na temat problemów w dostępie do wody w różnych częściach świata,
  • zapoznanie ze znaczeniem słowa szczęście,
  • podkreślanie roli i znaczenia oszczędzania wody,
  • podkreślanie wartości słów magicznych – proszę, przepraszam, dziękuję,
  • zapoznanie ze zmianami zachodzącymi w przyrodzie wiosną,
  • rozwijanie umiejętności dostrzegania, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania,
  • rozwijanie umiejętności dostrzegania emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego,
  • rozwijanie zainteresowań badawczych,
  • doskonalenie umiejętności interpretowania muzyki ruchem.

Luty

Tematy kompleksowe:

  1. Czego nas uczą bajki.
  2. Więcej wiem, mniej choruje.
  3. Czyste powietrze wokół nas.
  4. Szukamy śladów przeszłości.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • zapoznanie z literą i głoską: B, P, N,
  • zapoznanie z cyfrą i liczbą: 10,
  • zapoznanie ze znaczeniem słowa morał,
  • zapoznanie z zawodem stomatologa,
  • uświadomienie dzieciom istnienia bakterii i wirusów,
  • zapoznanie z profilaktyką chorób zębów – ochrona przed próchnicą,
  • zapoznanie dzieci ze sposobem rozprzestrzeniania się czynników chorobotwórczych,
  • zapoznanie z profilaktyką chorób zakaźnych – myciem rąk i szczepieniem,
  • uświadomienie dzieciom, że ręce są głównym nośnikiem czynników chorobotwórczych,
  • doskonalenie umiejętności prawidłowego mycia rąk,
  • wdrażanie do przestrzegania zasad mycia rąk w odpowiednich sytuacjach,
  • zapoznanie z rolą układu odpornościowego w walce z chorobami,
  • utrwalenie wiedzy na temat możliwości różnych dróg zarażania,
  • zapoznanie z piramidą zdrowia i zdrowym stylem życia,
  • utrwalanie numeru alarmowego 112,
  • przypominanie zasad udzielania pierwszej pomocy,
  • kształtowanie umiejętności lokalizowania różnych źródeł dymu,
  • kształtowanie umiejętności określania przyczyn wydobywania się dymów,
  • zwiększenie wiedzy dotyczącej szkodliwości dymu papierosowego,
  • zwiększenie wiedzy u dziecka na temat skutków palenia papierosów,
  • rozwijanie umiejętności właściwego zachowania się w zadymionych pomieszczeniach,
  • rozwijanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, gdy inni palą papierosy,
  • zapoznanie ze zwierzętami leśnymi i ich zwyczajami,
  • zapoznanie z zawodem ornitologa,
  • rozwijanie umiejętności korzystania z linijki.

Styczeń

Tematy kompleksowe:

  1. Witamy Nowy Rok.
  2. Co można robić zimą.
  3. Święto babci i dziadka.
  4. Zimowe zabawy.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • zapoznanie z literą i głoską: U, S,
  • zapoznanie z cyfrą i liczbą: 7, 8, 9,
  • poszerzanie wiedzy dzieci na temat odmierzania czasu,
  • ćwiczenie pamięci wzrokowej,
  • kształtowanie umiejętności prawidłowego wypowiadania się i mówienia pełnym zdaniem na wskazany temat,
  • wprowadzenie do nauki odczytywania godzin,
  • usprawnianie umiejętności koncentrowania uwagi na osobie i sygnale,
  • utrwalenie nazw tygodnia i ich przemienności,
  • ćwiczenie umiejętności korzystania z ozobotów i dbania o nich,
  • ćwiczenie umiejętności korzystania z kodów obrazkowych – odczytywania i przetwarzania ich,
  • podnoszenie umiejętności i kompetencji kluczowych,
  • budowanie postawy wdzięczności dla babć i dziadków,
  • zachęcanie do robienia miłych niespodzianek dla bliskich,
  • doskonalenie postawy szacunku wobec starszych osób,
  • rozwijanie kompetencji matematycznych poprzez określanie zmian odwracalnych i nieodwracalnych w przyrodzie,
  • rozwijanie umiejętności odtwarzania rytmów ruchowo-słuchowo-wzrokowych,
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania śladów pozostawionych przez zwierzęta w śniegu,
  • rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego,
  • uczestniczenie w zabawach karnawałowych,
  • tworzenie pozytywnej atmosfery w grupie,
  • przypominanie zasad bezpiecznej zabawy zimą,
  • poszerzanie słownika czynnego i biernego dzieci o pojęcia związane ze sportami zimowymi,
  • zapoznanie z mistrzami Polski w zimowych dyscyplinach sportowych,
  • zachęcanie do działań artystycznych (odgrywanie scenek).

Grudzień

Tematy kompleksowe:

  1. Kraina wiecznego lodu.
  2. Coś dla Świętego Mikołaja.
  3. Przygotowania do świąt.
  4. Święta tuż, tuż.
  5. Świąteczne tradycje.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • zapoznanie z literą i głoską: K, R, L,
  • zapoznanie z cyfrą i liczbą: 6, 7,
  • doskonalenie umiejętności wykorzystywania w zabawie liczb w aspekcie kardynalnym i porządkowym,
  • rozwijanie umiejętności ilustrowania ruchem treści utworu,
  • zapoznanie ze zwierzętami leśnymi i ich zwyczajami,
  • rozwijanie umiejętności swobodnego wypowiadania się na temat swoich pragnień i marzeń na forum grupy,
  • kształtowanie umiejętności interpersonalnych,
  • rozwijanie umiejętności obdarowywania innych i przyjmowania prezentów,
  • zwracanie uwagi na stosowanie zwrotów grzecznościowych,
  • zapoznanie z zachodzącymi zmianami w przyrodzie w czasie zimy podczas wycieczki do lasu,
  • ćwiczenie pamięci,
  • doskonalenie nawyków kulturalnego zachowania się przy stole i zasad podejmowania gości,
  • rozwijanie umiejętności dzielenia się swoimi pomysłami z innymi dziećmi,
  • ćwiczenie umiejętności nazywania uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych,
  • zapoznanie ze znaczeniem słowa trema,
  • umacnianie poczucia przynależności do rodziny,
  • zapoznanie z tradycjami świątecznymi,
  • rozwijanie słownika czynnego – wymienianie charakterystycznych zwyczajów, związanych z obchodami Bożego Narodzenia w Polsce i na świecie.

Listopad

Tematy kompleksowe:

  1. Gdzie jest mój dom.
  2. Poznajemy Polskę.
  3. Zabawy z literką D.
  4. Dzielę się radością.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • zapoznanie z literą i głoską: M, T, D, Y,
  • zapoznanie z cyfrą i liczbą: 3, 4, 5,
  • doskonalenie umiejętności wykorzystywania w zabawie liczb w aspekcie kardynalnym i porządkowym,
  • rozwijanie umiejętności konstruowania z naturalnego materiału,
  • rozwijanie ekspresji twórczej,
  • doskonalenie umiejętności analizy i syntezy sylabowej i głoskowej,
  • zapoznanie z zawodem strażaka, jego ubiorem i atrybutami,
  • przypominanie zasad bezpiecznego poruszania się poza terenem przedszkola,
  • ćwiczenie umiejętności układania ilustracji w odpowiedniej kolejności,
  • rozwijanie umiejętności dzielenia się swoimi pomysłami z innymi dziećmi,
  • rozwijanie kompetencji muzycznych,
  • pełnienie roli – dyrygenta i twórcy,
  • aktywne uczestniczenie w utworze muzycznym,
  • zachęcanie do współpracy i zgodnej pracy,
  • tworzenie życzliwej atmosfery w grupie i w przedszkolu,
  • zapoznanie z zawodem fotografa,
  • zaznajamianie z różnymi technikami plastycznymi,
  • kształtowanie wyrażania świata poprzez ekspresję plastyczną.

Październik

Tematy kompleksowe:

  1. Nadeszła jesień.
  2. Zwyczaje zwierząt.
  3. Jesienna pogoda.
  4. Zabawy na jesienne wieczory.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • zapoznanie z literą i głoską: A, I, E,
  • zapoznanie z cyfrą i liczbą: 2,
  • poszerzanie wiadomości na temat jesiennych zbiorów i sposobów ich przechowywania,
  • rozwijanie umiejętności odpowiadania na pytania całym zdaniem,
  • uświadamianie konieczności dbania o swoje zdrowie,
  • rozwijanie umiejętności rozróżniania figur geometrycznych,
  • nazywanie jesiennych owoców i warzyw,
  • rozwijanie zdolności wypowiadania się publicznie,
  • wdrażanie do tworzenia pracy plastycznej według instrukcji plastycznej,
  • ćwiczenie prawidłowego oddychania,
  • rozwijanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie i samopoczucie,
  • kształtowanie zachowań prozdrowotnych,
  • rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej,
  • rozwijanie umiejętności układania historyjki obrazkowej w odpowiedniej kolejności,
  • wdrażanie dzieci do odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości,
  • przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych,
  • rozwijanie umiejętności wchodzenia w rolę,
  • zapoznanie z zawodem aktora, reżysera, scenografa.

Wrzesień

Tematy kompleksowe:

  1. W przedszkolu.
  2. Wakacyjne wspomnienia.
  3. Jesteśmy bezpieczni.
  4. Dbam o siebie.

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze:

  • zapoznanie z literą i głoską: O,
  • zapoznanie z cyfrą i liczbą: 0, 1,
  • integracja grupy,
  • wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery,
  • rozwijanie umiejętności właściwego odnoszenia się do rówieśników,
  • zachęcanie dzieci do poznawania nowego otoczenia,
  • budowanie poczucia bezpieczeństwa,
  • ćwiczenie umiejętności przedstawiania się imieniem i nazwiskiem,
  • rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej,
  • doskonalenie umiejętności interpersonalnych,
  • utrwalanie zasad bezpiecznego zachowania się w bezpośrednich i pośrednich kontaktach z ludźmi,
  • przypominanie zasad bezpiecznego poruszania się po drogach,
  • doskonalenie umiejętności prawidłowego mycia rąk,
  • utrwalenie schematu ciała,
  • zapoznanie z zawodem okulisty, optyka, bibliotekarza,
  • przypominanie i utrwalanie numerów alarmowych,
  • kształtowanie poczucia odpowiedzialności za środowisko przyrodnicze,
  • rozwijanie umiejętności segregowania śmieci.